• دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8305-04448

الحاق ايران به پروتكل كيوتو در هيأت دولت تصويب شد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست از تصويب الحاق ايران به پروتكل كيوتو (كاهش گازهاي گلخانه‌اي) در هيأت دولت خبر داد.

دكتر معصومه ابتكار، معاون رييس جمهوري در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه روسيه نيز تا شهريور ماه به اين پروتكل مي‌پيوندد، گفت: با پيوستن روسيه به اين پروتكل، معاهده كيوتو اجرايي مي‌شود.

وي يادآور شد: كشورهاي عضو اپك نيز براي پيوستن به پروتكل كيوتو اعلام آمادگي كرده‌اند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه با توجه به وضعيت ايران در زمينه گازهاي گلخانه‌اي، پيوستن به پروتكل كيوتو تعهدي را براي ايران ايجاد نمي‌كند، به ايسنا گفت: سازمان حفاظت محيط زيست پس از 6 سال كار كارشناسي و محاسبه ميزان توليد گازهاي گلخانه‌اي در كشور شرايط الحاق ايران به پروتكل كيوتو را فراهم كرد.

وي وجود فرصتهاي اقتصادي پيش‌بيني شده در اين پروتكل براي ايجاد صنايع و نيروگاههاي انرژي پاك را از مزاياي الحاق ايران به پروتكل كيوتو دانست.

ابتكار تدوين و تصويب قانون بهينه‌سازي مصرف انرژي در برنامه سوم و چهارم توسعه ، ارايه طرح استفاده از سوخت گاز طبيعي، ايجاد نيروگاه سيكل تركيبي انرژي برق، بهره‌گيري از انرژي پاك خورشيدي و باد را از مهمترين اقدمات انجام شده در كشور براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي دانست.

وي در پايان اظهاراميدواري كرد كه طرح الحاق ايران به پروتكل كيوتو در مجلس شوراي اسلامي نيز تصويب شود.

گفتني است ايران سالانه 400 ميليون تن گازهاي گلخانه‌اي معادل دي‌اكسيدكربن توليد مي‌كند كه بر اساس آخرين آمار موجود، بخش انرژي 77، جنگل 8، كشاورزي 7، صنعت 6 و زباله 2 درصد گازهاي گلخانه‌اي كشور معادل CO2 را توليد مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha