• سه‌شنبه / ۷ تیر ۱۳۸۴ / ۱۸:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8404-03002
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*استاد ميرمصطفي عالي‌نسب در گذشت* سخنراني مهندس موسوي در مراسم نكودشت عالي‌نسب در سال 79

*استاد ميرمصطفي عالي‌نسب در گذشت*
سخنراني مهندس موسوي در مراسم نكودشت عالي‌نسب در سال 79

استاد مير مصطفي عالي‌نسب ـ از بنيان‌گذاران صنعت ملي ايران ـ امروز درگذشت.

به گزارش ايسنا، استاد عالي‌نسبت در نقطه‌هاي عطف تاريخي و سرنوشت ساز كشور از جمله نهضت ملي، مبارزات انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس حضور فعال داشت.

وي كه نقش مهمي در تدوين سياست‌هاي اقتصادي دوران جنگ داشت و تدابير عالمانه وي باعث شد تا در دوران جنگ مردم با كمبود قابل توجهي در تأمين كالاهاي اساسي نشوند، در طول زندگي خويش به همراه جمعي از همفكرانش به ساخت ده‌ها مدرسه در روستا‌ها و مناطق محروم اهتمام ورزند.

ايشان از نزديكان و ياران شخصيت‌هاي بزرگي چون آيت‌الله بروجردي، علامه اميني، آيت‌الله بهشتي استاد محمدتقي جعفري و آيت الله حكيم بودند.

مير مصطفي عالي‌نسب با حضور تأثيرگذار خود در عرصه فعاليت‌هاي اقتصادي و سياست‌گذاري اقتصادي نقش محوري در تربيت اقتصاددانان برجسته كشور داشته است.

نگاه ايشان به توسعه همراه با تأكيد بر اهميت عدالت همراه بوده است.

خبرگزاري دانشجويان ايران به منظور پاسداشت ياد اين استاد سخنراني مهندس ميرحسين موسوي در همايش اقتصاد ملي، عدالت اجتماعي و جهان متحول كه با هدف نكوداشت 70 ساله استاد عالي‌نسب در 13 دي‌ماه 1379 در دانشكده علوم اقتصادي دانشگاه تهران برگزار شد را منتشر مي‌كند.

مهندس ميرحسين موسوي در سخناني در آن همايش با اشاره به خدمات اقتصادي و فضيلت‌هاي اخلاقي استاد عالي‌نسب، گفت:« طي هشت سال جنگ تحميلي، خط اقتصادي دولت عمدتا از انديشه‌هاي اقتصاد استادعالي‌نسب نشات مي‌گرفت.»

وي افزود:« استاد عالي‌نسب همچنين با عضويت در شوراي اقتصاد نيز مشاركت در تدوين لوايح بودجه بهترين توصيه‌ها و نظرات كاربري كه متضمن تامين عدالت اجتماعي و مدافع محرومان ومستضعفان بود را ارائه مي‌دادند.»

مهندس موسوي متذكر شد كه تجربيات اقتصادي استاد عالي نسب از جنگ جهاني دوم، ملي شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي تاكنون همواره گره‌گشاي كشور بوده است.

وي تاكيد كرد كه تمام ديدگاه‌هاي اقتصادي استاد عالي‌نسب در چارچوب مقررات دين مبين اسلام و با تكيه بر عدالت اجتماعي بوده است.

وي ادامه داد:« كشور ما طي 10 سال گذشته از نظر اخلاق اقتصادي دچار پيشرفت شده است.»

مهندس موسوي با ذكر جمله‌اي از تكه كلام‌هاي استادعالي‌نسب گفت:« ايشان همواره تاكيد كرده‌اند كه ايران با اين همه امكانات خدادادي هرگز نبايد فقير باشد.»

وي با اشاره به وضعيت اقتصاد جهاني و مراحل دشواري كه پيش روي اقتصاد كشور قرار دارد، گفت:« ايران نبايد تسليم محض جهاني سازي شود، بلكه بايد در راستاي اقتصاد ملي و اسلامي جايگاه خود در تجارت را تثبيت كند.»

مهندس موسوي در زمينه آشنايي با استاد عالي‌نسب، گفت:« من درسال 1346 در محضر مرحوم استاد علامه محمدتقي جعفري با استاد عالي‌نسب‌آشنا شدم كه اين آشنايي تاكنون ادامه داشته است.»

به گزارش ايسنا، استاد عالي‌نسب در پيامي به مراسم بزرگداشت خود در سال 1379 اظهار كرد:

« عدالت بزرگترين عالي‌ترين و متكاملترين هديه خداوند (جل) به هستي و بخصوص به شريعت بوده و به عبارت جامع‌تر ناموس خلقت است.

عدالت علي(ع) بزگترين گواه بر حقانيت اسلام و ناب‌ترين نوع آن در مقايسه با كليه مكاتب عدالت خواهانه است. اين بنده ناقابل، بر اين مبنا از زماني كه خود را دريافته‌ام به سهم خود همواره در تلاش، همراهي و همگامي با انساني‌هايي بودم كه در راه عدالت و قسط اسلامي و نيز سرافرازي املت ايران و آباداني و رشد و توسعه همه جانبه ايران عزيز تلاش و مجاهده كرده‌ام و همواره از خداوند علي اعلي خواسته‌ام كه مرا در اين راه خسته نكند و نيز مرا يك لحظه به خود وا مگذارد.

توصيه اين پدر پيري كه عمري از او باقي نمانده به همه شما و مخصوصاً به جوانان عزيز اين مرز و بوم مقدس اين است كه هرگز از تلاش و مجاهده در بسط عدالت و محو استضعاف و محروميت و ساختن ايراني آباد و توسعه يافته دست برنداشته و اين امر عظيم را تنها براي رضاي خدا و وظيفه خود بدانند.»

استاد عالي‌نسب همچنين در سخنان كوتاهي در آن مراسم با تقدير از دست‌اندركاران برگزاري آن همايش عنوان كرد:« من به هيچ وجه خود را شايسته چنين تقديري نمي‌دانم.»

وي افزود:« من در زندگي خود همواره دو نكته را مدنظر داشته‌ام يكي اينكه هم‌نشينان خوبي براي خود انتخاب كرده‌ام و ديگر اين كه به مسائل كارشناسي اهميت داده‌ام.»

استاد عالي‌نسب همچنين با اشاره به رابطه اشتغال و نرخ بهره‌بانكي، گفت:« با بهره 17 يا 18 درصدي، اشتغال نمي‌شود، هرچه نرخ بهره بانكي بالاتر باشد، اشتغال كمتري ايجاد مي‌شود.»

وي با اشاره به آياتي از قرآن مجيد در مورد اسراف و تبذير گفت:« ما موظفيم كه از صدور موادخام معدني جلوگيري كنيم و اين ثروت‌هاي خدادادي را به بهترين وجه مورد استفاده قرار دهيم.»

بر اساس گزارش موسسه مطالعات دين و اقتصاد، پيكر مرحوم استاد عالي نسب فردا چهارشنبه ساعت هشت و 30 دقيقه صبح از مقابل منزل آن مرحوم واقع در خيابان وليعصر، خيابان شهيد فلاحي، خيابان يكتا، كوچه صدر تشييع مي‌شود.

همچنين مجلس ترحيم آن مرحوم روز جمعه دهم تيرماه از ساعت 11 الي 12 و 30 دقيقه در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي منعقد مي‌شود.

خبرگزاري دانشجويان ايران درگذشت اين استاد را تسليت مي‌گويد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha