• جمعه / ۱۳ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8306-04116
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

* ميزان كمك‌هاي داخلي و خارجي به زلزله‌زدگان بم اعلام شد* * بيش از 880 ميليون دلار كمك بلاعوض تعهد شده * بيش از 70 ميليارد تومان كمك نقدي و غير نقدي انجام شده

* ميزان كمك‌هاي داخلي و خارجي به زلزله‌زدگان بم اعلام شد*
* بيش از 880 ميليون دلار كمك بلاعوض تعهد شده
* بيش از 70 ميليارد تومان كمك نقدي و غير نقدي انجام شده

هزينه‌هاي انجام شده و اعتبارات تخصيص يافته از سوي دولت و ميزان كمك‌هاي خارجي ارسالي براي كمك به زلزله‌زدگان بم اعم از نقدي و غير نقدي و همچنين شرح اقدامات صورت گرفته در زمينه كمك‌رساني بين‌المللي به همراه فهرست تعهدات دولت‌ها و نهاد‌ها بين‌المللي از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در قالب كمك‌ها و اعتبارات دولتي از بودجه عمومي در سال 1382 مبلغ دو هزار و 50 ميليارد ريال و از بودجه سال 1383 حدود دو هزار ميليارد ريال به امدادرساني و بازسازي مناطق آسيب ديده اختصاص يافته است.

بر اساس گزارش جمعيت هلال احمر،‌ كمك دولت از محل بودجه عمومي، كمك‌هاي نقدي از سوي مردم، طلا و مسكوكات اهدايي مردم و كمك ارزي دولت‌ها جمعا‌ به مبلغ 265 ميليارد و 872 ميليون و 984 هزار ريال است.

سازمان بهزيستي اعلام كرده است كه كمك‌هاي نقدي از سوي مردم و كمك‌هاي غير نقدي و نقدي بين‌المللي جمعاً مبلغ 70 ميليارد و 617 ميليون و 900 هزار ريال شده است.

كميته امداد امام خميني نيز اعلام كرده است كه مجموع كمك‌هاي نقدي و غير نقدي تا 30 خرداد 1383 بيش از 5/303 ميليارد ريال شده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه كمك‌هاي نقدي از طريق نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور تا دوم خرداد 1383 جمعاً به هفت ميليون و 783 هزار و 861 دلار بالغ شده است.

موجودي حساب ارزي و ريالي نزد وزارت امور اقتصادي و دارائي تا 29 تيرماه 83 به ترتيب مبلغ هشت ميليون و 322 هزار و 482 دلار (شامل مبالغ واريزي از سوي وزارت امور خارجه) و چهار ميليارد و 885 ميليون و 131 هزار و 500 ريال است.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت سخنگوي دولت كمك‌هاي بلاعوض تعهد شده سازمان‌هاي بين‌المللي به شرح زير است:

كمك بلاعوض صندوق توسعه اوپك مبلغ 750 هزار دلار به صورت اماني در اختيار صليب سرخ جهاني قرار گرفته است. جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند با استفاده از اين مبلغ تجهيزات مورد نياز را خريداري كند.

كمك بلاعوض دولت اسپانيا (20 ميليون دلار ) به منظور خريد كالا و خدمات از شركت‌هاي اسپانيايي به صورت اعتبار براي بازسازي بم استفاده خواهد شد.

كمك بلاعوض بانك توسعه اسلامي به مبلغ يك ميليون دلار براي ساخت و تجهيز مركز بازپروري معلولان شهر بم اختصاص شده است.

ميزان تسهيلات مالي اعلام شده از سوي دولت‌ها، ‌سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي به اختصار به شرح زير است:

وام بانك جهاني حدود 200 ميليون دلار كه بر اساس پروژه تعريف شده با همانگي با وزارت مسكن، ‌بنياد مسكن و وزارت مسكن نهائي خواهد شد.

تسهيلات بانك توسعه اسلامي 200 ميليون دلار كه با انعقاد موافقتنامه‌هاي مربوطه از سوي وزارت امور اقتصادي و دارائي اقدام خواهد شد.

همچنين مذاكرات مربوط به وام پيشنهادي 400 ميليون دلاري كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس نيز محل وزارت امور اقتصادي و دارائي صورت گرفته و مشخص شد كه كمك اعلام شده از سوي اين شوراي وام 25 ساله با بهره مشخص و در قالب چندين وام كوچك است كه بايد با هر كشور عضو مذاكره و امضاء شود.

وام بانك همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (jbic) نيز تقريبا به ميزان 60 ميليون دلار با دوره بازپرداخت 18 ساله و دوره تنفس هفت ساله و نرخ بهره ثابت ساليانه 5/1 درصد در مرحله انعقاد قرارداد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha