• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۳۷۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 7903-01466
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

غبدالله كوثري :به نظرفوئنتس وظيفه‌ي نويسنده فقط عبارتست از نوشتن و داستان نويس فقط بايد به كار خودش بپرداز

تهران(سرويس فرهنگي ـ هنري) دومين برنامه‌ي ادبيات از سري برنامه‌هاي فيلمخانه‌ي تخصصي هنر يكشنبه 1 خرداد ماه در فيلمخانه‌ي فرهنگسراي نياوران با حضور عبدالله كوثري در خصوص كارلوس فوئنتس ، يكي از چهره‌هاي درخشان ادبيات در مكزيك، برگزار شد. عبدالله كوثري، مترجم آثار كارلوس فوئنتس گفت: فوئنتس تنها يك رمان نويس يا نويسنده نيست بلكه يكي از بزرگترين متفكران سياسي و بهترين منتقد ادبي وسينمايي چه در آمريكاي لاتين و چه در جهان است كه علت مطرح شدن او درواقع بدليل گوناگوني آثارش مي‌باشد. وي در مورد آثار فوئنتس افزود: به طور كلي كار كارلوس را مي‌توان به سه دوره تقسيم كرد.دوره‌ي اول كاراو با چاپ رمان هوا صاف است در سال 1958 آغاز مي‌شود كه داراي سبك رئاليستي و ديدگاه ماركسيستي است. وي در اين رمان به خودباختگي فرهنگ متوسط در برابر فرهگ غرب تاكيد مي‌كند و لازمه‌ي داشتن يك فرهنگ سودمند ملي را، پذيرفتن نكات مثبت فرهنگهاي ديگر مي‌داند. اين مترجم اثار كارلوس در ادامه تاكيد كرد: كارلوس فوئنتس در سال 1959 كتاب رمان آسوده خاطر را منتشر كرد. زمينه‌ي اصلي اين رمان درمورد طبقه‌ي متوسط مكزيك، استفاده بيش از حد از سنتهاي گذشته و تقابل آنها با انديشه‌هاي مدرن وهمينطور عصيان جوانان در برابر جو خانوادگي مي‌باشد كه انديشه‌هاي ماركسيستي فوئنتس كاملا درآن مشهود است. وي در خصوص ويژگي كاري فوئنتس افزود: كارلوس بدليل روي آوردن به سنت ادبي آمريكاي لاتين هرگز از ساده‌انگاري در نوشته هايش استفاده نمي‌كند. از ديگر ويژگيهاي عمده‌ي سبك كاري او مي‌توان به بررسي سطح فرهنگ، اختلاف طبقاتي، سنتگرايي و عصيان جوانان در مقابل خانواده‌هاي و ديگر موارد اشاره كرد. عبدالله كوثري در مورد كتاب مرگ آرتيموكروز گفت: اين كتاب يكي از مهمترين آثارفوئنتس است كه به 14 زبان ترجمه و منجر به شهرت جهاني وي شد وزمينه‌ي اصلي آن را انقلاب مكزيك تشكيل مي‌دهد. شخصيت كروز در اين كتاب نشان دهنده‌ي يكي غول هاي سياسي و ثروت مكزيك است كه كل داستان از زبان خود وي نقل مي‌شود و خط زماني كه ما در آثار قبلي او مشاهده مي‌كرديم در اين اثر شكسته مي‌شود. يعني كروز در بستر مرگ با ضمير اول شخص من صحبت مي‌كند. درزمان جواني از ضمير سوم شخص او استفاده مي‌كند و زبان دوم شخص را مورد آمال و آرزوهاي وي مشاهده مي‌كنيم. وي در ادامه افزود: كروز در واقع نوعي نماد براي ثروتمندان و صاحبان قدرت و جباران آمريكاي لاتين است و پيام دردناكي را دربردارد و آن اين كه در مكزيك تنها قهرمانان مرده وجود دارند. استفاده‌ي فوئنتس از ساختار زماني در اين اثر تفنن ادبي نيست و در واقع با اين كار سعي در جلب توجه به حيات وهويت فردي مي‌كند. كوثري تصريح كرد: فوئنتس معتقد است كه انقلاب مكزيك، انقلاب خيانت شده است چرا كه اشخاصي مانند كروز مانع بوقوع پيوستن آرمانهاي انقلاب شدند. اما همواره آن را مثبت نيز فرض مي‌كند زيرا اين انقلاب باعث شد صورتكهاي عوام فريب جايشان را به صورتكهاي واقعي بدهند. وي افزود: دوره‌ي دوم كاري فوئنتس با انتشار كتاب آئور آغاز مي‌شود و كتابهايي چون پوست انداختن و زمينهاي دور را نيز شامل مي‌شود.ويژگيهاي بارز اين كتابها دور شدن از نگاه رئاليستي، دست يافتن به نوعي روانكاوي بخصوص در پوست انداختن وگرايش به اسطوره‌ها و تاريخ مي‌باشد. كتاب آئور را مي‌توان كتاب تمناي جواني، بازيافتن عشقي كه سالها از بين رفته، دانست. فضايي كه فوئنتس دراين كتاب ساخته فضايي و هم‌آور و سرشار از نشانه‌ها وعلائم رمزآميز است وبرذهن خواننده چنان تاثيري مي‌گذارد كه او در آن غرق مي ‌شود. كوثري در ادامه افزود: فوئنس در سال 1967 كتاب مكان مقدس و همزمان با آن پوست انداختن را منتشر مي‌كند. ويژگي عمده‌ي اين دو را از رمانهاي وي، پرداختن به مساله كندوكاو در درون انسانها، سير در فرهنگ گذشته خواه فرهنگ مكزيك و خواه فرهنگ غرب و وجود قرابتها و شكفتگيها كه همه سبب بوجود آمدن استخوان بندي جديد مي‌شود و خواندن آن را براي خواننده مشكل مي‌سازد. در كتاب پوست انداختن نيز همه‌ي تلاش فوئنتس در نشان دادن خشونت در كل جامعه خلاصه مي‌شود و در آخر وقتي راوي خودش را معرفي مي‌كند، تمام گذشته زير سؤال مي‌رود. اين مترجم در خصوص دوره‌ي سوم كاري فوئنتس گفت: مرحله بعدي كاراو با نوشتن نمايشنامه‌ي همه‌ي گربه‌ها خاكستري در سال 1971 شروع مي‌شود كه شامل دو زمان گذشته و حال مي‌باشد ودايره‌ي جديدي را در مورد فتح قاره مطرح مي‌كند. كه البته اين امر براي انديشمندان مكزيكي واقعه‌ي شوم و نابهنجار است. درسال 1985 نيز با منتشر كردن كتاب گرينگوي پير نشان مي‌دهد كه از پيچيدگي سبك در اين دوره تا حدودي دور مي‌شود. وي افزود: گرايش فوئنتس به ديپلماسي و سياست به اعتقاد خودش يك انتخاب مشخص است و ربطي به دلبستگي اصلي زندگي او ندارد. به نظر او وظيفه‌ي نويسنده فقط عبارتست از نوشتن و داستان نويس فقط بايد به كار خودش بپردازد و داستان خودش را تعريف كند. همچنين فوئنتس يكي از اولين نويسندگان مكزيكي بود كه اثارش در آمريكا به چاپ رسيد و با استقبال روبرو شد. از كارهاي اخير او مي‌توان به كريستوفر متولد نشده، خودم با ديگران، نبرد، رمان درخت پرتقال، دايانا الهه‌اي كه تنها به شكار مي‌رود، مرز بلورين و آئينه ‌ي مدفون اشاره كرد. شايان ذكر است كه عبدالله كوثري متولد 1325 در همدان است. وي از پانزده سالگي شروع به سرودن شعر كرده و به سال 1343 نخستين اشعارش در مجلات چاپ شد. در سال 1348 از دانشگاه ملي در رشته‌ي اقتصاد فارغ‌التحصيل شد و به انگلستان رفت. در سال 1352 به استخدام كتابخانه دانشگاه ملي درآمد از سال 1354 به ويرايش متون علوم اجتماعي پرداخت و پس از استعفا از دانشگاه ملي به تربيت در پژوهشگاه علوم انساني، انتشارات دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه فارابي به كار ترجمه و ويرايش پرداخت و در نشريه مترجم نيز به عنوان ويراستار فعاليت مي‌كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha