• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8409-15669

تاكيد رييس سازمان سنجش: توجه به بازار كار در زمان پذيرش دانشجو

رييس سازمان سنجش آموزش كشور بر پذيرش دانشجو با توجه به بازار كار تاكيد كرد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسين رحيمي، در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاهها، گفت: اگر قرار باشد فرصت بالفعل بازار كار در حد موجود باشد، شاهد فاصله زيادي ميان نيازهاي بالفعل بازاركار با تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها خواهيم بود.

وي با اشاره به پژوهشي كه شش سال پيش از سوي سازمان مديريت‌ صورت گرفت، گفت: در اين پژوهش مشخص شد كه كف پذيرش آموزش عالي 59 هزار نفر و سقف آن بايد 75 هزار نفر باشد، اين در حاليست كه هم اكنون شاهد پذيرش بيش از 800 هزار نفر در آموزش عالي هستيم.

دكتر رحيمي با بيان اينكه امسال حداكثر 100 تا 120 هزار نفر ورودي آموزش عالي مي‌داشتيم، تصريح كرد: دانشجويان بايد علاوه بر تحصيل در رشته خود، نحوه ورود به بازار كار را نيز بياموزند تا بتوانند از فرصتهاي شغلي استفاده كرده و خود شغل‌زا و فرصت‌آفرين شوند.

رييس سازمان سنجش با اعلام اينكه 38 مركز كارآفريني در دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار كرد كه البته اين بدان معنا نيست كه تمام اين مراكز فعال باشند.

وي ايجاد، انتقال و توسعه تكنولوژي، افزايش ثروت، شناخت، ايجاد و گسترش بازار جديد، افزايش بهره‌وري، ترغيب و تشويق سرمايه‌گذاري، افزايش رفاه و كاهش بوروكراسي را از نتايج گسترش مراكز كارآفريني بيان كرد.

دكتر رحيمي ويژگي كارآفرينان را خلاقيت، توفيق طلبي، عملگرا بودن، مهارت طلبيدن، انعطاف پذيري، داشتن قدرت تصميم گيري، رشدگرايي و عمل گرايي عنوان كرد.

وي با اشاره به اين كه طرح كاراد ابتدا در 12 دانشگاه اجرا شده و اكنون به 38 دانشگاه رسيده است سه وظيفه اصلي را براي اين مراكز برشمرد و اظهار كرد: اين مراكز به فعاليت ترويجي مانند برگزاري نشست و جشنواره، سخنراني، چاپ پوستر، خبرنامه، بازديد از كارخانه به برپايي نمايشگاه كتاب و طراحي سايت مي‌پردازند.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان سنجش بخش ديگر فعاليت‌هاي مراكز كارآفريني در دانشگاه‌ها را آموزش بيان كرد و ادامه داد: برگزاري كارگاه‌ها و كلاسهاي آموزشي، تاسيس كتابخانه كارآفريني، آموزش مربيان، تهيه درس آموزش كارآفريني، راه‌اندازي دوره كارشناسي ارشد كارآفريني و تهيه محتواي برنامه‌هاي آموزشي از وظايف آموزشي اين مراكز است.

دكتر رحيمي فعاليت‌هاي پژوهشي را بخش سوم فعاليت مراكز كاراد دانست و تصريح كرد: ارايه طرحهاي پژوهشي در رابطه با كارآفريني از فعاليت بخش پژوهشي است كه تاكنون بيش از 15 طرح آماده و به دبيرخانه ارسال و 9 جلد كتاب نيز در اين رابطه چاپ شده است.

 

در ادامه اين مراسم، دكتر محمدحسن شفازند مشاور وزير علوم در امور فناوري اطلاعات و ارتباطات به بندهايي از منشور كشورهاي گروه هشت اشاره كرد.

وي با بيان اين كه بايد دانش و تحقيقات در كشور هدايت شود، تصريح كرد: بايد به توليد، مديريت و انتقال دانش بپردازيم.

مشاور وزير علوم بر لزوم الكترونيكي كردن تعاملات واقعي وزارت علوم، تعامل اين وزارتخانه با دانشگاه‌ها و تعامل الكترونيكي بين دانشگاهها تاكيد كرد و با اشاره به اينكه دانشگاه‌ها قرار است به فيبر نوري تجهيز شوند اظهار اميدواري كرد كه اين طرح هر چه زودتر به پايان برسد.

دكتر شفازند در خاتمه تعداد كاربران اينترنت در سال 79 را 200 هزار نفر عنوان كرد و گفت: اين رقم در بهار امسال به 6 ميليون و 750 هزار نفر رسيد كه اكثر آنها را دانشجويان، اساتيد و قشر تحصيل كرده تشكيل مي‌دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.