پس از 24 سال توقف؛ قطار سريع السير توربوترن تهران - مشهد راه اندازي شد
مراسم راه اندازي رسمي توربوترن تهران - مشهد با حضور مهندس خرم، وزير راه و ترابري، دكتر پورسيدآقايي، مدير عامل رجا و جمعي از مسوولان كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر پورسيدآقايي در اين مراسم دربارهي تاريخچهي توربوترن گفت: در سال 1353 چهار راه قطار توربوترن توسط رييس وقت راه آهن ايران از فرانسه خريداري شده كه دورام آن در همان سال و دورام ديگر در سال 1354 وارد و توسط مهندسان فرانسوي مورد بهرهبرداري قرار گرفت كه يك دام آن در سال 1356 به علت اشتباه سوزنبان و خروج از خط، از رده خارج شد.
وي در ادامه افزود: قبل از انقلاب اين قطارها با حضور شش نفر از مهندسان و 13 نفر از تكنسينهاي فرانسوي اداره ميشدند.
پورسيدآقايي گفت: در سال 71 مجددا تصميم به راه اندازي اين قطارها گرفته ميشود و 11 دستگاه توربين و آستازوي خريداري شده توسط متخصصان فرانسوي روي دورام توربوترن نصب و به مدت دو سال به صورت ناپيوسته در مسير تهران - زنجان مورد بهرهبرداري قرار گرفت تا اين كه كليهي سيستمهاي آن درچار توقف هميشگي شد.
وي در ادامه گفت: در سال 1380 شركت رجا تصميم گرفت كه با استفاده از پتانسيلهاي داخلي كشور بازسازي اين قطارها را آغاز كند به همين منظور مذاكرات مفصلي را با صنايع دفاع و سازمان هوايي به عمل آمد.
پورسيدآقايي در ادامه افزود: از مجموعهي داخل شركت رجاء و راه آهن فقط چهار شركت در اين پروژه حضور داشتند و تمام فعاليتهاي اين پروژه توسط شركتهاي خارج از شركت رجاء انجام گرفته است.
مدير عامل رجا گفت: مستندسازي اين پروژه انجام شده و 80 پروژه براي توربوترن تعريف شده، 2420 ماژور مختلف از اين تربوترن تعمير شده و 255 دستورالعمل مدون جديد توسط مهندسان ايراني تهيه شده است.
وي رهآوردهاي اين پروژه را اعتماد به نفس و استفاده از توان كارشناسي داخل كشور اعلام كرد و افزود: مجموعهي هزينهي اين پروژه در داخل كشور 13/5 ميليارد ريال بوده كه در مقايسه با گذاشته صرفهجويي بسيار بالايي را به دنبال داشت.
وي در پايان گفت: اين قطار با سرعت 160 كيلومتر در ساعات در مسير تهران - مشهد حركت ميكند كه ظرف مدت 10 ساعت مسافران را به مقصد ميرساند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات