گزارشي از روز دوم برگزاري همايش كنفرانس "فناوري هستهيي و توسعهي پايدار" /1/ اظهارات ناصري، موسويان، زمانينيا و بروجردي
دومين روز از كنفرانس بينالمللي ”فناوري هستهيي و توسعهي پايدار“ صبح امروز (يكشنبه) كارش را آغاز كرد و ساعت 18 و 30 دقيقهي عصر امروز و با سخنراني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام فعاليت دو روزهاش خاتمه يافت.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيروس ناصري، رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي صبح امروز (يكشنبه) در حاشيهي اين كنفرانس بينالمللي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: اينكه در سالهاي آتي بتوانيم خودمان براي خودمان نيروگاه بسازيم ممكن است.
وي در خصوص موضع غيررسمي طرف اروپايي در ارتباط با توقف غنيسازي از سوي ايران اظهار داشت: در هر مذاكرهاي هميشه طرفين موضع حداكثريشان را مطرح ميكنند. در اين خصوص موضع حداكثري اروپا توقف و اين موضع از ديدگاه آنها موضع مناسبي است. حال آنكه موضع ما در اين خصوص نه تنها نطنز است؛ بلكه ما بيش از اين ها را نيز خواستاريم.
ناصري با اشاره به اينكه موضع ما خواست دهها نطنز است، ادامه داد: بالاخره در اين مذاكرات ميتوانيم به يك تفاهم معقول و ميانهاي برسيم كه روش هر مذاكرهاي به اين منوال است و به نظر من اروپاييها چنين آمادگياي را دارند؛ ولي به دليل مواضع بسيار تند آمريكا هنوز زمينهي سياسي لازم را به دست نياوردهاند.
رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي هم چنين اظهار داشت: راهحل فني براي اين كه شما اطمينان يابيد كه فعاليت توليد سوخت به جهات ديگر منحرف نميشود؛ به صورت كامل وجود دارد؛ تنها شكلگيري تفاهم سياسي در خصوص اين راهحل فني باقي مانده تا تفاهم به يك تفاهم تمام عيار تبديل گردد؛ البته راهحلها در اين زمينه ميتواند متنوع باشند.
وي در خصوص تضمين اينكه ايران در آينده غني سازي خواهد كرد، تاكيد كرد: البته من نميتوانم از جانب كسي سخن بگويم؛ ولي برداشت من اين است كه توقف غني سازي موضع حداكثري اروپاييها و نه موضع قطعي و نهايي آنهاست.
ناصري افزود: به اعتقاد من اروپاييها آمادگي بحث و رسيدن به يك راهحل ميانه را دارند.
وي در توضيح سخنش در خصوص اينكه ايران خواستار دهها نيروگاه نطنز است، گفت: برنامهي ما اين است كه هر چه نيروگاه در ايران تاسيس ميشود، توليد سوخت آن بر عهدهي خودمان باشد. البته با ديد واقع بينانه ميدانيم كه طي اين مسير طول خواهد كشيد و تا زماني كه نتوانيم اين سوخت را خودمان توليد نماييم، قاعدتا آن را از ديگران خواهيم خريد و هر زمان در توليد آن نقص داشته باشيم مابقي آن را از ديگران ميخريم.
رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي گفت: تمامي پيش بينيهاي بينالمللي اين است كه مصرف انرژي هستهاي توسعه خواهد يافت و توسعهي مصرف يعني توسعهي نياز براي سوخت و در حال حاضر در دنيا يك مازاد سوخت وجود دارد.
ناصري ادامه داد: پيش بينيها نشان ميدهد اين مازاد سوخت در 10 سال آينده به كمبود سوخت تبديل خواهد شد. آيا اين كمبود سوخت را توليدكنندگان بايد جبران كنند و در واقع كنترل سوخت هستهاي را تنها در دست خود داشته باشند؟ اين مسالهاي است كه نه تنها براي ما كه براي هيچ كشور ديگري نيز قابل قبول نيست.
سرپرست هيات مذاكره كنندگان ايران با اروپا اظهار داشت: مطمئن باشيد تعداد كشورهايي كه در پي توليد سوخت هستهيي هستند، بيشتر خواهد شد و در اين مساله هيچ شكي وجود ندارد. در واقع سوخت و انرژي يك موضوع استراتژيك است و هيچ كس مايل نيست در خصوص انرژي به ديگران متكي باشد؛ مگر اينكه قادر به چنين كاري نباشد يا به دلايل اقتصادي نتواند در اين زمينه سرمايهگذاري نمايد.
ناصري افزود: براي كشورهايي كه در يك ائتلاف و يك اتحاديه نيستند و بيشتر ناچارند كه به خودشان تكيه نمايند بيان اين مطلب كه ما تنها به آمريكا، روسيه يا تا حدودي به چين، فرانسه، انگليس، آلمان يا هلند متكي خواهيم شد، بسيار دشوار است و چنين توقعي در كل بسيار غيرطبيعي است.
وي گفت: به همين دليل هم بخشهايي چون تعليق دراز مدت كه از سوي آقاي البرادعي مطرح شد و يا پيشنهادي كه بوش در خصوص محروم ساختن ساير كشورها از اين جريان مطرح كرد به طور جدي با مخالفت مواجه ميشود و هيچ شانسي براي به نتيجه رسيدن ندارد.
ناصري تصريح كرد: ما نيز مانند ساير كشورها از همه جلوتر هستيم؛ چرا كه توانستيم اين تكنولوژي را ايجاد نماييم و مسلما خواستار آنيم تا آنچه كه به آن رسيدهايم مورد استفاده قرار دهيم و در دنيا وابسته نباشيم.
وي گفت: ما هميشه تامين كنندهي انرژي در زمينه نفت و گاز بودهايم و چنانچه قرار است در آينده انرژي هستهاي انرژي برتر و يا حداقل يكي از انرژيهاي مطلوب باشد؛ ما خواستار آن هستيم كه در اين زمينه نيز تامين كننده باشيم.
ناصري در پاسخ به سوالي در خصوص به بن بست رسيدن مذاكرات با اروپا و سخنان روز گذشته دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: هنوز براي اين بحث كمي زود است و البته درست است كه روي موضوع اصلي كه بحث توليد سوخت ما از طريق غني سازي اورانيوم است، هنوز پيشرفت اساسي نداشتهايم؛ ولي ظرف هفتههاي آينده به ارزيابيهاي قطعي و كلي خواهيم رسيد.
رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي در ارتباط با ورود طرف سوم (آمريكا) به مذاكرات هستهيي ايران و اروپا گفت: اين كه طرف سومي وارد مذاكرات ما شود فعلا در دستور كار ما قرار ندارد و آنچه كه اروپاييها به آن علاقمند هستند به دلايل سياسي نيازمند همراهي آمريكا هستند و اين مساله به اروپاييها مربوط ميشود و به ما ارتباطي ندارد.
ناصري همچنين گفت: به نظر ما آنچه كه با اروپاييها مطرح است ادامهي مذاكرات براي رسيدن به مقطعي است كه ببينيم آيا اين مذاكرات به نتيجه ميرسد يا خير و آيا افق روشني ميتوان براي آن متصور بود يا نه.
وي ادامه داد: براي ما تصوير كلي مطرح است و در حال حاضر نميتوان در خصوص مذاكرات قضاوت كرد. ولي هفتههاي آينده هفتههايي حساس هستند.
وي در ارتباط با نطنز اظهار داشت: حداقل 7000 مگاوات جزو برنامههاي فعلي ماست و بحثها كه در حال حاضر مطرح است اين است كه در برنامهي 30 ساله روي 20 هزار مگاوات برويم و مسلما هر چه تعداد نيروگاهها بيشتر شود بايد امكانات توليد سوخت نيز افزون گردند. به گزارش ايسنا، ناصري افزود: اينكه ميگوييم چند تا نطنز، به اين معنا نيست كه مقصود ما اماكن مختلفي باشد؛ بلكه به آن معناست كه بايد براي نيروگاههاي بيشتري توان توليد سوخت را در كشور ايجاد نماييم كه اين توان هم فقط يك بحث صنعتي شدن و تكثير آن ميباشد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص نتيجهي مذاكرات با اروپا گفت: البته من به خوشبيني يا بدبيني عادت ندارم بلكه فردي واقع بين هستم و واقعيت اين است كه براي اروپا كاملا روشن است كه امكان تفاهم فني در خصوص اينكه ما توليد سوخت را انجام دهيم و تضمين اين كه از فعاليتهايمان انحرافي صورت نگيرد نيز وجود دارد.
رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي تاكيد كرد: اروپا بايد امكانات سياسي را براي تفاهم در اين زمينه ايجاد نمايد و تصور ميكنيم در اين مسير در تلاش است. آنچه بايد طي هفتههاي آتي براي ما روشن شود اين است كه تصور ما يك تصور قطعي و واقعي است.
ناصري دربارهي اينكه آيا برآوردي در خصوص ميزان سرمايهگذاري در كل برنامهي هستهيي كشورمان وجود دارد گفت: براي هر نيروگاهي حداقل بايد يك ميليارد دلار پيش بيني نماييم.
وي در خصوص اينكه فاز دوم نيروگاه بوشهر را چه كشوري خواهد ساخت؟ گفت: در صورت دستيابي به تفاهم سياسي با ساير كشورها يا از طريق آنها و يا از طريق روسيه اين امكانات را فراهم ميآوريم ولي در حال حاضر خودمان اين امكانات را توليد مينماييم و فكر ميكنم ظرف سالهاي آينده خودمان توان تاسيس نيروگاه را داشته باشيم.
ناصري ادامه داد: سرمايهگذاري در برنامهي هستهاي قطعا اقتصادي بوده و روشن است زماني كه به توليد سوخت برسيم نه تنها اين سرمايهگذاريها جبران خواهد شد كه براي كشور منافع فراواني نيز به همراه خواهد آورد.
وي افزود: به واسطه مزيتهايي كه از جمله پايين بودن هزينهي سوخت در دورههايي داريم، خواهيم توانست سوخت را به قيمتي رقابتي و پايينتر از اروپا و آمريكا مطرح نماييم.
رييس هيات ايراني در نشست شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي با بيان اينكه اروپاييها در برخي جلسات مذاكره تلاش داشتند تا ما را قانع نمايند كه سرمايهگذاري در اين زمينه اقتصادي نيست، اظهار داشت: چنانچه به آن دلايلي كه عنوان ميكنند سرمايهگذاري ايران در اين زمينه اقتصادي نيست قطعا سرمايهگذاري فرانسه هم در بخش سوخت اقتصادي نيست و در خصوص آمريكا نيز چنين مسالهاي صادق خواهد بود.
وي ادامه داد: تمامي كشورها اين كار را با سوبسيد انجام دادهاند و آلمان براي اينكه بتواند به عنوان يك توليد كنندهي سوخت هستهاي مطرح شود در اين رابطه توسط منابع دولتي و با سوبسيد سرمايهگذاري نمودند و هنوز هم در هر بازاري كه لطمه ببينند دولت سوبسيد آنها را پرداخت ميكند و آنها به دليل آيندهي اين جريان و استراتژيك بودن سوخت هستهيي در اين بازار خواهند ماند.
سيروس ناصري هم چنين گفت: برنامهي ايران قطعا يك برنامهي اقتصادي است و ايران هيچ دليلي ندارد از آن صرف نظر نمايد و تنها روزي ميتوانند به ايران پيشنهاد صرفنظر از اين برنامه را بدهند كه خودشان نيز از آن صرفنظر كنند.
وي افزود: همان گونه كه روزي هيچ كس باور نداشت كه ايران در شرايط تحريمهاي بينالمللي بتواند به چرخهي سوخت هستهاي دست پيدا كند؛ اينكه در سالهاي آتي نيز بتوانيم خودمان براي خودمان نيروگاه بسازيم نيز ممكن است از ديدگاه برخي افراد غير واقعي به نظر آيد ولي آنها اشتباه ميكنند و ما قطعا به آن خواهيم رسيد.
ناصري در ارتباط با اينكه چنانچه آخرين مهلت اعلام شده يعني پايان اسفندماه مذاكرات با اروپا به نتيجه نرسد آيا امكان تمديد مجدد زمان وجود دارد يا خير گفت: قرار است جلسهي كميتهي راهبري پس از سه ماه نتايج مذاكرات را بررسي نمايد و همان گونه كه در توافقنامه پاريس آمده براي ما نيز روشن است كه مذاكرات بايد به پيش رود و پيشرفت محسوس از نظر ما آنجايي است كه به بحث اصلي مورد نظر ما مربوط ميشود.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: براي ايجاد اين راهحل از جانب اروپا بايد بنيهي سياسي ايجاد گردد. چنانچه آنها به اين بنيهي سياسي برسند و ارادهي آنها بر اين باشد كه راهي براي پيشرفت مذاكرات داشته باشيم ما نيز در نهايت گزارشي براي مقامات مسوول تهيه و تصميمگيري را به آنان واگذار ميكنيم.
وي در ارتباط با اينكه در صورت به بن بست رسيدن مذاكرات احتمال گرايش اروپا به سوي آمريكا بيشتر خواهد شد؟ گفت: اينكه اروپا بعدا ميخواهد چه كند براي ما تفاوتي ندارد و اين مربوط به خود آنها و تصميم آنهاست؛ آنچه براي ما مهم است اين كه منافع ملي ما بايد در اين مذاكرات تامين شود.
رييس هيات ايراني در آژانس بينالمللي انرژي اتمي در پايان تاكيد كرد: تا جايي كه ببينيم طي مذاكرات منافع ملي ما تامين ميگردد و امكان دستيابي به نتيجه در اين زمينه وجود دارد كار را ادامه ميدهيم و هر زمان احساس كنيم مذاكرات نميتواند منافع ما را تامين نمايد تصميمات خودمان را خواهيم گرفت.
همچنين موسويان نيز امروز گفت: بي صبري در جامعه ايران و انتظار جامعه جهاني براي صبر و بردباري در مقابل يكديگر قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين موسويان، دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه در دومين روز كنفرانس بينالمللي ”فناوري هستهيي و توسعه پايدار“ در جلسه عمومي سخن ميگفت، در دو بخش چالشها و فرصتها به ارايه سخنرانياش پرداخت.
وي در سخنانش اظهار داشت: وزراي خارجه سه كشور اروپايي در ژوئن سال 2003 از جمهوري اسلامي ايران خواستند تا توقف كليه فعاليتهاي غني سازي را بپذيرد؛ سه وزير اروپايي در اكتبر سال 2003 به ايران سفر كرده و پس از مذاكراتي مفصل دو طرف در خصوص تعليق به اضافه پروتكل الحاقي به توافق رسيدند.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: در بيانيه تهران و توافقنامه پاريس هم چهار شرط در مورد تعليق مورد توافق طرفين قرار داشت كه عبارت بودند از داوطلبانه بودن، اقدامي براي اعتمادسازي، عدم الزام حقوقي و قانوني براي ايران و اين كه صرفا براي دوره مذاكرات و آن هم مشروط بر اين كه پروسه مذاكره همراه با پيشرفتهاي ملموس باشد.
موسويان ادامه داد: اخيرا و برخلاف توافقات تهران و پاريس از جانب اروپاييها درخواست توقف غني سازي شنيده ميشود، اين مساله سبب بازگشت به شرايط پيش از اكتبر 2003 توسط هر دو طرف خواهد بود كه به معناي مرگ پروسه هستهيي ايران و اروپاست.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: ايران در چارچوب توافقنامه اكتبر 2004 پاريس درخواست اروپا براي تضمينهاي عيني جهت اطمينان از عدم انحراف چرخه سوخت به سوي ساخت سلاح هستهيي را پذيرفته است؛ چهار دور مذاكره گروه كاري هستهيي انجام شده و پنجمين جلسه آن نيز در راه است.
موسويان افزود: تاكنون اروپاييها هيچ طرح و پيشنهادي در مورد تضمينهاي عيني روز ميز مذاكره نگذاشتهاند اين موضوع جديت مذاكرات را زير سوال برده و استقرار اين روند چالشي جدي در مورد اصل مذاكرات خواهد بود.
وي ادامه داد: در مقابل تضمينهاي عيني اروپاييها تضمينهاي محكم در مورد همكاريهاي سياسي، امنيتي، تكنولوژيك و هستهيي صلح آميز را پذيرفتهاند. ايران پيشنهادات خود را ارايه كرده؛ حال آن كه عكس العمل ضعيف اروپاييها حاكي از ترديد جدي آنها در خصوص شانس تحقق تضمينهاي محكم ميباشد.
موسويان همچنين گفت: در اين ميان ضرورت همراهي آمريكاييها قوت گرفته و به نظر ميرسد عدم همراهي آمريكا اروپاييها را سردرگم نگه خواهد داشت و آنها براي توجيه عدم توانمندي خود به ناچار به بهانه تراشيهاي بي مورد متوسل خواهند شد كه اين واقعه نيز پروسه را به طور اساسي به چالش خواهد كشيد.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه اظهار داشت: آلمان در چارچوب يك توافق كلي با آمريكا و ساير كشورهاي اروپايي از سال 1980 از تكميل نيروگاه بوشهر خودداري نمود اين موضوع 13 سال از مسايل مطرح در رسانههاي گروهي ايران بود.
وي ادامه داد: توافقات اوليه و مذاكرات با روسها از سال 1993 آغاز شد و هنوز نيروگاه بوشهر به مرحله راهاندازي نرسيده است. يك ملت 30 سال در انتظار تكميل يك نيروگاه هستهاي است و لذا موضوع توان هستهاي ايران امروز به يك خواست ملي و غرور ملي تبديل شده است. اين حقيقت روند تصميم سازي و تصميم گيري را در سطوح مختلف مسوولين بسيار مشكل كرده است و لذا مديريت بحران هستهاي در كشور از قدرت مانور وسيعي برخوردار نيست. حساسيت افكار عمومي ايران، استمرار مذاكرات براي يك دوره چند ساله را نيز غيرممكن ساخته است. بي صبري در جامعه ايران و انتظار جامعه جهاني براي صبر و بردباري در مقابل يكديگر قرار گرفته كه چالشي براي روند پروسه محسوب ميشود. 16 ماه تعليق غني سازي و عدم حصول توافق نابردباريهاي داخلي را افزايش داده است.
وي افزود: حل بحران هستهاي ايران خارج از چارچوب معاهدات، مقررات و فرمهاي موجود بينالمللي چالشي است كه يك پديده جديد نيز محسوب ميشود. در 25 سال بعد از انقلاب كشورهاي غربي ما را به پايبندي به مقررات بينالمللي دعوت ميكردند و امروز در اولين گام براي حل يكي از اختلافات اساسي ايران و غرب، ايران است كه غرب را به پايبندي به معاهدات و نرمهاي بينالمللي دعوت ميكند. عدم پايبندي غرب و G8 به معاهدات بينالمللي در اين مورد چالشي است كه موجب تضعيف گرايش ايران به كل معاهدات خلع سلاح خواهد شد.
موسويان در ادامه درباره مبحث ”فرصتها“ گفت: ابتكار اروپا فرصتي را براي آزمايش امكان حل و فصل مسالمتآميز يك بحران در منطقهاي و بينالمللي از طريق گفتوگو و بدون نياز به استفاده از زور را به جود آورده است. موفقيت اين پروسه از طريق صلح آميز ميتواند تاثيرات قابل توجهي بر روند حل و فصل ساير بحرانهاي جاري منطقهاي و بينالمللي داشته باشد. به گزارش ايسنا، وي افزود: مساله هستهاي بخشي از اختلافات ما و غرب در زمينه سلاحهاي كشتار جمعي (WMD) است؛ حل اين بحران ميتواند راهي براي حل و فصل اختلافات در مورد كليه مسايل مربوط به سلاحهاي كشتار جمعي باشد. فرصتي است بينظير براي تحكيم معاهدات خلع سلاح و ايجاد مبنايي محكم براي اعتمادسازي با ثبات و دراز مدت بين ايران و غرب در اين مورد.
موسويان ادامه داد: پروسه جاري هستهاي فرصتي را براي تحول مثبت و نسبتا وسيع در روابط ايران با اروپا در زمينههاي سياسي، امنيتي و اقتصادي فراهم كرده است. اين تحول موجب تحول مثبت در روابط ايران به كل جامعه جهاني خواهد بود.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه گفت: روند جاري هستهاي فرصتي را براي ارتقا جايگاه اروپا در معادلات سياسي بينالمللي به وجود آورده؛ اين حقيقتي است كه اروپا در مورد تحولات و بحرانهاي مهم بينالمللي در چند دهه اخير در سايه آمريكا قرار داشته است. در مورد بحران هستهاي ايران، اروپا از حاشيه به متن وارد شده و لذا فرصتي است كه اروپا ميتواند توانمندي خود را به نمايش بگذارد. علاوه بر اين فرصتي است براي آزمايش مدل EU3 كه با بحران هستهاي ايران متولد شده است مجموعه سه كشور آلمان، انگليس، فرانسه اولين تجربه سياسي خود را آزمايش ميكند كه موفقيت آنها فرصتي براي نقش آفرينيهاي آينده آنها ايجاد نخواهد كرد.
موسويان افزود: روشن است كه چرخه سوخت از مسايل بسيار پيچيده عدم اشاعه و يك معضل جهاني است كه در دستور كار اجلاس بازنگري NPT هم قرار دارد. مدلي كه براي چرخه سوخت ايران مورد مذاكره است ميتواند فرصتي براي چاره جويي كل مساله سوخت در جهان باشد. بنابراين فرمول تضمينهاي عيني در مورد چرخه سوخت ايران بايد با چنين ديدگاهي دنبال شود كه توسط ساير كشورها نيز قابل پذيرش بوده و براي مديريت مساله چرخه سوخت در جهان راهگشا باشد.
وي در خاتمه گفت: نهايتا بايد تاكيد كنم اين كه عدم پيشرفت در بخش تضمينهاي محكم و تضمينهاي عيني چالشي جدي و ضروري است كه اساس توافقنامه پاريس را سست كرده و ممكن است ادامه روند مذاكرات را با مشكل مواجه كند.
از سوي ديگر زمانينيا خبر داد، دور جديد مذاكرات ايران و اروپا در كارگروهها از پس فردا (سهشنبه) تا پايان هفته انجام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير زمانينيا، مديركل امور سياسي وزارت امور خارجهي كشورمان پيش از آغاز نشست اختتاميهي كنفرانس بينالمللي "فناوري هستهيي و توسعهي پايدار" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر پيشنهادي كه هفتهي گذشته به اروپا دادهايم از جانب آنها مورد بررسي قرار گيرد و آنها با نظر مثبت به اين پيشنهاد نگاه كنند، امكان حصول پيشرفت وجود دارد.
وي ادامه داد: بايد صبر كنيم تا كميتهي راهبري تشكيل شود و ما به اروپاييها گفتهايم كه اين روش آنها به جايي نخواهد رسيد و با وضع فعلي پيشرفتي حاصل نخواهد شد.
زمانينيا ادامه داد: دور جديد مذاكرات در كارگروهها از پس فردا تا پايان هفته انجام خواهد شد و سپس جلسهي كميتهي راهبري برگزار ميشود و آنجا بايد ببينيم كه آيا دستاوردها به اندازهاي بوده كه ما را به جايي برساند يا خير.
وي با اشاره به اين كه پيشرفت مذاكرات در كارگروههاي مختلف به يكديگر وابسته است، گفت: كميتهي اقتصادي، بيشتر كارهاي ساختاري انجام ميدهد و پيشرفت كارياش خوب است؛ ولي در كارگروه هستهيي پيشرفت بسيار محدود بوده و اگر در اين جلسهي كميتهي راهبري پيشرفتي حاصل نشود، مذاكرات احتمالا با مشكل مواجه خواهد شد.
زمانينيا گفت: آمريكاييها به توصيهي اروپاييها در پي اين هستند كه انگيزههايي را ايجاد نمايند تا دست اروپاييها در اين مذاكرات بازتر شود، ولي انگيزههايي كه آنها ايجاد ميكنند، تنها ميتواند جو را تلطيف نمايد ولي جايگزين برنامهي هستهيي ما نخواهد شد.
زمانينيا دربارهي پيشبيني از مثبت يا منفي بودن نتيجهي مذاكرات ايران و اروپا گفت: من نميتوانم چنين پيشبينيهاي را انجام دهم، بايد صبر كنيم تا آن روز فرا رسد و آن روز نتيجهگيري نماييم.
وي افزود: اروپاييها دربارهي تضمينهاي عيني حاضر نيستند پيشنهاداتي را ارايه دهند و ما هم مي دانيم كه هر پيشنهادي كه ميدهيم آنها به دلايل استراتژيك و عدم همراهي آمريكا ناگزير به رد آن هستند و به همين دليل است كه ميگوييم پيشرفت به اندزاهي كافي قابل قبول نبوده است.
وي در پايان گفت: مطمنن باشيد كه اروپاييها مواضع مطرح را به دقت و از نزديك بررسي ميكنند و مد نظر قرار ميدهند.
همچنين بروجردي نيز تاكيد كرد: اگر امروز براي ما محرز شود كه مذاكرات بدون نتيجه است، بهترين تصميم قطع مذاكره است.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران پيش از آغاز نشست اختتاميهي كنفرانس بينالمللي "فناوري هستهيي و توسعهي پايدار" در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه تصميم ديگري كه حسن روحاني اعلام كرده شايد نمايندگان مجلس در خصوص فعاليتهاي هستهيي ايران اتخاذ كنند، چيست؟ گفت: با توجه به اينكه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي طرح الزام دولت به از سرگيري غنيسازي را تصويب كردهايم، اين طرح اگر در صحن بيايد و تصويب شود طبيعتا دولت ملزم خواهد بود كه اين كار را انجام دهد.
وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينكه شما گفتهايد ادامهي مذاكرات بايد براي از سرگيري غنيسازي باشد، آيا زمان انجام اين مذاكرات اعلام شده است؟ گفت: مبناي فعلي مذاكرات كه بدون توجه به زمان خاصي براي از سرگيري غنيسازي است، روندي نيست كه در يك زمانبندي مشخصي نتيجهي مناسبي را به دنبال داشته باشد.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما حتما بايد يكي از محورهاي مذاكراتمان تعيين زمان گذراندن نقطه و پايان بر تعليق داوطلبانه باشد. ما تا زماني كه فرض را بر آن گذاشتهايم مذاكرات نتيجه خواهد داشت، به مذاكرات ادامه ميدهيم؛ اگر امروز براي ما محرز شود كه مذاكرات بدون نتيجه است، بهترين تصميم قطع مذاكره است.
بروجردي افزود: نكات منفي به معني نقطهي پايان نيست، با اگر به اين جمعبندي برسيم كه مذاكرات به نقطهي پايان رسيده، طبيعي است كه آن را قطع خواهيم كرد.
رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي موضع آمريكا در قبال مذاكرات ايران و اروپا را محكم ندانست.
وي خاطرنشان كرد: همزماني پايان مذاكرات با از سرگيري غنيسازي الزامي نيست. ما هر وقت تصميم بگيريم كه غنيسازي را شروع كنيم، شروع خواهيم كرد.
بروجردي درخصوص پيوستن آمريكا به مذاكرات گفت: تصميم ما تا كنون اين است كه با آمريكاييها هيچگونه مذاكرهي مستقيمي نداشته باشيم. آنها اختيار خودشان را دارند كه روي هر صندلي كه ميخواهند، بنشينند.
وي ادامه داد: فكر نميكنم كه اصولا آمريكا در مذاكرات جايگاهي داشته باشد؛ چون انجام مذاكره يك تصميم سياسي است و اگر اين تصميم اتخاذ نشده باشد، طبعي است كه كار بيهودهاي است.
بروجردي درخصوص ارجاع پروندهي ايران به شوراي امنيت گفت: هيچ منطقي اين حكم را نميكند كه پروندهي ما به شوراي امنيت برود؛ به لحاظ اينكه كليهي گامهايي كه ديگران برداشتهاند مبتني است بر مقررات بينالمللي و عهدنامهي NPT و من معتقدم كه اين كشورهاي اروپايي هستند كه از عهدنامه تخلف كردهاند؛ چون ماده چهار اين پيمان، كشورهاي برخوردار از توانمندي هستهيي را ملزم ميكند كه به كشورهاي عضو غيربرخوردار كمك تكنولوژيك كنند ولي آنها اين كار را نكردند. دو دهه است كه اين كشورها متخلفند.
رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: يكي از برنامههاي بارز رژيم صهيونيستي تخريب چهرهي ايران بين كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي اروپايي است كه آمريكا هم در اين زمينه با صهيونيستها همراه است.
وي تصريح كرد: در مجلس هيچ زمينهاي براي تصويب پروتكل الحاقي وجود ندارد. اگر امروز دولت لايحهي پروتكل الحاقي را به مجلس بياورد قطعا شانسي براي تصويب نخواهد داشت. تا زماني كه روند تعامل سه كشور اروپايي منفي باشد، فكر نميكنيم اين لايحه شانسي براي تصويب داشته باشد.
رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينكه آيا مجلس ميتواند دولت را ملزم كند كه به اين مذاكرات ادامه ندهد؟ گفت: ما موافق مذاكره هستيم. بايد تلاش كرد كه نكات مثبت را در مذاكرات با استفاده از هنر ديپلماسي ايجاد كرد. اصل بر مذاكره است منتها اگر مواضع سه كشور اروپايي غيرمبتني بر مقررات بينالمللي و عهدنامهي NPT باشد، طبيعي است كه ما عدول از مقررات بينالمللي را برنميتابيم.
بروجردي در پاسخ به اينكه اگر فناوري حق ماست، چرا مذاكره ميكنيم؟ خاطرنشان كرد: ما مذاكره ميكنيم كه دنيا را از نگراني و از التهاب متاثر از تبليغات آمريكاييها كه فكر ميكردند ما دنبال ساخت سلاحيم خارج كنيم. ما با توجه به اينكه يك عضو از بينالملل هستيم، طبيعي است كه شبههاي كه در اذهان كشورها ايجاد شده بود را بزداييم.
رييس كميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين در سخنراني كه در مركز تحقيقات استراتژيك داشت، هشدار داد كه دنبالهروي اروپا از سياستهاي دوگانهي آمريكا دربارهي ايران راه به جايي نميبرد و دولت ايران با حمايت مجلس، قاطعانه در برابر چنين سياستي به هر بهايي ميايستد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ابتداي مراسم اختتاميهي همايش "فناوري هستهيي و توسعه پايدار" گفت: پرونده هستهيي ايران از زمان بازديد البرادعي از تاسيسات اتمي و اعلام نگراني آژانس از فعاليتهاي هستهيي آژانس كه با فشار آمريكا منجر به صدور قطعنامهي 12 سپتامبر 2003 عليه ايران گرديد، گشوده شد و به بحثي جهاني تبديل گرديد.
وي افزود: ايران از آن تاريخ تاكنون براي زدودن ابهامات و شفافسازي و ايجاد اعتماد جهاني مبني بر عدم بهرهگيري از غنيسازي براي توليد سلاح هستهيي اقداماتي از قبيل تعليق داوطلبانه و موقت غني سازي با هدف اعتمادسازي، امضاي پروتكل الحاقي با هدف شفافسازي، توقف ساخت قطعات سانتريفوژ، توقف فعاليتهاي پروژه UCF اصفهان، توقف كليه پروژههاي تحقيقاتي و بدون هيچ مبناي حقوقي و بينالمللي، ادامهي مذاكرات در بالاترين سطوح با هدف تفاهم براي زدودن نگرانيها و آغاز مجدد فعاليتهاي مربوط به فناوري صلحآميز هستهيي و ارايهي گزارش 1030 صفحهاي به شوراي حكام را انجام داده است.
بروجردي اعلام كرد: ايران به كليهي تعهداتش در چارچوب بيانيهي تهران و پاريس عمل نموده است، در اين دو بيانيه سه كشور اروپايي بر حقوق و تعهدات ايران براساس NPT بدون تبعيض تاكيد نمودهاند و اين بدان معناست كه با پايان ابهامات ايجاد شده و با توجه به شفافسازي و ايجاد اطمينان، ايران ميتواند از اين حق استفاده كند.
رييس كميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ضروري است به يك تناقض آشكار در گفتار و سياست آمريكا اشاره كنيم. ايران در سال 1968 عهدنامه NPT را امضا و دو سال بعد به تصويب رساند و برنامههاي هستهيي صلحآميز خود را از اوايل دهه 70 ميلادي آغاز كرد. آمريكا سازنده راكتور هستهيي تهران، آلمان سازنده نيروگاه بوشهر و فرانسه طراح نيروگاه دارخوين بود. اين سه كشور همكار اصلي ايران در برنامههاي هستهيي بودند، در آن مقطع كه نياز ايران به انرژي به مراتب كمتر از امروز بود، آمريكا پذيرفته بود كه ايران تا 23 هزار مگاوات انرژي توليد كند.
وي افزود: تناقض آشكار و تاسف بار آمريكا اين جاست كه امروز پس از 30 سال كه ميزان مصرف انرژي ما به مراتب بيشتر ميشود، اعلام ميكند ايران به دليل داشتن منابع گستردهي سوختهاي فسيلي نيازي به انرژي هستهيي ندارد. مگر ايران ديروز با توليد دو برابر بيشتر از امروز، سوخت فسيلي نداشت؟!
رييس كميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: يكي از دلايل اين كه ما نميتوانيم به آمريكا اطمينان كنيم، اين است كه متاسفانه اين كشور مدعي صلح در جهان، به طور شرمآوري سياستهاي دوگانه را در جهان اعمال ميكند كه پرونده هستهيي ايران يكي از دهها مثال در اين زمينه است.
بروجردي تاكيد كرد: پيام من به عنوان رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اين است كه اگر اروپاييها بخواهند از همين سياست دوگانه آمريكا تبعيت نمايند و به جاي منطق فني و حقوقي، فشار سياسي بياورند بدانند كه راه به جايي نميبرند. دولت ايران با حمايت مجلس قاطعانه در برابر چنين سياستي به هر بهايي ميايستد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامهي اظهاراتش در نشست اختتاميهي "فناوري هستهيي و توسعهي پايدار" گفت: اكنون ضروري است اشارهاي به تخلفات سه كشور اروپايي شود.
وي با اشاره به ماده چهار معاهده NPT اظهار داشت: سه كشور اروپايي برخوردار از اين دانش، پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به اين تعهد خودشان عمل ميكردند، ولي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا زمان كنوني از اين تعهدشان سرپيچي كردهاند كه اين مساله نيازمند پيگيري جدي است.
وي افزود: با توجه به تعهد اين سه كشور در بيانيهي تهران و موافقتنامه پاريس مبني بر شناسايي و تاكيد بر حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در خصوص استفادهي صلحآميز از انرژي صلحآميز هستهيي در چارچوب NPT و ماده چهار اين معاهده، اصرار آنها بر توقف دايم غنيسازي تخلف از اين تعهد است كه اين سه كشور بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: سه كشور اروپايي در موافقتنامهي پاريس متعهد شدند كه از پيوستن جمهوري اسلامي ايران به سازمان تجارت جهاني به طور فعال حمايت نمايند، عدم توانمندي آنها در اجلاس اخير WTO نمايانگر ناتواني آنها در اجراي تعهد انجام شدهشان ميباشد.
بروجردي در ادامه اظهار داشت: سه كشور اروپايي در موافقتنامه پاريس متعهد شدهاند كه براي مبارزه با تروريسم كه شامل گروههاي چون القاعده و سايرين مانند گروهك تروريستي منافقين ميشود، همكاريهاي لازم را انجام دهند.
وي ادامه داد: دعوت پارلمان فرانسه از مريم رجوي، سركردهي گروه تروريستي منافقين نقض آشكار اين تعهد است كه نيازمند بازخواست جدي است.
بروجردي نتيجه گرفت: بنابراين سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس پيش از آن كه جمهوري اسلامي ايران را به انجام تخلف متهم نمايند، نگاهي به تخلفات خود كرده و تا دير نشده آنها را اصلاح نمايند.
بروجردي خطاب به بازرسان و مديركل سازمان بينالمللي انرژي اتمي با اشاره به بند و مادهي هفت اساسنامهي آژانس اظهار داشت: مديركل و كارمندان آژانس بينالمللي انرژي هستهيي نبايد در اجراي وظايفشان از منابع خارج آژانس دستور بگيرند و در اين راستا از هر اقدامي كه جايگاهشان به عنوان مقامات را متزلزل نمايد، بايد جلوگيري نمايند.
وي تاكيد كرد: اين افراد مجاز نيستند هيچ يك از اسرار صنعتي يا سري كشورهاي ديگر را كه به علت وظايف رسميشان از آنها آگاه شدهاند، افشا نمايند.
بروجردي گفت: متاسفانه علي رغم صراحت اين بند، در بازرسيهاي آژانس از برخي مناطق جمهوري اسلامي ايران با فاصلهاي بسيار نزديك، نه تنها اطلاعات محرمانه در مطبوعات منتشر شد، بلكه اين اطلاعات به صورت تحريف شده به چاپ رسيدند.
رييس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اين مساله تخلفي آشكار است كه آقاي البرادعي بايد پاسخگوي آن باشند. مسوولان جمهوري اسلامي ايران نيز نبايد اجازه چنين بازديدهايي را صادر نمايند. البته تخلفهاي ديگر مهمي نيز وجود دارد كه در صورت ضرورت اعلام خواهد شد.
وي در جمع بندي سخنانش گفت: چند پيشنهاد در جمع بندي مطرح ميشود؛ با هرگونه كاركرد نظامي انرژي هستهيي در جهان مخالف هستيم و معتقديم تمامي سلاحهاي اتمي جهان امروزه بايد طبق يك برنامهي زمان بندي شده منهدم گردند.
وي ادامه داد: نكته ديگر اين كه ايران با توجه به اعتقاد راسخاش براي استفاده از فناوري صلح آميز هستهيي و اطمينان از خود و تعهد به معاهده NPT تمامي گامهاي لازم براي شفاف سازي و ايجاد اعتماد را برداشته و امروزه اين پيمانه لبريز شده است.
بروجردي همچنين اظهار داشت: با توجه به سياستهاي دوگانه آمريكا و همچنين سياستهاي فرسايشي آژانس كه بدون ترديد متاثر از فشارهاي آمريكاست، امروزه هيچ گونه زمينهاي براي تصويب پروتكل الحاقي در مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد، مگر اين بر تضمينهاي عيني فعاليتهاي هستهيي ايران و به ويژه در خصوص حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در خصوص دستيابي به فناوري صلح آميز هستهيي تاكيد شود و با آن همكاري نمايند.
وي افزود: اكنون نوبت اروپاست كه در برابر برداشتن گامهاي متعدد از جانب ايران براي شفافسازي و اعتمادزايي، همكاريهاي لازم را براي غنيسازي و به ويژه مسالهي چرخه سوخت انجام دهد.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تاكيد كرد: همين جا خاطرنشان ميكنم كه مجلس شوراي اسلامي برنامهي توليد 20 هزار مگاوات انرژي از اين طريق انجام و راه اندازي 20 نيروگاه هستهيي براي 20 سال آينده تصويب نموده و بودجه لازم براي مطالعات در اين زمينه را پيش بيني نموده است.
وي نتيجه گرفت، بنابراين استدلالهاي موجود براي صرف نظر كردن ايران از چرخه سوخت كاملا مردود است.
وي با اشاره طرح مجلس در الزام دولت به از سرگيري غنيسازي اورانيوم گفت: ما تصميم خود را گرفتهايم و اميدواريم سه كشور اروپايي نيز بتوانند از بوته اين آزمايش سرافراز بيرون آيند و براساس واقعيتهاي جمهوري اسلامي ايران در مساله استفاده صلح آميز از انرژي هستهيي به تعهداتشان عمل كنند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات