• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 8404-09420

ماگات براي نخستين بار دلايل جذب علي كريمي را بازگو كرد: كريمي غنيمت گرانبهايي براي بايرن است ما به بازيكني با خصوصيات او نياز داشتيم

ماگات براي نخستين بار دلايل جذب علي كريمي را بازگو كرد:
كريمي غنيمت گرانبهايي براي بايرن است
ما به بازيكني با خصوصيات او نياز داشتيم

روزنامه‌ي كيكر در گزارش ويژه‌ي خود درباره‌ي علي كريمي مي‌نويسد:« اين انتقال واقعي‌ترين ترانسفر بود.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي كيكر در گزارش ويژه‌ي خود به عنوان معرفي بازيكن بايرن مي‌نويسد:« اين اولين انتقال واقعي بود. ماگات در اين باره مي‌گويد:« سال گذشته وقتي به مونيخ آمدم تمام انتقال‌ها انجام شده بود.»

بازيكن‌هاي جديد بايرن، لوسيو، تورستن فرينگز و وحيد هاشميان قبل از مشخص شدن مربيگري ماگات به بايرن آمده بودند. سرمربي اين تيم مي‌گويد:« اين انتقال‌ها به من ربطي نداشت.»

اما امسال قضيه متفاوت است. اولين خريد بايرن مونيخ در سال 2005 ـ 2006 علي كريمي بود. ماگات مي‌گويد:« اين بازيكن را حتما مي‌خواستم.» او و نه هيچ كس ديگر. در مقابل تمام بدبيني‌هاي باشگاه ماگات كاري كرد كه اين بازيكن بيست و شش ساله به مونيخ بيايد. حتي قبل از بازي‌ تيم‌ ملي آلمان در تاريخ 9 اكتبر 2004 برابر ايران كه به پيروزي دو بر صفر آلمان‌ها منجر شد اين بازيكن درخشش خود را نشان داده بود و در آن بازي از طرف مجله‌ي كيكر نمره‌ي دو گرفته بود. همان زمان به بايرن توصيه شد كه اين بازيكن را زير نظر داشته باشد. در طول اين بازي ماگات اين هافبك ايراني را كه بازيكن سال 2004 آسيا نيز بود را به دقت زير نظر داشت. ماگات مي‌گويد:« ارزش او زماني مشخص مي‌شود كه در مقابل تيمي بازي كند كه ما آن تيم را مي‌شناسيم.»

بعد از آن بازي، ديگر سران مونيخ شديدا به دنبال اين بازيكن بودند. در زمستان همان سال اولي هونس، مربي بازيكن‌ياب و كمك مربي بايرن مونيخ هر كدام به تنهايي به دوبي رفتند تا كريمي را كه از سال 2001 در الاهلي بازي مي‌كرد، زير نظر بگيرند و اين افراد پس از بازگشت خود به آلمان در گزارش خود گفتند كه اين بازيكن از نظر بدني ضعيف است.

وينفرد شفرد سرمربي الاهلي كه از مارس 2005 مربي كريمي بود به مونيخي‌ها توصيه كرد كه اين بازيكن حوصله‌ي دويدن ندارد و مشكل است كه بتوان اين بازيكن خودسر را در تركيب تيمي جا انداخت. اما ماگات گوشش به اين حرف‌ها بدهكار نبود و هر طوري كه بود موفق شد اوايل ماه مي اين ترانسفر را عملي كند. او بازيكني بود كه بايرن نيازي به پرداخت پول به او نداشت. او يك قرارداد يك ساله امضا كرد و امكان تمديدش نيز وجود دارد. كريمي بازيكني بود كه چهار سال تمام بدون نظارت بين‌المللي درون صحرا به فوتبال مشغول بود. حالا اين مرد به بوندس‌ليگا مي‌آيد. در تيمي كه حضور بازيكنان ستاره كار را براي مربي مشكل مي‌كند.

بلافاصله پس از آمدن كريمي به بايرن فرضيات شروع شد. نكند دلايل غير ورزشي در اين ترانسفر نقش داشته است؟ آيا بايرن از بازيكن سال آسيا براي وارد كردن خود و فروش كالاهايش در بازار آسيا از اين بازيكن استفاده مي‌كند؟ كريمي فقط يك كالاي تجاري است؟

اولي هونس مي‌گويد: «اين فرضيه مزخرف است. شما فقط نگاه كنيد بازيكنان در ايران چه پولهايي را دريافت مي‌كنند و آن موقع مشخص مي‌شود كه ما براي تجارت او را به بايرن آورده‌ايم يا خير. امكان تجارت در ايران بسيار كم است.»

ماگات نيز همين نظريه را دارد. كريمي از نظر ورزشي بازيكن مورد دلخواه مربي منطقه‌ي باواريا بود. ماگات مي‌گويد:« او توانايي بازي با دو پا را دارد. قدرت دريبلينگ بالايي دارد و قدرت شوتزني او فوق‌العاده است. در ضمن او مي‌تواند در هر دو سمت زمين بازي كند. ما مي‌توانيم از او هم به عنوان يك هافبك نفوذي و هم به عنوان يك مهاجم استفاده كنيم.»

وي ادامه مي‌دهد:« او از توان بالايي در پاسكاري برخوردار است. كريمي مي‌تواند گلزن نيز باشد. بايرن در طول فصل بازي‌هايي دارد كه حريف در محوطه‌ي خود با تمام قوا دفاع مي‌كند. در آن صورت ما به بازيكني احتياج داريم كه بتواند در حداقل فضا با تكنيك خود موقعيت يك به يك را به سود تيم ما كند.»

اين‌ها دلايل انتقال كريمي به بايرن هستند.

ماگات مي‌گويد:« اگر اين بازيكن از ابتدا در اروپا بازي مي‌كرد بايرن هم اكنون توان مالي براي خريد او را نداشت. اما خوشبختانه به دليل حضور كريمي در دوبي امروز ما امكان خريد اين بازيكن را پيدا كرديم. اين هم ناگفته نماند كه در دوبي شرايط مالي براي كريمي بهتر بود.»

كيكر از سرمربي بايرن مي‌پرسد آيا اين ايراني مي‌تواند كيفيت خود را در بوندس‌ليگا نيز نشان دهد؟ ماگات جواب مي‌دهد:« اين را نمي‌دانم. اما كريمي در تمرين هفته‌ي اول وظيفه‌اش را به بهترين نحو انجام داد. او به زمان احتياج دارد كه بتواند خودش را با سرعت فوتبال در اروپا وفق دهد.»

وي ادامه مي‌دهد:« اين واقعيتي است كه دنياي فوتبال در آسيا براي كريمي بسيار كوچك شده است و او مي‌خواهد يك قدم به جلو بردارد و اين نشان مي‌دهد كه علي حتما در آينده موفق خواهد شد.»

اين انتقال، انتقال دلخواه ماگات بود. او مي‌گويد:« من مي‌دانم در كشوري مثل آلمان منتقدين به دنبال كوچك‌ترين اشتباه هستند كه دنيا را بر روي سر وي خراب كنند.»

كيكر مي‌پرسد انتقال يك ملي‌پوش ايراني كه پس از يك سال مجبور به ترك بايرن شود، آيا اشتباه است يا خير؟ ماگات مي‌گويد:« خير. كريمي اشتباه نيست. او براي ما موقعيت بسيار گرانبهايي است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha