حسین نورانی چهارشنبه سوم دی در حاشیه برگزاری مرحله مقدماتی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه حقیقت امری است که تکهتکه شده و افراد بخشی از آن را درک میکنند، بر لزوم احترام متقابل و گوش دادن به دیدگاههای مختلف در فرآیند مناظره تأکید کرد.
نورانی افزود: مناظره به این معناست که همه حق ابراز نظر دارند و باید به طرف مقابل احترام گذاشت، به سخنان دیگران گوش فرا داد، بخشهای مفید را پذیرفت و بخشهایی را نقد کرد.
معاون پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، جامعهای را موفق خواند که بتواند نقد را بپذیرد و در آن گفتوگو رواج داشته باشد.
وی با اشاره به کمبودن دیالوگ در جامعه، خاطرنشان کرد: ما باید در دانشگاهها تمرین گفتوگو کنیم.
تمرین تحمل نقد و کار گروهی برای عبور از «خودمحوری»
اندی کلایی، رئیس جلسه ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات، در گفتوگو با ایسنا، هدف از این رقابتها را تربیت دانشجویانی با توانایی تحمل نقد و تقویت روحیه کار جمعی برای منافع ملی عنوان کرد و آن را پاسخی به چالشهای جامعهشناختی مانند گسست اجتماعی و فردگرایی دانست.
مجری و رئیس جلسه این دور از مسابقات، با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از مسابقات ملی مناظره، گفت: هدف اصلی، تربیت دانشجویانی است که آمادگی تحمل نقد را داشته باشند، فرهنگ کار گروهی را بیاموزند و اراده جمعی برای منافع ملی در آنان تقویت شود.

وی این دو محور را از چالشهای مهم جامعهشناسی ایران برشمرد و افزود: نقدپذیری و کار تیمی، دو رکن اساسی برای مقابله با گسست اجتماعی هستند.
رئیس جلسه مناظرات دانشجویی مازندران با اشاره به این مباحث جامعهشناختی، پیام کلان این مسابقات را ایجاد اراده جمعی برای منافع ملی خواند و هشدار داد: کشور بدون اراده جمعی و بدون تقویت روحیه جمعی ساخته نمیشود. گسست اجتماعی و خودمحوری میتواند به بیاخلاقی، بحرانهای اقتصادی و فرهنگی و آسیبهای اجتماعی جدی منجر شود.
به گفته وی، نهادهای آموزشی و جامعهشناسان با پژوهش دقیق و شناخت عمیق از جامعه ایران، میتوانند راهحلهایی برای غلبه بر این چالشها ارائه کنند و مسابقاتی مانند مناظرات دانشجویی، عرصهای عملی برای تمرین این مهارتهای حیاتی است.
انتهای پیام


نظرات