به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا پس از لابیگری بخش خودروسازی منطقه، برنامههایی را برای لغو ممنوعیت موثر خودروهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ منتشر کرد که به آنها کمک میکند تا در برابر رقبای چینی، بهتر رقابت کنند.
خودروهای پلاگین هیبریدی، خودروهای برقی با برد طولانی که از یک موتور احتراق داخلی کوچک برای شارژ باتری استفاده میکنند و حتی موتورهای معمولی، پس از سال ۲۰۳۵ قانونی باقی خواهند ماند. بروکسل همچنین دسته جدیدی از خودروهای برقی کوچک را با اعتبار اضافی برای مدلهای تولید شده در اروپا پیشنهاد داد.
فیل دان، مدیر عامل شرکت مشاوره «گرنت تورنتون» گفت: کمیسیون به صنعت خودروسازی اروپا اجازه داده است تا انتخاب کند و فرصتی برای رقابت داشته باشد.
برندهای لوکسی مانند مرسدس و بیام دبلیو، قبل از اینکه فقط خودروهای تمام برقی بفروشند، زمان بیشتری برای فروش خودروهای پلاگین هیبریدی خواهند داشت.
سال گذشته، بروکسل تعرفههایی را بر خودروهای برقی تولید چین اعمال کرد اما این اقدام برای جلوگیری از گسترش برندهایی مانند چانگان در اروپا کار چندانی انجام نداد. بیوایدی و سایر شرکتهای چینی، هیچ تعرفهای بر خودروهای پلاگین هیبریدی وارداتی ندارند و تعدادی از شرکتهای چینی، مدلهای موتور احتراقی را در بازارهایی از جمله لهستان که فروش خودروهای برقی در آن پایین است، میفروشند.
شرکت مشاورهای «آلیکس پارتنر» پیشبینی کرده بود که خودروهای تمام برقی اروپا تا سال ۲۰۳۵ فقط ۶۲ درصد از فروش را تشکیل خواهند داد زیرا مطمئن نبود که این ممنوعیت قابل اجرا باشد.
نیک پارکر از شرکای این شرکت، گفت: انتظار تغییرات عمدهای در پیشبینی این شرکت مشاورهای ندارد. با این حال، گذار کندتر به خودروهای برقی به بازارها زمان میدهد تا زیرساختهای شارژ را تولید کنند که یکی از دلایل اصلی کندی استقبال از خودروهای برقی است.
بر اساس گزارش رویترز، طبق دادههای صنعتی، فروش خودروهای تمام برقی در اتحادیه اروپا تا اکتبر، ۲۵.۷ درصد نسبت به اکتبر سال گذشته رشد یافت و ۱۶.۴ درصد از کل فروش را تشکیل میدهد.
این تغییر سیاست، ضربهای برای خودروسازان و تامینکنندگانی است که دهها میلیارد یورو برای طراحی خودروهای برقی و گسترش ظرفیت کارخانهها بر اساس سیاست اتحادیه اروپا که تازه در سال ۲۰۲۳ به قانون تبدیل شد، هزینه کردهاند اما اجازه دادن به خودروسازان سنتی برای استفاده از فناوریهای مختلف ممکن است آنها را به سمت همکاری در توسعه خودروهای برقی مقرونبهصرفه سوق دهد.
انتهای پیام


نظرات