• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8404-04601
  • خبرنگار : 90062

با حضور دكتر عارف پيكر مرحوم دكتر بركشلي، استاد و پژوهشگر برجسته برق كشور تشييع شد

با حضور دكتر عارف
پيكر مرحوم دكتر بركشلي، استاد و پژوهشگر برجسته برق كشور تشييع شد

مراسم تشييع پيكر مرحوم دكتر كسري بركشلي، استاد و معاون سابق دانشگاه صنعتي شريف صبح امروز با حضور دكتر عارف، معاون اول رييس جمهور، روساي دانشگاه‌هاي تهران و صنعتي شريف و جمع كثيري از استادان، پژوهشگران و دانشجويان برق كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار« علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم كه در آن تعدادي از روساي سابق دانشگاه صنعتي شريف، معاونان دانشجويي فرهنگي دانشگاه‌هاي مختلف و چهره‌هاي علمي جامعه مهندسي برق كشور نيز حضور داشتند، پيكر مرحوم دكتر بركشلي از محل مسجد دانشگاه صنعتي شريف تشييع و جهت خاكسپاري به قطعه 202 بهشت زهرا(س) منتقل شد.

مرحوم بركشلي مدت‌ها به عنوان رييس دانشكده مهندسي برق و معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف فعاليت داشت.

وي مدير مسوول فصل‌نامه برق دانشگاه صنعتي شريف و از پژوهشگران برجسته مهندسي برق كشور بود كه ده‌ها مقاله و اثر علمي در زمينه مهندسي برق از وي به يادگار مانده است.

استاد كسري بركشلي در سال 1340 در تهران ديده به جهان گشود. پدر وي دكتر مهدي بركشلي از استادان به نام در زمينه آكوستيك ارتعاشات در دانشگاه تهران بود.

وي كه پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه در سال 1357 در رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي امير كبير پذيرفته شده بود، با تعطيلي دانشگاه‌ها براي ادامه تحصيل عازم آمريكا شد و مدرك ليسانس خود را در سال 1361 از دانشگاه كانزاس دريافت كرد.

بركشلي تحصيلات فوق‌ليسانس خود را نيز در رشته مهندسي برق در سال 1363 در دانشگاه كانزاس به پايان رساند و در سال 1363 براي ادامه تحصيل در دوره دكتري مهندسي برق عازم ميشيگان شد و مدرك دكتري خود را در سال 1370 از دانشگاه پرآوازه ميشيگان دريافت كرد.

وي همزمان با طي تحصيلات دكتري در مهندسي برق مدرك كارشناسي ارشد رياضيات را نيز از دانشگاه ميشيگان دريافت كرد.

تخصص دكتر بركشلي امواج الكترومغناطيسي و هدايت و انتشار آنها در محيط‌هاي لايه‌يي اتمسفر و نيز محيط‌هاي محدود موج‌بري بود و از اين نظر ايشان دستي نيز در علم سنجش از دور داشت.

به گزارش ايسنا، استاد همچنين اشراف كاملي به روش‌هاي عددي و الكترو مغناطيسي داشت كه در اين زمينه آزمايشگاهي در دانشگاه تاسيس كرد.

بهر روي عشق به پيشرفت سرزمين مادري، بركشلي جوان را در سال 1370 به ايران بازگرداند و به عنوان عضو هيات علمي در دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف فعاليت‌هاي علمي و آموزشي خود را آغاز كرد. وي در اين مدت علاوه بر مقام استادي مسئوليت‌هاي متعددي را از جمله معاونت آموزشي دانشكده مهندسي برق (1372 تا 1374)، رياست دانشكده مهندس برق (1374تا 1378) و معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف(1378 تا 1382) برعهده گرفت.

به گواهي همكاران و دانشجويان، دكتر بركشلي در طول خدمت همواره به عنوان فردي صبور، حليم و با اخلاق شناخته مي‌شد و چهره او هميشه متبسم و گشاده بوده و كمتر كسي ديده بود كه وي علي‌رغم مسئوليت‌هاي سنگين ديگري تندي يا پرخاش كند.

وي حقيقا معلم علم و اخلاق توام بود.

دكتر بركشلي در تاسيس آزمايشگاه الكترو مغناطيس عددي و نيز دوره كارشناسي ارشد مخابرات مايكروويو و نوري در دانشگاه سهم عمده‌اي داشت و در اجراي دوره‌هاي دكتري بسيار موثر بود.

بيش از 15 تن از دانشجويان كارشناسي ارشد و سه تن از دانشجويان دكتري مهندسي برق رساله‌هاي خود را تحت نظارت استاد بركشلي تدوين كردند.

علاوه بر اين دكتر بركشلي بيش از 55 مقاله علمي در ژورنال‌ها و كنفرانس‌هاي معتبر ارائه داده و كتابي نيز در زمينه الكترومغناطيسي پيشرفته و عددي به زبان انگليسي تدوين كرده است.

شادروان دكتر بركشلي در سال 1382 براي دوره فرصت مطالعاتي عازم امريكا شد كه متاسفانه از اوايل سال گذشته به بيماري دچار شد. تلاش پزشكان براي معالجه و درمان استاد به جايي نرسيد و سرانجام در شامگاه پنجم تير ماه جاري دور از وطن در بيمارستاني در شهر نيويورك دعوت حق را لبيك گفت.

از استاد يك دختر و يك پسر باقي مانده است كه با نظارت همسر استاد به تحصيلات عالي ادامه مي‌دهند.

عمر استاد بركشلي كوتاه اما پر بار بود. روانش شاد و يادش گرامي باد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha