فارس شریفی امروز ۲۹ آذر در جریان بازدید از این طرح اظهار کرد: این ابتکار صرفاً یک تغییر در شیوه برگزاری امتحان نیست، بلکه ابزاری راهبردی برای انتقال تمرکز نظام آموزشی از حافظهمحوری به تفکرمحوری است.
وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی، تربیت دانشآموزانی است که توانایی تحلیل، استدلال و حل مسائل پیچیده در شرایط واقعی زندگی را داشته باشند.
شریفی توضیح داد: فلسفه اصلی این طرح، تغییر پارادایم در سنجش و ارزشیابی است.آزمون کتاب باز بهعنوان بخشی از ارزشیابی تکوینی در نظر گرفته میشود که در طول فرآیند یادگیری و با هدف بهبود مستمر آن و ارائه بازخوردهای توصیفی اثرگذار انجام میپذیرد.
معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام خاطرنشان کرد: برخی آزمونهای سنتی موجب استرس مخرب در دانشآموزان میشوند، روش جدید با کمرنگکردن فشار حفظ طوطیوار مطالب، میتواند عاملی برای کاهش تنش و ایجاد فضایی سالمتر برای سنجش واقعی توانمندیها باشد.
وی توضیح داد: هماهنگی با دنیای واقعی از دیگر اهداف کلیدی این طرح است. وی معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام افزود: در محیطهای علمی و حرفهای، دسترسی به منابع اطلاعاتی طبیعی است و آنچه اهمیت دارد، توانایی یافتن اطلاعات صحیح و بهکارگیری مؤثر آن در حل مسئله است. آزمون کتاب باز دانشآموزان را برای این واقعیت آماده میسازد.
شریفی گفت: اجرای موفق این روش نوین منوط به تغییرات بنیادین در چند حوزه از جمله بازتعریف اهداف آموزشی، اصلاح روشهای تدریس، ارتقای توانایی معلمان در طراحی سوالات تحلیلی و مبتنی بر منابع، و تغییر نگرش و فرهنگ ارزشیابی است.
وی ادامه داد: با فراهمآوری این بسترها، این طرح میتواند نقش تعیینکنندهای در ارتقای کیفی و کمی آموزش ایفا کند.
شریفی بیان کرد: زمان اجرای این آزمونها تا پایان آذرماه سال جاری تعیین شده است، در پایه یازدهم، آزمون کتاب باز در ۲ درس برای هر رشته برگزار میشود، در رشته علوم انسانی علوم و فنون ادبی و عربی، در رشته علوم تجربی فیزیک و شیمی، رشته ریاضی و فیزیک هندسه و فیزیک خواهد بود.
معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام گفت: در پایه دوازدهم، آزمون کتاب باز در ۳ درس برای هر رشته اجرا خواهد شد، رشته انسانی عربی، جغرافیا و علوم و فنون ادبی، در رشته تجربی فیزیک، شیمی و زیستشناسی و در رشته ریاضی و فیزیک: هندسه، فیزیک و حسابان خواهد بود.
وی تأکید کرد: این تغییر آموزشی مهم، گامی بلند در مسیر نهادینهکردن مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله در دانشآموزان و انطباق هرچه بیشتر محیط آموزشی با نیازهای پویای جامعه و عصر اطلاعات محسوب میشود.
انتهای پیام


نظرات