• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۴ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404093020434
  • خبرنگار : 71553

مشارکت شرکت‌های حمل و نقلی در ایمنی سفرها/ خودروها و راه‌ها ستاره دار می‌شوند

مشارکت شرکت‌های حمل و نقلی در ایمنی سفرها/ خودروها و راه‌ها ستاره دار می‌شوند

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با افتتاح نخستین مرکزد تخصیصی تست تصادف خودرو، ایران به جمع ۱۱ کشور دارای امکان تست تصادف پیوست و از این پس ایمنی خودروها و میزان ریسک هر مدل برای مصرف‌کنندگان مشخص خواهد شد؛ همچنین قرار است شرکت‌های حمل‌ونقل در مانیتورینگ سفر راننده مشارکت کنند تا ایمنی سفر تنها به مهارت راننده محدود نباشد.

به گزارش ایسنا، مهران قربانی با بیان اینکه هر تصادفی که در کشور  اتفاق می‌افتد تک عاملی نیست و عوامل مختلفی در آن حضور دارند، گفت: در بیش از ۹۰ درصد حوادثی که اتفاق می‌افتد  شروع حادثه به دلیل اشتباه انسانی است و می‌تواند خطای غیرعمدی از جمله خواب آلودگی و خستگی و عامدانه مانند  سرعت‌های زیاد یا سبقت‌های نا به جا باشد. در آن ۱۰ درصد مابقی هم عواملی مثل راه و خودرو به عنوان عوامل تکمیل کننده بعد از خطای انسانی قرار می‌گیرند.

وی افزود: به میزان منابع مالی که در اختیار باشد سطح کیفی راه‌های کشور را می‌توان بالا برد ولی تمام تلاش جامعه راهسازی کشور، مهندسین مشاور، پیمانکاران و همکاران در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده این است که با استفاده از منابع موجود سطح ایمنی راه‌ها را ارتقا بدهند.

 صاحب برنامه عملیاتی بهبود ایمنی راه‌ها شدیم

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر رویکرد به گونه‌ای است که چشم انداز ایمنی راه‌های کشور درخشان خواهد بود، گفت: واقعیت این است که ما در دو دهه گذشته تاکنون هیچ برنامه عملیاتی برای بهبود ایمنی مصوب ملی نداشتیم. در قانون برنامه هفتم پیشرفت  یک ماده مناسبی لحاظ شده بود که حتماً باید برنامه عملیاتی تهیه و اعتبارات و متناسب با آن پرداخت شود. از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور از اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با ابلاغی که ریاست جمهوری داشتند صاحب برنامه عملیاتی بهبود ایمنی راه‌ها شدیم. یعنی تکلیف سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای برای ۵ سال آینده دقیقاً سال به سال مشخص است.   همچنین استاندارد، جمعیت هلال احمر، اورژانس و حتی مراکزی که کار فرهنگسازی انجام می‌دهند نیز تکالیف مشخصی دارند.  اگر منابع مالی آن به آن میزانی که مورد نیاز است تامین شود با این نقشه راه کار پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: هفته گذشته شورای عالی هماهنگی و ایمنی حمل و نقل با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که هفت مصوبه داشتند. یکی از این مصوبات به ارتقای ایمنی مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط بود که در قالب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بسته‌ای از اقدامات بهبود ایمنی اتوبوسرانی کشور را تهیه کرده بود و در شورا مطرح  و تاکید بر اجرای آن شد. در این بسته مواردی مثل موضوع نوسازی ناوگان و حمایت‌ها و مشوق‌های مالی  و همچنین مشارکت خود شرکت‌های حمل و نقلی نیز لحاظ شده بود.  

مشارکت شرکت‌های حمل و نقلی در ایمنی سفرها

قربانی اضافه کرد: این مشارکت به این معنا که دیگر فقط قائل به این نباشیم که ایمنی سفر اتوبوسی به راننده مربوط است بلکه شرکت حمل و نقل نیز باید در مانیتورینگ سفر راننده مشارکت کند. موضوعات دیگر نیز ارتقای وضعیت کنترل‌های فنی قبل از سفر  و بسته‌های آموزشی است. همانطور که وقتی هواپیما سوار می‌شوید  اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد بعد از این قرار شد در اتوبوس‌ها  قبل از سفر چند دقیقه نکات ایمنی و حق و حقوق راننده و مسافر نسبت به یکدیگر شرح داده شود که اگر راننده در طول مسیر اقداماتی کرد که مسافران تشخیص دادند باید تذکر دهند تذکرات لازم صورت گیرد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفر را با چند کشور  مقایسه کردیم و  عدد معناداری در اینکه بگوییم سطح خودروها یا ایمنی راه‌های ما در مقایسه با آن کشورها نازل است، وجود نداشت. به بیان دیگر شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفر در کشور ما به عدد ۲۴_۲۵ نفر رسیده است  در حالی که در بعضی از کشورها شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفرشان عدد ۳_ ۴ است. حال سوال مطرح می شود که آیا سطح راه و خودروهایمان ۷ تا ۸ برابر سطحش نازل‌تر است؟ جواب این است که اینطور نیست بلکه علت به رفتار ما باز می گردد.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در بررسی کشورهای دیگر به موضوع "رانندگی با ذهن خود آگاه" رسیدیم که مهارت‌های هشت‌گانه‌ای بوده و اگر این مهارت‌ها به رانندگان منتقل شود سطح ریسک پذیری در طی سفر کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در کنار موضوع همراه سفر ایمن نیازمند بسته‌هایی است که باید اجرایی شود.

خودروها و راه‌ها ستاره‌بندی می شوند

وی با اشاره به ستاره‌بندی خودروها نیز گفت: مجموعاً ۱۱ کشور در دنیا امکان این را دارند که خودروها را ستاره‌بندی کنند یعنی تست‌های برخورد را انجام دهند.  هفته گذشته این مرکز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و بعد از این می‌توانیم خودروها را ستاره‌بندی کنیم وقتی خودرو ستاره‌بندی شده باشد هر کس تکلیفش روشن است و  باید ریسک پذیری و دقت نیز براساس آن مشخص شود. همچنین سازمان راهداری از سال گذشته ستاره بندی راه‌ها  به ویژه راه‌های شریانی را انجام داده و مشخص کرده که راه‌ها چندستاره هستند.

بیمه رانندگان در حال پیگیری  است

اکبری همچنین در خصوص بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیز گفت: یکی از مطالباتی بود که رانندگان مطرح کرده بودند و یکی از دغدغه‌ها این است که باید تفاوتی بین راننده‌هایی که تمام وقت  کار می‌کنند و رانندگانی که نسبت به آن‌ها یک سوم یا یک چهارم عملکرد دارند وجود داشته باشد. چند دغدغه مطرح شده و جلسه‌ای با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد. حدود ۴۵ نفر از صنوف و حمل و نقل جاده‌ای در آن جلسه حاضر شدند. این مسئله مطرح شد و قرار بر این شد که ظرف یک دوره دو هفته‌ای با جلساتی که در سازمان راهداری برگزار می‌شود این دغدغه‌های رانندگان و نمایندگانشان در صنوف مطرح و جمع بندی شود و یک پیشنهاد اصلاحی برای لایحه‌ای که در مجلس است ارسال شود چون احتمال دارد به زودی لایحه در مراحل تصویب قرار گیرد.

به گفته وی امیدواریم دغدغه‌ها لحاظ شود و مجموعه‌ای که آن جا مصوب می‌شود موجب رضایتمندی تمام و کمال رانندگان را فراهم کند. پیگیر این موضوع هستیم.

 معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در برنامه هفتم قرار بر این بود که سال ۱۴۰۳ به عدد ۱۶ میلیون تن ترانزیت برسیم.  خوشبختانه در سال گذشته ترانزیت به عدد ۱۶ میلیون تن تحقق پیدا کرد  و حتی فراتر از آن نیز رفتیم و به عدد ۲۰ میلیون تن رسیدیم،  این یک موفقیتی بود که به دست آمد و نشان می‌دهد موضوع ترانزیت در کشور جدی گرفته است. همچنین با نقشه راه توسعه ترانزیت یعنی سند ملی ترانزیت و آئین نامه مشوق‌ها و حمایت‌های افزایش رقابت پذیری که ابلاغ شده چشم انداز بهتری در این بخش خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha