فصل اوج صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای اوراسیا از آبانماه آغاز شده، اما مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان، مهمترین گذرگاه و شریان حیاتی صادراتی شمال کشور، این روزها گرفتار و درگیر ترافیک کامیونهای ترانزیتی است و صفهای طولانی کامیونها نهتنها محوطه گمرک، بلکه ورودی شهر و برخی محلات آستارا را نیز فرا گرفته است.

بررسیهای میدانی نشان میدهد که کندی پذیرش و ترخیص کامیونها از سوی گمرک و مرزبانی جمهوری آذربایجان، عامل اصلی این ترافیک در فصل طلایی صادرات محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به اوراسیا در مرز زمینی آستارا است. گمرک آستارای جمهوری اسلامی ایران به صورت ۲۴ساعته فعال است، اما در سوی مقابل، گمرک آستارای جمهوری آذربایجان گاهی ساعات پذیرش را کاهش میدهد یا بهطور ناگهانی ورود کامیونها را قطع میکند و این ناهماهنگی در ساعات کاری و رویههای گمرکی، باعث تشکیل صفهای طویل و توقفهای چندروزه شده و پیامد این وضعیت برای تجار و بازرگانان ایرانی، زیان مالی سنگین است.

بسیاری از کامیونهای صادراتی حامل میوه، سبزیجات و دیگر اقلام فاسدشدنی هستند که با توقف طولانی در مرز زمینی آستارا، کیفیت خود را از دست داده یا کاملاً فاسد میشوند. با توجه به توقف های چند روزه کامیونهای صادراتی در گذرگاه مرزی آستارا و چالش های ترافیکی این مرز پرتردد و زبان تجار و تهدید برای محصولات فاسد شدنی، همسانسازی ساعات کاری و رویههای گمرکی دو کشور همسایه، تسریع در ترانزیت و افزایش ظرفیت پذیرش گمرک کشور جمهوری آذربایجان و توسعه زیرساختهای گمرکی آستارای جمهوری اسلامی ایران از اقدامات ضروری و فوری در این رابطه توسط کارشناسان حوزه صادرات و واردات عنوان شده است.

علی درمانی، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در این رابطه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به توقفهای چندروزه کامیونهای صادراتی در مرز آستارا گفت: از نزدیک در جریان مشکلات رانندگان، تجار و بازرگانان قرار گرفتهایم و اطلاع کافی داریم و با رایزنیهای صورت گرفته با کشور مقابل و گمرک، مرزبانی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و همچنین سفارت آذربایجان در تهران، در تلاش برای رفع مشکلات موجود در مرز آستارا و کمک به سرعتبخشی به تردد کامیونهای صادراتی هستیم.

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، در همین رابطه در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: با شناسایی موانع تسهیل عبور کامیونها و گفت وگو از مجاری دیپلماتیک، مشکلات موجود تردد کامیونهای صادراتی قابل حل خواهد بود.
وی با اشاره به سهم قابلتوجه ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا و روابط حسنه با روسیه و همسایگان شمالی افزود: همه اینها سبب شده تا ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای آستارا محقق شود.
داداشی تصریح کرد: انتظار میرود با پیگیری مستمر مسئولان کشوری و استانی، رویههای گمرکی در گمرک کشور همسایه تسریع و معضل صفهای کیلومتری کامیونها در محوطه گمرک آستارا برچیده شود.

نادر انصاریان، مدیرکل گمرک آستارا هم در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه گمرک آستارا در سه حوزه زمینی، دریایی و ریلی فعال و یکی از قدیمیترین و مهمترین گمرکات جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود، اظهار کرد: این گمرک نقش مهمی در جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای قفقاز و CIS دارد.
وی با اشاره به اینکه وجود دو فاکتور مهم صادرات و واردات کالا، مرز آستارا را به کانون تجارت با کشورهای همسایه تبدیل کرده است، افزود: بیش از ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای آستارا صورت میگیرد و این گمرک طی دو دهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده است.
مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه ترانزیت قطعا شاخصه مهم فعالیت گمرک آستارا است، گفت: اهمیت مرز آستارا بر هیچ کسی پوشیده نیست و گمرک آستارا به عنوان یک گمرک فعال، تمام رویهها را در بخشهای مختلف گمرکی دارا بوده و در مرزهای آبی، زمینی و ریلی فعالیت ویژه ای دارد.
انصاریان با بیان اینکه وجود مرزهای فعال زمینی و دریایی و همچنین راه آهن بینالمللی آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان این شهرستان مرزنشین را به کانون تجارت خارجی، حمل و نقل، ترانزیت، صادرات غیرنفتی و واردات شمال ایران تبدیل کرده است، اظهار کرد: بدون شک شهرستان آستارا در شرایط فعلی اقتصاد کشور به عنوان یک مرز فعال، پل ارتباطی تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران و استان گیلان با بازار بزرگ فدراسیون روسیه است و تمام تمرکز دولت بر رفع چالشهای زیرساختی در مرز آستارا و بهرهگیری از فرصتهای سرمایهگذاری و صادرات غیرنفتی و فعال کردن کریدور شمال - جنوب از این منطقه مرزنشین شمال ایران است.

سامان نظری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه آستارا از شهرستان های مهم مرزی و اقتصادی کشور و استان گیلان است و باید از تمام ظرفیت های موجود این شهرستان در راستای تجارت و صادرات ملی استفاده شود، اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا مشکل ترافیک کامیون های صادراتی و پذیرش کامیون های ایرانی در مرز آستارا توسط آذربایجان رفع شود.
وی افزود: رایزنیهای لازم با طرف آذری با هماهنگی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و همچنین پیگیریهای مکرر استاندار گیلان انجام شده است و در تلاش هستیم موانع موجود در تجارت مرزی را با اقدامات قانونی لازم انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۷ هزار نفر جمعیت، دارای گذرگاه های مرزی زمینی، دریایی، ترانزیتی و ریلی است و به عنوان یکی از محورهای اصلی صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آذربایجان، فدراسیون روسیه و اوراسیا عمل میکند. رفع موانع موجود در آستارا این مرز مهم و پرتردد صادراتی کشور، نهتنها به رونق اقتصادی استان گیلان، بلکه به توسعه تجارت خارجی ایران در مسیر اوراسیا کمک شایانی خواهد کرد.
انتهای پیام


نظرات