• جمعه / ۲۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-11296

" يادمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي" روايت هشت ساله رياست جمهوري خاتمي بازخواني مي‌شود

" يادمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي"
روايت هشت ساله رياست جمهوري خاتمي بازخواني مي‌شود

روايت هشت ساله رياست جمهوري خاتمي در« يادمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي» بازخواني مي‌شود و در آينده نزديك در قالب نمايشگاه‌هاي دوره‌اي و موزه‌ي هدايا امكان عرضه‌ي آن به مردم فراهم خواهد شد.

عليرضا تابش مسوول اجرايي موزه هدايا و يادمان رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هشت سال دوره رياست جمهوري خاتمي در دوره پس از انقلاب و در ابعاد داخلي و بين‌المللي مقطعي مهم و تاريخ ساز بوده، اظهار داشت: موزه هدايا و يادمان رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي به لحاظ چارچوب اداري بر اساس قانون سازمان اسناد ملي ايران كه روساي جمهور مي‌توانند براي حفظ اسناد، هدايا و اطلاعات مربوط به دوران رياست جمهوري خود يادماني تشكيل دهند، تشكيل شده است.

وي ادامه داد: در دوره‌ي قبل هم يادمان رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني در رفسنجان بنا شد كه مجموعه‌اي فرهنگي است و بخش عمده‌اي از اسناد مربوط به دوران رياست جمهوري را در بر مي‌گيرد. يادمان رياست جمهوري آقاي خاتمي نيز در دوره دوم رياست جمهوري ايشان تشكيل و مهندس سيد‌علي خاتمي با حكم رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به سمت رييس يادمان منصوب شد.

تابش با اشاره به اينكه فاز اول اين يادمان (موزه‌ هدايا) سوم خرداد 84 همزمان با روز جهاني موزه‌ها و هفته ميراث فرهنگي در مجموعه سعد‌آباد تهران افتتاح شد، گفت: اين موزه در برگيرنده هدايايي است كه شخصيت‌هاي علمي‌، فرهنگي، سياسي و سران كشور‌هاي مختلف در داخل و خارج از كشور طي دو دوره رياست جمهوري به آقاي خاتمي اهدا كرده‌اند.

وي اظهار داشت: هدايايي كه در اين موزه گردآوري شده است؛ كيفيت روابط ايران با كشور‌هاي خارجي و همچنين رابطه صميمانه مردم ايران با رييس جمهورشان را نشان مي‌دهد و اگر پژوهشي در اين زمينه انجام شود؛ كيفيت ارتباط رييس جمهور به عنوان شخص دوم مملكت با مردم و همچنين با شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي جهان مشخص مي‌شود.

مسوول اجرايي يادمان رياست جمهوري خاتمي در ادامه به بخش‌هاي مختلف موزه هدايا اشاره كرد و گفت: طبقه همفك اين بنا به تاريخچه روساي جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي؛ از دولت موقت مهندس بازرگان تا رياست جمهوري بني صدر، عزل وي ، رياست جمهوري شهيد رجايي، رياست جمهوري آيت‌الله خامنه‌اي، رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني و رياست جمهوري آقاي خاتمي اختصاص پيدا كرده‌ است كه به لحاظ تاريخي، در برگيرنده ربع قرن تاريخ رياست جمهوري در نظام جمهوري اسلامي ايران است.

تابش ادامه داد: همچنين پيرو هماهنگي رياست يادمان با دفتر نهاد رهبري بخشي از هدايا كه مربوط به دوران رياست جمهوري آيت الله خامنه‌اي است به اين موزه منتقل شده و در طبقه همكف به نمايش در آمده است. البته بخشي از هداياي ايشان پيش از اين به آستان قدس رضوي منتقل شده است.

وي تصريح كرد: قريب به دو هزار شي از اشيائي كه به آقاي خاتمي در دوران رياست جمهوري اهدا كرده‌اند در اين موزه وجود دارد و در آينده نزديك بازديد از اين موزه براي عموم امكان‌پذير خواهد بود.

مسوول اجرايي يادمان خاتمي تصريح كرد: بخش ديگري از يادمان رياست جمهوري مربوط به اسناد و در برگيرنده آرشيو صدا و تصوير، سخنراني‌ها، اخبار و رويداد‌هاي دوران رياست جمهوري نظير سفرهاي داخلي و خارجي، مواضع، بيانيه‌ها، سخنراني‌ها و نامه‌هاست كه اين اسناد گردآوري، حفاظت، پژوهش، سازمان‌دهي اطلاعاتي و معرفي خواهد شد و تمامي اين مراحل بر اساس دستور‌العمل‌ها و قوانين مربوط به اسناد ملي انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: اين اسناد پس از ارزيابي، گردآوري و به گنجينه اسناد ملي ايران در محل سازمان اسناد ملي منتقل شده است و كار پژوهشي درباره‌ي آن‌ها در همين سازمان انجام خواهد شد.

تابش تصريح كرد: مجموعه اسناد گردآوري شده پس از پژوهش و سازماندهي اطلاعاتي در قالب مجموعه‌هايي چاپ و منتشر خواهد شد و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. هم‌چنين برنامه‌يي براي راه‌اندازي سايت اينترنتي اين يادمان طراحي شده است‌ كه اميدواريم دسترسي به اطلاعات را آسان و سريع كند.

وي همچنين برگزاري نمايشگاه‌هايي دوره‌اي را از ديگر اقدامات اين مجموعه برشمرد و گفت: با توجه به اينكه دو طبقه موزه گنجايش نمايش همه آنچه در مخزن است را ندارد نمايشگاه‌هاي دوره‌اي برگزار خواهد شد تا اشياء موزه‌اي و بخشي از اين اسناد به مرور براي مردم به نمايش گذاشته شود.

تابش اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال جاري كارهاي اجرايي اين مجموعه به پايان برسد و با در معرض نمايش گذاشتن براي عموم مردم، بازخواني روايت هشت ساله رياست جمهوري آقاي خاتمي انجام شود.

وي در پايان با اشاره به اسنادي كه از دوران رياست جمهوري خاتمي در اختيار مردم است، گفت: با توجه به رابطه عميق و عاطفي مردم با آقاي خاتمي از مردم عزيز مي‌خواهيم تا تصاوير، نوشته‌ها، مقالات و يا خاطرات خود را از آقاي خاتمي و دوره‌ي 8 ساله رياست جمهوري ايشان به اين يادمان ارائه دهند تا اين بخش ارزشمند به عنوان اسناد دوران رياست جمهوري خاتمي در مجموعه يادمان گردآوري و حفاظت شود.

پيش از اين و همزمان با افتتاح موزه هدايا سايت اينترنتي موزه به آدرس www.khatami-museum.com نيز افتتاح شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha