• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8409-15821
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهر تهران خبر داد: خطوط ويژه اتوبوسراني در تمام بزرگراههاي تهران ايجاد مي‌شود

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهر تهران گفت: علاوه بر افزايش خطوط ويژه اتوبوسراني در تعداد ديگري از معابر، براي نخستين بار در کشور خطوط ويژه در شبکه بزرگراهي تهران با هدف افزايش سرعت تردد خودروهاي عمومي ايجاد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مهندس سيد جعفر هاشمي تشکري افزود: در مرحله اول تا پايان امسال با ايجاد خطوط ويژه بزرگراهي در مسير U شکل ميدان هفت تير تا پارک وي و از آنجا به سمت ميدان توحيد به صورت رفت و برگشت، اتوبوس‌هاي اين مسير مي‌توانند در کمترين زمان، با حداکثر سرعت و بدون متوقف شدن در ترافيک، شهروندان تهراني را جابجا کنند.

وي ظرفيت معابر شهر تهران را در حال حاضر اشباع شده دانست و تصريح کرد: به همين دليل ناوگان حمل و نقل عمومي در ساعات پيک ترافيک از سرعت کمي برخوردار است که همين امر موجب کاهش رغبت شهروندان تهراني به استفاده از حمل و نقل عمومي و در نتيجه سرازير شدن خودروهاي شخصي به خيابانها به خصوص در ساعات اوج ترافيک صبحگاهي شده است.

به گفته مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک در حال حاضر تعداد زيادي از خودروها در ساعات پيک ترافيک در بزرگراههاي تهران متوقف هستند در حالي که اگر يک لاين ويژه فقط براي تردد خودروهاي عمومي اختصاص يابد، سرعت تردد خودروهاي عمومي مانند اتوبوس افزايش پيداکرده و به موازات آن امکان تردد خودروهاي آمبولانس، آتش‌نشاني و پليس که در مواقع اضطراري در بزرگراهها بايد خود را سريعا به محل حادثه برسانند، نيز فراهم خواهد شد.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين که نخستين برنامه ما ايجاد چند خط ويژه جديد در مسير هاي بزرگراهها و توسعه و تکميل برخي خطوط ويژه در معابر و خيابانهاي درون‌شهري تهران است، افزود: از آنجا که زمان زيادي تا پايان سال باقي نمانده و از سوي ديگر فصل زمستان به دليل شرايط جوي فرصت مناسبي براي کارهاي عمراني نيست، بنابراين براي امسال در مرحله اول فعلا مسير U شکل ميدان هفت تير تا پارک وي و از آنجا تا ميدان توحيد در نظر گرفته شده و بتدريج از سال آينده اين طرح در ساير بزرگراههاي شهر تهران به اجرا گذاشته خواهد شد.

مهندس هاشمي با تاکيد بر اين که با اجراي اين طرح تحول مثبتي در بخش حمل و نقل عمومي در پايتخت روي خواهد داد، تصريح کرد: به دليل دسترسي آسان اين مسير به ايستگاههاي مترو، با ايجاد خطوط ويژه در اين مسير اين امکان براي شهروندان فراهم خواهد شد که به آساني و با حداقل زمان با حمل و نقل عمومي خود را به نقاط اصلي تهران رسانده و از آنجا با انتخاب مسير از طريق مترو، مسير خود را ادامه دهند.

وي با تاکيد بر اين که ايجاد خطوط ويژه در تمام کشورهاي دنيا همواره وجود داشته و امتحان خود را نيز به خوبي در بعد افزايش سرعت وسايل نقليه عمومي پس داده است، اظهار داشت: ايجاد خطوط ويژه به هيچ وجه به معني افزايش سرعت خودروهاي شخصي نبوده بلکه هدف اصلي افزايش سرعت جابجايي مسافران در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومي است.

به گزارش ايسنا، مهندس هاشمي تصريح کرد: همزمان با ايجاد خطوط ويژه، اتوبوس‌هاي جديد، زيبا و با امکانات مناسب و در خور شهروندان تهراني در اين مسيرها تزريق خواهد شد.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران از بررسي اجراي طرح پاکسازي خطوط ويژه خبر داد و گفت: برخي نقاط گلوگاهي مانند تقاطع‌ها و ميادين در سطح تهران وجود دارد که اتوبوس‌ها هر چه قدر هم که مسير ويژه را باسرعت طي کنند، متاسفانه با رسيدن به اين گلوگاهها متوقف و يا سرعت آنها کند مي‌شود، به همين دليل طرح پاکسازي خطوط ويژه اتوبوس با همکاري نيروي انتظامي در دست بررسي است.

مهندس هاشمي با بيان اين که اجراي طرح پاکسازي خطوط ويژه طي دو سال گذشته، ميانگين سرعت حرکت اتوبوس‌ها در معابر درون‌شهري را بيش از 40 درصد افزايش داده است، يادآور شد: با اجرا شدن اين طرح در بزرگراهها چون خطوط ويژه هم جهت با حرکت خودروهاست و اين فاکتور بيشتر از 40 درصد افزايش خواهد يافت در حالي که اگر در شرايط عادي بخواهيم با فعاليتهاي عمراني و توسعه معابر فقط يک کيلومتر سرعت ناوگان حمل و نقل عمومي را افزايش دهيم، بايد 50 ميليارد تومان هزينه کنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.