كارگردان تئاتر «مرگ و دوشيزهي جوان»: استقبال مخاطب بيشتر به شانس بستگي دارد
نمايشنامهي «مرگ و دوشيزهي جوان» نوشتهي «آريل دورفمان» اهل شيلي محصول 1991 است، اين تئاتر هماكنون به كارگرداني اشكان خطيبي در خانههنرمندان به روي صحنه است.
اين نمايشنامه دربارهي زني به نام «پائولينا سالاس» است كه در زمان حكومت ديكتاتوري مورد آزار جنسي و فيزيكي قرار گرفته و در حال حاضر با شوهرش در يك ويلاي ساحلي زندگي ميكند؛ اما روزي به صورت اتفاقي شوهرش با دكتري برخورد ميكند كه پس از اين آمدن دكتر به منزل آنها، پائولينا تصور ميكند اين فرد همان شكنجهگر در حكومت قبلي است.
اشكان خطيبي دربارهي علت علاقهاش به اين متن براي اجراي صحنهاي به خبرنگار ايسنا، گفت: من اين متن را در وهلهي اول براي پايان نامهام انتخاب كردم. بعد از خواندن متن متوجه شدم، اين متن روند داستاني خوبي دارد و كاري كه كردم اين بود كه تعليق متن را كمي بيشتر كردم و در ساختار زباني آن كمي دست بردم.
وي دليل اجراي اين نمايش را در خانهي هنرمندان، ساختار مناسب آن عنوان كرد و افزود: به اعتقاد من سالن خانهي هنرمندان تنها سالن در حال حاضر است كه ناقص نيست و يك فرم مستطيل شكل كامل دارد و از امكانات نور و صداي خوبي برخوردار است.
وي سپس اضافه كرد: من اين متن را براي جشنوارهي فجر داده بودم كه به هر دليلي رد شد و حتي در بخش ويژه هم نتوانست شركت كند. با اين وصف و با توجه به ترافيك شديدي كه براي ورود به سالنهاي تئاتر شهر وجود دارد،تصميم گرفتم اين قدر صبر نكنم، چون كار حيف ميشد. به دليل اين كه زحمت زيادي براي آن كشيده بودم البته گروههاي زيادي هم در حال كاركردن روي اين متن هستند.
وي سپس دربارهي تعداد اجرايش گفت: 17 اجرا خواهيم داشت. ولي خودم چندان اعتقادي به اجراهاي زياد ندارم. به دليل اين كه براي من و گروه خستهكننده است و تماشاچي تئاتر در همان 15 يا 16 اجراي اول اگر كار را بپسندند ميآيند و كار را ميبينند. بنابراين اجراهاي اول و اجراهاي آخر جزء اجراهايي است كه كمتر تماشاچي دارد.
وي تصريح كرد: ده شب اول هر اجرايي معمولا سالنها خالي هستند و دو سه شب آخر هم سالن خالي است. بنابراين در نهايت شبهاي مفيد هر اجرا 10 يا 15 شب بيشتر نميشود. بخشي هم به اين برميگردد كه تئاتر در حال حاضر مخاطبي ندارد، ما خودمان كارهاي همديگر را ميبينيم و يكديگر را تشويق ميكنيم.
اين كارگردان تئاتر در پاسخ به اين پرسش كه در زمان تمرين نمايش چقدر به فروش گيشهاي آن اميد داشتيد، گفت: من اين نمايش را با هزينهي شخصي خودم به روي صحنه بردم، پول دكور، لباسها، تداركات و لوازم صحنه از جيب خودم رفته است. چون خانهي هنرمندان بودجهي دولتي به طور خاص ندارد، بودجهي محدودي دارد كه بيشتر صرف هزينههاي آب و برق و تلفن و ... است كه خيلي اوقات آن مقدار هم كفايت نميكند. مجبور شدم تعدادي لامپ عوض كنم و به همين دليل دو سه پروژكتور از تالار وحدت گرفتيم.
وي اظهار كرد: با اين كه مجبور شدم با گيشه قرارداد ببندم چون چارهاي هم نبود، ولي ميدانستم كه اين نمايش تماشاگر خودش را دارد، چرا كه اين نمايش اجراي صحنهاي نداشته است و در اجراي پاياننامهاي اين نمايش حدود 50 تماشاگر پشت در سالن ماندند.
وي خاطر نشان كرد: سعي كرديم تبليغات خوبي داشته باشيم تا تماشاگر را جذب كنيم، ولي اين كه چقدر موفق بودهايم بعدا معلوم ميشود. چون روي مخاطبان تئاتر و سينما در ايران نميتوان خيلي حساب كرد . گاهي از يك كاري خيلي استقبال ميكنند و گاهي هم نه، شايد بيشتر به شانس بستگي دارد.
وي دربارهي فروش اين نمايش تا به امروز، گفت : فروش خوبي داشتهايم با توجه به اين كه خانهي هنرمندان به نسبت مراكز تئاتري، تئاتر شهر و تالار وحدت كمتر شناخته شد، كار دشواري است كه يك نمايش در اين مكان تماشاچي خود را پيدا كند. ما در سه شب اول فروش خوبي داشتهايم ولي كمي سخت است، چون حتي خيلي افراد نميدانند كه اصلا خانهي هنرمندان كجاست.حتي شماره تلفن روابط عمومي خانهي هنرمندان را زير تراكتها چاپ كردهايم كه مردم اگر سوالي دارند، تماس بگيرند و بپرسند.
وي در پايان آخرين روز اجراي اين نمايش را 29 آبان ماه اعلام كرد و گفت: با توجه به اين كه ما روزهاي پنجشنبه اجرا نداريم و روزهاي شنبه به خلاف تئاتر شهر اجرا داريم، فكر ميكنم بخشي از تماشاچياني كه در روزهاي شنبه وقت آزاد دارند را پوشش ميدهيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات