• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۷:۱۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8409-04258
  • منبع : مطبوعات

مروري كوتاه بر شش دهه تلاش علمي ماندگار‌ مرحوم استاد مستقيمي پدر علم آناتومي ايران هشت پژوهش علمي را در مجامع جهاني به نام كشورمان ثبت كرد

دكتر جمال‌الدين مستقيمي، پدر علم آناتومي ايران و چهره هميشه ماندگار دانش پزشكي ايران كه با علاقه وصف‌ناشدني به دانش و دانشجويان، افزون بر شصت سال عاشقانه تدريس، تحقيق و تاليف كرد، بعد از ظهر يكشنبه، ششم آذرماه جاري  در سن نود سالگي در مشهد دعوت حق را لبيك گفت.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، استاد مستقيمي هشت پژوهش علمي را در زمينه آناتومي در مجامع جهاني به نام كشورمان ثبت كرد كه از جمله آنها «اثبات عدم ارتباط بين دو پياز شامه در مغز» مي باشد كه در سال 1965 در هشتمين كنگره بين‌المللي آناتومي و تشريح در آلمان تصويب و ثبت جهاني شد.

از جمله تحقيقات و كشفيات مهم ديگر دكتر مستقيمي كشف دو رشته عصبي در مغز و شناسايي طبقه عمقي رباط دلتوئيد - كه در ارتوپدي نقش بسيار مهمي دارد - و ثبت آن‌ها در مجامع جهاني است.

تهيه مدل‌هاي بيوپلاستيك در سال 1960 دركشور آلمان براي اولين بار از ديگر كارهاي دكتر مستقيمي در دنيا بود كه به دليل تواضع دكتر مستقيمي و عدم ثبت اين مدل‌ها به نام خودشان، 20 سال بعد به نام يك آلماني ثبت شد و در حال حاضر نيز 160 مدل از مدل‌هاي بيوپلاستيكي كه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد وجود دارد نيز در دنيا بي‌نظير است.

دكتر جمال الدين مستقيمي در سال 1319 براي تاسيس بخش تشريح دانشكده علوم پزشكي مشهد به اين شهر هجرت كرد و سپس بنيان گذاري بخش آزمايشگاه تشريح دانشكده علوم پزشكي اهواز، ‌بخش آزمايشگاه تشريح دانشكده علوم پزشكي ايران، بخش آزمايشگاه تشريح دانشكده علوم پزشكي اروميه، بخش آزمايشگاه تشريح بيمارستان شفايحيائيان تهران، بخش آزمايشگاه تشريح دانشكده پزشكي بابل و ... را انجام داد.

وي تا آخرين سال‌هاي عمر همواره عاشقانه به تدريس در دانشگاه و پژوهش علمي ادامه ‌داد و در سال 1379 به عنوان پزشك نمونه شناخته شد.

استاد كه به دليل تسلط كامل به سه زبان آلماني، انگليسي و فرانسه تصحيح كننده چندين كتاب معتبر مرجع در زمينه علم آناتومي در دنيا - از جمله Grays Anatomy و So batta - بود، همچنين هشت كتاب و تعداد زيادي مقاله را در زمينه اين علم تاليف كرد كه از مهمترين آنها كتاب «آناتومي كالبدشكافي» است. 

ياسمن مستقيمي دختر دكتر جمال الدين مستقيمي چند ماه پيش در گفت‌و‌گو با خبرنگاران علمي ايسنا در مشهد با اشاره به دعوت‌هاي بي‌شماري كه براي استاد از كشورهاي مختلف براي تدريس و تحقيق مي‌رسيد، عنوان كرد: «عشق به ايران و دانشجوي ايراني به دكتر اجازه نمي‌داد تا حتي لحظه‌اي به امكانات آن به سوي مرز‌ها فكر كند و بدترين لحظات دكتر زماني بود كه دانشجويانش براي رفتن از ايران براي خداحافظي به دكتر مراجعه مي‌كردند و هميشه اشك در چشمانش حلقه مي زد و در مورد خودش مي‌گفت: مي‌خواهم قلبي كه براي ايران نمي‌تپد از تپش باز ايستد.»

وي ادامه داد:« دكتر مستقيمي چه در زمان رياست دانشگاه علوم پزشكي مشهد و چه بعد از آن دانشجويان بي‌بضاعت بسياري را از پول و سرمايه خود مورد حمايت قرار داد و بسياري از آنها خود را مديون دكتر مي‌دانند.»

دكتر ياسمن مستقيمي اظهار داشت: «دكتر مستقيمي هرگز به آنچه داشت فخر نفروخت و هر لحظه كه دانشجو به او نياز داشت مثل يك كتاب باز و بدون هيچ حب و بغضي نسبت به آنچه دانست داشته‌هاي خود را در اختيار دانشجو قرار مي‌داد و دانشجوي محبوب استاد دانشجويي بود كه داشته‌ها و نتايج تحقيقات او را نقد مي‌كرد. »

وي افزود: «من به ياد دارم در بسياري از محافلي كه دكتر را نمي‌شناختند خود را يك معلم ساده معرفي مي‌كرد و از اين كه بگويد من يك پزشك هستم پرهيز مي‌كرد چرا كه معلمي و تعليم و تعلم را برجسته‌ترين قسمت كار خود مي‌دانست.»

وي ادامه مي‌دهد: «در تمام سال‌هاي زندگي علمي دكتر كه به هيچ عنوان از زندگي فردي‌اش جدا نبود دكتر حتي لحظه‌اي به استفاده از موقعيت و يا ارتقا مقام فكر نكرد. او پله‌هاي ترقي را بدون هيچ پشتوانه مالي و خانوادگي با تكيه بر پشتكار خود طي كرد و در سال‌هاي استادي نيز با وجود جفاها و تنگ نظري‌هاي فراواني كه به ايشان شد با عشق دانشجويان كار خود را ادامه داد و تكيه‌هايش عشق به دانشجو بود نه هيچ چيز و هيچ كس ديگر.»

وي تاكيد مي‌كند: «كسي كه 65 سال در شرايط تالار تشريح عاشقانه كار كند؛ به دنبال كسب رتبه علمي يا افزايش تعداد مريض‌هايش نيست بلكه او جان و عمرش را فداي جوان‌هاي دانشجوي اين مملكت مي‌كند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha