• دوشنبه / ۱ دی ۱۴۰۴ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404100100580
  • خبرنگار : 50536

بازدید اصحاب رسانه از پروژه قطار شهری

پیشرفت ۹۸.۵ درصدی خط یک متروی تبریز

پیشرفت ۹۸.۵ درصدی خط یک متروی تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی اصحاب رسانه روز دوشنبه اول دی‌ماه در هفتمین تور رسانه‌ای شهرداری تبریز از روند ساخت خط ۲ و ۳ قطار شهری تبریز بازدید کردند.

خط ۲ متروی تبریز یکی از مسیرهای قطارشهری سیستم متروی تبریز است که با طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر شامل ۲۱ ایستگاه است.

مختار جوادی، یکی از مهندسان متروی تبریز در این بازدید گفت: خط ۲ از ۲۰ ایستگاه تشکیل شده و ایستگاه هشت در چهار طبقه طراحی شده است.

خط یک مترو تبریز ۹۸.۵ درصد پیشرفت دارد

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌ها افزود: ایستگاه یک با ۶۰ درصد، ایستگاه دو با ۶۲ درصد، ایستگاه سه با ۵۳ درصد، ایستگاه چهار با ۴ درصد، ایستگاه پنج با ۴۵ درصد، ایستگاه شش با ۱۶ درصد و ایستگاه هشت با ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند ایستگاه هفت هنوز در مرحله تملک قرار دارد.

جوادی با اشاره به روند حفاری تونل‌ها اظهار کرد: خط ۲ از میدان قراملک آغاز می‌شود و حفاری بخش نخست آن از قراملک تا دانشسرا، روبه‌روی فرمانداری، به پایان رسیده است. حفاری فاز دوم این خط به طول ۷.۵ کیلومتر، از دانشسرا تا ایستگاه باغمیشه نیز در حال اتمام است.

اصغر باقری‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز، با اشاره به طول کلی خط ۲ به میزان ۲۲.۴ کیلومتر، اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم بروز مشکل، این خط تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.

خط یک مترو تبریز ۹۸.۵ درصد پیشرفت دارد

خط ۳ قطار شهری تبریز به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر با تعداد ۱۰ ایستگاه طراحی شده است. این خط از ترمینال شرق تبریز، شمس تبریزی در جنوب شهر شروع شده و با عبور از ‌بلوار آزادی و خیابان ۲۲ بهمن، میدان نماز رسیده و از طریق خیابان شهید مطهری (راسته کوچه)، میدان حضرت ابوالفضل (ع) و میدان انقلاب به شهرک ازم و بیمارستان عالی نسب دسترسی یافته و در نهایت به ایستگاه پایانی واقع در رضوان‌شهر در شمال‌شرق تبریز می‌رسد.

خط یک مترو تبریز ۹۸.۵ درصد پیشرفت دارد

اصغر باقری‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در بازدید از خط ۳ مترو تبریز( شفت مرکزی) نیز گفت: این منطقه از مناطق پرجمعیت تبریز می‌باشد که با اتمام این خط ۳۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا خواهد شد آخرین ایستگاه این خط بیمارستان عالی نسب است برای تکمیل کل این خط ۵۰ همت هزینه نیاز است.

خط یک مترو تبریز ۹۸.۵ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در نشست خبری پس از بازدید با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، چهار خط مترو برای شهر تبریز تعریف شده است، گفت: عملیات اجرایی خط یک از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سه فاز طراحی شده بود. فاز نخست در سال ۱۳۹۴، فاز دوم در سال ۱۳۹۵ و فاز سوم در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. 

اصغر باقری‌فر ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری، توجه ویژه‌ای به توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری شده و بودجه قابل توجهی برای این حوزه پیش‌بینی شده است به‌طوری‌که میزان بودجه نسبت به سال‌های گذشته دو تا چهار برابر افزایش یافته است.

باقری‌فر با بیان اینکه در این دوره، چهار ایستگاه از خط یک شامل ایستگاه‌های ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: سیستم‌های تهویه و ارتقای ایستگاه‌ها که پیش‌تر ناقص بودند، تکمیل شده‌اند. با این حال، برخی نواقص جزئی همچنان باقی مانده که در حال رفع آن‌ها هستیم. پله‌برقی‌ها و آسانسورها نیز که با مشکلاتی مواجه بودند، اکنون تکمیل شده‌اند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی خط یک اظهار کرد: این خط تاکنون ۹۸.۵ درصد پیشرفت داشته و تنها یک و نیم درصد از عملیات باقی مانده است تا این خط به‌طور کامل به اتمام برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز درباره وضعیت خط ۲ مترو گفت: عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، اما به دلیل مشکلات قراردادی و عدم تأمین منابع مالی کافی، با رکود مواجه شد. با این حال، در دوره جدید مدیریت شهری و با حمایت شورای شهر و شهرداری، این پروژه مجدداً فعال شده است. 

وی خاطرنشان کرد: خط ۲ به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه طراحی شده که تاکنون ۱۷ کیلومتر از تونل آن که ۱۰ کیلومتر در فاز نخست و ۷ کیلومتر در فاز دوم حفاری شده است. 

وی افزود: ۵۲۰ متر از حفاری باقی مانده که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا بهمن‌ماه به پایان خواهد رسید. هدف‌گذاری شده است که فاز نخست این خط تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.

وی به خط سوم مترو اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته اقدام خاصی برای این خط انجام نشده بود، اما در دو سال اخیر مدیریت جدید شهری به این نتیجه رسید که تنها پروژه‌ای که می‌تواند به‌صورت مؤثر از بار ترافیکی شهر بکاهد، کریدور شمال-جنوب تبریز است. این خط، ترمینال مرکزی تبریز را به بیمارستان عالی‌نسب متصل می‌کند و بر اساس مطالعات انجام‌شده، بیشترین ظرفیت جابه‌جایی مسافر را خواهد داشت. احداث تونل این خط در برنامه سه‌ساله قرار گرفته و هدف‌گذاری شده است که در این بازه زمانی به سرانجام برسد.

باقری‌فر بیان کرد: برخلاف سه خط دیگر، خط چهار به‌صورت تراموا طراحی شده و زیرزمینی نیست. مطالعات این خط در حال اتمام است و طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با شهردار، بودجه لازم برای آن در سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی خواهد شد. در صورت تأمین بودجه، فاز نخست این خط از مسیر فرودگاه و خیابان آذربایجان تا میدان نصف‌راه در کمترین زمان ممکن اجرا و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha