• چهارشنبه / ۳ دی ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1404100301639
  • خبرنگار : 71244

قول وزیر کار درباره تاکسی‌های اینترنتی/ نحوه پرداخت حق بیمه «دوم» توسط رانندگان

قول وزیر کار درباره تاکسی‌های اینترنتی/ نحوه پرداخت حق بیمه «دوم» توسط رانندگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نگرانی پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی درباره مسئولیت کارفرمایی در بیمه رانندگان این تاکسی‌ها پاسخ داد و در عین حال به آنها تضمین داد که قوانین مربوط به کارفرما، شامل آنها نخواهد شد.

احمد میدری در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، اظهار کرد: طرح پیشنهادی ما با بحث بیمه اجتماعی کامیون‌داران و به طور کلی رانندگان بار و مسافر ترکیب و تبدیل به طرح فعلی شد و اکنون در مجلس در حال بررسی است. ما خواهان اجرای این طرح هستیم، زیرا بیمه اجتماعی حقی برای رانندگان و ابزار ضد فقر است. شیوه پیشنهادی ما این است که بر اساس هزینه‌های حمل‌ونقل، درصدی از بارنامه یا صورت وضعیت مسافر کسر و به بیمه اختصاص پیدا کند.
 



تضمین می‌دهیم قوانین کارفرمایی مشمول پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی نشود 

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نگرانی برخی پلتفرم‌ها درباره تلقی شدن آنها به‌عنوان کارفرما اشاره کرد و ادامه داد: برخی از پلتفرم‌ها بر این باورند که «این موضوع نباید به معنای این باشد که ما کارفرما هستیم، در حالی که نقش ما صرفاً فراهم کردن بستر فناوری و بخشی از مبادله هستیم؛ مشابه زمانی که شما خریدی از فروشگاه انجام می‌دهید، بانک مرکزی سیستم پرداخت آنلاین را مدیریت می‌کند» و نگران این هستند که قوانین مربوط به کارفرمایی به آنها تحمیل شود. ما به این پلتفرم‌ها تضمین داده‌ایم که قوانین مربوط به کارفرما شامل آنها نخواهد شد و امیدواریم اقدامات قانونی هر چه سریع‌تر انجام شود.


 

نحوه پرداخت حق بیمه "دوم" و مزایای آن از سوی رانندگانی که بیمه هستند



در این میان پرسش‌هایی در خصوص نحوه پرداخت حق بیمه مطرح است؛‌ اینکه آیا کارفرما باید سهمی از بیمه را پرداخت کند؟،‌ آیا درصد حق بیمه ۴ درصدی کرایه سفر به صورت جداگانه اعمال خواهد شد؟ زیرا بنابر برخی اظهارات، پرداخت حق بیمه می‌تواند منجر به افزایش کرایه‌ها شود و همچنین برخی رانندگان، که شغل دومشان رانندگی است یا بازنشسته‌اند، مدعی‌اند نیازی به بیمه مجدد ندارند، که میدری در پاسخ به این پرسش‌ها گفت:‌ بیمه مشاغل پلتفرمی، یکی از مباحث روز دنیاست و در نشست کشورهای عضو بریکس نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و در این زمینه پیچیدگی وجود دارد.

وی با اشاره به پرداخت بیمه از دو کارگاه توسط این دسته از رانندگان گفت: هر فردی که دارای کارگاه دوم باشد،‌ می‌تواند بیمه قبلی خود را حفظ کرده و بیمه جدید را به‌صورت کارگاه دوم دریافت کند؛ مزایای این بیمه از جمله در افزایش مبلغ مبنای حمایت‌ها مثل مقرری بیکاری و زایمان، به فرد اضافه می‌شود و در صورت بازنشستگی هم باعث رشد مبلغ مستمری می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: راه حل دیگر قاعده عمومی است؛ به این معنا که عموما بیمه از اقشار مختلف گرفته می‌شود و به افرادی که نیازمندتر هستند ارائه می‌شود،‌ بنابراین باید بیمه مشاغل پلتفرمی برای کل رانندگان اعمال شود تا عدالت برقرار باشد. به این معنا که نمی‌توان برخی رانندگان را از این طرح مستثنی کرد، حتی اگر بیمه داشته باشند. ما با هر دو روش موافقیم و امیدواریم که مجلس شکل نهایی و قانونی آن را تصویب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha