• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8409-15582

معاون سازمان محيط زيست در گفت‌وگو با ايسنا: خودروسازان حق ايجاد محدوديت براي تعيين نوع خودرو جايگزين خودروهاي فرسوده را ندارند 190هزار دستگاه از برنامه عقبيم

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين كه با گذشت 9 ماه از سال جاري، تنها 10 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده و190 هزار دستگاه از مصوبه دولت عقب هستيم، گفت: خودروسازان حق ندارند در تعيين نوع خودرو جايگزين در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده براي مردم محدوديت قايل شوند.

دكتر ميرنيا در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به بند «ب» ماده 62 قانون برنامه چهارم كه در آن دولت مكلف شده است در طول برنامه، تمهيداتي اتخاذ كند تا كليه خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده كشور از رده خارج شوند گفت: با توجه به وجود 2 ميليون دستگاه خودرو فرسوده تا پايان برنامه چهارم، هيأت دولت در سال جاري مجوز خروج از رده 200 هزار دستگاه خودروي فرسوده را در ازاي تخفيف 5/1 ميليون توماني در سود بازرگاني خودرو قطعات منفصله آن براي هر خودرو پلاك سفيد و 3 ميليون تومان براي هر پلاك قرمز را تصويب كرد.

وي افزود: بر اساس تصويب كارگروه خودروهاي فرسوده، خودروهاي سواري چهار سيلندر شخصي مدل‌هاي 1345 تا 1354 شمسي و 1966 تا 1975 ميلادي، 6 سيلندر شخصي مدل‌هاي 1345 تا 1359 شمسي و 1966 تا 1980 ميلادي، وانت‌هاي شخصي و پلاك قرمز مدل‌هاي 1345 تا 1364 شمسي و 1966 تا 1985 ميلادي و تاكسي‌ها مدل‌هاي 1345 تا 1369 شمسي و 1966 تا 1990 ميلادي با پلاك تمامي شهرها مي‌توانند به نمايندگي‌هاي شركت‌هاي «ايران خودرو»، «سايپا» و «گروه بهمن» براي جايگزيني خودرو‌هاي خود مراجعه و از تسهيلات 15 ميليون ريالي به ازاي اوراق هر دستگاه خودرو فرسوده پلاك شخصي و 30 ميليون ريالي براي از رده خارج كردن هر خودرو پلاك قرمز در سراسر كشور استفاده كنند.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تعيين سهميه انجام شده از سوي وزير صنايع براي خروج خودروهاي فرسوده گفت: بر اين اساس هر يك از خودروسازان «ايران خودرو» و «سايپا» در سال جاري بايد 90 هزار و گروه بهمن و ساير خودروسازان نيز 20 هزار خودرو فرسوده را از رده خارج كنند كه متأسفانه با گذشت بيش از 9 ماه از سال تا كنون تنها حدود 10 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

وي با اشاره به اين كه سياست اصلي در اين زمينه اجراي مصوبه دولت است، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: هيچ يك از خودروسازان حق ندارند از زير بار مسؤوليت محوله شانه خالي كنند.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: خودروسازان اگر در اين زمينه هرگونه مشكلي دارند بايد مسأله را به وزير صنايع منتقل كنند و ايشان نيز موضوع را در صورت نياز به دولت انتقال دهند.

وي تاكيد كرد: وزير صنايع بايد در خصوص هرگونه تخطي خودروسازان پاسخگو باشد.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه خودروسازان حق ندارند در تعيين نوع خودرو جايگزين در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده براي مردم محدوديت قايل شوند، گفت: مردم بايد حق انتخاب داشته و هرگونه خودرويي را كه مي‌خواهند به جاي خودرو فرسوده خود دريافت كنند.

وي با اشاره به تبصره «13» قانون بودجه سال 84 كل كشور به ايسنا گفت: بر اين اساس، هماهنگي‌هاي لازم با بانك مركزي و بانك عامل (بانك تجارت) انجام شده است كه به موجب آن دارندگان تاكسي‌هاي فرسوده قرار است 5 ميليون تومان وام با بهره 11 درصد دريافت كنند كه متأسفانه هنوز پاسخي از بانك تجارت دريافت نشده است ولي به محض دريافت پاسخ اقدامات لازم در اين خصوص اجرايي مي‌شود.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص احداث واحدهاي اسقاط خودروهاي فرسوده در تهران گفت: 3 واحد اوراق‌سازي خودروهاي فرسوده در محدوده 120 كيلومتري شهر تهران با مجوز صادره از هيأت دولت احداث خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه در اين مراكز، با رعايت مسايل زيست‌محيطي تنها اجازه تفكيك و جداسازي خودروها بدون تخليه مايعات و ايجاد آلودگي داده شده است، تصريح كرد: بر اساس تصويب دولت، سه مركز اسقاط خودروهاي فرسوده در «پرند»، «شمس‌آباد» و «اسلامشهر» ايجاد خواهند شد.

به گفته معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن نيز موظف است تسهيلات لازم را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به منظور ايجاد واحدهاي صنعتي بازيافت خودروهاي فرسوده در مراكز ساير استان‌ها فراهم كند.

دكتر ميرنيا با اشاره به ضرورت احداث واحدهاي بازيافت مكانيزه به ايسنا گفت: در بسياري از كشورهاي اروپايي مراكز بازيافت خودروهاي فرسوده به صورت مكانيزه ايجاد شده است كه بايد از تجربه آنها استفاده شود.

وي تصريح كرد: مردم بايد بدانند كه خودرو كالايي سرمايه‌اي نيست بلكه مصرفي بوده و پس از اتمام سن بايد آنرا كنار گذاشت.

نماينده شركت ايران‌خودرو در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده:

5608 دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شد

رياحي‌پور، نماينده شركت ايران‌خودرو نيز با اشاره به اين كه در فاز سوم طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده براي 13 هزارو 380 متقاضي پرونده تشكيل شده است، به ايسنا گفت: در اين فاز 8 هزار و 188 خودرو به پاركينگ براي اسقاط معرفي، 5 هزار و 608 خودرو اسقاط و 5 هزار و 21 پرونده به راهنمايي و رانندگي براي صدور گواهي اسقاط ارسال شده است و 2 هزار و 340 خودرو نيز گواهي اسقاط گرفته‌اند.

مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا:

جايگزيني پرايدهاي نو به جاي خودروهاي فرسوده آغاز شده است

مهندس رمضان شرقي، مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا نيز به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: جايگزيني پرايدهاي نو به جاي خودروهاي فرسوده در تمامي نمايندگي‌هاي سايپا و پارس‌خودرو آغاز شده است.

وي افزود: با موافقت مهندس قلعه‌باني، مديرعامل شركت سايپا 20 هزار دستگاه خودرو فرسوده با PK و پرايد جايگزين مي‌شوند.

شرقي با اشاره به اين كه موضوع تسهيلات اين طرح با مؤسسه مالي و اعتباري بنياد و شركت رايان سايپا در ميان گذاشته شده است، به ايسنا گفت: بر اين اساس متقاضيان دريافت خودروي پرايد مي‌توانند ضمن تحويل خودروي خود و پرداخت 700 هزار تومان پيش پرداخت از 5 ميليون وام مؤسسه مالي و اعتباري بنياد در 48 قسط 157 هزار و 335 توماني استفاده كنند.

وي اضافه كرد: همچنين اين دسته از متقاضيان مي‌توانند با پرداخت يك ميليون و 964 هزار و 900 تومان پيش پرداخت از وام 4 ميليوني شركت رايان سايپا با 48 قسط 131 هزار و 100 توماني و يا با پرداخت دو ميليون و 433 هزار و 300 تومان پيش پرداخت از 5/3 ميليون تومان وام همين شركت با باز پرداخت 24 ماهه و هر قسط 185 هزار و 800 تومان استفاده كنند.

به گفته وي، دارندگان خودروهاي فرسوده همچنين مي‌توانند ضمن تحويل خودروي خود پرايد نقدي به قيمت 5 ميليون و 700 هزار تومان دريافت كنند.

مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا با اشاره به اين كه خودروي PK فعلا همچنان بر اساس وام مؤسسه مالي و اعتباري بنياد تحويل مي‌شود، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: بر اين اساس دارندگان خودروهاي فرسوده مي‌توانند با 450 هزار تومان پيش پرداخت و 48 قسط 99 هزار و 121 هزار توماني خودرو PK بگيرند.

شرقي با اعلام اين كه سه مركز جمع‌آوري و بازيافت خودروهاي فرسوده در اجراي اين طرح مشاركت دارند، افزود: بر اين اساس دو مركز در شهرهاي مشهد و اصفهان، از 3 دي ماه سال جاري خودروهاي فرسوده را پذيرش مي‌كنند.

وي با بيان اين كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري شركت سايپا 20 هزار دستگاه خودروي فرسوده شامل 3 هزار دستگاه PK و 17 هزار دستگاه پرايد انژكتوري نو را جايگزين خودروهاي فرسوده كند از اعلام آمادگي اين شركت براي جايگزيني 200 هزار خودروي فرسوده در سال 85 خبر داد.

مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا همچنين در خصوص جايگزيني پرايدهاي دست دوم به جاي خودروهاي فرسوده به ايسنا گفت: مركز يافت‌آباد اين شركت هم اكنون آمادگي دارد پرايدهاي دسته دوم بين 3 تا 5 سال ساخت كه بيش از 120 هزار كيلومتر كار نكرده باشند را جايگزين خودروهاي فرسوده كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.