• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8409-02076

معاون آموزشي وزيربهداشت درايسنا: افزايش ظرفيت آزمون دستياري امكان شركت درآزمون تخصصي قبل از طرح معافيت طرح رزمندگان،كارمندان،استعدادهاي درخشان و17رشته پزشكي

معاون آموزشي و امور دانشگاهي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از لغو تدريجي طرح نيروي انساني، فراهم شدن امكان شركت در آزمونهاي تخصصي قبل از گذراندن طرح و افزايش 15 درصدي ظرفيت پذيرش آزمون دستياري خبر داد.

دكتر محمد علي محققي‌ با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران و در جمع اعضاي سرويس صنفي آموزشي ايسنا، با اشاره به تغييرات اخير طرح نيروي انساني در وزارت بهداشت، اظهار كرد: طرح خدمت فارغ‌التحصيلان گروه پزشكي قانوني است كه بنا به ضرورت نياز به تامين نيروي انساني گروه پزشكي در مناطق محروم تصويب و به مرحله اجرا گذاشته شده، با اين حال در شرايط فعلي نياز به خدمات طرح در برخي از رشته‌ها مرتفع و در ساير رشته‌ها نيزتعديل شده است.

وي با اشاره به نگاه مجموعه تصميم‌گير و قانونگذار به طرح نيروي انساني، اظهار كرد: لغو تدريجي طرح نيروي انساني در طول برنامه چهارم توسعه براساس مطالعه و نياز، يكي از سياستهاي اين مجموعه است كه در صورت فراهم آمدن ساير شرايط و عملي شدن برنامه‌ها، اجرايي مي‌شود، به عبارت ديگر طرح نيروي انساني با شيوه‌هاي منطقي‌تر بكارگيري نيروهاي انساني جايگزين مي‌شود.

وي با بيان اينكه موضوعيت طرح نيروي انساني در طول برنامه به كلي منتفي مي‌شود، ‌تصريح كرد: ممانعت از شركت فارغ التحصيلان در آزمونهاي ارتقا و مقاطع بالاتر، ‌مهمترين چالش موجود در طرح نيروي انساني فعلي بود كه جوي نامناسب در محيط‌هاي آموزشي ايجاد كرده است.

امكان شركت در آزمونهاي تخصصي قبل از گذراندن طرح

معاونت آموزشي وزارت بهداشت فراهم آمدن امكان شركت در آزمونهاي تخصصي قبل از گذراندن طرح را تقاضاي برحق طيف وسيعي از دانشجويان و دانش‌آموختگان عنوان كرد و گفت: بر اين اساس تسهيلات خاصي در كميسيون مربوطه تصويب و در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اين تسهيلات و تغييرات حاصل در طرح نيروي انساني رشته‌هاي پزشكي، خاطر نشان كرد: از مجموع 25 رشته تخصصي موجود، فارغ التحصيلان 17 رشته از گذراندن طرح معاف شده‌اند، ‌ولي در هفت رشته باقيمانده يعني رشته‌هاي پزشكي، داروسازي، دندانپزشكي، پرستاري،‌ علوم آزمايشگاهي، راديولوژي و اتاق عمل همچنان طرح خدمت نيروي انساني با اعمال سياستهاي جديد وجود دارد.

معافيت رزمندگان، كارمندان رسمي و استعدادهاي درخشان از گذراندن طرح

وي افزود: در اين هفت رشته نيز رزمندگان، كارمندان رسمي دولت و دانشجويان سطح اول استعدادهاي درخشان نيز از گذراندن طرح معافند، همچنين ساير دانشجويان نيز قبل از اتمام دوره تحصيلي قادرند در آزمونهاي ارتقا شركت كنند كه در صورت پذيرش از گذراندن طرح معاف مي‌شوند.

به گفته دكترمحققي براساس اين طرح، فارغ التحصيلاني كه در حال حاضر مشغول گذراندن طرح هستند نيز مي‌توانند در آزمونهاي دستياري و ارتقا شركت كنند كه در صورت پذيرش از ادامه طرح معاف شده و وارد دوره تخصصي مي‌شوند.

كاهش انگيزه‌هاي تحصيلي دانشجويان از تبعات طرح نيروي انساني است

وي با اشاره به دلايل ايجاد اين تغييرات، اظهار كرد: كاهش انگيزه‌هاي تحصيلي دانشجويان يكي از مهمترين تبعات منفي طرح نيروي انساني پزشكان است، به عبارت ديگر دانشجويان براي آينده شغلي، حرفه‌اي و تحصيلي خود به طرح خدمات نيروي انساني به عنوان يك مانع نگاه مي‌كنند، با اين حال با توجه به وجود مشكلات اشتغال در جامعه و محدوديتهاي استخدامي بخش دولتي، طرح خدمات نيروي انساني مكانيزم خوبي براي جذب فوري جمع كثيري از دانش آموختگان است.

دكتر محققي با بيان اينكه فلسفه اصلي طرح خدمت به مناطق محروم و تامين نيروي انساني مناطق غير برخوردار كشوراست، گفت: با تمام اينها تجربه خدمت در جامعه يكي از تبعات مثبت انجام طرح است كه به اندازه كافي در زمان تحصيل به دانشجويان منتقل نمي‌شود و به دنبال آن طيف وسيعي از فارغ‌التحصيلان در عمل تجربه‌اي را براي تقويت اركان‌ حرفه‌اي خود در آينده كسب مي‌كنند، بنابراين طرح نيروي انساني موضوعي مهم و چالش برانگيز است كه در هر زمان بايد متناسب با نياز، تعديلهايي در آن صورت گيرد.

افزايش ظرفيت پذيرش آزمون دستياري

معاون آموزشي وزارت بهداشت در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به ظرفيت محدود پذيرش دانشجوي دستياري در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، خاطر نشان كرد: در حال حاضر به طور متوسط تنها 10 درصد متقاضيان دوره‌هاي دستياري پذيرفته مي‌شوند كه برنامه‌هايي براي افزايش منطقي اين ظرفيت در دست اجرا است به عنوان مثال ظرفيت پذيرش در سال جاري 15 درصد افزايش يافته است.

دانشگاه‌ها صلاحيت برگزاري آزمونها را به صورت مستقل دارند

وي با اشاره به آزمونهاي وزارت بهداشت و انتقادات مرتبط با آن، اظهار كرد: 21 آزمون به صورت مركزي و متمركز در وزارت بهداشت انجام مي‌شود كه ضرورتي براي برگزاري متمركز بسياري از آنها وجود ندارد، به عبارت ديگر بسياري از گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها صلاحيت برگزاري آزمونها را به صورت مستقل و جداگانه دارا هستند.

ضرورت اصلاح و بازنگري آيين نامه آزمونهاي وزارت بهداشت

معاون آموزشي وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به ضرورت اصلاح و بازنگري آيين‌نامه بسياري از آزمونهاي وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: اگر چه در پيشرفته ترين سيستمهاي آموزشي نيز بعضي از امتحانات سراسري و ملي برگزار مي‌شود كه داراي ضرورت و فلسفه قابل دفاع نيز مي‌باشند، با اين حال نبايد برگزاركننده تمام آزمونها، وزارت بهداشت باشد، البته اين معضل به نگاه خاص برخي از طراحان سيستم آموزشي وزارت بهداشت به موضوع استقلال دانشگاه‌ها بر مي‌گردد، عدم اعتقاد به مساله استقلال دانشگاه‌ها عامل اين مساله بوده است نه ضعف دانشگاهها، بنابراين نگاه بايد اصلاح شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.