• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۸۱ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8110-04983.10820
  • منبع : نمایندگی کرمان

گزارشي از سد مخزني “سيرجان”

سد مخزني “سيرجان“، سدي خاكي با هسته رسي است كه در 35 كيلومتري شمال شرقي شهرستان سيرجان واقع شده است. اهميت اين سد با توجه به كمبودهاي آبهاي سطحي و زيرزميني منطقه و تاثير ساخت آن در تامين آب شرب و نيز جلوگيري از برداشت بيشتر از آبخون منطقه بيشتر مشخص مي‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مطالعات اوليه به منظور بهره‌برداري بهينه از امكانات منابع آب و خاك حوزه رودخانه “ تنگوئيه” در سال 1364 انجام شد و در سال 1369 نيز مرحله شناخت طرح با بررسي دو محل - يكي در پنج كيلومتر بالا دست و ديگري در هفت كيلومتري پايين‌دست روستاي فيروزآباد - از سوي شركت مهندسي مشاور ”مهاب قدس“ انجام شد.

حجم كل مخزن سد 4/38 ميليون متر مكعب مي‌باشد كه قابليت تنظيم آب شرب شهرستان سيرجان سالانه به مقدار 1/15 ميليون متر مكعب در سال را داراست. آبگير سد با هدف انتقال آب مخزن به تصفيه‌خانه‌ي سيرجان واقع در سه كيلومتري پايين دست سد با ظرفيت 9/0 متر مكعب در ثانيه به صورت سازه‌اي در شيب 45 درجه ساحل راست رودخانه ساخته شده و شامل قسمتهاي مختلفي است.

سرريز اصلي سد كه از نوع آزاد است و در تكيه‌گاه راست قرار دارد، با ظرفيت يك هزار و 250 متر مكعب در ثانيه و به طول 275 متر و عرض 42 متر سيلاب را در صورتي كه آب در درياچه به تراز 2 هزار و 120 برسد، تخليه خواهد كرد.

ظرفيت تخليه سرريز اضطراري سد، 709 متر مكعب در ثانيه است. سر ريز اضطراري از نوع آزاد و به طول 825 متر و عرض 100 متر است. براي كنترل تجهيزات هيدرومكانيكي و الكترونيكي سد و به منظور قرائت و ثبت داده‌هاي ابزار دقيق پي و بدنه‌ي سد، اطاق كنترل مركزي در ساحل راست در وسعتي حدود 113 متر طراحي و ساخته شده است. شبكه رفتارسنجي پي و بدنه‌ي سد كه به عنوان قلب و مغز سد عمل مي‌كند، امكان بررسي حركات و رفتارهاي سد را از طريق 28 چاهك مشاهده‌يي، 107 نقاط نشانه شبكه ميكروژئودزي و 261 قطعه ابزار دقيق الكتريكي و مكانيكي تامين مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha