• جمعه / ۲۵ دی ۱۳۸۳ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8310-10313
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/تكميلي/ 13 دانش‌آموز ابتدايي «سفيلان» در شعله‌هاي آتش جان باختند هيأت رسيدگي به حادثه تشكيل شد مسؤولان آموزش و پرورش: تنها علت حادثه «بي‌احتياطي» بوده است

/تكميلي/
13 دانش‌آموز ابتدايي «سفيلان» در شعله‌هاي آتش جان باختند
هيأت رسيدگي به حادثه تشكيل شد
مسؤولان آموزش و پرورش: تنها علت حادثه «بي‌احتياطي» بوده است

در پي وقوع حادثه ناگوار آتش‌سوزي در مدرسه ابتدايي روستاي «سفيلان» بخش «خان ميرزا» از توابع شهرستان «لردگان» استان «چهار محال و بختياري»، 7 دختر و 6 پسر دانش‌آموز در شعله‌هاي آتش جان باختند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا حادثه، ساعت 10 صبح روز پنجشنبه، زماني در اين مدرسه ابتدايي رخ داد كه دانش‌آموزان مشغول پاسخ دادن به سؤالات امتحاني خود بودند؛ ناگهان آتش بخاري در يكي از دو كلاس اين مدرسه شعله‌ور شد.

به دنبال بروز اين آتش، هنگامي كه سرباز معلم مدرسه، بخاري را از داخل كلاس حادثه‌ديده به بيرون پرت كرد، بخاري شعله‌ور شده در كنار دو گالن 20 ليتري نفت افتاد كه در ايوان مدرسه قرار داشت. چندي طول نكشيد كه ناگهان آتش مهيب كل مدرسه را فرا گرفت و در نتيجه آن ،13 دانش‌آموز در آتش سوختند.

در اين حادثه همچنين سرباز معلم ، دچار سوختگي 90 درصدي و به بيمارستان منتقل شد. حال اين سرباز معلم كه در بيمارستان اصفهان بستري است، وخيم گزارش مي‌شود.

تنها بي‌احتياطي علت حادثه بوده است

افشاني، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در مورد موقعيت و امكانات مدرسه «سفيلان» به خبرنگار ايسنا گفت: عمليات ساخت اين مدرسه در شهريور ماه 79 آغاز شده و شهريور 80 به بهره‌برداري رسيده است.

به گفته وي اين مدرسه، مجهز به دو كلاس درس و اتاق مدير و ساختمان آن آجري و كاملا بر اساس استانداردهاي موجود بوده است.

وي افزود: براي تجهيز سيستم گرمايشي اين مدرسه، مخزن فلزي نفت در حياط مدرسه قرار داده شده و بخاري پولار به عنوان وسيله گرمايشي در مدرسه مورد استفاده قرار گرفته بود.

افشاني با اشاره به اين كه به جهت سرماي زياد منطقه، معلمان مدرسه اقدام به قراردادن دو بشكه نفت در راهروي مدرسه براي تجديد سوخت بخاري‌ها كرده بودند، تصريح كرد: اين بي‌احتياطي و به دنبال آن ايجاد اشكال در بخاري يكي از كلاسها، معلم كلاس را ناچار به خارج كردن دانش‌آموزان كرده و براي آسيب نديدن كلاس بخاري را به درون راهرو منتقل كرده است.

وي ادامه داد: در نتيجه اين عمل گرماي بخاري سبب آتش گرفتن بشكه‌هاي نفت شده و با سرايت نفت به داخل كلاس روبه‌رو معلمان و دانش‌آموزان آن كلاس را غافلگير كرده و در نتيجه منجر به فوت 13 دانش‌آموز اين كلاس شده است.

افشاني درباره استفاده از نوع وسايل گرمايشي در مدارس براي پيشگيري از رخداد چنين حوادثي گفت: از سه سال پيش طي بخش‌نامه‌اي، استفاده از گاز در مدارس به دليل احتمال بروز انفجار ممنوع شده و بعلاوه به جهت سردسير بودن بعضي مناطق روستايي كشور امكان استفاده از وسايل گرمايشي برقي نيز به جهت پاسخگو نبودن وجود ندارد.

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اين كه هزينه راه‌اندازي سيستم مركزي شوفاژ در مدارس روستايي كه چنين وضعيتي را دارند، از ساخت مدرسه بسيار بيشتر است تصريح كرد.اگر در اين زمينه بي‌احتياطي صورت نمي‌گرفت، هيچگونه اتفاقي رخ نمي‌داد؛ كما اين كه مخزن دو هزار ليتري نفت در حياط مدرسه، سالم است.

در اين حال اعضاي شوراي اسلامي روستاي «سفيلان» اظهار مي‌كنند كه چندي پيش به دليل نبود جاده مناسب ارتباطي، برق و امكانات رفاهي مدرسه، به آموزش و پرورش بخش «خان ميرزا» مراجعه كرده، ولي نتيجه‌اي نگرفته‌اند.

به گزارش ايسنا، اهالي روستا خواستار رسيدگي جدي به اين حادثه و پاسخگويي مسؤولان آموزش و پرورش و ساير دستگاههاي ذيربط به عدم پاسخگويي به درخواستهاي آنها براي تأمين امكانات و نيازهاي مدرسه شدند.

امكان خروج دانش‌آموزان از كلاس وجود نداشت

صادقي، رييس نوسازي و تجهيز مدارس چهار محال و بختياري نيز به خبرنگار ايسنا گفت: تنها ندانم‌كاري معلم مدرسه «سفيلان» سبب رخداد اين حادثه شده است.

وي افزود: دانش‌آموزان پايه اول، دوم و سوم اين مدرسه در روز حادثه معلم نداشته و با آسيب‌ديدن بخاري كلاس آنها معلم كلاس پايه چهارم و پنجم براي رفع مشكل به كلاس‌ها مراجعه مي‌كند.

رييس نوسازي و تجهيز مدارس چهار محال و بختياري ادامه داد: در نتيجه اين امر معلم ، براي رفع مشكل بخاري را از كلاس به بيرون پرت كرده و از آنجا كه بشكه نفت نيز در كنار كلاس روبه‌رو قرار داشته است ، اين امر سبب ذوب شدن بشكه و نفوذ آتش به كلاس روبه‌رو شده و در نتيجه دانش‌آموزان و خود اين معلم سوختند.

صادقي تصريح كرد: از آنجا كه منبع آتش در ورودي كلاس بوده است در نتيجه امكان خروج دانش‌آموزان از در ورودي غيرممكن شده و تلاش آنها براي نجات خود از پنجره‌ها به طول انجاميده و بي‌ثمر مي‌ماند.

به گفته وي اين كلاس داراي 19 دانش‌آموز بوده است كه 3 نفر آنها غايب و قبل از حادثه نيز 3 نفر از دانش‌آموزان نيز بيرون كلاس بوده‌اند.

وضعيت مدارس خان ميرزا اسفبار است

زادعلي خليل طهماسبي، نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي وضعيت مدارس بخش «خان ميرزا»ي استان چهارمحال و بختياري را اسفبار خواند و گفت: متاسفانه سهل‌انگاري معلم و بي‌تجربگي وي و نبود امكاناتي از قبيل وسايل اطفاء حريق و بخاري سالم از عوامل اصلي ايجاد اين حريق بوده است.

وي گفت: پيكر دانش‌آموزان فوت شده در اين حادثه تشييع و به خاك سپرده شد.

هيأت رسيدگي به حادثه «سفيلان» تشكيل شد

ترابي، معاون سياسي امنيتي استانداري چهارمحال و بختياري نيز به ايسنا گفت:‌ هيأتي متشكل از نمايندگان استانداري، دادگستري، آتشنشاني، ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استان و ساير دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل و موضوع آتش‌سوزي در مدرسه‌اي در سفيلان بخش خان‌ميزا را بررسي كارشناسي مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: مدرسه فوق كاملا نوساز بوده و از تمام خدمات برق، آب، تلفن و غيره بهره‌مند بوده است.

به گفته معاون سياسي امنيتي استانداري چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: وضعيت روستاهاي استانهاي محروم طبيعتا به اندازه خدمات موجود در شهرها نبوده و اين مدارس مشكلات خاص خود را دارند.

وي افزود: مقرر شده كمكهايي از سوي استانداري چهارمحال و بختياري به خانواده دانش‌آموزان فوت شده ارائه شود كه در اين راستا در حال حاضر هلال احمر استان مقداري ارزاق و مواد مورد نياز براي برگزاري مراسم عزاداري جان‌باختگان اين حادثه در اختيار گذاشته و آموزش و پرورش نيز قرار است كمكهاي لازم را در اين زمينه به اين خانواده‌ها ارائه كند.

تمام مدارس بايد مجهز به كپسول آتش‌نشاني باشند

عرب‌زاده، مدير اداره بررسي علل پيدايش حريق و حوادث آتش‌نشاني تهران در خصوص ايمن‌ترين سيستم گرمايشي مدارس معتقد است، سيستم شوفاژ مركزي مناسبترين سيستم به شمار مي‌رود چراكه دانش‌آموزان نمي توانند تنظيمات آن را تغيير دهند.

وي تاكيد مي‌كند: در مناطقي كه امكان استفاده از اين سيستم وجود ندارد، بخاري‌ها بايد با توسط كارشناسان نصب و از ايمني آن اطمينان حاصل شود.

به گفته مدير اداره بررسي علل پيدايش حريق و حوادث آتش‌نشاني تهران در بخاريهاي مورد استفاده نبايد هيچ منفذي براي خروج منواكسيد كربن و دودهاي احتراقي وجود داشته باشد؛ زيرا خروج اين گازها و استنشاق آن توسط دانش‌آموزان احتمال ايجاد خفگي را افزايش مي‌دهد.

وي قرار گرفتن چند كپسول آتش‌نشاني در تمام مدارس را ضروري مي‌داند.

حاجي مرگ 13 دانش‌آموز را در حادثه آتش‌سوزي مدرسه «سفيلان» تسليت گفت

مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در پيامي حادثه درگذشت تعدادي از دانش‌آموزان در استان چهارمحال و بختياري را به خانواده‌هاي داغدار، معلمان و دانش‌آموزان سوگوار، فرهنگيان و مردم ايران اسلامي تسليت گفت.

به گزارش ايسنا، مرتضي حاجي در پيام خود آورده است: در روزهاي سخت و ماتم‌زا تنها توكل به آن ذات لايزال و آن باقي جاويد است كه به انسان‌ها صبوري مي‌بخشد و راضي به رضايت اوست كه به آدميان فاني، تحمل و آرامش مي‌دهد كه فرموده است، «انا لله و انا اليه راجعون» والا كدام مرهم است كه بتواند ذره‌اي از اين سوگ جانكاه بكاهد و به تخفيف اين رنج اليم كمك كند.

مادران و پدراني كه غنچه‌هاي باغ زندگي خود را در اين سانحه تلخ از دست داده‌اند ما را در تحمل اين غم سنگين شريك بدانند.

در ادامه پيام وزير آموزش و پرورش آمده است: از درگاه خداوند متعال براي ارواح مطهر عزيزان از دست رفته علو درجات و براي خانواده‌هاي معزز آنان صبر و شكيبايي مسألت دارم و براي آسيب‌ديدگان اين سانحه نيز شفاي عاجل آرزومندم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha