• پنجشنبه / ۴ دی ۱۴۰۴ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404100201223
  • خبرنگار : 71955

«سفر یادگیری»؛ طرحی برای توانمندسازی دبیران مقطع متوسطه

«سفر یادگیری»؛ طرحی برای توانمندسازی دبیران مقطع متوسطه

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت توانمندسازی مستمر معلمان، از اجرای طرح «سفر یادگیری» برای ارتقای روش‌های تدریس، سنجش و بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی، اشکال در انطباق محتوای درسی طراحی شده با روش‌های تدریس و شیوه‌های سنجش است.

ابراهیم رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۸۳ هزار دبیر در مقطع متوسطه دوم نظری مشغول فعالیت هستند، درباره توانمندسازی آنها گفت: امسال طرحی را با عنوان «سفر یادگیری» آغاز کرده‌ایم که سر واژه‌های آن شامل سنجش، فناوری‌ها، روش‌های یادگیری و محیط‌های یادگیری است. این طرح از جمله برنامه‌هایی بود که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته شد، اما از اثربخشی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه آموزش معلمان بر چند محور انجام می‌شود، افزود: برخی استان‌ها سهم بیشتری از آموزش‌ها را اجرا کرده‌اند و برخی کمتر؛ همچنین بعضی محورها پررنگ‌تر و برخی کم‌رنگ‌تر بوده‌ است، اما اگر این طرح یکی دو سال ادامه یابد، معلمان به‌صورت مداوم آموزش‌های لازم را خواهند دید و سواد سنجش آن‌ها نیز ارتقاء می‌یابد. در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد معلمان این دوره‌ها را گذرانده‌اند و لازم است این روند به‌صورت مستمر ادامه یابد. معاونت متوسطه اقدام بسیار مناسبی در این زمینه انجام داده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره حمایت‌های صورت‌گرفته از معلمان در اجرای برنامه‌های درسی جدید عنوان کرد: جشنواره روش تدریس که امسال بیست‌ویکمین دوره آن با عنوان «جشنواره نوآوری‌های آموزشی» برگزار می‌شود، ماه آینده به مرحله کشوری می‌رسد. در این جشنواره معلمان، خلاقیت‌ها، روش‌های نوین و ابزارهای آموزشی جدید خود را ارائه می‌کنند. 

رفیعی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین چالش آموزش نظری در مقطع متوسطه دوم، گفت: یکی از چالش‌های اصلی، اشکال در انطباق محتوای درسی طراحی شده با روش‌های تدریس و شیوه‌های سنجش است که لازم است در این حوزه کار انجام شود و روش‌های سنجش ارتقاء یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به رویکرد دولت در حمایت از ساختار نرم‌افزاری آموزش و پرورش، از جمله حمایت از معلمان و تغییر فضای آموزشی، اقدامات خوبی در دست انجام دارد. اگر در کنار آن، توجه ویژه‌ای نیز به حوزه سخت‌افزاری، تجهیزات و همچنین حقوق و مزایای معلمان صورت گیرد، می‌توان انتظار داشت که در آغاز یک تحول عمیق در نظام آموزشی قرار بگیریم؛ به شرط آنکه این دو مسیر به‌صورت هم‌زمان و موازی پیش بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha