• سه‌شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8311-10678
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

شمار مجروحان و كشته‌شدگان فاجعه دلخراش مرگ نمازگزاران در آتش‌سوزي مسجد «ارك» افزايش يافت مروري ايمني‌نگر در ابعاد حادثه به همراه آخرين گزارشها و اخبار تكميلي

شمار مجروحان و كشته‌شدگان فاجعه دلخراش مرگ نمازگزاران در آتش‌سوزي مسجد «ارك» افزايش يافت
مروري ايمني‌نگر در ابعاد حادثه به همراه آخرين گزارشها و اخبار تكميلي

چه بس غم‌انگيز بود غروب دوشنبه جانكاه 26 بهمن و چه دلخراش بود فاجعه سوختن صدها نمازگزار و عزاداري كه آمده بودند براي سرور شهيدان حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) اشك تكريم بريزند.

مروي بر ابعاد حادثه و علل آن 

به گزارش گروه حوادث خبرگزاري دانشجويان ايران مروري بر حادثه دلخراش آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران يكي از قديمي‌ترين مساجد در منطقه بازار تهران كه منجر به كشته و مجروح شدن 357 نمازگزار تا كنون شده و با وخيم شدن حال تعدادي از مجروحان احتمال افزايش اين رقم نيز مي‌رود، نشان داد كه ناديده گرفتن اهميت زير ساخت‌ ايمني و نكات ايمني بويژه در اماكن عمومي موجب رخداد چه فجايعي خواهد شد.

داربستي با چادر برزنتي ــ كه اغلب براي جلوگيري از نفوذ آب و باران به پارافين اشتعال‌آور آغشته مي‌شوند ــ براي گسترش فضاي مسجد در طبقه دوم ساختمان (فضاي باز) نصب و بنا مي‌شود.

نمازگزاران علاوه بر طبقه اول در شبستان داربستي به نماز مغرب و عشا مي‌ايستند.

حين برپايي نماز، چادر نمازگزار زن با بخاري تعبيه شده در كنار چادر برزنتي شبستان برخورد كرده و با آتش گرفتن آن بلافاصله چادر شبستان نيز آتش گرفته و به طبقه پايين مسجد سقوط مي‌كند.

ناگهان گستره آتش مسجد را فرا مي‌گيرد. نمازگزاران سراسيمه با مشاهده آتش در پي تنها راه خروجي قسمت مردانه و زنانه هستند. عده‌اي با شكستن شيشه‌ها در پي فرار از محاصره آتش برمي‌آيند.

در اين ميان راه‌هاي خروجي مملو از جمعيت نمازگزار مي‌شود. بوي دود و آتش مسجد را فرا گرفته و حالت خفگي به عده‌اي دست داده است.

نوع بازشوي درب مسجد به سمت داخل است در حالي كه بر اساس استاندارد و به گفته كارشناسان ايمني بايد بازشوي درب اماكن عمومي به سمت خارج باشد.

جمعيت به سمت درب خروجي هجوم آورده است وحشت عمومي افزايش يافته، راه گريزي نمانده، شيشه‌هاي مسجد شكسته و فرياد نمازگزاران برخاسته است.

عده‌اي بويژه كودكان زير دست و پا مانده‌اند، آتش در حاله زبانه كشيدن است، اما از كپسول آتش نشاني در مسجد خبري نيست.

دقايقي بعد به آتش نشاني اطلاع داده مي‌شود، چندين ايستگاه اعزام و 45 دستگاه آمبولانس از تمام مناطق تهران به محل حادثه اعزام مي‌شوند و تا ساعاتي بعد كار انتقال مجروحان و كشته شدگان پايان مي‌يابد.

انبوه جمعيت كه براي ديدن حادثه به محل آمده‌اند، كار امدادرساني را با مشكل مواجه مي‌كند.

حلقه‌هاي نيروي انتظامي هر از گاهي ايجاد اما با هجوم جمعيت دوباره باز مي‌شود.

آنها در صدد كنار زدن جمعيتي هستند كه مي‌خواهند از جزئيات حادثه باخبر شوند.

اين تلاش به نتيجه نمي‌رسد و جمعيت خيال ترك محل را ندارد. نيروهاي امدادي در رفت و آمدند و خانواده‌ها نگران حادثه‌ديدگان.

همينك پس از رخداد حادثه تلخ مسجد ارك بار ديگر اين سوال مطرح مي‌شود كه «چه كسي مسؤول نظارت بر ايمني اماكن عمومي، بويژه مساجد است؟» و «چند درصد مساجد‌ها فاقد كپسول آتش خاموش‌كن بوده، چه تعداد آنها از زير ساخت ايمني مناسب برخوردارند و اساسا متولي اين امور بويژه در مساجد كدام دستگاه است؟‌»

بيش از 90 درصد تكاياي عزاداري فاقد استاندارهاي ايمني هستند

در اين شبها كه شهروندان در سوگ سرور شهيدان و عزاداري شهداي كربلا به سر مي‌برند، تعداد بسيار زيادي از تكايا در سطح شهر بنا شده‌اند. اين در حاليست كه بر اساس آمار بيش از 90 درصد تكايايي كه براي عزاداري به صورت موقت و با استفاده از چادرهاي برزنتي و داربست بنا مي‌شوند، فاقد ايمني بويژه در فصل سرما هستند و اين مساله مي‌تواند سبب تكرار حادثه مسجد ارك شود.

به گفته كارشناسان ايمني برپايي اسكلت فلزي و ناپايدار و كشيدن چادر برزنت آغشته به مواد روغني براي جلوگيري از نفوذ باران و آب، بسيار خطرناك است و مي‌تواند موجب رخداد فجايعي از اين قبيل شود. چرا كه اين آغشتگي بر بار اشتعال چادرها مي‌افزايد و موجب افزايش گستره آتش مي‌شود.

مراقب رعايت نكات ايمني در برپايي تكايا باشيد

به گزارش ايسنا شايد با حادثه ارك پاسخ به اين سؤال اينك ضروري‌تر باشد كه كدام دستگاه بر ايمني تكايا نظارت بويژه در اين ايام نظارت خواهد كرد و آيا صرفا توصيه به شهروندان ضريب ايمني تكايا را تا حد كافي افزايش خواهد داد؟

تكايايي كه ممكن است برپا كنندگان آن بدون توجه به رعايت نكات ايمني براي روشن كردن محيط، از سميهاي نازك برق متصل به تيرهاي چراغ برق به شكل غيرايمني استفاده كنند؛ سيمهايي كه با كوچكترين جرقه‌اي موجب رخداد آتش سوزي مي‌شوند و چادر برزنتي را به شدت مشتعل خواهند كرد.

از سويي ديگر بارها مشاهده شده كه لوله دودكشهاي وسايل گرمازا از چادر تكايا عبور داده مي‌شوند.

به گفته كارشناسان ايمني اين امر احتمال حريق را افزايش مي‌دهد و مي‌تواند تلفات زيادي به دنبال داشته باشد.

بر همين اساس درحاليكه عزاداران حسيني و مشتاقان اهل بيت (ع) عاشقانه خواهان حضور در مجالس تكريم ايام محرم هستند، شايسته است بيش از پيش به اين نكات توجه و نظارت مسؤولان جدي‌تر گرفته شود.

آمار اجساد ارجاعي حادثه آتش‌سوزي مسجد ارك به 45 مورد افزايش يافت

به گزارش خبرنگار ايسنا آخرين وضعيت مجروحان و كشته‌شدگان حاكي از ثابت ماندن نرخ 59 كشته و افزايش شمار مجروحان به 298 مجروح تا كنون است.

دكتر بشير نازپرور، رييس سالن تشريح سازمان پزشكي قانوني نيز در گفت و‌گو با ايسنا اعلام كرد: آمار اجساد ارجاعي حادثه‌ديدگان آتش‌سوزي مسجد ارك به پزشكي قانوني به 45 تن رسيده است.

وي با بيان اين كه تا كنون تعداد 34 جسد شناسايي شده است اظهار كرد: از مجموع اجساد ارجاع شده به سالن تشريح، 8 جسد متعلق به كودكان،22 جسد متعلق به مردان و 15 جسد نيز متعلق به زنان است.

رييس سالن تشريح سازمان پزشكي قانوني تصريح كرد: اجساد غيرقابل شناسايي به دليل شدت سوختگي كه تعداد آنها به 7 مورد مي‌رسد، متعلق به مردان است.

پيام تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت حادثه جانباختن دهها هموطن در آتش‌سوزي مسجد ارك:

تمام توان در تسريع به رسيدگي و درمان مصدومان به كار گرفته شود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي ضمن تسليت جان‌باختن دهها نفر از هموطنان مؤمن و صالح در حادثه آتش‌سوزي مسجد ارك تهران، بر لزوم بكارگيري تمام توان در تسريع به رسيدگي و درمان مصدومان اين حادثه دلخراش تأكيد كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران متن پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انالله و انا اليه راجعون

حادثه‌ي جانگداز آتش‌سوزي در مسجد ارك تهران كه به كشته‌شدن دلخراش و فجيع دهها نفر از بندگان مؤمن و صالح و مصدوم‌شدن تعداد بيشتري از آنان منجر شد، موجب تألم شديد اينجانب گرديد.

به يقين آنان كه در حال اقامه نماز در وقت فضيلت و جماعت بودند و براي برپايي عزاي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و فراگيري معارف و تعظيم شعائر دين در خانه‌ي خدا گرد آمده و مشغول بهترين عبادات بودند، اينك به جوار رحمت حق پر كشيده و ميهمان سرور و مولاي خويش‌اند و عمري “ ياليتنا كنا معكم“ را اينك ادراك كرده و عندالله متنعم‌اند، ان‌شاءالله.

اينجانب اين مصيبت بزرگ را به پيشگاه حضرت بقيه‌الله ارواحنا فداه و همه مصيبت‌ديدگان اين ضايعه مؤلمه و مردم عزير تهران و ملت شريف ايران تسليت مي‌گويم و براي اصحاب مصيبت از حق‌تعالي صبر و شكيبايي و اجرا و پاداش وافر رحماني مسألت مي‌كنم و براي قربانيان اين واقعه رحمت و مغفرت و رضوان الهي را استدعا دارم و شفاي عاجل و سلامتي كامل و شامل را براي همه‌ي مصدومان و مجروحان و آسيب‌ديدگان از حضرت احديت طلب مي‌كنم.

لازم مي‌دانم ضمن تشكر از همه مسؤولان امدادرسان و متصديان درمان بر لزوم بكارگيري تمام توان در تسريع به رسيدگي و درمان اين عزيزان تأكيد كنم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور روز سه‌شنبه، طي پيامي حادثه تأسف‌بار آتش‌سوزي در مسجد ارگ تهران را كه به كشته و مجروح شدن تعدادي از هموطنانمان منجر شد، به ملت ايران و خانواده‌هاي داغدار اين حادثه تسليت گفت.

رييس‌جمهوري: عمق فاجعه دل هر مسلماني را در هر نقطه‌اي از جهان به درد مي‌آورد

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور نيز روز سه‌شنبه، طي پيامي حادثه تأسف‌بار آتش‌سوزي در مسجد ارگ تهران را كه به كشته و مجروح شدن تعدادي از هموطنانمان منجر شد، به ملت ايران و خانواده‌هاي داغدار اين حادثه تسليت گفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا متن كامل اين پيام بدين شرح است:

حادثه تأسف‌انگيز و دردناك آتش‌سوزي در مسجد ارگ تهران را كه منجر به درگذشت و جراحت تعدادي از هم‌ميهنان عزيز و نمازگزاران و سوگواران حضرت سيدالشهدا (ع) گرديد به ملت بزرگوار ايران و خانواده‌هاي داغدار آنها صميمانه تسليت مي‌گويم و براي آسيب‌ديدگان آرزوي شفاي عاجل دارم.

اگرچه مرگ هميشه واقعه‌اي تلخ است، اما اميدوارم كه پاداش درگذشتگان اين حادثه ناگوار كه جمعي از مؤمنين نمازگزار و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسين (ع) بوده‌اند، اجر شهيدان راه خدا باشد. از خداوند بزرگ براي همه آنان علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجرا و براي مجروحان شفاي عاجل مسألت دارم.

عمق فاجعه به حدي است كه دل هر مسلماني را در هر نقطه‌اي از جهان به درد مي‌آورد و جايي براي غفلت و اهمال باقي نمي‌گذارد، لازم است وزارت كشور در اسرع وقت با همكاري دستگاههاي ذيربط نسبت به بررسي علل وقوع حادثه اقدام نمايد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مراتب رسيدگي و درمان مجروحان و حادثه‌ديدگان و داغديدگان اين حادثه تلخ را تا انتها و به نحو احسن به انجام رسانده و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نكنند و نتيجه اقدامات انجام‌شده را سريعا به هيأت دولت گزارش نمايند.

گزارش ايمني اماكن مذهبي تهيه مي‌شود

طرح ضربتي ايستگاه‌هاي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني جهت ارائه گزارش سطح ايمني اماكن مذهبي آغاز شد.

به گزارش ايسنا تمامي ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني موظف هستند در محدوده خود گزارش ايمني‌ اماكن مذهبي را ارائه دهند.

اين گزارش كه بايد تا 8 صبح فردا ارائه شود، به تمام تكايا، حسينيه‌ها و مساجدي كه در اين ايام به سوگواري مشغول هستند، اختصاص مي‌يابد.

استاندار تهران: معاونين استانداري جهت رسيدگي در محل حادثه حضور يابند

استاندار تهران نيز كه شب گذشته براي بازديد از مجروحان حادثه به بيمارستان تخصصي سوانح و سوختگي شهيد مطهري رفته و در جريان روند رسيدگي و درمان مجروحان حادثه آتش سوزي مسجد ارك تهران قرار گرفته بود، دستورات لازم را نسبت به تامين هزينه مايحتاج غذايي و دارويي افراد بستري شده در بيمارستان صادر كرد.

به گزارش ايسنا رحماني با ابراز رضايت از روند رسيدگي به مجروحان حادثه آتش‌سوزي در مسجد ارگ تهران بر حضور مستقيم معاونين استانداري، رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران در محل حادثه جهت رسيدگي به وضعيت آسيب ديدگان و كمك به دستگاههاي اجرايي تاكيد كرد.

رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران:

هيچ هزينه‌اي از مجروحان اخذ نشده است

مهندس جهانبخشي، رييس ستاد حوادث و سوانح و غيرمترقبه استان تهران نيز در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا، با اشاره به اقدامات اين ستاد ‌افزود: پس از وقوع حادثه با 3 دانشگاه علوم پزشكي ايران، تهران و شهيد بهشتي هماهنگي لازم صورت گرفت تا مجروحان حادثه هرچه سريعتر در بيمارستانهاي تحت امر پذيرش شوند.

به گفته وي بيمارستانهاي خصوصي نيز در امدادرساني به حادثه‌ديدگان همكاريهاي لازم را انجام دادند.

جهانبخشي با بيان اين كه طي هماهنگي‌هاي صورت گرفته هيچ هزينه‌اي از مجروحان اخذ نشده است، اظهار داشت تاكنون نيز مجروحان سرپايي پس از ترخيص ، هزينه‌اي متحمل نشده‌اند و اين هزينه را بيمارستانها تقبل كرده‌اند.

وي در پايان با اشاره به مشاركت و همكاري مردم با نيروهاي امداد و نجات گفت: چنانچه در پي اين حادثه جراحت‌ها عميق‌تر شده و افرادي از دست رفته‌اند، ‌ناشي از توقف و تاخير‌هايي بوده است كه در ترافيك شهر براي دسترسي به مراكز بيمارستاني داشته‌ايم، ‌لذا بايد براي حل اين معضل بايد طرح قابل توجهي ارائه شود.

تشكيل جلسه اضطراري معاونان و نمايندگان مركز رسيدگي به امور مساجد

به گزارش ايسنا مدير‌كل روابط عمومي امور رسيدگي مساجد اعلام كرد: طي جلسه اضطراري آيت‌الله حسين ابراهيمي رياست مركز رسيدگي به امور مساجد به نمايندگي از مقام معظم رهبري به بيمارستان لقمان حكيم، بهارلو، امام حسين (ع)، مطهري، و بيمارستان شريعتي جهت عيادت حادثه ديدگان آتش سوزي مسجد ارك مراجعه كردند.

وي گفت: نماينده مقام معظم رهبري در جمعيت هلال احمر، آيت الله غيوري نيز به عنوان ديگر نماينده مقام معظم رهبري به عيادت مجروجان در بيمارستان‌هاي امام خميني، شركت نفت و پانزده خرداد رفتند.

احتمال تغيير آمار كشته‌شدگان هر لحظه وجود دارد

دعاي امشب در مسجد ارك بر پا مي‌شود

اسماعيل فراهاني، فرمانده عمليات اطفاي حريق سازمان آتش‌نشاني با اشاره به ادامه عمليات پاكسازي محدوده حادثه مسجد ارك تهران گفت: از آنجا كه اين حادثه تعداد زيادي مجروح ناشي از سوختگي بر جاي گذاشته احتمال تغيير آمار تعداد كشته‌شدگان اين حادثه در هر لحظه وجود دارد.

وي افزود: در حال حاضر نيز محل با تلاش مأموران آتش‌نشاني در حال پاكسازي است تا در حد امكان مراسم دعاي امشب در مسجد ارك برپا شود.

فراهاني با اشاره به پاكسازي كامل مسجد ارك گفت: در نخستين ثانيه‌هاي اعلام اين حادثه، نيروهاي 5 ايستگاه آتش‌نشاني به همراه تجهيزات كامل به محل حادثه اعزام و ظرف حدود 10 دقيقه حريق را اطفاء كردند.

فرمانده عمليات اطفاي حريق سازمان آتش‌نشاني در پايان تاكيد كرد: عليرغم ازدحام مردم در محدوده اطراف مسجد كه موجب كندي كار امدادگران آتش‌نشاني شده بود، خوشبختانه عمليات اطفا حريق ظرف 5 تا 10 دقيقه انجام شد و تا ساعت 7:20 دقيقه تمامي كشته و يا مجروحان حادثه از داخل ساختمان به طور كامل خارج شده بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha