• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8409-15785

جايگاه رسانه وخبرنگار كجاست؟ دكترمسعودي: بايد درعمل، مسؤولان جايگاه رسانه‌ها وخبرنگاران را به رسميت بشناسند

به اعتقاد مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، بايد مسؤولان در عمل به ويژه در شرايط بحراني جايگاه رسانه‌ها و خبرنگاران را به رسميت بشناسند. دكتر «اميد مسعودي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: قبل از آن كه به دنبال پيدا كردن جايگاه خبرنگاران و رسانه‌ها باشيم، بايد بدانيم خبرنگار كيست؟ و چه وظايفي را بر عهده دارد، به عبارت ديگر در كل، رسانه‌ها اعم از مطبوعات خبرگزاري‌ها و صدا وسيما چه رسالتي دارند؟ وي افزود: مسؤولان نظام جمهوري اسلامي‌ايران بارها در ميان حرف‌هاي خود گفته‌اند‌، مطبوعات را به عنوان ركن چهارم دموكراسي قبول دارند، اما متاسفانه در عمل به ويژه در وقايع و رويدادهاي بحراني به اين مساله توجه نمي‌شود. دكترمسعودي تصريح كرد: بارها شاهد بوده‌ايم در شرايط حساس نيروهاي امنيتي به خبرنگاران عكاسان خبري اجازه‌ي ورود به محل حادثه را نداده و با آن‌ها برخورد كرده‌اند كه به دور از شان و منزلت آن‌ها بوده است ، به طور مثال در سانحه‌ي اخير نيز شاهد همين برخوردها بوده‌ايم. به عقيده‌ي مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي حضور خبرنگاران در محل حادثه در روند امداد رساني و كشف علل حادثه بسيار موثر است چرا كه اگر مردم اطمينان داشته باشند، اطلاعات صحيحي را پيرامون حادثه از طريق رسانه‌ها به دست مي‌آورند‌، ديگر در آن محل تجمع نمي‌كنند، در واقع روند امداد رساني نيز به دليل ازدحام جمعي به تاخير نمي‌افتد. همچنين اعلام علل حادثه در همان روزهاي اوليه وقوع حادثه از طريق رسانه‌ها، از به وجود آمدن موج شايعه وخبرهاي كذب در سطح جلوگيري مي‌كند. به عقيده وي ، وجود خبرنگاران در صفحه‌ي حادثه از حركت بهمن وار اخبار و اطلاعات در جامعه ممانعت مي‌كند‌، به عبارت ديگر اگر خبرنگاران در صحنه‌ي حضور داشته باشند و علل حادثه، آن طور كه روي داده است را بيان كنند ديگر مردم عادي با يك كلاغ و چهل كلاغ كردن ابعاد حادثه را بي دليل بزرگ نمي‌كنند. اين مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اين كه در شرايط بحراني بايد هر سازمان و نهاد درگير با موضوع حادثه‌، سخنگويي داشته باشد‌، تصريح كرد: اگر هر يك از مسؤولان سازمان‌ها خود را ملزم به پاسخگويي بدانند، ديگر منابع غيررسمي‌ و رسانه‌هاي خارجي نمي‌توانند در اين شرايط حاشيه سازي كنند و خبرها را به نفع خود منتشر كنند.بنابراين لازم روابط عمومي‌هاي بحران نيز در سازمان‌ها راه اندازي شوند تا در شرايط بحراني رسانه‌ها سريع‌تر بتوانند اخبار صحيح و تاييد شده را از منابع رسمي‌ دريافت كنند . انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.