• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۴ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404093019813
  • خبرنگار : 51012

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی اصفهان:

پژوهش‌های دانشگاه باید به اشتغال و خلق ثروت منجر شود

پژوهش‌های دانشگاه باید به اشتغال و خلق ثروت منجر شود

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان با تأکید بر تفاوت بنیادی پژوهش در دانشگاه‌های مهارتی و نظری گفت: پژوهش در دانشگاه علمی‌کاربردی باید به‌طور مستقیم به ایجاد اشتغال، تجاری‌سازی ایده‌ها و حل مسائل واقعی محیط کار منجر شود و بر همین اساس، اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه در سال جاری با محوریت گردشگری، استارتاپ‌های شغل‌محور و تقویت ارتباط با بخش خصوصی تعریف شده است.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به وضعیت پژوهش در سطح کشور اظهار کرد: پژوهش و جنس فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علمی‌کاربردی با سایر دانشگاه‌ها تفاوت اساسی دارد؛ به‌گونه‌ای که پژوهش‌های اجراشده در این دانشگاه عمدتاً رنگ و بوی اشتغال دارند و فعالیت‌هایی برای ما ارزشمند تلقی می‌شوند که یا منجر به ایجاد اشتغال شوند یا از جریان اشتغال حمایت کنند.

وی افزود: بر همین اساس و مطابق با اولویت‌هایی که از سوی استانداری اصفهان اعلام شده، یکی از محورهای جدی پژوهشی دانشگاه در سال جاری، حوزه گردشگری بوده است. در همین راستا، دو مجموعه تخصصی از مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی استان در نمایشگاهی که حدود دو هفته پیش برگزار شد، حضور فعال داشتند و آخرین دستاوردهای خود را در زمینه خدمت‌رسانی به گردشگری عمومی و گردشگری سلامت ارائه کردند.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم دانشگاه که در قالب هفته پژوهش نیز با جدیت دنبال شد، موضوع استارتاپ‌هاست. با توجه به ارتباط نزدیک مراکز آموزش علمی‌کاربردی با بخش خصوصی و همجواری آن‌ها با محیط واقعی کار، رویدادها و استارتاپ‌هایی با رویکرد شغل‌محور در حال برگزاری است. در این فرایند، ایده‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند، با حمایت دستگاه‌های متقاضی و مرتبط، مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند.

مالکی خاطرنشان کرد: سلسله نشست‌هایی با محوریت کارآفرینی و جذب سرمایه در سطح مراکز استان در طول هفته پژوهش برنامه‌ریزی و اجرا شد که این برنامه‌ها همچنان نیز ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکارهای تشویقی و حمایتی دانشگاه برای اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه گفت: مراکز مختلف دانشگاه متناسب با مأموریت خود، بسته‌های حمایتی متنوعی را پیش‌بینی کرده‌اند. در حوزه مدرسان، چنانچه همکاران مدرس دارای ایده‌های نوآورانه‌ای باشند که به بهبود فضای اشتغال منجر شود، دانشگاه حمایت‌های مالی مشخصی را برای آن‌ها در نظر گرفته که آیین‌نامه مربوط به آن نیز به‌تازگی به‌روزرسانی شده است.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان افزود: در خصوص دانشجویان نیز، شیوه‌های حمایت در مراکز مختلف متفاوت است. در برخی مراکز، اگر دانشجویی در حوزه پژوهش و فناوری سرآمد باشد، امکان جذب و استخدام او در دستگاه متقاضی فراهم می‌شود. در برخی دیگر از مراکز نیز، با حمایت دستگاه متقاضی و ارتباط آن با صنعت، زمینه تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویان و بهره‌مندی مالی آن‌ها از ایده‌های ارائه‌شده فراهم می‌شود.

مالکی با اشاره به نمونه‌ای از این اقدامات گفت: در مجموعه خانه کارگر که دارای ۲۳ مرکز در سطح کشور است، یک رویداد شتابی با محوریت بهداشت و ایمنی برگزار شد که خوشبختانه تعدادی از دانشجویان استان اصفهان نیز در این رویداد به‌عنوان برگزیده معرفی شدند. در این رویکرد، دستگاه متقاضی با تعامل با صنایع و بخش خصوصی، دانشجویان صاحب ایده‌های برتر را به سمت تجاری‌سازی و خلق ثروت هدایت می‌کند.

وی در ادامه درباره همکاری‌های دانشگاه با صنایع و بخش‌های مختلف استان تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی صرفاً مجری دوره‌های کاردانی و کارشناسی است و هیئت علمی به معنای دانشگاه‌های نظری ندارد، طبیعتاً نوع پژوهش‌های آن نیز متفاوت است. ما از ظرفیت مدرسان ماهر و مهارتی استفاده می‌کنیم و تمرکزمان بر حل مسائل و مشکلات واقعی محیط کار و دستگاه‌های متقاضی است. در این زمینه، نمونه‌های موفقی از همکاری با مراکز مختلف از جمله مجموعه خانه کارگر شهر اصفهان وجود داشته است.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان در خصوص چالش‌های پژوهشی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: یکی از چالش‌های اساسی این است که دانشگاه‌های مهارتی مانند علمی‌کاربردی را با همان شاخص‌ها و معیارهایی ارزیابی می‌کنند که دانشگاه‌های نظری و مادر مانند دانشگاه صنعتی یا دانشگاه اصفهان سنجیده می‌شوند، در حالی که جنس پژوهش در این دانشگاه‌ها کاملاً متفاوت است.

مالکی تأکید کرد: اگر قرار است فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علمی‌کاربردی بالنده باشد و به حل معضل اشتغال کمک کند، باید شاخص‌ها و معیارهایی متناسب با زیست‌بوم این دانشگاه تعریف شود؛ شاخص‌هایی که با شرایط دانشجویان و مدرسان دانشگاه علمی‌کاربردی همخوانی داشته باشد. در صورت تحقق این امر، می‌توان شاهد آثار مثبت و پربرکت فعالیت‌های پژوهشی در مراکز آموزش علمی‌کاربردی بود.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه افزود: هفته پژوهش صرفاً یک نماد است که در آن، بخشی از فعالیت‌های پژوهشی مراکز با شدت بیشتری نمود پیدا می‌کند، اما رویکرد پژوهش‌های شغل‌محور در دانشگاه علمی‌کاربردی محدود به این هفته نیست و این فعالیت‌ها در طول سال و متناسب با مأموریت هر مرکز به‌صورت مستمر دنبال می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha