آيتالله العظمي مكارم شيرازي: كشيدن سيگار، مطلقا حرام است
پس از اعلام حرمت كشيدن سيگار از سوي حضرت آيتاللهالعظمي مكارم شيرازي، جمعي از طلاب حوزهي علميه تشريح اين فتوا را خواستار شدند.
آيتاللهالعظمي مكارم شيرازي در توضيحاتي در اين خصوص كه نسخهاي از آن طي نمابري به دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ارسال شده است، آورده است:
” بسمالله و له الحمد
اينجانب از چند سال پيش اين فتوا را به صورت مشروط ذكر كرده بودم و در رسالهي توضيح المسائل موجود است كه اگر كشيدن سيگار (و ساير دخانيات) به شهادت اهل اطلاع ضرر مهمي داشته باشد، حرام است.
ولي اخيرا با شهادت و گواهي جمعي از پزشكان آگاه و اساتيد متعهد دانشگاه و با توجه به آمارهاي تكان دهندهاي كه از مرگ و مير ناشي از سيگار و بيماريهاي خطرناكي كه از آن نشات ميگيرد به ما رسيد، ثابت و مسلم شد كه خطرات مهم دود سيگار يك واقعيت است كه حتي فرزندان افراد سيگاري و معاشران آنها از آن در امان نيستند لذا فتواي تحريم به طور مطلق را داديم و از خدا ميخواهم همه مسلمانان جهان مخصوصا جوانان عزيز را كه نخستين قربانيان اين بلاي خانمان سوز هستند از شر آن حفظ كند و با هوشياري تمام مراقب خويش و اطرافيان و دوستان خود باشند و ان شاء الله زنده بمانيم ببينيم كه جامعه از لوث وجود اين دود آلوده پاك شده است.”
در ادامهي اين نمابر اشارهاي به مدارك مساله شده كه به اين شرح است:
1- قرآن مجيد در آيهي 195 سورهي بقره ميفرمايد« ولا تلقوا بايديكم الي التهلكه».
طبق آمارهايي كه از سوي پزشكان متخصص اعلام شده مرگ و مير ناشي از دود سيگار در سال به پنج ميليون نفر ميرسد و آمار بيماريهاي خطرناك قلبي و تنفسي و سرطان ناشي از دود سيگار نيز بسيار بالاست، بنابراين كشيدن سيگار مصداق القا، نفس در تهلكه است.
2- قاعده« لاضرر و لا ضرار في الاسلام».
مستفاد(اين قاعده) گر چه شان ورودش اضرار به ديگران است ولي ميدانيم شان ورود، مفهوم عام قاعده را محدود نميكند و اضرار به نفس را نيز شامل ميشود.
3- در حديث معروف فقهالرضا (ع) آمده است «كل امر يكون فيه الفساد مما قد نهي عنه .... فحرام ضار للجسم و فساد للنفس» و در روايت تحف العقول نيز شبيه آن ديده ميشود.
طبق اين روايات هر چيزي كه ضرر مهمي براي بدن داشته باشد حرام است. (البته ضررهاي جزيي كه در همه چيز هست و قابل اجتناب نيست، از آن خارج است و منظور ضررهاي كلي است.)
4- بعضي عادت به خوردن گل دارند كه در روايت اسلامي به نوعي وسواس تعبير شده و از آن شديدا نهي شده است به خاطر اين كه براي انسان ضرر دارد، در روايتي آمده است «ان الطين يورث السقم في الجسد و يهيج الداء» (خوردن گل به سبب بيماري و تهييج درد است) لذا مرحوم شهيد در كتاب مسالك نخستين دليل تحريم آن را «بما فيه من الاضرار الظاهر البدن» شمرده است، اينها نشان ميدهد كه حرمت اشياء مضره از مسلمات بوده است، حتي روزهي واجب اگر ضرر داشته باشد بايد ترك شود و غسل و وضوي واجب در صورت ضرر تبديل به تيمم ميشود.
4- از همه اينها گذشته طبق قاعدهي مسلم اصولي «كلما حكم به العقل حكم به الشرع» (هر چيزي كه عقل قطعي به آن حكم كند، شرع هم به آن حكم خواهد كرد) مساله حرمت سيگار و انواع دخانيات در عصر و زمان ما كه زيانهاي مهم آن بر همه دانشمندان ثابت شده جاي ترديد باقي نميگذارد، فتواي همه مراجع به حرمت مواد مخدر نيز از همين جا سرچشمه ميگيرد.
در پايان اين نمابر به برخي نظرات پزشكي و كارشناسان اجتماعي و اقتصادي در خصوص مضرات قطعي استعمال سيگار اشاره شده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات