• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-15108
  • منبع : مطبوعات

يك كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با ايسنا: بانك‌هاي كشور بجاي ارائه خدمات شخصيت مشتريان خود را تخريب مي‌كنند

« غالب مسوولان بانك‌هاي كشور در صدد تخريب شخصيت مشتريان خود هستند.»

محمدرضا سبزعليپور ـ كارشناس مسائل اقتصادي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود:« تخريب شخصيت مشتريان و مراجعان، بيش از ارتقاي كيفيت خدمات در دستور كار بانك‌هاي كشور قراردارد.»

وي افزود:« يكي از بخش‌هاي مهمي كه در اقتصاد كشورهاي جهان نقش اساسي را بر عهده دارد سيستم بانكي آن كشورهاست به طوري كه فعاليت شبكه‌هاي بانكي در سراسر جهان به قدري گسترش يافته كه نه تنها در مراودات واحدهاي اقتصادي بلكه در روابط خانوادگي و شخصي افراد از سطح بين‌الملل گرفته تا دورافتاده‌ترين روستاها به شكل عمده‌اي رخنه كرده و ارتباطات پولي، بانكي و اعتباري افراد حقيقي و حقوقي را بدون حضور خود غيرممكن ساخته است.»

وي ادامه داد:« وابستگي افراد حقيقي و حقوقي ايران به خدمات شبكه بانكي نيز از اين امر مستثني نبوده و روز به روز بر ارتباطات بين اشخاص و بانك‌ها افزوده مي‌شود. چنانچه تصور جدايي اين دو از يكديگر در خيال نيز نمي‌گنجد. سيستم و شبكه بانكي كشور همانند رگ‌هايي قوي روابط پولي و بانكي اشخاص در زمينه‌هاي اقتصادي و غيره را به هم متصل كرده و وظيفه جابه‌جايي نقدينگي و اعتبار افراد و شركت‌ها را بر عهده دارند.»

او گفت:«‌ با توجه به وابستگي وسيع مردم به خدمات شبكه بانكي، انتظار بر اين است كه مسوولان بانك‌هاي كشور در ارائه سرويس‌هاي مطلوب به مشتريان خود كوشا بوده و روز به روز كيفيت و تعدد خدمات مدرن و جهاني خود بيفزايند اما عليرغم رشد و توسعه صنعت بانكداري در كشورهاي مهم جهان متاسفانه غالب بانك‌هاي ايراني به دليل نبود رقباي جدي و خارجي، خود را يكه‌تاز ميدان و عرصه اقتصادي جامعه دانسته و به جاي ارتباط سطح كيفيت خدمات، فقط به منافع و افزايش ميزان درآمد خويش مي‌انديشند.»

عليپور در خصوص نحوه برخورد برخي از مسوولان ارشد بانك‌هاي داخلي با مشتريان و علي‌الخصوص با كارفرمايان و صاحبان صنايع و سرمايه گفت:« برخي از تجار و صاحبان صنايع ايراني وقتي به خارج سفر مي‌كنند مقامات ارشد اقتصادي و بانكي كشور مقصد به استقبال آنها آمده و زير پايشان فرش قرمز پهن مي‌كنند اما وقتي مي‌خواهند يكي از مسوولان ارشد و يا اعضاي هيات مديره بانك‌هاي عامل خود را ملاقات كنند جداي از اينكه بايد روزها و يا هفته‌ها در انتظار تعيين تاريخ ملاقات باشند بلكه در روز مشخص شده نيز آن قدر پشت در مديران محترم به انتظار مي‌نشينند كه احساس مي‌كنند شخصيت‌شان زير سوال رفته و در برابر كارمندان بانك كه دائما در حال رفت و آمد هستند تخريب مي‌شوند.»

وي اظهار كرد:« برخوردهاي منفي در بانك‌ها با اشخاص حقيقي و حقوقي بعضا از طرف مسوولان رده اول آغاز شده و تا نگهبانان در ورودي نيز ادامه مي‌يابد و همين امر باعث شده تا ساير موسسات پولي و اعتباري بزرگ و كوچك كشور كه در انتظار تبديل شدن به بانك لحظه‌شماري مي‌كنند به جاي فراگيري فن صحيح بانكداري و رقابت سالم با ساير بانك‌ها، نحوه برخورد و روابط سرد و نامطلوب بانك‌ها با مشتريان و متقاضيان خدمات را فرا مي‌گيرند.»

اين كارشناس پولي و اعتباري در پاسخ به اين سوال كه چه راهكاري براي اصلاح نوع برخوردها با مشتريان و ارتقاي سطح كيفيت خدمات بانك‌ها از طرف مسوولان ذي‌ربط بايد به اجرا درآيد، گفت:« آموزش اصول بانكداري و فن مشتري‌مداري به مديران و كارمندان بانك‌ها نقش اصلي را در اين زمينه بر عهده دارد به طوري كه ارائه خدمات منظم و مطلوب و برخورد با مراجعان بايد به يك فرهنگ تبديل شود اما حضور بانك‌هاي خارجي نيز به عنوان رقباي جدي بانك‌هاي داخلي، مسوولان ارشد سيستم بانكي را بر آن خواهد داشت تا 180 درجه در فعاليت و نگرش خود نسبت به امروز تجديدنظر كرده تا زمينه بانكداري واقعي مهيا شود. همچنين ورود بانك‌هاي خصوصي جديد به عرضه فعاليت‌هاي پولي و اعتباري و تعدد آنها در سطح جامعه مي‌تواند موجب رقابت سالم بانك‌ها با يكديگر شده و هر يك سعي خواهند كرد تا با ارائه خدمات و سرويس‌هاي قابل قبول، مشتريان و مراجعان بيشتري را به سمت خود جذب كنند.»

وي خاطرنشان كرد:« هرچند كه آغاز به كار بانك‌هاي خصوصي يك حركت مهم و قابل تقديري بوده اما متاسفانه مشكلاتي در روند فعاليت بانك‌هاي خصوي وجود دارد كه غالبا آنها را از قالب خصوصي صرف خارج كرده و به يك بانك دو شخصيتي و داراي دو نوع هويت مبدل كرده است، از نظر نام يك بانك كاملا خصوصي بوده و هيچ شكي در آن نيست. ولي با توجه به اينكه اين بانك‌ها اكثر كارمندان ارشد و مياني خود را از بازنشستگان و جداشدگان بانك‌هاي دولتي استخدام كرده‌اند و با عنايت به اين موضوع كه مغز و تفكر اين افراد و مديران پس از ده‌ها سال خدمت در بانك‌هاي قديمي كاملا شكل دولتي به خود گرفته لذا نوع برخوردها،‌ مكاتبات، سياست‌گذاري‌هاي داخلي و تصميم‌گيري‌هاي بانك‌هاي خصوصي را تحت شعاع قرار داده و فعاليت آنها را نيز همانند بانك‌هاي دولتي كرده است.»

وي ادامه داد:« اكثر بانك‌هاي خصوصي داخلي داراي سهامداران عمده‌اي هستند كه به صورت فردي و يا خانوادگي اكثريت سهام را در اختيار داشته و از همين رو هدايت و تعيين خط و مشي بانك ذي‌نفع خود را از پشت پرده شخصا بر عهده دارند و بانكي كه برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري آن به طور فردي و با سليقه شخصي تدوين و به اجرا درآيد به جاي بانكداري به بنگاه‌داري شباهت دارد.»

عليپور اظهار كرد:« چنانچه مسوولان وزارت اقتصاد، بانك مركزي و به‌تبع آن اعضاي هيات مديره بانك‌هاي دولتي و خصوصي در سياست‌ها و رويه بانكداري فعلي خود تجديدنظر نكنند بي شك اين نوع بانكداري فرار سرمايه و سپرده‌هاي كلان صاحبان سرمايه را به سمت بانك‌هاي معتبر خارجي به اشكال مختلف شدت داده و سپرده‌هاي اندك فعالان كوچك اقتصادي را نيز به سوي دادوستد كالاهاي تجاري و ورود به عرصه دلالي و يا خريد اوراق مشاركت و ارزهاي خارجي سوق خواهد داد.»

وي گفت:«مسوولان بانك‌ها به جاي انجام تبليغات ميلياردي، ديداري و نوشتاري و اعطاي جوايز چند 10 ميليارد توماني براي جذب نقدينگي خرد و كلان مردم، بايد بخشي از اعتبارات و مبالغ اين تبليغات را به ارائه تسهيلات با كمترين بروكراسي، آموزش مديران و كارمندان، نظافت داخلي برخي از شعب بزرگ و كوچك خود، ارائه خدمات مطلوب بانكداري اختصاص دهند تا با ارتقاي كيفيت خدمات و سرويس‌هاي خود و برخوردهاي نامناسب و تخريب شخصيت مشتريان و مراجعان، ميزان روابط خود با مردم را افزايش داده و با پخش كمترين تبليغات و اعطاي حداقل جوايز، حداكثر نقدينگي و سپرده‌هاي خرد و كلان مردم و شركت‌ها را به سمت خود جذب كنند. در غير اين صورت بانك‌ها فقط به موسساتي براي جابه‌جايي پول‌هاي روزمره مردم مبدل خواهند شد نه امين و نگهدارنده سپرده‌هاي آنها.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.