• شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1404092919219
  • خبرنگار : 51068

یک مسئول در وزارت آموزش و پرورش:

تأمین فضای آموزشی باید در شهرهای جدید پیش‌بینی شود

تأمین فضای آموزشی باید در شهرهای جدید پیش‌بینی شود

ایسنا/زنجان سرپرست دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش به ماده ۱۸ قانون شوراها اشاره کرد و گفت: در شهرهای جدید و پروژه‌های بزرگ مسکن، به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید تأمین فضای آموزشی متناسب پیش‌بینی شود و در صورت عدم اجرا، پیگیری‌های حقوقی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محمد خرم امروز (شنبه، ۲۹ آذر) با قدردانی از برگزاری منظم جلسات شورا، اظهار کرد: شوراهای آموزش و پرورش یک کار جمعی برای رسیدن به هدفی مشترک هستند و فلسفه شکل‌گیری آن‌ها، رفع موانع و کمک به توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی کشور است.

وی با اشاره به پیشینه قانونی شوراهای آموزش و پرورش، افزود: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن در سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ ابلاغ شد و از آن زمان، جلسات شوراها در استانداری‌ها وارد مرحله اجرایی شد. اگرچه در دولت‌های مختلف این جلسات برگزار شده، اما در دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش وجود دارد.

خرم با اشاره به الزامات قانونی برگزاری جلسات شوراها، تصریح کرد: طبق قانون، حداقل ماهی یک جلسه شورای آموزش و پرورش باید برگزار شود و این جلسات مبنای ارائه گزارش‌های رسمی دولت در سطح ملی است. همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی شوراها به‌صورت مستمر در حال بازنگری و به‌روزرسانی هستند.

وی اجرای تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش را یکی از محورهای مهم این نشست دانست و گفت: سهم آموزش و پرورش از عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، تفکیک اراضی و سایر عوارض مرتبط، کاملاً قانونی بوده و حتی یک ریال از این منابع نباید صرف هزینه‌های جاری شود، بلکه باید به‌طور کامل در توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی هزینه شود.

سرپرست دفتر امور شوراها با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی مالی شهرداری‌ها، افزود: ارائه تفریغ بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از سوی شهرداری‌ها، یکی از مطالبات جدی آموزش و پرورش است تا سهم واقعی این دستگاه از منابع قانونی مشخص و پرداخت شود.

خرم با اشاره به عملکرد شوراهای آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۳، بیش از ۹۳ درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش استان اجرایی شده و این آمار در سال جاری نیز روند قابل قبولی دارد. همچنین همایش ملی شوراهای آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور و اعضای دولت، ۲۶ دی‌ ماه در تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه این برنامه، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: نگاه ویژه دولت چهاردهم به دستگاه تعلیم و تربیت و حمایت‌های استاندار زنجان موجب برگزاری منظم جلسات شورای آموزش و پرورش و ارتقای نقش این شورا در تصمیم‌سازی‌های آموزشی استان شده است.

ذبیح‌الله تاراسی ضمن تبریک هفته سوادآموزی (یکم تا هفتم دی‌ماه) و هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ تا ۳۰ دی‌ماه) گفت: در فصل هفتم سند تحول بنیادین، افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقویت فعالیت‌های تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است.

تاراسی ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم سند تحول بنیادین، اصلاح قوانین و مقررات متناسب با مقتضیات تربیتی و همچنین تفویض بخشی از اختیارات به شوراهای مدرسه‌ای برای افزایش مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت است.

وی اجرای بند ۳ ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را یکی از محورهای مهم جلسه دانست و گفت: سهم آموزش و پرورش از عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی و تفکیک اراضی، ظرفیتی قانونی و مؤثر برای توسعه فضاهای آموزشی استان است که انتظار می‌رود با همکاری شهرداری‌ها و ارائه گزارش‌های شفاف مالی، به‌صورت واقعی در خدمت آموزش و پرورش قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به عملکرد شوراهای آموزش و پرورش در استان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳، پنج جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار شد و در سال جاری نیز به‌طور میانگین هر ماه یک جلسه تشکیل شده است. تاکنون ۹۱ مصوبه در شورای استان به تصویب رسیده که نزدیک به ۶۰ درصد آن‌ها اجرایی شده و مابقی در دست اجراست.

وی افزود: در ۱۴ منطقه آموزشی استان نیز جلسات شوراهای آموزش و پرورش به‌صورت منظم برگزار می‌شود و تاکنون ۳۱۴ مصوبه اجرایی و ۱۳ مصوبه اجرا نشده گزارش شده است.

تاراسی با تأکید بر حضور مستمر مدیران کل و مسئولان آموزش و پرورش در جلسات شوراهای مناطق، خواستار بررسی تخصصی اجرای بند ۳ ماده ۱۳ و ماده ۱۶ قانون شوراهای آموزش و پرورش با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان همچنین با اشاره به اجرای طرح توزیع شیر مدارس، گفت: توزیع شیر از ۲۶ مهرماه در مدارس استان آغاز شده و این طرح با هدف ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان اجرا شد.

تاراسی با تأکید بر لزوم ارائه محتوای تربیتی متناسب با نیازهای روز دانش‌آموزان، افزود: باید برترین محتواها، محصولات و خدمات تربیتی با رویکردهای جدید، جذاب و متناسب با زیست‌بوم تربیتی هر منطقه جغرافیایی در اختیار عموم دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی با اشاره به وقایع اخیر کشور، تصریح کرد: با توجه به جنگ ۱۲ روزه‌ای که در کشور رخ داد، ضرورت داشت روایت دقیق، صحیح و جذابی از این رویداد برای دانش‌آموزان ارائه شود تا ضمن تبیین واقعیت‌ها، به تقویت هویت ملی نسل آینده کمک شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: در همین راستا، بسته‌ای از محصولات و راهنمای فعالیت‌های مدرسه‌ای با عنوان ایران ما طراحی شده که مبتنی بر جدیدترین الگوهای مهندسی پیام و تولید آثار فرهنگی است و امروز با حضور استاندار از این بسته رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این بسته شامل کتاب‌نگاره‌ها، دست‌نامه‌ها، بازی‌های رومیزی و گروهی، روزنامه‌های دیواری و بازی‌های بصری و دیواری است که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و در فرآیندهای تربیتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه این برنامه معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تکالیف قانونی شهرداری‌ها در حوزه تأمین فضاهای آموزشی، خواستار اجرای دقیق ماده ۱۶ قانون شوراهای آموزش و پرورش و ارائه گزارش‌های شفاف مالی از سوی شهرداری‌ها شد.

محسن روزبان اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها موظف‌اند با توجه به نیازهای پیش‌بینی‌ شده در طرح‌های جامع شهری، زمینه احراز مالکیت زمین‌های آموزشی و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی را برای آموزش و پرورش فراهم کنند.

وی افزود: طبق این قانون، شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق می‌توانند با تصویب شورای آموزش و پرورش استان، بخشی از هزینه‌های خرید زمین و ساخت فضاهای آموزشی را از سازندگان واحدهای تجاری دریافت و به حساب خزانه واریز کنند که صد درصد این منابع در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به سقف قانونی این عوارض، گفت: مطابق تبصره ماده ۱۶، میزان دریافتی نباید از پنج درصد بهای هر مترمربع بنای تجاری مشابه در همان منطقه تجاوز کند و پیشنهاد ما این است که این موضوع برای سال‌های آتی به تصویب شورا برسد.

روزبان با قدردانی از برخی شهرداری‌های استان به‌ویژه شهرداری زنجان، ابهر و خرم‌دره، خاطرنشان کرد: هرچند مکاتبات سالانه‌ای برای دریافت گزارش عملکرد بند ۳ ماده ۱۳ و ماده ۱۶ انجام می‌شود، اما گزارش‌های ارائه‌شده از سوی برخی شهرداری‌ها کامل و دقیق نیست و تفکیک قانونی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: مبنای محاسبات آموزش و پرورش، تأییدیه‌های خزانه معین استان و مبالغ واریز شده با شناسه‌های مشخص است و این منابع از طریق موافقت‌نامه‌های منعقدشده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، صرف احداث و توسعه فضاهای آموزشی شده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان زنجان با ارائه آماری از عملکرد شهرستان زنجان گفت: میزان منابع حاصل از اجرای مواد قانونی در این شهرستان از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰، به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و در سال ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین در شش‌ ماهه نخست سال ۱۴۰۴، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تحقق یافته که عمده درآمدها معمولاً در نیمه دوم سال محقق می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد سایر شهرستان‌ها، افزود: در شهرستان ابهر، درآمدها از ۲۵۰ میلیون تومان به بیش از ۳ میلیارد تومان افزایش یافته و عملکرد این شهرستان قابل تقدیر است. در خرم‌دره نیز پس از افت محسوس در سال ۱۴۰۲، با برگزاری جلسات شورای آموزش و پرورش، میزان تحقق درآمدها در سال ۱۴۰۳ به حدود ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

روزبان تأکید کرد: انتظار می‌رود شهرداری‌ها در ابتدای هر سال مالی، گزارش تفصیلی اجرای مواد ۱۳ و ۱۶ قانون شوراهای آموزش و پرورش، به همراه صورت‌های مالی و تفریغ بودجه سالانه را به شورا ارائه دهند تا سهم قانونی آموزش و پرورش به‌درستی محاسبه و در مسیر توسعه فضاهای آموزشی هزینه شود.

در ادامه شهردار زنجان با تأکید بر همراهی مدیریت شهری با آموزش و پرورش استان، گفت: شهرداری زنجان خود را متعهد می‌داند که در مسیر تقویت و توسعه نظام آموزشی استان، همکاری لازم را داشته باشد.

منصور سلطانی‌محمدی اظهار کرد: کاهش میزان تحقق برخی منابع در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل، به‌دلیل کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بوده که امری طبیعی است، چراکه بخشی از درآمدهای مرتبط با آموزش و پرورش، وابسته به میزان ساخت‌وساز و صدور پروانه‌هاست.

وی با اشاره به نحوه واریز سهم آموزش و پرورش، افزود: سهم قانونی آموزش و پرورش از عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، به‌صورت مستقیم و هم‌زمان با صدور پروانه، به حساب مربوطه واریز می‌شود و حساب این منابع به‌طور کامل از سایر منابع شهرداری تفکیک شده است.

شهردار زنجان همچنین به مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۲۵ درصد از شهروندان زنجانی عوارض سالیانه خود را پرداخت کردند که این میزان مشارکت، بر تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده تأثیرگذار است.

سلطانی‌محمدی با اشاره به موضوع تفکیک اراضی تصریح کرد: شهرداری زنجان در کمیسیون‌های مربوطه حساسیت ویژه‌ای نسبت به رعایت قوانین دارد و تلاش می‌شود در چارچوب مقررات، همکاری لازم با آموزش و پرورش در حوزه کاربری‌های آموزشی و تأمین فضاهای مورد نیاز صورت گیرد.

وی  با اشاره به ماده ۱۶ قانون شوراهای آموزش و پرورش، گفت: شهرداری زنجان آمادگی دارد در چارچوب قوانین، در زمینه مشارکت سازندگان واحدهای تجاری برای تأمین فضاهای آموزشی، همراهی لازم را داشته باشد و امیدواریم این همکاری‌ها منجر به ارتقای زیرساخت‌های آموزشی استان شود.

در ادامه معاون سوادآموزی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان، گفت: از ابتدای فرآیند کلاس‌گذاری سوادآموزی در استان، بیش از ۶۰ درصد حجم ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در زمینه جذب بی‌سوادان محقق شده است.

امیر طوماری در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان اظهار کرد: از ۲۰ آبان‌ماه و هم‌زمان با آغاز فرآیند کلاس‌گذاری، حدود ۴۵ پایگاه سوادآموزی در مدارس استان سازماندهی شده و تاکنون ۱۰ کلاس سوادآموزی به ثبت رسیده است. همچنین فرصت جذب بی‌سوادان تا دهم دی‌ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ابتکاری استان افزود: در راستای جذب حداکثری بی‌سوادان مناطق روستایی، طرح «شهید پاکداد» به نام شهید ابوالفضل پاکداد از شهدای نهضت سوادآموزی استان طراحی و اجرا شده که هفته گذشته با حضور مادر این شهید رونمایی شد. این طرح در قالب تشکیل شوراهای جذب در روستاها اجرا می‌شود و احتمال کشوری شدن آن نیز وجود دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی، چهار جلسه حضوری و وبیناری با حضور مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و در زمینه توسعه مراکز یادگیری محلی نیز مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه با اداره‌کل جهاد کشاورزی، جمعیت هلال احمر و اداره‌ کل فنی و حرفه‌ای استان فراهم شده است.

طوماری با اشاره به جمع‌آوری آمار بی‌سوادان استان گفت: اطلاعات مورد نیاز از طریق بهزیستی، خانه‌های بهداشت، مدارس و اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گردآوری شده و از دی‌ ماه، فرآیند کلاس‌گذاری برای سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد.

وی در تشریح مصوبات جلسه پیشین شورای پشتیبانی سوادآموزی بیان کرد: صداوسیمای مرکز زنجان در راستای تبیین رویکرد مدرسه‌محوری سوادآموزی همکاری مناسبی داشته و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز با ارائه آمار و مشارکت کارکنان خانه‌های بهداشت در جذب سوادآموزان، نقش مؤثری ایفا کرده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به دستور کار سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی اظهار کرد: تأمین تجهیزات پایگاه‌ها و مراکز یادگیری محلی سوادآموزی یکی از نیازهای جدی این حوزه است. در حال حاضر ۴۷ پایگاه سوادآموزی نیازمند تجهیزات اولیه از جمله لپ‌تاپ یا رایانه هستند و مراکز یادگیری محلی نیز برای آموزش‌های مهارتی مانند خیاطی و ICDL به تجهیزات نیاز دارند.

وی افزود: برآورد هزینه تأمین تجهیزات مورد نیاز شامل ۴۷ دستگاه رایانه، ۱۶ دستگاه چرخ خیاطی و ۱۶ دستگاه رایانه آموزشی، حدود ۴ میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان است که انتظار می‌رود با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، این اعتبار تأمین شود.

طوماری با تأکید بر حمایت از سوادآموزان کم‌برخوردار گفت: پیشنهاد رایگان شدن گواهینامه‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای برای سوادآموزان، به‌دلیل قرار داشتن آن‌ها در دهک‌های پایین درآمدی، از دیگر درخواست‌های مطرح‌شده در این جلسه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha