خودروهاي همكلاس پيكان كه از آنها بعنوان خودروهاي كلاس B اقتصادي ياد ميشود، بعد از مرگ اين خودرو رقابت تنگاتنگي را براي بدستآوردن بازار تشنه اين كلاس خودرو در ايران خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، براساس تحقيق ميداني مؤسسات اروپايي 70 درصد خودروهاي پرفروش جهان در سال آينده خودروهاي كلاس B اقتصادي خواهند بود. اين خودروها در صورت ثابت بودن شرايط اقتصادي در ايران بايد قيمت 5 تا 8 ميليون تومان داشته باشند. خودروهاي كلاس B اقتصادي هم اندازه پيكان بوده،اما با قيمت ارزان اين خودروها بايد تكنولوژي روز مصرف سوخت و ايمني را دارا باشند و داراي موتور قوي بوده و دير تعمير نيز باشند، در ضمن قيمتي نيز بين 5 تا 8 ميليون تومان داشته باشند.
خودروي پيكان تاكنون به دليل استحكام، ديرتعميري، هزينه كم تعمير و قيمت مناسب فاتح اين رنج از بازار خودروي ايران بود، اما با مرگ پيكان خودروهاي بسياري بهدنبال فتح اين قسمت از بازار ايران هستند.
پژو 206 صندوقدار، S81، كياريو، ال-90، اشكودا فابيا، گل ،هيوندايي اكست، رقابت شديدي در اين رنج خواهند داشت؛ اما پيشبيني ميشود پژو 206 نوع صندوقدار به سختي به قيمتي زير 8 هزار يورو در ايران برسد.
در صورت تحقق قيمت 8 هزار يورويي كياريو، ال-90، اشكودا فابيا و هيوندايي اكست نبرد سنگين براي كسب اين بازار در ايران خواهند داشت. ال-90 و كياريو توليدشان در ايران قطعي شده، فولكس واگن و هيوندايي نيز بهدنبال راهي براي توليد اشكودافابيا و هيوندايي در بازار ايران هستند كه مذاكرات و امكانسنجي آن در دست بررسي است.
بنابراين اگر هيوندايي و ال-90 را رقباي اصلي اين رنج قيمت بدانيم ، مقايسه آنها خالي از فايده نخواهد بود.
* قواي محركه
خودروي ال-90 از موتور 1600 سيسي با 110 اسب بخار قدرت در ايران بهره ميبرد اين در حاليست كه موتورهاي كياريو در ايران با دو تيپ 3/1 ليتري و 5/1 ليتري خواهد بود كه به ترتيب 75 و 96 اسب بخار قدرت دارد خودروي ال-90 از جعبه دنده 6 سرعته بهره ميبرد در حالي كه كياريو دو جعبه دنده نوع دستي 5 سرعته و اتوماتيك 4 سرعته دارد.
* سيستم تعليق
خودروي كياريو از سيستم فنربندي مكفرسون در جلو و تنشگير در عقب بهره ميبرد خودروي ال-90 نيز از نسل جديد تعليق مكفرسون با سه شاخه مثلثي در جلو و تعليق H شكل با دو كمك فنر و دو فنرلول بهره ميبرد.
سيستم ترمز اين دو خودرو كاملا مشابه است در جلو از ترمز ديسكي و در عقب ترمز كاسهاي بهره برده شده البته ترمز ABS هر دو خودرو متفاوت است دو خودرو انتقال قدرت جلو بوده در سيستم جلوبندي به نظر ميرسد هنوز كياريو مشكل خودروهاي كرهاي را داشته باشد.
*سرعت و وزن
خودروي ال-90 با موتور 6/1 ليتري خود به سرعت 195 كيلومتر در ساعت دست مييابد در حاليكه كياريو با موتور 3/1 ليتري 164 و با موتور 5/1 ليتري 178 كيلومتر در ساعت را طي ميكند خودروي سدان كياريو 969 و مدل هاچبك خودرو 977 كيلوگرم وزن دارد خودروي ال-90 نيز 975 كيلوگرم وزن دارد.
خودروي كياريا قرار است با توليد فول CKD بعد از مدتي به 40 درصد ساخت داخل برسد خودروي ال-90 نيز از ابتدا با توليد 50 درصد ساخت داخلي با سرمايهگذاري گروه رنو نيسان ساخته ميشوند.
حال تنها بايد صبر كرد و ديد كدام خودروساز خوششانس بيشترين سهم از 70 درصد بازار ايران را بدست ميآورد و كدام خودرو جايگزين پيكان ميشود.
انتهاي پيام


نظرات