• سه‌شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8403-14161
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

اعلام مواضع حضرات آيات صانعي، موسوي اردبيلي، بجنوردي، توسلي، امام‌جماراني، نورمفيدي و مكارم شيرازي در ارتباط با دومين مرحله‌ي انتخابات رياست‌جمهوري

اعلام مواضع حضرات آيات صانعي، موسوي اردبيلي، بجنوردي، توسلي، امام‌جماراني، نورمفيدي و مكارم شيرازي در ارتباط با دومين مرحله‌ي انتخابات رياست‌جمهوري

***آيت‌الله العظمي يوسف صانعي، درباره مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري، بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن اين بيانيه به اين شرح است:

بسمه تعالي

«الفرصه سريع الفوت و بطيئه العود»

فرصتها زودگذر است و برگشت آن به كندي انجام مي‌گيرد.

اين جمله يكي از هزاران سخن بلند اميرمومنان علي‌بن ابي‌طالب ـ‌عليه افضل صلوات المصلين ـ است كه بشريت آگاه و بيدار، هميشه با توجه به آن به طور مستقيم يا غيرمستقيم به نداي فطرتش كه همان دين حنيف و خميرمايه خدادادي است، درهمه شئون زندگي از آن استفاده نيكو برد و مي‌برد و در راس همه انسان‌هاي والا كه در چند قرن گذشته از آن استفاده نموده‌اند همانا بايد از امام امت، عارف بالله و پير جماران و فقيه توانا سيدنا الاستاذ الامام الخميني ـ سلام الله عليه ـ نام برد كه در طول عمر پربارش، بارها و بارها از آن استفاده نموده است، چه استفاده از آن در امور سياسي و اجتماعي و چه نسبت به حفظ حوزه‌هاي علميه مخصوصا نجف و قم و چه نسبت به استنباط احكام الهي از كتاب و سنت و چه در تربيت شاگرداني هم‌چون استاد شهيد مطهري و بهشتي و مفتح و ده‌ها نفر از بزرگان ديگر و چه نسبت به ده‌ها و صدها امر ديگر، مخصوصا نسبت به نجات ملت شريف ايران از استبداد، اختناق، خودكامگي و تحجر، كه ملت‌ها و انسان‌ها، مخصوصا ملت با كرامت و بزرگوار ايران آنها را خوب به ياد دارند و مي‌دانند، و مگر ممكن است ملت ما حركتها و پيام‌هاي او را مخصوصا پيامي كه نهضتش را به انقلاب مبدل ساخت و سرنوشت‌ساز بود و همه زحمات خود و ملت را به نتيجه نهايي رساند، فراموش كنند. حاشا و كلا.

مردم عزيز و بزرگوار ايران اسلامي بدانند كه در تاريخ پرحادثه انقلاب اسلامي از آغاز تا امروز، شايد كم‌تر موقعيتي را به حساسيت و پيچيدگي اوضاع كنوني بتوان يافت. از همين روي، مايلم نسبت به انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري كه روز جمعه سوم تيرماه 1384 مرحله دوم آن را در پيش داريم، از باب «فان الذكري تنفع المومنين» تذكر دهم كه بر ماست با حضور خود در پاي صندو‌ق‌هاي راي از فرصت بدست آمده، حداكثر استفاده را بنماييم، تا مبادا دراين اوضاع آشفته جهان كه سياست‌هاي جهاني و منطقه‌اي به طور گسترده و سريع در حال تغيير است و مواضع دولت‌ها دائما عوض مي‌شود، خداي ناخواسته حضور كمرنگ‌مان موجب ضعف دولت و كم‌بودن آراي رييس‌جمهور منتخب ـ كه پشتوانه مردمي او يعني، همان پشتوانه الهي كه «يدالله مع‌الجماعه» مي‌باشد ـ ، زمينه‌ساز حكومت اختناق و سرنيزه و حكومت ارتجاع و متحجران و واپس‌گرايان گردد و به زحمات امام امت ـ سلام‌الله عليه ـ ، ملت بزرگوار ايران، شهداي گرانقدر، جانبازان عزيز، آزادگان سرافراز همه و همه ، صدمه و ثلمه‌اي جبران‌ناپذير وارد شود، و بايد بدانيم هيچ تفكر و حركت واپس‌گرا و ارتجاع‌گونه ـ اعم از داخلي و خارجي ـ نمي‌تواند جلوي رشد آزادي قلم و انديشه و گسترش تفكرات اسلامي را بگيرد، چون علاوه بر آنكه خداوند قادر و توانا حافظ انقلاب اسلامي و آرمانهاي امام ـ كه همانا طرفداري از موازين و احكام اسلام و حقوق انسانها و آزادي و حريت آنهاست ـ بوده و خواهد بود، حضور ملت آگاه و فهيم ايران و وجود ياران، شاگردان و تربيت‌شدگان مكتب آن بزرگ مرجع تقليد كه جان و آبروي خود را در ديروز و امروز وقف اسلام و انقلاب نموده‌اند و به خاطر احساس تكليف در ميدان‌هاي پرخطر حضور يافته‌اند و تهمت‌هاي ناجوانمردانه را به جان خريده‌اند و فراز و نشيب‌هاي زندگي سياسي را ديده و لمس نموده، هرگز نخواهند گذاشت كه عده‌اي متحجر و واپس‌گرا آرمان‌هاي انقلاب و امام امت (ره) را خدشه‌دار كنند و زحمات يكصدساله آزادي‌خواهان در راه تحقق مردمسالاري و واگذاري امور مردم به دست خودشان و حاكميت دين و عقل جمعي بر هواخواهي و استبداد فردي را از بين ببرند.

از خداي بزرگ توفيق حضور تمام اقشار ملت شريف ايران از هر قوم و نژاد و مذهب را در پاي صندوقهاي راي خواستارم و راي دادن به رييس‌جمهوري كه در راه به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي و استقرار نظام مردم‌سالار با تحمل زندان‌ و شكنجه تلاش نموده و به اهداف و آرمان‌هاي آن و به آزادي‌هاي اجتماعي و فردي اعتقاد راسخ داشته و در بحران‌هاي سياسي، ديني، اجتماعي رشد يافته و اهل منطق و استدلال و آشناي به زمان و سياستهاي جهاني است را خواهانم.

در خاتمه شايان يادآوري است اگر نسبت به مرحله اول انتخابات سخني نگفتم، به خاطر جهاتي بوده كه گذشت زمان آنها را بازگو مي‌نمايد و درعين حال، كفايت آگاهي‌هاي ملت بزرگوار ايران و سخنان و پيام‌هاي بزرگان ديني و سياسي و مراجع تقليد و تذكر آنها را بي‌نيازكننده از عرايض خود مي‌دانستم.

***حضرات آيات بجنوردي، توسلي و امام جماراني در اعلام حمايت از حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني بيانيه‌اي صادر كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن اين بيانيه به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ملت شريف و شايسته ايران

حضور گسترده و فراگير شما مردم در انتخابات نهمين دوره رياست‌جمهوري گامي بزرگ و افتخارآفرين در تحكيم بنيادهاي مردم‌سالاري ديني و تقويت اركان نظام اسلامي بود. شكوه و عظمت اين حضور، دشمنان ايران و جمهوري اسلامي را مأيوس و نااميد ساخت و بارقه اميد و انگيزه بيشتري را در متن احساس جامعه نسبت به بهره‌گيري از حق تعيين سرنوشت سياسي به‌وجود آورد. مشاركت صميمانه و صادقانه و در عين‌حال هوشيارانه شما ملت سرافراز، دنيا را شگفت‌زده و جهانيان را بر عزم جدي و خلل‌ناپذيرتان بر تداوم راه امام خميني (س) و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و پاسداري از جمهوريت نظام آگاه كرد.

اي كاش در كنار اين همه شور و شعور شما مردم همراه با اين حضور حماسي و همگاني، رعايت اخلاق انتخاباتي و ادب و نزاكت تبليغاتي كه زيبنده جامعه‌اي ديني و نظام اسلامي است، قرار مي‌گرفت تا شكوه شيريني اين پيروزي بزرگ و اميدبخش، آميخته به تلخي و ناگواري پاره‌اي از كج‌روي‌ها و انحراف‌ها نمي‌شد و راه جامعه در رقابتي آزاد و عادلانه و به دور از هر گونه اعمال نفوذهاي غيرقانوني و دخالت‌هاي سازمان‌يافته براي انتخابات و گزينش مردم هموار مي‌گشت.

ملت بزرگ ايران به خوبي مي‌داند كه امروز ايران در آستانه يكي از مهمترين و سرنوشت‌سازترين گزينش‌هاي خويش قرار گرفته است كه تنها با آگاهي و شعور سياسي مردم امكان عبور از اين گذرگاه سخت و دشوار ميسر است. شرايط حساس و نگران‌كننده عرصه بين‌المللي و نابساماني‌ها و آشفتگي‌هاي داخلي و از همه مهمتر خيزش انحصارطلبان در تصاحب همه قدرت و تلاش براي حاكميت تحجر و واپسگرايي و افراط‌گري و نفي و نابودي جنبش اصلاح‌طلبي، بر همه نيروهاي حامي استقلال و آزادي كشور و نيز براي حفظ و حراست از جمهوريت نظام و پاسداري از انديشه‌هاي والاي حضرت امام خميني (س)، فرض است كه در دور دوم انتخابات فعالانه شركت جسته و با همه توان از فرو رفتن كشور در دام انحصار كامل قدرت و حاكميت جلوگيري و ممانعت به‌عمل آورد و اين اهداف گرانسنگ جز با حضور يكپارچه همه آحاد مردم پاي صندوق‌هاي رأي ميسر نخواهد شد.

از اين جهت ما حمايت قاطع و جدي خود را از فرزند مجاهد امام جناب آقاي هاشمي رفسنجاني اعلام نموده و از ملت شريف ايران دعوت مي‌نماييم با درك شرايط خطير و حساس كنوني براي نجات كشور از خطر يكپارچگي قدرت و حاكميت به ايشان رأي دهند و جمله تاريخي امام را به خاطر آورند كه: "بدخواهان بدانند هاشمي زنده است چون نهضت زنده است".

***آيت‌الله سيدكاظم نورمفيدي، با صدور بيانيه‌اي، حمايتش را از هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين بيانيه آمده است:

امروز در شرايط بسيار مهم و تعيين‌كننده‌اي قرار گرفته‌ايم كه مي‌تواند نقطه عطفي براي تاريخ انقلاب و كشور باشد. مشكلات جدي كه در عرصه داخلي و در سطح بين‌المللي با آن مواجهيم نيازمند حاكم شدن عقل و تدبير بر امور كشور است، وحدت و همبستگي ملي، حل مشكلات عظيم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، پرهيز از افراط‌گرايي، حل مشكل انرژي هسته‌اي و ارتباطات سودمند با كشورهاي جهان، ضرورت‌هايي است كه توجه به آن‌ها نيازمند دستان باكفايت و مديران باتجربه و آزموده است، علاوه بر همه اين‌ها خطري كه از ناحيه بدفهمي‌ها و كج‌انديشي‌ها متوجه پيكره دين و روحانيت شده ، مسؤوليت امثال بنده را مضاعف نموده است.

آيت‌الله نورمفيدي ‌افزوده است: اينجانب كه قريب 50 سال افتخار شاگردي در مكتب اهل بيت و حضور در ميدان مبارزه داشته‌ام و بخش اعظم آن را در محضر پير و مرادم، عارف واصل، حضرت امام خميني رضوان‌الله عليه سپري كرده‌ام، نمي‌توانم در برابر پيرايه‌هايي كه به دين پيامبر و اهل بيت معصومش بسته مي‌شود، ساكت بمانم، من هرگز باور ندارم آنچه امروز توسط برخي از مخالفان قديمي راه امام (ره) به نام دين مطرح مي‌شود و توسط بعضي ديگر به اجرا درمي‌آيد، مرضي امام زمان ارواحنا فداه باشد و صريحا عرض مي‌كنم از حاكم شدن اين تفكر به كشور بيمناكم و آينده انقلاب را در خطر مي‌بينم.

وي ادامه داده است: شرايط حساس كشور و مصلحت نظام و انقلاب اقتضا مي‌كند كه اداره امور كشور به دست كسي سپرده شود كه سياست دنيا را بشناسد و تدبير و توان لازم براي حل مشكلات فزاينده داخلي و خارجي را داشته باشد.

در اين بيانيه تصريح شده است: رييس‌جمهور كشور نماد ملت است و بايد مايه عزت و آبروي مردم باشد و بتواند با ايجاد وحدت و وفاق ملي و در تعامل با دولت‌هاي خارجي و مسائل پيچيده بين‌المللي از منافع ملي پاسداري نمايد.

نورمفيدي تاكيد كرده است: بر اين اساس، اينجانب در مرحله دوم انتخابات به مبارز قديمي و يار و همراه امام راحل در سال‌هاي غربت امام و سياستمدار باتجربه و عالم روشن‌بين، جناب آقاي هاشمي رفسنجاني راي مي‌دهم و از عموم ملت شريف ايران و به‌ويژه مردم عزيز استان گلستان مي‌خواهم با توجه به خطراتي كه متوجه كشور مي‌باشد به ايشان راي دهند، از خداوند متعال عزت و سربلندي اسلام و ايران را خواستارم.

***آيت‌الله العظمي عبدالكريم موسوي اردبيلي در پاسخ به سوالي درخصوص ملاك‌هاي تشخيص اصلح در مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري بيان كرد كه جهت صيانت از كشور و نظام، لازم است تا در مرحله دوم انتخابات نيز مانند مرحله اول حضوري پر شكوه داشته باشند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله العظمي عبدالكريم موسوي اردبيلي بيان كرده است: «ضمن تشكر و قدرداني از ملت شريف و بزرگوار ايران به جهت حضور پر شكوه در دور اول انتخابات رياست جمهوري، همان گونه كه متذكر گشته‌ايد، به دليل حساسيت اين منصب، ذكر چند نكته را لازم مي‌دانم:

1- كشور ما در منطقه‌اي از جهان واقع شده كه مركز بحران‌هاي بسيار خطرناكي است. قضيه‌ي افغانستان، عراق و فلسين و همچنين تعرضات سياسي روز افزون قدرت‌هاي جهاني به اين سرزمين، شرايط بسيار حساسي براي ايران ايجاد كرده است، اين شرايط مقتضي آن است كه رييس‌جمهور با دانش و تجربه و داراي شخصيت مقبول ديني و سياسي و مورد اعتنا در عرصه جهاني،‌ هدايت اجرايي كشور را برعهده گيرد تا با عنايات و توجهات حضرت باري تعالي، ‌خطري متوجه نظام و كشور نگردد.

2- ايران در ميان كشورهاي اسلامي داراي جايگاهي رفيع و تعيين‌كننده است و همواره هدايت‌گر آن‌ها به صلح و آرامش بوده است. در شرايطي كه اكثر اين كشورها در حال دست و پنجه نرم كردن با مشكلات داخلي و خارجي مي‌باشند، قطعا حضور رييس‌جمهوري مقتدر و با وجهه مقبول جهاني در ايران، موجب افزايش اطمينان اين كشورها و تكيه آنان به ايران به عنوان قدرتي مطمئن قابل اتكا خواهد شد.

3- رييس‌جمهور آينده بايد بار مسووليت بسيار سنگيني را برعهده بگيرد. حل مشكلات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي جز با اتكا بر دانشي عميق و تجربه‌اي غني و گردآوري تمامي ظرفيت‌هاي موجود در كشور، امكان‌پذير نمي‌باشد لذا سپردن مسووليت اجرايي كشور به چنين شخصي جهت تضمين آينده آن و به حداقل رساندن احتمال خطر، ضروري مي‌باشد.

ذكر اين نكته را نيز ضروري مي‌دانم كه تخريب شخصيت افراد و تهمت و افترا، از بزرگترين گناهان در نزد خداوند به حساب مي‌آيد و همگان بايد از تخريب وجهه نامزدهاي محترم اجتناب ورزند. ضمنا متذكر مي‌گردد كه ملت شريف ايران جهت صيانت از كشور و نظام، لازم است تا در مرحله دوم انتخابات نيز مانند مرحله اول حضوري پر شكوه داشته باشند و به آحاد ملت و حتي به كساني كه به هر دليل در مرحله اول انتخابات مشاركت نكردند، يادآوري مي‌نمايم كه شركت در مرحله دوم انتخابات به يقين اهميت بيشتري نسبت به مرحله اول آن دارد و هر كس به نظام جمهوري اسلامي و تماميت ايران و حفظ آن از خطرات علاقمند مي‌باشد، بايد به پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده و تعيين سرنوشت خود را برعهده بگيرد.

از درگاه احديت توفيق و سربلندي نظام و كشور اسلامي ايران را خواستار و ضمن عرض تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله عليها به محضر مقدس حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف، از آن وجود مبارك عاجزانه تقاضا دارم كه كشور و مردم مسلمان ما را مورد توجه خاص خود قرار داده و از درگاه الهي حفظ آن را از خطرات مسالت نمايند.»

*** همچنين آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي در ارتباط با مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن اين بيانيه به اين شرح است:

بسم‌الله‌ الرحمن الرحيم

ملت باايمان، هوشيار و رشيد ايران، در نخستين مرحله انتخابات، شكوه و عظمتي آفريد كه دوستان را به ستايش واداشت و دشمنان را در حيرت و ياس عميقي فرو برد، رحمت و درود خداوند بر همه شما باد.

حفظ اين دستاورد عظيم و رساندن اين كشتي سعادت در اين اقيانوس متلاطم و طوفاني به ساحل نجات رهين اموري است:

1ـ حضور همه مردم اعم از زن و مرد و پير و جوان، در مرحله دوم در پاي صندوق‌هاي راي كه اينجانب آن را همچون مرحله اول شرعا لازم مي‌دانم، و هيچ بهانه‌اي براي عدم شركت مقبول نيست.

2ـ كانديداهاي محترم و دوستان و طرفداران آنها نهايت احترام را نسبت به يكديگر حفظ كرده و از تخريب و نسبت‌هاي ناروا كه گناهي است بزرگ بپرهيزند و نشان دهند كه اخلاق اسلامي بر همه امور آنها حكم‌فرماست و دموكراسي‌شان با دموكراسي‌هاي غربي كه از هر وسيله‌اي براي بيرون راندن حريف بهره مي‌گيرند، متفاوت است و به اين وسيله نشاط مردم را براي حضور مجدد در پاي صندوق‌هاي راي حفظ كنند.

طرفين به جاي شمردن نقص‌هاي يكديگر، به شرح نقاط قوت برنامه‌هاي خود بپردازند، و اين ملت بزرگ را به آينده روشن خود اميدوار سازند نه اين كه خداي ناكرده، آنها را مايوس يا بدبين سازند كه هرگز خداوند متعال به چنين امري راضي نيست.

3ـ هر دو طرف، حفظ ارزش‌ها، امنيت داخلي، تعامل صحيح خارج، رفاه عمومي و حل مشكلات و تنگناهاي مردم به خصوص جوانان و اقشار محروم را در نظر بگيرند، و حل تمام آنها را به مردم نويد دهند، بي‌آن كه راه مبالغه را بپيمايند.

4ـ كانديداهاي محترمي كه در مرحله سابق بودند و در اين مرحله همراه نيستند، همچنين كانديداي محترمي كه در اين مرحله حائز اكثريت آراء نمي‌شود، همه با سعه‌ي صدر و كرامت و بزرگواري نتيجه انتخابات را ـ با بعضي كاستي‌هايي كه قطعا داشته است ـ به خاطر خدا و براي حفظ كيان ملت پذيرفته و به يكديگر تبريك گويند و دركنار هم قرار گيرند و اين كشتي را به ساحل مقصود برسانند و بدانند مردم اين بزرگواري آنها را فراموش نخواهند كرد، و از آن بالاتر خداوند اجر صابران و صالحان را به آنان خواهد داد.

5ـ ملت شريف ما جهت انتخاب اصلح براي دين و دنيا به شور بپردازند و دور از تعصب و جنجال آن كس را ميان خود و خدا براي شرايط موجود كشور بهتر مي‌بينند برگزينند و به او راي دهند. خداوند يار و ياورتان و عنايات حضرت ولي عصر (عج) بدرقه راهتان باد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha