• شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8406-11743

هاشمي: اركان برنامه ملي مبارزه با مواد مخدر اول مهر به صحن علني مجمع تشخيص مصلحت مي‌رود مالكي: هرچه دولت در مقابله قوي مي‌شود، تعداد معتادان افزايش مي‌يابد

اركان جامع برنامه ملي مبارزه با مواد مخدر، اول مهرماه جاري در دستور كار صحن علني مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ايسنا دكتر علي هاشمي روز شنبه در مراسم توديع خود و معارفه دبيركل جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن ارائه گزارشي از عملكرد ستاد در دولت خاتمي افزود: تهيه اركان برنامه جامعه ملي كه كار مشترك دبيرخانه ستاد با دفتر مقام معظم رهبري بوده است، نزديك به 15 هزار نفر ساعت زمان برده و هم‌اكنون 4 ركن اصلي آن به مرحله نهايي رسيده است.

وي با اعلام تصويب سند برنامه چهارم توسعه كشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر اظهار كرد: هم‌اكنون منتظر تصويب قانون مبارزه با مواد مخدر با نظر مقام معظم رهبري پس از تصويب سياستهاي كلي نظام از طريق مجمع يا مجلس هستيم.

وي اعلام كرد: با تلاش‌ها و حمايت‌هاي ويژه رئيس‌جمهوري جايگاه دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با نگاه ملي زير نظر شخص رئيس‌جمهوري تصويب و ابلاغ شده است.

هاشمي با بيان اينكه طرح‌هاي ستاد در زمينه مقابله با عرضه مواد مخدر طي سه سال گذشته به صورت آزمايشي اجرا شده و ابعاد مقابله با عرضه درمان فراگير و ايجاد جنبش پيشگيري از اعتياد اجرايي شده است، خاطرنشان كرد: در زمينه توانمندسازي سازمان‌هاي غيردولتي حدود 345 واحد تشكيلات در حال فعاليت بوده و بانك مركزي جامع اعتياد با بيش از 65 هزار سند، 7 سايت نيز راه‌اندازي شده است.

هاشمي تصريح كرد: در بعد مقابله نيز گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين هدف در حال تحقق بوده و 50 درصد كشفيات به جهت عمليات اطلاعاتي، 35 درصد كاهش مرگ و مير مأموران نيروي انتظامي و اختصاص 50 درصد تسهيلات مرزها نشان دهنده موفقيت در اين زمينه است.

وي با اشاره به اينكه استراتژي متوازن ستاد نه در شعار بلكه در عمل با بودجه‌ريزي منظم در دولت خاتمي محقق شد، اظهار كرد: با تغيير رويكرد، ايجاد توازن و اختصاص بودجه به درمان حدود 950 تا 960 مركز خدمات به معتادان تأسيس شده و از اين جهت يك ميليون و 60 هزار معتاد خدمات درماني دريافت كرده‌اند.

وي با اشاره به آموزش 14 ميليون و 700 هزار نفر در مدارس، ادارات، كارخانجات و خانواده‌ها خاطرنشان كرد: در اين زمينه 5/27 ميليون پوستر تهيه و توليد شده و 10 هزار و 500 ساعت برنامه راديويي و تلويزيوني نيز ساخته شده است.

هاشمي با اشاره به اينكه بر اساس نتايج طرح ملي نگرش ايرانيان به مواد مخدر نسبت به سال 80 ، مردم راه آغاز شده در عرصه مبارزه با مواد مخدر و ميزان كاركرد دولت در اين زمينه را 43 درصد مثبت دانستند، اظهار كرد: از نظر مديران و مسؤولان كشور نيز عملكرد دولت در اين مدت 85 درصد مثبت بوده است. در اين زمينه ستاد از هدف ايده‌آل ريشه كني مواد مخدر به هدف واقع بينانه دست يافت و مجموعه تلاش‌ها نشان داد كه نرخ رشد اعتياد در 4 سال اخير به صفر يا حداقل رسيده است.

وي در پايان گفت: در اين مدت ستاد بي‌ثباتي و تزلزل را در جايگاه تشكيلاتي خود تحمل كرده و 4 تا 5 بار در جلسه شوراي عالي اداري منحل شدن دبيرخانه ستاد و زير نظر وزارت كشور رفتن آن مطرح شد كه با تلاشهاي رئيس‌جمهوري اين امر محقق نشد.

به گزارش ايسنا فدا حسين مالكي، دبيركل جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز با اشاره به اينكه هم‌اكنون در كشور اراده ملي در پس مقابله با پديده شوم اعتياد شكل گرفته است، گفت: كشورهاي دنيا با بي‌صداقتي با ايران عمل مي‌كنند و در جواب اينكه بيان مي‌كنند ايران پيشتاز مبارزه با مواد مخدر است بايد پرسيد كه شما در عرصه بين‌المللي چه كرده‌ايد؟

وي با اشاره به اين كه مقابله با بخشي از توزيع مواد مخدر خارج از دست ايران و مقابله با بخش ديگر در دست ايران است، گفت: مقابله با توزيع مواد مخدر در كشور نيازمند بسيج فرهنگي است و اين امر با اهرم قهريه ممكن نيست.

وي با اشاره به اينكه ايران در كنترل توليد مواد مخدر چندان تاثيرگذار نيست، اظهار كرد: اين امر نيازمند ديپلماسي قوي براي تاثيرگذاري است كه بر اين اساس در بخش مقابله با توزيع بايد اقتدار داشته و در زمينه مصرف نيز اهرم فرهنگ را گسترش داد.

به گفته وي با توجه به اينكه تمامي اركان نظام مستقيم يا غيرمستقيم در مبارزه با مواد مخدر دخالت دارند، سؤال مردم مبني بر اين كه كه چرا علي‌رغم تلاشهاي صورت گرفته، همچنان شاهد فروپاشي نظام خانواده‌ها به خاطر اعتياد هستيم، بجاست.

وي در پايان گفت: به همان اندازه كه دولت خود را قوي مي‌كند بر تعداد معتادان به خصوص در بين نسل جوان افزوده مي‌شود، لذا بايد به دنبال حل اين مسأله براي رفع اين دغدغه‌ها بود.

به گزارش ايسنا دكتر الهام، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز با تاكيد بر اين كه آغاز كار در اين عرصه در دامنه عدالت و محبت صورت خواهد گرفت، خاطرنشان كرد: معتادان قربانيان جنايت و قاچاقچيان نيز جنايتكاراني هستند كه خود را قرباني جنايت كرده‌اند، لذا هم جاني، قرباني و هم مجني‌عليه هر دو را بايد به حد ممكن نجات داد.

وي ادامه داد در اين زمينه مرگ هم در بعضي جاها رحمت است و گاهي بهترين دعا نيز همين خواهد بود لذا بايد همه چيز را اعم از مجازات مجرمان در منظومه تعالي انسان ديد.

رييس دفتر رييس‌جمهوري با تاكيد بر تغيير نگاه به مجازات در جامعه خاطرنشان كرد: انسان جاني و قرباني را نيز بايد به نحو مقتضي با روشي آرام نجات داد. چرا كه عدالت در گرو اين است كه فضا براي رشد انسان‌ها فراهم شود و در اين زمينه تخطير مانع تعالي انسانها در جامعه است.

به گفته الهام بايد براي نجات انسانها از اين مافياي فساد عالم با همه توان مقابله كرد كه اين امر خدمت بزرگي به نسل جوان جامعه و كاستن از تهديد عليه آنهاست.

وي با تاكيد بر اينكه هيچكس حق ندارد براي نجات اين نسل از صحنه خارج شود خاطرنشان ساخت: پذيرش اين امر كه ايران محل ترانزيت مواد مخدر است و عرضه در كشور اجتناب ناپذير بوده و بايد تسليم شد قابل قبول نيست.

وي در پايان تاكيد كرد: اراده كشور در زمينه مبارزه با مواد مخدر را تمامي افراد جامعه بايد لمس كنند. لذا ضروري است تا احساس نشاط در جامعه را براي همه همگاني كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha