• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-05548
  • خبرنگار : 71132

معاون سياسي نهادنمايندگي رهبري دردانشگاه‌ها/1 استراتژي ما فضاي باز بود سازوكار ايجاد تشكل‌هاي جديد بايد بررسي شود هيات نظارت با تخلف دانشجويي دوگانه عمل كرد

معاون سياسي نهادنمايندگي رهبري دردانشگاه‌ها/1
استراتژي ما فضاي باز بود
سازوكار ايجاد تشكل‌هاي جديد بايد بررسي شود
هيات نظارت با تخلف دانشجويي دوگانه عمل كرد

«حدود يك دهه از تاسيس نهاد نمايندگي در دانشگاه‌ها با تصويب اساسنامه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌گذرد، در اين برهه اگر مديران بتوانند خلاءهايي را كه نهاد نمايندگي رهبري در اين چند سال در دانشگاه پر مي‌كرده، پر كنند، نيازي به وجود نهاد نيست».

اين نظر حجت‌الاسلام والمسلمين «محمداسحاق مسعودي»، معاون سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاست.

او در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با توجه به جايگاه نهاد، با طمانيته‌ي خاصي به پرسش‌ها پاسخ مي‌دهد و البته كاملا مراقب است كه حرفي نزند كه از آن برداشت توجه به گرايش‌هاي سياسي بشود، لذا هر چند كه درباره‌ي برخي تشكل‌ها نيز اظهارنظر كرد، اما تاكيد كرد كه وظيفه‌ي نهاد دخالت در امور داخلي تشكل‌ها نيست.

ايسنا: حاج آقا مسعودي! به نظر شما ضرورت حضور نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در اين مقطع چيست؟

مسعودي: اگر منظورتان از اين مقطع، تغيير و تحول دولت است، بايد به فلسفه‌ي تاسيس نهاد برگشت. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري به دستور مقام رهبري تاسيس شد و پيش از آن هم در زمان امام(ره) به نوعي وجود داشت. با اين منظور كه در سطح دانشگاه‌ها به برنامه‌هاي ديني توجه بيشتري شود. الان بيش از يك دهه از تاسيس نهاد در دوران جديد – تصويب اساسنامه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي – مي‌گذرد كه وظيفه‌ي كلي آن توجه به مسايل فرهنگي، ديني دانشگاه‌هاست و تا به حال هم اقداماتي را كه مي‌توانسته، انجام داده است.

با توجه به اين تغيير و تحولات و شرايط، بايد ديد مديراني كه مي‌آيند تا چه مي‌توانند خلاءهايي را كه نهاد پر كرده، پر كنند؟ اگر روزي برسد كه ديگران بتوانند خلاءها را پر كنند شايد ديگر به وجود آن نيازي نباشد.

ايسنا: فلسفه‌ي تشكيل آن چه بود؟

مسعودي: احساس مي‌شد در مسائل ديني خلاءهايي وجود داشت. هم‌چنين مديران دانشگاه و دانشجويان نامه‌هاي زيادي به رهبري مي‌نوشتند و مي‌خواستند چنين نهادي تاسيس شود. آمارهايي كه در سال‌هاي گذشته از طرف مراجع ديگر مثل سازمان ملي جوانان به دست امده، نشان مي‌دهند كه بالاي 70 درصد و بيشتر دانشجويان از وجود نهاد راضي‌اند و آن را همدل، همراه و كمك روحي مي‌دانند.

ايسنا: ارزيابي كلي شما از فضاي سياسي دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته چيست؟

مسعودي: وجه تمايز دولت خاتمي كه آن را در شعارهاي خود هم عنوان كردند، توسعه‌ي سياسي بود و وجه بارز آن در دانشگاه‌ها شكل گرفت و بيشتر از سطح جامعه در دانشگاه فعاليت سياسي دانشجويان توسعه پيدا كرد، تشكل‌هاي اساتيد تقويت شد و مديريت‌هاي دانشگاه هم ملزم شدند به فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سياسي توجه بيشتري كنند كه اين امر نمود بيشتري در دولت خاتمي داشت.

ايسنا: مهم‌ترين نگراني نهاد مقام معظم رهبري در مورد فضاي سياسي دانشگاه چيست؟

مسعودي: نهاد نگراني مهمي ندارد، چون خوشبختانه دانشجويان و عامه‌ي مردم ما از نظر بينش سياسي در سطح قابل قبولي و بالايي هستند و لذا نگران نيستيم كه تحت تاثير القائات دشمنان باشند. ولي شايد آنچه نهاد بر آن تاكيد مي‌كند اين است كه فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه بايد مثل همه‌ي كارهاي ديگر قانونمند و ضابطه‌مند باشد، گرچه ممكن است معتقد باشيم اين قوانين كامل و كافي نيست و بايد اصلاح شود. اين مساله براي دانشگاه آثار مثبت و سودمندي خواهد داشت كه قوانين مصوب دانشگاه، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اساسنامه‌ها مبناي عمل باشد. ولي اگر قانون‌گريزي حاكم شود آثار سوء اين اقدامات بيش از آثار مفيد آن خواهد بود.

ايسنا: مهم‌ترين خواسته‌ي شما از وزير علوم آينده درباره‌ي فضاي سياسي دانشگاه چيست؟

مسعودي: با توجه به اينكه وزرايي كه مي‌آيند افراد دانشگاهي خواهند بود و شناخت و بينش بيشتري خواهند داشت، برنامه‌هايي تعريف مي‌كنند كه رو به رشد و بالندگي است. خواسته‌هاي نهاد نيز توجه به رسالت اصلي دانشگاه (آموزش و پژوهش) است و اينكه اگر آسيب‌هايي وجود دارد، آسيب‌شناسي شود و خلاءها مرتفع شود و جنبش نرم‌افزاري و توليد علم با شتاب و دقت بيشتري پيگيري شود. فلسفه‌ي اين امر نيز اين است كه با اين مسير شايد تا 50 تا 100 سال ديگر هم به كاروان علم نرسيم ولي بايد راه‌هاي ميانبري را تعريف كنيم كه زودتر به آرمان و مطلوب‌مان كه افتخار و عزت است برسيم كه البته در بخش‌هايي به وجود آمده است.

در حوزه‌ي سياسي هم معتقدم وزرا و مسوولان آينده بايد قانون‌گرا باشند و در عمل نشان دهند كه اين صرفا شعار نيست و فضاي مناسبي براي فعاليت‌هاي سياسي فراهم كنند، و اگر اين امور محقق شود پيش‌بيني مي‌شود در سطح دانشگاه‌ها پيشرفت كنيم.

ايسنا: درباره‌ي چگونگي مجوز فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه‌ها آيا معتقد به افزايش چارچوب‌ها هستيد يا تقليل نظارت‌ها؟

مسعودي: اگر گفتيم قانون‌گرايي بايد حاكم شود در كنارش گفتيم كارشناسان مسائل مربوط بايد بحث كنند كه آيا قوانين فعلي محدود كننده است و از اين جهت بايد اصلاح شود و يا اينكه بايد لوايح و قوانين جديدي بدهند و ماهيت آنها را دگرگون كنند. آنچه در وضعيت فعلي مي‌بينم – هيات نظارت و آيين‌نامه‌ي تشكل‌ها – در صورتي كه مديران درست عمل كنند محدوديت‌هاي زيادي براي تشكل‌ها ايجاد نمي‌كند.

ايسنا: تعامل دانشجوها با دفتر نهاد چگونه است؟

مسعودي: تعامل دانشجوها با نهاد خوب و با بركت بوده، به شكل حداكثري وجود داشته، هم‌چنان يكي از حاميان اصلي برنامه‌هاي فرهنگي – سياسي تشكل‌ها بوده و در اخذ مجوز از هيات نظارت بيشتر نقش داشته است. استراتژي ما فضاي باز بوده كه تشكل‌ها برنامه‌هاي خود را نشان دهند و فعال باشند.

ايسنا: به نظر شما تعامل فعالان سياسي دانشجويي با مسوولان كشور و نظام سياسي، و كلا قدرت چگونه بايد باشد؟

مسعودي: وجه بارز اين تعامل را مي‌توانيم در اين ببينيم كه بايد خود را چشم‌هاي بيدار جامعه بدانند و ضمن آگاهي از مسائل جامعه و حكومت مراقب اتفاقات و جريانات در جامعه باشند. هم‌چنين من معتقدم پيشرفت علوم مرهون نقد است و نقد يك هديه‌ي الهي است ولي منظور از آن فحاشي، تهمت و يا تخريب نيست. نقد علمي و سازنده باعث رشد و تكامل جامعه و نشان دادن نقاط آسيب‌پذير به جامعه و يا جامعه به دولت مي‌شود كه به دولتمردان كمك مي‌كند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha