• چهارشنبه / ۲ دی ۱۳۸۳ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8310-01006
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

”چو ايران نباشد تن من مباد“ (2) «لزوم و راه‌هاي حفاظت از هويت تاريخي كشور» سخنان ياحقي، التافلي علوي، ارشادي، سعادت، عظيمي، آرين و...

”چو ايران نباشد تن من مباد“ (2)
«لزوم و راه‌هاي حفاظت از هويت تاريخي كشور»
سخنان ياحقي، التافلي علوي، ارشادي، سعادت، عظيمي، آرين و...

محمدجعفر ياحقي:

پافشاري براي حفظ هويت ملي در همه قلمروها وظيفه هر ايراني است

محمدجعفر ياحقي معتقد است: پافشاري براي حفظ هويت ملي در همه قلمروها وظيفه هر ايراني است.

اين استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حاشيه همايش ملي ايران شناسي عنوان كرد: آنچه كه براي ما مهم است، قلمرو فرهنگي است كه معمولا مرز نمي شناسد و ارتباطات را گسترده تر از مرزهاي جغرافيايي مي كند. بنابراين گاهي ممكن است افرادي از مرزهاي ايران گذشته و در مليت هاي ديگر هم احترام خاص خود را پيدا كنند؛ مانند مولانا كه هم به تركيه و آسياي صغير و هم افغانستان و بلخ و به كلي ايران كه زبان فارسي زبانش است سفر كرده؛ پس مولوي يك ميراث فراملي شده است كه ملت هاي ديگر هم در آن شريكند و اين مي شود يك ميراث فرهنگي. يعني ما به قلمرو فرهنگي زبان فارسي كه مي انديشيم به همه اينها متعلق است؛ چه كرد، ترك يا تاجيك باشد.

وي افزود: حفظ هويت ملي با تكيه بر اين كه زبان و فرهنگي ايراني و فارسي بوده باقي مي ماند؛ ضمن اين كه اين چتر فراگستر را در جاهاي ديگر هم مي گستراند.

ياحقي با بيان اين مطلب كه خليج فارس هم يك چيز تاريخي و جغرافيايي است و قابل تغيير نيست، ادامه داد: سندهايي كه وجود دارد گوياي سنديت و تاريخيت اين نام است كه خليج فارس پيش از ميلاد به اين نام ناميده شده و كسي نمي تواند آن‌را عوض كند. خليج فارس، خليج فارس است و به عنوان يك مرز جغرافيايي و به عنوان يك مساله ارضي براي ايران مهم است.


پژوهشگر پاكستاني:

ايران با فرهنگش شناخته مي‌شود؛ نه نفت

سلطان التافلي علوي ‌گفت: ‌ايران را با فرهنگ آن مي شناسند؛ نه با نفت.

اين پژوهشگر پاكستاني در گفت و گو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همايش ملي ايران شناسي با بيان اينكه هر كشوري به شناخت و حفظ هويت فرهنگي خود نياز دارد، اظهار داشت: شناخت ايران با فرهنگ موجود در آن است كه از جلال الدين رومي، حافظ، سعدي و عطار است و ايران را با اين اشخاص بايد شناخت؛ نه با نفتي كه در اين كشور وجود دارد.

وي گفت: علامه اقبال لاهوري براي ايران‌شناسي خيلي كار كرده است و حرفهايي كه در اين زمينه گفته، در آثار او ديده مي شود.

اين استاد زبان فارسي افزود: پژوهش هايي كه براي فرهنگ هاي ايراني صورت مي گيرد، خيلي ضروري و مهم است و با اين كار اين فرهنگ ها را مي توان حفظ كرد.


رسول ارشادي:

براي حفظ مواريث ملي ابتدا بايد خود را شناخت

يك استاد دانشگاه گفت: ما كاري به تحريم ديگران نداريم؛ ما به اين نياز داريم كه اول خود را بشناسيم.

رسول ارشادي كه در دومين همايش ملي ايران شناسي حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد: ‌براي حفظ مواريث ملي و فرهنگي ابتدا به اين نياز داريم كه خود را بشناسيم و طبعا وقتي ما از خود شناخته، به خود ايمان و به فرهنگ والاي خود اعتقاد داشته باشيم اين اعتماد به نفسي كه ايجاد مي شود مي تواند ما را برابر تحريم ها حفظ كند.

وي درباره خليج فارس و ادعاي عرب ها تصريح كرد: راههايي براي حفظ كردن مواريث وجود دارد؛ اول اينكه در مقابل بيگانگاني كه با ما برخورد مي كنند از طريق اسناد و مدارك تاريخي گفت‌وگو و صحبت كرده، بعد در دادگاه و محكمه حرفهايمان را بزنيم. اين كه بحث شخصي نيست، بحث تاريخي است. در اين بحث ها مي توانيم به استناد متون تاريخي با آنها گفت و گو كنيم. به نظرم اين بهترين راه حل است.


اسماعيل سعادت:

تحريف نام خليج فارس از انگيزه‌هاي سياسي برخوردار است؛ نه پايه‌هاي علمي

همه دلايل و اسناد نشان مي دهد كه خليج فارس هميشه خليج فارس بوده است و اين سخناني كه زده مي شود تعصبات قومي يا انگيزه هاي سياسي در پشت خود دارند؛ نه پشتوانه‌هاي علمي و تاريخي.

اسماعيل سعادت - مترجم - اين مطلب را در حاشيه‌ي همايش ملي ايران شناسي در گفت و گو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيان كرد و افزود: در تمام منابع كهن، خليج فارس به همين نام آمده است و اگر اخيرا افرادي حرف هاي ديگري مي زنند، اهداف سياسي خود را دنبال مي كنند. اين سخنان براي هيچ كس قابل پذيرش نيست.

وي اضافه كرد: ما بايد با استناد به مدارك معتبري كه در دست داريم نشان دهيم كه خليج فارس همواره به اين نام بوده است.


ناصر عظيمي:

نفوذ معنوي‌مان را بالا ببريم؛ تا كشورهاي ديگر حق ما را به رسميت بشناسند

قبل از اين كه بپرسيم چرا هويت فرهنگي و ملي ما دارد تهديد مي‌شود، بايد نفوذ معنوي‌مان را بالا ببريم؛ تا كشورهاي ديگر حق ما را به رسميت بشناسند.

ناصر عظيمي - جغرافيدان - در گفت‌وگو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در دومين همايش ملي ايران‌شناسي اظهار داشت: بايد ديد چرا در اين شرايط با اين مسائل روبه‌رو مي‌شويم؛ آن هم از جانب كشورهايي كه موجوديت آن‌ها 20 يا 30 سال است پا گرفته؛ در برابر كشوري كه چند هزار سال سابقه دارد. اين پرسشي است كه امروز بايد پرسيد چرا اين طور مي‌شود؟

وي دليل اين امر را كم شدن نفوذ معنوي و سياسي در سطح بين‌المللي دانست و گفت: اين امر باعث شده است كه نتوانيم در مقياس جهاني چيزي را كه همه كشورهاي دنيا به صورت رسمي پذيرفته‌اند و حتا در اسناد بين‌الملل هم موجود است، ثابت كنيم. اين موضوع به عملكردهاي ما در سطح بين‌المللي باز مي‌گردد.


يك كارشناس جغرافيا:

كجاي دنيا اين همه قوميت در كنار يكديگر به‌راحتي زندگي مي‌كنند؟

يك كارشناس جغرافيا اظهار داشت: ملت ايران تشكيل شده است از اقوام و نژادهاي مختلف كه همچنان يكپارچگي خود را حفظ كرده‌اند. كجاي دنيا اين همه قوميت در كنار يكديگر به راحتي زندگي مي‌كنند؟

فرهاد تهراني در گفت‌وگو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حاشيه دومين همايش ملي ايران‌شناسي ادامه داد: واكنش مردم در قضيه اخير خوب بود؛ به‌ويژه ngo ها خيلي حمايت كردند. فكر مي‌كنم اگر اين مساله را به مردم بدهند آن‌ها بهتر حركت مي‌كنند.

وي خطرنشان ساخت: عربها هر دفعه كه كم آورده اند به بهانه‌اي خواسته‌اند بر سر ما بزنند. نبايد دولت در قبال اين مساله در سياست خود طوري رفتار كند كه انگار منافع ملي ما با منافع استراتژيكمان در تقابل هستند.


منوچهر آرين:

هر كس به‌نوبه خود بايد در مقابل تهاجم، مقاومت و از سرزمين خويش دفاع كند

ايران زمين فرهنگ و تمدن بسيار غني دارد و كارشناسان بايد در برابر سخنان بي اساس مانند تغيير نام خليج فارس، با استناد بر مدارك ثابت كنند كه اين منطقه خليج پارس است.

مهندس منوچهر آرين كه تحقيقات گسترده‌اي را در برج رادكان انجام داده است، اين مطلب را در حاشيه همايش ايران شناسي در گفت و گو با خبرنگار بخش ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيان كرد.

وي افزود: مهمترين مساله اي كه در تغيير هويت يك كشور مهم است عادت كردن و عادت دادن است. همواره مهاجمان تلاش مي كنند تا تهاجم شده ها را عادت دهند و آنها نيز به تدريج عادت مي كنند. ما اكنون يك تهاجم پذير هستيم؛ در حالي كه در بسياري از زمينه ها ايران سهم بزرگي در جهان دارد و بايد مدافع حقوقي خود باشد.

او گفت: سياست مداران اولين گروهي هستند كه در دفاع از حقوق كشور نقش دارند. آنها اجتماع را مي چرخانند و كتاب هاي درس را مي نويسند. اين گروه با سياست هاي خود مي توانند در مقابل كشوري مانند امارات كه هر بار ادعاهايي را درباره ي جزاير جنوب ايران و خليج فارس مطرح مي كند، مقابله كنند.

آرين گفت: هر كس به نوبه خود بايد در مقابل تهاجم، مقاومت و از سرزمين خود دفاع كند.


استاد دانشگاه آزاد نيشابور:

بايد مقاومت كنيم، دولت بايد اعتراض كند، خليج فارس بخشي از هويت ماست

استاد دانشگاه آزاد نيشابور گفت: بايد از طريق علمي مقاومت و با رسانه‌هاي گروهي از حقوق خود دفاع كنيم.

پروين‌دخت مشهور در گفت‌وگو با خبرنگار ايرانشناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حاشيه دومين همايش ملي ايران‌شناسي افزود: دولت حتما بايد حساسيت نشان دهد و در قطعنامه‌اي همه چيز را معلوم كند.

مشهوري تصريح كرد: خليج فارس بخشي از هويت و موجوديت ماست و مثل عضوي از بدن مي‌ماند. دولت بايد پايش بايستد؛ اين مساله شوخي‌بردارد نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha