کامران خواجه، استادتمام رشته کامپیوتر دانشگاه اسرائی پاکستان و مجری طرح و از اساتید حاضر در نشست استپ، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تعداد شرکتکنندگان در پژوهش انجامشده، گفت: در مطالعه فعلی، در مجموع ۱۰ کودک ثبتنام کردند، اما همانطور که در این نوع مطالعات رایج است، برخی از دانشآموزان قادر به تکمیل کامل فرآیند پژوهش نیستند؛ بهطوری که یکی از دانشآموزان نتوانست تا پایان در مطالعه باقی بماند و در نهایت، پژوهش با ۹ شرکتکننده به پایان رسید.
وی افزود: یکی از چالشهای اصلی در پژوهشهایی که با کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) انجام میشود، محدود بودن تعداد شرکتکنندگان است؛ به همین دلیل نمیتوان با قطعیت درباره تعمیم نتایج به تمامی کودکان مبتلا به اوتیسم اظهار نظر کرد. از سوی دیگر، کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر ویژگیهای فردی و عصبی تفاوتهای قابلتوجهی با یکدیگر دارند و ممکن است یک محصول آموزشی برای یک کودک مؤثر باشد اما برای کودک دیگر کارایی نداشته باشد.
این استاد دانشگاه پاکستانی با بیان اینکه با وجود این محدودیتها، نتایج مطالعه امیدوارکننده بوده است، تصریح کرد: بهطور کلی، پیشرفتها نشان داد که کودکان توانستند از طریق اپلیکیشن Marvog واژگان را یاد بگیرند. از این رو میتوان تا حدی گفت که نتایج قابلیت تعمیم دارند، اما برای اطمینان بیشتر، انجام مطالعات با تعداد شرکتکنندگان بالاتر ضروری است.
وی در ادامه، درباره نوع محتوا و امکان شخصیسازی در اپلیکیشن واقعیت افزوده (AR) توضیح داد: در این اپلیکیشن دو نوع محتوا طراحی شده است. در حالت اول، کودک میتواند یک کلمه را بسازد و پس از آن، یک مدل تصویری بهصورت زنده و سهبعدی روی صفحه نمایش داده میشود. در حالت دوم نیز کودک کلمه را میسازد، اما برخی از حروف در برنامه حذف شدهاند تا فرآیند یادگیری بهصورت هدفمند انجام شود.
این پژوهشگر با اشاره به قابلیت شخصیسازی محتوا، افزود: امکان شخصیسازی در اپلیکیشن وجود دارد، اما این کار توسط معلم یا والدین انجام میشود، نه خود کودک. بهعنوان مثال، میتوان تعداد کلمات یا نوع حروفی را که کودک باید یاد بگیرد، متناسب با نیاز او تنظیم کرد. همچنین دو حالت آموزشی شامل آموزش حروف و آموزش کلمات در نظر گرفته شده است. طول کلمات نیز به سه تا چهار حرف محدود شده تا کودک بتواند بهراحتی آنها را بسازد و مدل تصویری مرتبط را مشاهده کند.
این استاد دانشگاه درباره میزان پیشرفت کودکان شرکتکننده در این مطالعه گفت: پیشرفت کودکان یکسان نبود، چرا که تفاوتهای عصبی نقش بسیار مهمی در روند یادگیری دارند. برخی از کودکان در طیف خفیف قرار دارند و رفتار آنها شباهت زیادی به کودکان عادی دارد، در حالی که برخی دیگر در طیف متوسط تا شدید هستند و فرآیند پیشرفت برای آنها دشوارتر است. با این حال، همه کودکان شرکتکننده نوعی پیشرفت را تجربه کردند، هرچند میزان آن متفاوت بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اپلیکیشن AR برای استفاده روزانه یا بلندمدت مناسب است، اظهار کرد: این اپلیکیشن با سه مؤلفه مجزا طراحی شده است؛ مؤلفه والدین، مؤلفه معلم و مؤلفه کودک. هر یک از این سه رابط کاربری میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
خواجه افزود: والدین میتوانند با حساب کاربری خود وارد اپلیکیشن شوند، کودک را اضافه کنند و روند پیشرفت او را مشاهده کنند. همچنین معلمان نیز امکان ارتباط و تعامل با والدین را دارند. این اپلیکیشن بهگونهای طراحی شده که قابلیت استفاده منظم و روزانه را دارد و ما آن را در اختیار مؤسسات فعال در حوزه اوتیسم قرار دادهایم تا بتوانند تأثیر آن را در استفاده بلندمدت ارزیابی کنند.
خواجه خاطرنشان کرد: در حال حاضر این اپلیکیشن برای دستگاه iPad طراحی شده و قابل دانلود و استفاده است.
به گزارش ایسنا، اپلیکیشن Marvog / MARVoc یک برنامه آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) است که برای کمک به یادگیری واژگان در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) طراحی شده است. این برنامه از واقعیت افزوده استفاده میکند تا وقتی کودک یک واژه را میسازد، مدل سهبعدی و تصویری آن واژه را در محیط نمایش دهد و این تجربه را برای کودک ملموستر و جذابتر کند. در این نرم افزار علاوه بر نمایش AR، بخشهایی مانند بازیهای آموزشی، شخصیت رباتی راهنما، و داشبوردی برای معلمان و والدین وجود دارد که میتوانند پیشرفت کودک را دنبال کنند.
انتهای پیام


نظرات