محمود اکبری فضلی امروز سهشنبه سوم دیماه در همایش تخصصی قیر (PG+) شرکت نفت پاسارگاد که با رویکرد توسعه پایدار زیرساخت راههای استان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه وجودی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تامین مسکن محرومین است. این بنیاد حساب مستقیم حضرت امام (ره) است که در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ توسط شخص ایشان در بانک ملی سراسر کشور افتتاح شد و همچنان فعال است و خیرین کمکهای خود را به این حساب واریز میکنند.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده افزود: در استان خوزستان حدود ۱۷۰۰ قطعه زمین در حوزه مسکن از طریق تفاهم با راه و شهرسازی تحویل گرفتهایم و عملیات اجرایی حدود ۵۰۰ واحد را آغاز کردهایم که از محل حساب حضرت امام (ره) تامین میشود.
اکبری فضلی ادامه داد: در حوزه مسکن روستایی، سالانه حدود ۱۰ هزار واحد در روستاهای استان با استفاده از تسهیلات بانک مرکزی میسازیم. در نهضت ملی مسکن نیز حدود ۱۰ هزار واحد در شهرستانهای مختلف در حال ساخت است. در پروژه اکباتان اهواز، پس از حدود دو سال و چند ماه، انشاءالله در دهه فجر تعداد قابل توجهی از واحدها را به مردم تقدیم خواهیم کرد.
وی با اشاره به توان تخصصی بنیاد مسکن گفت: ما دو کارخانه آسفالت و یک کارخانه قیرپخش تخصصی در استان داریم. حدود ۱۰۰ دستگاه ماشینآلات و یک واحد تخصصی عمرانی در روستاها و شهرها فعال است. از جمله پروژههای در دست اجرا نیز میتوان به ۲۸ کیلومتر جاده کمربندی از سهراهی امیدیه به آزادراه اهواز-بندر امام، فرهنگسرای بیبیمریم بختیاری در قلعهتل باغملک که روزانه توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه (آقای محمدی) پیگیری میشود، غسالخانه در باغملک و یک مصلی در آبادان و ویس اشاره کرد.
اکبری فضلی، روستاها را دژهای مستحکم کشور دانست و گفت: در خوزستان حدود ۵۰۷۰ روستا داریم که ۲۲۲۸ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است. تمام خدمات عمرانی ما در این روستاها انجام میشود و امروز به جایی رسیدهایم که هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری در خوزستان وجود ندارد که عملیات عمرانی در آن انجام نشده باشد.
وی از همکاری ۱۰ ساله با شرکت نفت پاسارگاد تقدیر کرد و گفت: طی این ۱۰ سال، سالیانه متوسط ۲۰ هزار تن قیر از این شرکت تامین شده و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر در معابر روستایی استان آسفالت شده است. در دو سال و نیم گذشته نیز حدود ۱۰ میلیون متر مربع آسفالت اجرا کردهایم که معادل حجم کار ۱۵ سال گذشته است.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه کیفیت، برند این مجموعه است، گفت: ما سال ۹۱ در یک روستا آسفالت اجرا کردیم و دیروز که به آنجا رفتیم، دهیار روستا معابر را شسته بود و دوستان همراه باور نمیکردند که کار ۱۳ سال قبل است و مانند نو میماند. این استاندارد کار بنیاد است و ما دفتر فنی، آزمایشگاه و تیم نقشهبرداری کامل داریم و به هیچکس وابسته نیستیم.
وی ادامه داد: مجموعه بنیاد مسکن در سطح کشور پروژههایی مانند متروی خط چهار تهران، بهسازی ۱۰ هزار بافت فرسوده در تهران و اماکن مذهبی مانند شاهچراغ شیراز و حرم شاه عبدالعظیم (ع) را اجرا میکند.
اکبری فضلی اضافه کرد: ما حدود ۳۰ زمین چمن مصنوعی ورزشی در مجموعه آبادان و خرمشهر اجرا کردیم و نقطه قوت ما سلامت مالی و اداری است. در آستانه اربعین سال گذشته نیز با دستور استاندار و تنها ۵۹ روز فرصت، ۳ کیلومتر جاده پشت مواکب در شلمچه را از صفر تا آسفالت احداث کردیم.
وی بیان کرد: مجموعه بنیاد مسکن با تمام توان پای کار است و آماده همکاری با همه دستگاهها، از جمله شهرداریها است. به عنوان مثال، در شهر کارون مردم و مسئولان اصرار دارند کارهای عمرانی را بنیاد مسکن انجام دهد. ما در پروژه اکباتان اهواز نیز در شرایطی که پروژههای مجاور متوقف شدند، پس از دو سال و نیم در حال تحویل واحدها هستیم و این افتخار ماست.
برنامهریزی برای اجرای پایلوت فناوریهای نوین آسفالت در جادههای خوزستان
معاون اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان با اشاره به پیشگامی خوزستان در استفاده از آسفالتهای حفاظتی، از برنامهریزی برای اجرای پایلوت فناوریهای نوین از جمله آسفالتهای SMA، پودر لاستیک و قیرهای اصلاحشده در سال جاری خبر داد.
مرتضی بهداروندی امروز سهشنبه سوم دیماه در حاشیه همایش تخصصی قیر(PG+) شرکت نفت پاسارگاد که با رویکرد توسعه پایدار زیرساخت راههای استان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان با توجه به قرارگیری در سواحل خلیجفارس، داشتن پنج بندر بزرگ تجاری دارای موقعیت ویژهای است و بندرامام بزرگترین بندر فلهبر کشور نیز در آن واقع شده است.
وی با بیان اینکه بحث حملونقل و ترانزیت یکی از مسائل مهم استان است، افزود: همچنین با بیش از ۱۹ هزار کیلومتر جاده، جزو پنج استان برتر کشور از نظر طول راهها هستیم که این موضوع دغدغه ما را در راستای بهسازی محورها بیشتر میکند.
بهداروندی ادامه داد: مراسمات مختلفی در طول سال در خوزستان برگزار میشود؛ از مراسم اربعین حسینی با وجود دو پایانه مرزی مهم شلمچه و چذابه، تا سفرهای نوروزی و رونق گردشگری که در سالهای اخیر حجم عظیمی از مسافران را به دلیل شرایط آبوهوایی مناسب در عید نوروز به سمت استان جذب کرده است. همچنین مبادلات بینشهرستانی در خود استان، اهمیت موضوع حملونقل و راهداری را در خوزستان دوچندان میکند.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: ما در حدود چهار سال گذشته در بحث بهسازی و ساخت راههای روستایی با تلاش همکاران گامهای بلندی برداشتهایم. در این راستا، ۱۵ مشاور بومی را توانمند کرده و با آنها همکاری داریم که منجر به اشتغالزایی و افزایش توان فنیمهندسی با استفاده از نیروهای بومی شده است.
وی با تاکید بر اهمیت ارتقای دانش فنی آسفالت، بیان کرد: در سالهای گذشته، استان خوزستان در استفاده از آسفالتهای حفاظتی پیشگام بوده است؛ از جمله اینها میتوان به استفاده از چیپسیل، اسلاریسیل، میکرو و روشهای نوین در آسفالت SMA و پودر لاستیک و قیرهای اصلاحشده اشاره کرد.
بهداروندی ادامه داد: در سال جاری نیز برنامه داریم که به صورت پایلوت در چند پروژه از این فناوریها استفاده کنیم.با توجه به قانونی که الزام کرده ۱۰ درصد قیرهای مصرفی از نوع اصلاحشده باشد، به سمت افزایش کیفیت روسازی آسفالتی حرکت میکنیم.
وی بیان کرد: قیر در دهه گذشته قیمتهای متفاوتی داشته و از ارزانترین محصولات پالایش نفت به گرانترین ماده در تولید آسفالت تبدیل شده است. این نشاندهنده نقش و ارزشمندی آن است که نیازمند اعمال دانش فنی است. ما باید با استفاده از دانش نو و ردهبندیهای جدید، کیفیت تولید را افزایش دهیم.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در مورد وضعیت ایمنی جادههای استان گفت: خوشبختانه استان خوزستان توانسته در چهار سال گذشته شاخصهای روسازی آسفالتی خود را در وضعیت نرمال و بالاتر از نرمال نگه دارد. با اجرای روکشهای حفاظتی و افزایش سطح اصطکاک، ایمنی و بهبود وضعیت رانندگی را در دستور کار داریم.
بهداروندی گفت: استان خوزستان از مناطق کوهستانی تا دشت تشکیل شده است که این تنوع، نیاز به استفاده از قیر با درجه نفوذ (PG) مختلف را نشان میدهد. امیدواریم با همکاریها به درجات بالاتر مانند PG 76-22 نیز دست یابیم.
وی اظهار کرد: با توجه به الزام استفاده از قیرهای اصلاحشده، پیشنهاد میکنم شرکتهای تولیدکننده قیر و آسفالت از نظر کیفیت، حجم تولید و صلاحیت استفاده از قیرهای اصلاحشده ردهبندی شوند.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: انشاءالله این همایش تخصصی نقش بسزایی در افزایش دانش فنی دستاندرکاران حوزه قیر و آسفالت در استان داشته باشد.
انتهای پیام


نظرات