• سه‌شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8311-07720
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بااحداث تله كابين طاقبستان موافقت كرد

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بااحداث تله كابين طاقبستان موافقت كرد

كارشناسان بخش فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر اساس محدوديت‌هاي مشخص شده در نقشه 30 ساله حريم طاق‌بستان كه شامل عدم قطع درختان و عدم احداث تاسيسات سنگين مكانيكي در فاصله 100 متري اين آثار ساساني مي‌شود، احداث تله كابين در فاصله 450 متري طاق را بلامانع دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عليرضا انيسي، قائم مقام معاونت حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اشاره به ارسال نقشه حريم طاق‌بستان از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه، درباره تطبيق اين نقشه با نقشه طرح تله كابين گفت: در نقشه حريم طاق‌بستان اشاره‌اي به حريم منظري اثر نشده است. در اين نقشه تنها اشاره شده است كه در حريم اثر، امكان قطع درخت و احداث تاسيسات سنگين مكانيكي وجود ندارد. بر اساس اين نقشه و با بررسي‌هاي به عمل آمده از موقعيت جديد مسير عبور تله كابين از محدوده طاق‌بستان، احداث تله كابين در اين منطقه بلامانع تشخيص داده شد.

وي گفت: با توجه به محصور شدن طاق‌بستان با درختان بلند و فاصله زياد تله كابين تا اين محوطه، امكان شكسته شدن حريم منظري اثر كه بيش از اين مطرح شده بود، وجود ندارد.

قائم مقام معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: اواخر سال گذشته، ساخت تله كابين در محدوده طاق‌بستان به دليل احتمال شكسته شدن حريم منظري آثار ساساني اين منطقه، متوقف شد. پس از گذشت حدود 4 ماه از تهيه نقشه جديدي از مسير عبور تله كابين، كارشناسان بخش فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظر موافق خود را نسبت به اين اقدام اعلام كردند.

انيسي در ادامه با اشاره به گذشت حدود 30 سال از تهيه نقشه حريم طاق‌بستان و خدشه‌دار شدن بخش‌هاي مختلف آن، درباره تجديد نظر در اين نقشه گفت: از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه خواسته‌ايم تا نقشه جديد طاق‌بستان را ارايه دهند تا با در نظر گرفتن دخل و تصرفات صورت گرفته در حريم اين منطقه و در صورت نياز نسبت به اصلاح و تعديل آن با احترام به نظر و تفكر پيشينيان، اقدام شود.

به گزارش ايسنا، مسئولان اجراي تله كابين طاق‌بستان با اظهار بي‌اطلاعي از آخرين تصميم كارشناسان فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، از برگزاري جلسه‌اي با حضور مسئولان شهري كرمانشاه خبر دادند.

به اين ترتيب ارايه تسهيلات مالي از جمله پرداخت وام 2 ميليون و پانصد هزار يورويي به برگزاري احتمالي اين جلسه منوط مي‌شود.

آذر ماه جاري، در پي سفر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به كرمانشاه، دستور بررسي امكان ساخت تله كابين به كارشناسان فني سازمان داده شد.

تله كابين طاق‌بستان 1760 متر طول دارد و از ايستگاه پارك غربي طاق، در زميني به وسعت 500 متر مربع به ايستگاه دوم با 450 متر فاصله از طاق به آخرين ايستگاه مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha