• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۸۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8208-06970
  • خبرنگار : 71038

رضوي فقيه: جامعه بدون تضارب آرا رشد نمي‌كند عدالت قيد آزادي نيست؛ عدالت شرط آزادي است

رضوي فقيه:
جامعه بدون تضارب آرا رشد نمي‌كند
عدالت قيد آزادي نيست؛ عدالت شرط آزادي است
رضوي فقيه گفت: عدالت قيد آزادي نيست بلكه شرط آزادي است. عدالت به معناي كمال انسان است و ما در پرتو آزادي به كمال مي‏رسيم. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد رضوي فقيه عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) شب گذشته طي سخناني در دفتر جبهه مشاركت حوزه‏ مشاركت شرق تهران با تاكيد بر اينكه در فلسفه‏ سياسي آزادي و عدالت را دو مقوله جدا مي‏پندارند، اظهار داشت: برخي براي رسيدن به آزادي، عدالت را كم‏رنگ مي‏كنند يا براي تحقق عدالت، آزادي را زير پا له مي‏كنند كه در انقلاب ديني ايران نيز شاهد اين امر بوديم. وي ادامه داد: در اوايل انقلاب مذهبي‏ها با گروه‏هاي ماركسيستي در تقابل بودند و اقتصاد بازار و آزادي‏هاي اقتصادي را مطرح كردند ولي در دوره‏ اصلاحات، هنگامي كه اصلاح طلبان شعار توسعه سياسي را مطرح كردند همين افراد كه در اوايل انقلاب طرفدار اقتصاد بازار بودند علم عدالت خواهي در دست گرفتند و مانند كمونيست‏ها از عدالت اجتماعي صحبت كردند. آن‌ها آزادي را نوعي لوكس‏گرايي ناميدند و تمام مشكلات جامعه را در مشكلات معيشتي خلاصه كردند و اين نمونه‏يي از تقابل آزادي و عدالت از سوي توليد كنندگان فكر و انديشه است. وي گفت: هيچ تقابلي بين آزادي و عدالت وجود ندارد و آزادي بدون عدالت يا بر عكس معنا ندارد؛ آزادي كمال اول انسان است. رضوي فقيه اظهار داشت: انسان علاوه بر وجوه مادي، داراي وجوه معنوي است و كمالات معنوي انسان در پرتو آزادي تحقق پيدا مي‏كند؛ آزادي نيز در پرتو عدالت و توزيع عادلانه امكانات و فرصت‏ها بدست مي‏آيد. اگر بخواهيم آزادي در جامعه ايجاد شود بايد زمينه‏ مناسبي را نيز براي بهره‏وري از آن فراهم كنيم. اين عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) گفت: انسان موجودي مختار است و به طور آزاد خلق شده است حتي اگر انسان تحت جبر سياسي و اجتماعي باشد نيز داراي آزادي‏هاي نسبي است. آزادي امانت الهي است كه خداوند در وجود انسان به وديعه گذاشته است و تفاوت انسان و حيوان در همين آزادي اراده است. وي با اشاره به قدرت انتخابي كه خداوند در اختيار انسان قرار داده است، افزود: مهم‏ترين ويژگي انسان انتخاب‏گري است. در اين راستاست كه بعضي اوقات به استخاره متوسل مي‏شويم كه رنج انتخاب را كاهش دهيم رنج اين كه خود به تنهايي تصميم‏گيري كنيم حتي در مشورت كردن با ديگران درصدد كاهش رنج انتخاب هستيم. وي با اشاره به اين كه براي انسان در شرايط معمول زيست، محدوديت اذيت كننده است، گفت: انسان از محدوديت‏هايي كه مخالف فطرت او باشد استقبال نمي‏كند ولي بعضي از محدوديت‏ها را با استقلال خود مي‏پذيرد مثلا در ماه رمضان ما از خوردن و آشاميدن محروم هستيم و اين نوعي محدوديت است ولي ما اين امر را به صورت اجبار نپذيرفته‏ايم ولي اگر ماه رمضان نبود و كسي ما را از خوردن و آشاميدن كه حق مشروع و قانوني ما است منع مي‏كرد دچار ناراحتي مي‏شويم پس نتيجه مي‏گيريم وقتي كسي نمي‏پسندند كه ديگران حق آزادي و انتخاب او را سلب كنند حق ندارد آزادي و انتخاب ديگران را سلب كند و اين عالي‏ترين اصل اخلاقي است كه در جوامع بشري مشاهده مي‏كنيم و ما در روايات شيعه به طور مكرر به آن برخورد مي‏كنيم. رضوي فقيه در ادامه سخنان خود خطاب به دادستان تهران گفت: اگر دوست نداري كسي تو را محدود كند، حق نظارت و بازداشت كردن را از تو بگيرد، پس نپسند كه ديگران را محدود كني، حق ديدار با خانواده، وكيل گرفتن و سخن گفتن را از آن‏ها سلب كني. وي با اشاره به گزارش قرائت شده در مجلس در خصوص عملكرد دادستان و واكنش وي و هم چنين برخورد دادستاني تهران با خانواده برخي زندانيان،بر اين روايت از معصومين(ع) كه ”هر چه براي خود نمي‏پسندي بر ديگران نيز نپسند“، تاكيد كرد. وي با اشاره به فلسفه نزول پيامبران از جانب خداوند براي هدايت انسان‌ها و مختار آفريدن انسان خاطرنشان كرد: در جامعه اگر افراد فقط بر اساس بخش نامه‏ها بخواهند تفكر كنند و تضارب آراء و افكاري وجود نداشته باشد، آن جامعه رشد نمي‏كند اكنون در جامعه‏ ما انجام يك عمل سياسي همراه با اشتباهات زيادي است چون از همان ابتدا اجازه انجام فعل سياسي را به ما نداده‏اند. رضوي فقيه ادامه داد: در اوايل انقلاب از آزادي كه وجود داشت نمي‏توانستيم استفاده كنيم زيرا راه و روش استفاده از آن نمي‏دانستيم، سنت ديرپاي استبداد مانع فهم آزادي شده بود. وي با نامناسب خواندن آنچه را كه تزريق اجباري دين به جامعه خواند، گفت: در چنين جوامعي نفاق ايجاد مي‏شود؛ مردم در ظاهر به احكام شريعت پايبند هستند ولي در باطن به اصول ديگري اعتقاد دارند. بنابراين گزارش، رضوي فقيه پس از سخنراني، در پاسخ به پرسشي مبني بر ايجاد دفتر تحكيم دموكراسي در كنار دفتر تحكيم وحدت، گفت: در مورد ايجاد دفتر تحكيم دموكراسي بايد شوراي عمومي تشكيل دهيم، هدف اصلي ما جنبش دانشجويي و اصلاحات است اين فكر مطرح شد كه يك تشكل جديد با آرمان‏هاي ملموس‏تر ايجاد كنيم ولي در اين رابطه بايد شوراي عمومي تصميم بگيرد. وي در مورد دوراني كه در بازداشت بوده است، گفت: من در اين دوران به اسراي كشورمان در عراق، به كساني، قبل از من بازداشت شدند و هنوز آزاد نشده‏اند فكر كردم و واقعا خجالت مي‏كشيدم. آن مدت را در راه آزادي و آرمان‏هاي خود در بازداشت به سر مي‌بردم. وي در مورد دوم خرداد و تغيير فضاي سياسي كشور بعد از آن، اظهار داشت: بعد از دوم خرداد آزادي‏هايي در ادبيات سياسي ما رشد كرد و ما اكنون در حال تمرين آزادي و دموكراسي هستيم. دوم خرداد باعث رشد ما در عرصه‏ عمومي و جامعه‏ مدني شد و مفهوم حقوق شهروندي در ذهن ما رشد كرد. وي در مورد حضور مردم در انتخابات، گفت: من نسبت به انتخابات نظر بدبينانه ندارم ما مي‏خواهيم به تمام حقوق آزادي و اجتماعي دست پيدا كنيم و هزينه‏يي نيز بپردازيم. تمام كساني كه اكنون در حاكميت هستند، ما آن‌ها را به قدرت رسانديم ولي چون نسبت به دموكراسي و مردم سالاري آشنايي نداشتيم اين سيستم چنين افرادي توليد كرد. ما مي‏خواهيم دموكراسي را در همين نظام و قالب پياده كنيم و رفتن پاي صندوق راي چندان هزينه‏اي ندارد. ما مي‏گويم حقوق قانوني ما در چارچوب همين نظام رعايت شود؛ اكنون كساني كه در خارج دم از آزادي و عدالت مي‏زنند اگر قدرت را در داخل نظام در دست بگيرند شكم يكديگر را براي بدست آوردن قدرت بيشتر سفره مي‏كنند؛ ما قصد سرنگوني نظام و انقلاب را نداريم. اگر كسي با حاكميت مشكل دارد و به حس انتقام جويي رسيده، تكليف او با خودش است؛ قطعا وي آدم مثبت و آزادي نيست. در حاشيه: به گزارش خبرنگار ايسنا، از ابتداي اين برنامه، تعدادي موتورسوار در مقابل ساختمان محل سخنراني، حضور داشتند. در بين سخنراني رضوي فقيه، شكسته شدن تعدادي از لامپ‏هاي بيرون ساختمان، جو حاكم بر برنامه را براي دقايقي دچار التهاب كرد؛ اما سخنراني ادامه يافت. در بخش ديگري از اين سخنراني، چند نفري از موتورسواران، در برابر ساختمان شعار "حزب الله، حزب الله" سر دادند. بنابراين گزارش، سخنراني با آرامش پايان يافت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.