• سه‌شنبه / ۴ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-01521
  • خبرنگار : 71146

/ محل نشست و اولويت‌هاي كنوني دفتر تحكيم وحدت / ديدگاه تعدادي از اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان

در چند روز آتي، قرار است نشست‌هاي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ها(دفتر تحكيم وحدت) برگزار شود، اما هنوز زمان و مكان دقيق اين نشست‌ها اعلام نشده است. خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران، با تعدادي از اعضاي اين اتحاديه درباره‌ي مهمترين اولويت اين مجموعه و محل برگزاري نشست، گفت‌وگوهاي كوتاهي كرده كه حاصل ان در پي مي‌آيد:

برگزاري نشست در دانشگاه ضروري است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اروميه با بيان اينكه «مهمترين نياز انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان بازبيني خواسته‌هايشان است»، گفت: انجمن‌ها بايد از نظر تئوريك خود را تقويت كنند چرا كه در اين باره ضعف دارند.

«سيامك كاظمي» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: انجمن‌هاي اسلامي عضو تحكيم تشكل‌هايي دانشجويي هستند و نشست آنها در دانشگاه ضروري است، اگرچه بنابه اضطرار گاهي خارج از دانشگاه برگزار مي‌شود ولي هيات نظارت و دانشگاه موظفند مجوز نشست را بدهند.

ضرورت تعامل بيشتر با بدنه‌ي دانشجويي

«امير حبيب دوست» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: دفتر تحكيم وحدت و انجمن‌هاي اسلامي بايد توان تشكيلاتي گذشته‌شان را برگردانند و با بدنه‌ي دانشجويي ارتباط و تعامل بيشتري داشته باشند. دفتر تحكيم وحدت بايد فاصله‌ي خود را با بدنه‌ي دانشجويي كم كند.

وي درباره‌ي محل برگزاري نشست نيز گفت: لزومي ندارد كه انتخابات تحكيم حتما در داخل دانشگاه برگزار شود و و در اساسنامه هم لزومي براي برگزاري نشست در دانشگاه مطرح نشده است.

دانشگاه خانه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي است

«اميد اميدي» عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان شيراز و علوم پزشكي به خبرنگار ايسنا گفت: تعامل و ارتباط دفتر تحكيم وحدت با بدنه‌ي دانشجويي، مهم ترين اولويت دفتر تحكيم است. دفترتحكيم با پشتوانه‌ي دانشجويي زنده است، اگر اين پشتوانه قطع شود، حياتش قطع مي‌شود.

اميري گفت: گروه‌هايي با مخالفت با برگزاري انتخابات تحكيم در دانشگاه مي‌خواهند وانمود كنند كه دفتر تحكيم دانشجويي نيست. دانشگاه خانه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي است، اين حق تحكيم به عنوان يك تشكل دانشجويي است كه در داخل خانه‌ي خود انتخابات برگزار كند.

انجمن‌ها بيش از حد وجهه‌ي سياسي گرفته

همچنين «صدرالله اسماعيلي» مسوول شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه بوشهر به خبرنگار ايسنا گفت: بازسازي تشكيلاتي و تعيين استراتژي‌هاي جديد براي حفظ موجوديت سنگر‌هاي اسلامي جهت نسل‌هاي بعدي از اهم نيازهاي دفتر تحكيم وحدت است. انجمن اسلامي دانشگاه بيش از حد وجهه‌ي سياسي به خود گرفته است و بر روي مسائل صنفي، فرهنگي، اجتماعي آن توجه كمتر شده است.

وي افزود: محل فعاليت دانشجو و انجمن اسلامي دانشجويان، بايد دانشگاه باشد، يعني خانه‌ي دانشجو، دانشگاه محسوب شود و اين كه فعاليت‌هاي دانشجويي به خارج از دانشگاه كشيده مي‌شود جاي نقد و بررسي دارد.

اسماعيلي در پايان گفت: هر چند نهاد‌هايي نامرئي باعث تحت فشار قرار گرفتن فعاليت‌هاي انجمن اسلامي مي‌شوند ولي انجمن اسلامي بايد بر بررسي مسائل حقوق بشر و دموكراسي بيشتر تاكيد كند تا در دراز مدت نتايج پايدارتري حاصل شود.

انتخابات بايد در دانشگاه برگزار شود

«مصطفي طلوعي» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: انجمن‌هاي اسلامي گويا نظم تشكيلاتي را فراموش كرده‌اند و هيچ انسجامي ميان بدنه‌ي دانشجويي وجود ندارد. دفتر تحكيم بايد ارتباط قوي‌تري با اجزا و بدنه‌ي دانشجويي خود داشته باشد.

طلوعي افزود: تحكيم وحدت يك تشكل دانشجويي است و خواست برگزاري انتخابات در دانشگاه طبيعي‌ترين و اوليه‌ترين نياز دانشجويان و از حقوق بديهي و مسلم دانشجويان است. يقينا انتخابات بايد در دانشگاه برگزار شود.

تحكيم انسجام هرچه بيشترش را حفظ كند

«محمد شياسي» عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه كاشان گفت: تحكيم بايد انسجام هرچه بيشتر خود را حفظ كند و در برابر فشارهايي كه وارد مي‌شود با يكديگر همياري و همكاري داشته باشند.

وي افزود: گرچه دفتر تحكيم حق دارد در هر زمان و مكاني نشست شوراي عمومي را برگزار كند اما به نظر ما اولويت برگزاري نشست شوراي عمومي در داخل دانشگاه است.

نشست بيرون دانشگاه، تحكيم را مهجور مي‌كند

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه رازي كرمانشاه نيز به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اينكه دفتر تحكيم و انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، تشكل‌هايي دانشجويي هستند اصل و ريشه‌ي اول آن اين است كه يك شناخت دقيقي از بدنه‌ي دانشجويي پيدا كنند و بتوانند آرمان‌ها را در راستاي منافع ملي، دموكراسي‌خواهي و تماميت ارضي ايران و عدالت‌خواهي محقق كنند.

«سالار ميرزابيگي» افزود: اگر دفتر تحكيم بخواهد روند سال‌هاي دهه‌ي 60 و 70 را به كار ببرد يا حتي روند 8 ساله‌ي دوران خاتمي را، شكست خواهد خورد. نبايد فراموش كند كه اولا بدنه‌ي دانشجويي ما شكست خورده و اينكه دولتي كه حامي ما بوده را ديگر به همراه نداريم. پس بايد پيگير مطالبات دانشجويان بوده و بر اساس طيف جديدي از دانشجويان شكل بگيرد نه اينكه فاصله‌ي سني زيادي بين دبيران و اعضاي آن (دانشجويان) وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مهمترين نيازهاي تحكيم از بين بردن وضع نابسمان در بعد تشكيلاتي آن و جلوگيري از افراط و تفريط‌ها، راهكارها و تاكتيك‌هاي ناصحيح است و اينكه كاري كند كه اين عدم استقبال دانشجويان از بين رفته و همچنين فراكسيون‌هاي مختلف تحكيم اعم از مدرن، دموكراسي‌خواه ملي، سنتي يا روشنگري بر حداقل‌ها به اجماعي برسند و كل مطالبات خواسته‌هاي انجمن را به حق بدانند.

وي همچنين اظهار داشت:‌با توجه به اينكه انجمن‌ها و دفتر تحكيم منبعث از دانشگاه هستند نبايد نشست آنها در محيط غيردانشجويي انجام شود، اگر مسوولان مايل به برگزاري اين نشست نيستند پس بايد اعلام كنند كه آن به رسميت مي‌شناسند يا خير؟ بعد ديگر آن كم‌كاري خود ماست، اگر اصرار خود را در برگزاري نشست در دانشگاه ادامه دهيم، مطمئنا نتيجه مي‌دهد. اگر اين نشست در خارج از دانشگاه برگزار شود و اين روند ادامه يابد مطمئنا دفتر تحكيم مهجور خواهد شد و در فعاليت‌هاي آتي خود مشكل پيدا خواهد كرد.

ضرورت تقويت بدنه‌ي انجمن‌هاي اسلامي

دبير انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: نياز مهم و اولويت اصلي دفتر تحكيم وحدت، تقويت بدنه‌ي انجمن اسلامي و نقد جريانات سياسي به عنوان ديده‌بان جامعه‌ي مدني است.
«مهدي مكارمي» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، برگزاري نشست‌هاي شوراي عمومي در دانشگاه را حق مسلم انجمن‌هاي اسلامي و دفتر تحكيم وحدت دانست و گفت: با توجه به اينكه دفتر تحكيم وحدت متشكل از انجمن‌هاي اسلامي دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور است و حدود شصت انجمن اسلامي عضو آن هستند و خواستگاه اين تشكيلات دانشگاه و دانشجو است، بنابراين حق طبيعي دفتر تحكيم است كه اين نشست‌ها در درون دانشگاه برگزار شود.

مردمي‌تر شدن گفتمان‌ها مهمترين نياز انجمن‌ها و تحكيم

«يزدان‌پناه» دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه منابع طبيعي گرگان به خبرنگار ايسنا گفت: مردمي‌تر شدن گفتمان انجمن اسلامي و دفتر تحكيم وحدت مهمترين نيازي است كه در اين انجمن‌ها و دفتر تحكيم وحدت حس مي‌شود، در يك جامعه‌ي روشفنكر لازم است فاصله كم شود و طيف پيشتاز شعارهاي خود را مردمي‌تر كنند.
وي در ادامه افزود: شوراي عمومي در نشست خواجه نصير، امكان اينترنتي شدن انتخابات نيز به تصويب رسيد، اما اين مساله خيلي سوال‌ها و ابهاماتي در چگونگي انجام آن به وجود آورد. شخصا قبول ندارم كه به آن سطح رسيديم كه انتخابات مجازي باشد، اما لازمه‌ي آن ايجاد هماهنگي بيشتر بين راس و بدنه است. مطمئنا تمام ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ مجموعه‌ي اعضاي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي براي برگزاري نشست در درون دانشگاه‌ها انديشيده نشد.

ضرورت آسيب شناسي فضاي جنبش دانشجويي

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي، اظهار داشت: اگر ضرورت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي را اولويت‌بندي كنيم، بازتعريف از فضاي دانشجويي كشور بنا به خواسته‌ها و نيازهاي خود بايد صورت گيرد.
«محمد حسن‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، اضافه كرد: با توجه به وضعيت اتحاديه بايد از ارتباطات مجموعه‌ي انجمن‌ها باز تعريف صورت بگيرد. البته حتما لازم نيست ارتباطات انجمن‌ها در قالب اتحاديه باشد، بايد فضاي جنبش دانشجويي را آسيب‌شناسي كنند.
وي هم‌چنين گفت: بعضا ديده مي‌شود مسائل مطروحه در اتحاديه با بدنه‌ي دانشگاهي فاصله‌ي زيادي دارد، به همين دليل بايد به خواست و مطالبات دانشجويان توجه ويژه‌اي شود و انجمن‌هاي اسلامي بازسازي و به روز شوند چرا كه اين تعريف متعلق به 25 سال گذشته است، هر چند كه تعريف جديد و نوين هزينه‌هايي دارد.
وي افزود: تفكري كه بعضا شاهديم به اساس و بنيان مجموعه‌ي انجمن‌ها اعتقاد چنداني ندارد، اعتقاداتي كه مثل صبغه‌ي ديني و استبدادزدايي كه بنيانگذاران مجموعه داشتند گاها مورد اجحاف قرار گرفته است، بايد به گذشته توجه شود.
حسن‌زاده افزود: برگزار كردن نشست در دانشگاه از لحاظ تشكيلاتي ضروري است، و فراتر از آن بحث ارتباط انجمن‌ها با هم و تضارب آراء و انديشه و تحليل مسائل كشور ضروري است تا در قالب اتحاديه به يك نظر ملي برسند. از طرفي، برگزاري حضوري جلسات فوايد و نتايج مهمي دارد، همين موضوع كه اجازه‌ي برگزاري نشست به آنها نمي‌دهند نشاندهنده‌ي اين است كه در خط سير انتخاب كرده عقلانيت سياسي لازم وجود ندارد.
وي گفت: بهتر است به جاي اينكه به دنبال اپوزيسيون شدن باشيم، هر مساله را در چارچوب قانون و سيستم موجود بررسي كنيم، بايد ديد چرا تحكيم وحدت كه نظرش حتي در وزارتخانه نافذ بود اكنون شايد قادر به برگزاري نشست ساده‌ي خود در دانشگاه نيست؟

ضرورت انسجام تشكيلاتي؛ و يك انتقاد

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه كردستان اظهار داشت: مهمترين نياز انجمن‌هاي اسلامي در دفتر تحكيم داشتن تشكيلات منسجم در مركز است كه بتواند انجمن‌ها را در نظر داشته باشد.
«نصرالله شريعتي» به خبرنگار سياسي ايسنا گفت: مهمترين مساله فعلا برگزار نشست و برگزاري انتخابات است، اگر در دانشگاه برگزار شود چه بهتر، اما اگر نشود، چاره‌اي جز برگزاري انتخابات در خارج از دانشگاه يا انتخابات مجازي نيست. البته بچه‌ها متأسفانه كم كاري مي‌كنند و از همين حالا مشخص است كه چه كساني در انتخابات راي مي‌آوردند. هر سال انتخابات همين طور برگزار مي‌شود، سال گذشته برخي از اعضاي شوراي مركزي آمدند نظرخواهي كردند و ما را در رودربايستي قرار دادند، يعني انجمن‌هاي ديگر تجربه‌اي ندارند و انتخابات از بچه‌هاي تهران بيشتر صورت مي‌گيرد تا شهرستان‌ها.

مهمترين مساله، برگزاري انتخابات است

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: بازگشت به وجه دانشجويي و ارتباط با توده‌ي مردم مهمترين اولويت براي انجمن‌هاي اسلامي و دفتر تحكيم وحدت است و اعضاي دفتر تحكيم بايد با ميل دروني و علاقه در سال‌هاي آينده كار را دنبال كنند.
«مقداد بريماني» به خبرنگار ايسنا گفت: مهمترين مساله براي تحكيم برگزاري انتخابات است و بعد از آن بايد به برگزاري انتخابات در دانشگاه توجه شود.

نقد گذشته‌ي تحكيم و آسيب شناسي آن

همچنين «سعيد فكوري» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه بيرجند به خبرنگار ايسنا گفت: نقد عملكردهاي گذشته‌ي دفتر تحكيم وحدت و آسيب‌شناسي اين جريان از دو بعد كلي بايد مورد بررسي قرار گرفته شود، يكي بعد داخلي كه مهمترين چالش‌ها و آفت‌هاي فعلي اين دفتر، عدم انسجام تشكيلاتي و ضعف تئوريك مجموعه است و ديگري بعد بيروني يا همان تبيين مواضع اتحاديه در مواجهه با احزاب، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي است.
وي در ادامه گفت: دفتر تحكيم بايد به خويشتن خود يعني دانشگاه بازگردد و بايد مرجع و پناهنگاه اصلي جريانات و نشست‌هاي دانشجويي باشد و سرمايه‌گذاري اساسي جهت ارتقاء و رشد تئوريك و تشكيلاتي مجموعه بر روي پتانسيل دانشجويي متمركز شود.
فكوري همچنين گفت: تصميم دفتر تحكيم مبني بر برگزاري نشست در دانشگاه يك فكر معقول و منطقي است زيرا خود ماهيت دفتر تحكيم وحدت به عنوان يك مجموعه‌ي دانشگاهي، اعضاء را مجاب و متقاعد مي‌سازد كه حجم اصلي فعاليت‌ها و محورهاي اصلي دفتر تحكيم، از جمله‌ي برگزاري نشست‌هاي سالانه بايد در دانشگاه باشد.

جذب دانشجويان بسيار مهم است

مسوول كميته‌ي سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه ايلام گفت: از آنجايي كه مجموعه‌ي دفتر تحكيم وحدت و انجمن‌هاي اسلامي، تشكل فرهنگي و سياسي به حساب مي‌آيند، بدون حمايت دانشجويان معنا و مفهومي نخواهد داشت، بنابراين با توجه به اينكه حوزه‌ي فعاليت خيلي كمتر شده، جذب دانشجويان به سوي تشكل‌هاي دانشجويي بسيار مهم است.
«كيوان محمدي» همچنين به خبرنگار ايسنا گفت: جلسات و نشست‌هاي تشكل دانشجويي زماني جايگاه خود را پيدا مي‌كند كه با حضور دانشجويان و در درون دانشگاه برگزار شود، البته اين نشست‌ها تنها نبايد در تهران به عنوان مركز متمركز باشد بلكه بايد دامنه‌ي آن به شهرستان‌هاي بزرگ نيز كشيده شود.

اختلافات داخلي كنار گذاشته شود

«حامد ايرانشاهي» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اراك، نياز اول دفتر تحكيم وحدت را انسجام تشكيلاتي عنوان كرد و گفت: مجموعه‌ي دفتر تحكيم نيز بايد مانند اصولگرايان و مخالفان سياسي، متحد شود، چون چاره‌اي جز وحدت ندارد.
وي به خبرنگار ايسنا گفت: افراد با گرايش‌هاي مختلف نيز بايد همديگر را تحمل كنند و سعي كنند يكي شوند زيرا مخالفان قدر هستند و اركان قدرت را در دست دارند، بنابراين نه تنها مجموعه‌ي دفتر تحكيم، بلكه تمامي دموكراسي‌خواهان بايد متحد شوند و اختلافات را با توجه به موقعيت فعلي كنار بگذارند.
دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اراك، همچنين گفت: به اين دليل كه دفتر تحكيم بزرگ‌ترين تشكل دانشجويي در ايران است اولويت اول برگزاري نشست‌ها در داخل دانشگاه است، البته برگزاري نشست‌ها خارج از دانشگاه هم مانعي ندارد ولي در عين حال تا جاي ممكن نشست‌ها بايد در داخل دانشگاه برگزار شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha