• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8409-15828
  • خبرنگار : 90004

/ خبر كامل/ پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه‌ها برگزار شد مشروح سخنان وزير علوم، معاونان و مشاوران، رييس سازمان سنجش و روساي دانشگاه‌ها

پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور طي روزهاي 26 و 27 آذر ماه در سالن شهيد عضدي وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين نشست دو روزه پيرامون نظام جديد پذيرش دانشجو، مشكلات تجهيزاتي، اعتباري و رفاهي دانشگاه‌ها بحث و بررسي ‌شد.

روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري كشور در اين دو روز علاوه بر ديدار با رييس‌جمهور در مراسم بزگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نيز شركت كردند.

شهريه برخي دانشگاه‌ها كاهش مي‌يابد

دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم افتتاحيه نشست روساي دانشگاهها گفت: سازمان مديريت پذيرفته كه كسري بودجه سال 84 را صفر كند و در هيات دولت نيز اين طرح تصويب شد.

وي با اشاره به طرح ساماندهي شهريه‌ دانشگاه‌ها، اظهار كرد: شهريه برخي دانشگاه‌ها كاهش مي‌ يابد.

وي از افزايش شهريه در دانشگاه پيام ‌نور خبر داد و تصريح كرد: اين افزايش شهريه از دانشجو اخذ نمي‌شود بلكه به دولت اعلام مي‌شود.

وي همچنين از رفع مشکل دانشگاهها در بخش پهناي باند و اينترنت خبر داد.

دكتر زاهدي با اشاره به همکاري وزارتين علوم و ارتباطات، پيش‌بيني كرد بسياري از مشکلات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي در زمينه سرعت پايين اينترنت و گسترش پهناي باند برطرف شود.

وزير علوم در ادامه با اشاره به همزماني اين نشست با 27 آذر سالروز «وحدت حوزه و دانشگاه»، گفت: ارتباط ميان اين دو حوزه به جد پيگيري مي‌شود.

نحوه نظارت بر دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از اين نشست نحوه نظارت بر دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي كشور را اعلام كرد.

وي با اشاره به قانون شرح وظايف وزارت علوم، گفت: براساس اين قانون، وزارت علوم ناظر بر كليه دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌هاي وابسته، دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و حتي دانشگاه آزاد اسلامي است.

وي افزود: براي اعمال اين نظارت بايد مكانيزم اجرايي طراحي و تهيه شود كه در حال حاضر در مرحله كار كارشناسي قرار دارد.

وزير علوم گفت: در طراحي اين سيستم نظارتي نيازمند استفاده از نظرات و ايده‌هاي روساي دانشگاه‌ها هستيم.

دكتر زاهدي در ادامه با اشاره به طرح اوليه نظارت بر دانشگاه‌ها، تصريح كرد: در اين طرح دانشگاه‌هاي مادر مراكز استانها بر فعاليت ساير دانشگاه‌هاي استان و دانشگاه‌هاي تهران بر فعاليت دانشگاه‌هاي مراكز استانها نظارت دارند.

وي اظهار كرد: نظارت بر دانشگاه‌هاي آزاد، پيام نور و غيرانتفاعي نيز در اين قالب انجام مي‌شود.

وزير علوم همچنين با بيان اينكه نظارت باعث تقويت كيفي دانشگاه‌ها مي‌شود، اذعان داشت: در اين طرح اختصاص حق‌الزحمه و امتياز براساس آيين‌نامه ترفيع و ارتقاي دانشگاهيان براي افرادي كه در تيم نظارت همكاري دارند نيز پيش‌بيني شده است.

دكتر زاهدي همچنين به برنامه ارايه صبحانه به دانشجويان دانشگاههاي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 70 درصد دانشگاهها به دانشجويان صبحانه مي دهند.

وي ابراز اميدواري كرد: دانشگاههايي كه تاكنون نتوانسته‌اند صبحانه را به وعده‌هاي غذايي دانشجويان بيافزايند، هر چه زودتر نسبت به تحقق آن اقدام كنند.

وزير علوم در خاتمه از دانشگاه‌ها خواست كه از گوشت سفيد يا گوشت گوسفند به جاي گوشت يخ‌زده در غذاي دانشجويان استفاده كنند و اضافه كرد: در اين خصوص مكاتباتي را با وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي نيز انجام شده است و اميدواريم حمايتهاي لازم به عمل آيد.

برگزاري جلسه هيات امناي دانشگاه‌هاي كشور در دي

وزير علوم در مراسم اختتاميه نشست روساي دانشگاهها از برگزاري جلسه هيات امناي دانشگاه‌ها در دي ماه خبر داد.

دكتر محمد مهدي زاهدي با بيان اينكه وزارت علوم متولي كارآفريني نيست، اظهار كرد: دانشجويان بايد احساس كنند كه پس از فراغت از تحصيل شغل خوبي دارند و اين احساس به ايجاد انگيزه در دانشجويان كمك كننده است و منجر به بهره‌وري بيشتر كلاس و دانشگاه براي دانشجو مي‌شود.

وي با اشاره به برگزاري جلسه‌اي ميان وزراي علوم، تعاون و كار در خصوص كارآفريني، گفت: هنوز نتايج جلسه نهايي نشده و قرار است ستادي تشكيل و در آن بحث كارآفريني مطرح شود.

دكتر زاهدي با اشاره به طرح و ايده‌اي در اين رابطه، گفت: بر اساس اين طرح دانشجويان از ترم دوم سال سوم تحصيلشان مي‌توانند به گروه‌هاي 10 تا 15 نفره تقسيم شده و مقدمات تشكيل شركت تعاوني را تدارك بينند تا پس از فارغ التحصيلي داراي يك شركت باشند، البته تحقق اين طرح نيازمند همكاري وزارت رفاه است.

به گزارش ايسنا، وزير علوم با تاكيد بر اينكه اين طرح در مرحله ابتدايي قرار دارد و تنها يك ايده است، افزود: در صورت اجرايي شدن اين طرح، وزارت تعاون بايد براي ارايه مجوز به شركت ظرف مدت يكسال همكاري كند و وزارت كار نيز وام اشتغال را در اختيار فارغ التحصيلان قرار دهد.

وزير علوم در خاتمه فوايد تاسيس شركت از سوي فارغ‌التحصيلان، اظهار كرد: كاهش مشكلات صنفي، بالا رفتن كيفيت دروس و سود براي منافع ملي از فوايد اين طرح است.

اتصال كليه دانشگاهها به فيبرنوري تا پايان سال

دكتر سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز براي ايجاد دانشكده جهت تامين نيروي انساني متخصص در عرصه ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام آمادگي كرد.

وي در نشست روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور با اشاره به آمادگي وزارت ارتباطات براي اتصال كليه دانشگاه‌هاي كشور به فيبرنوري، اظهار كرد: اين اقدام تا پايان سال انجام خواهد شد و در غير اين صورت اشكال و كم كاري از خود دانشگاه‌ها بوده است، زيرا ما هم آمادگي آن را داريم و هم كل هزينه آن را پرداخت خواهيم كرد.

به گزارش ايسنا، وي گفت: هزينه اتصال دانشگاهها به ماهواره پنج برابر قيمت استفاده از فيبرنوري است، بنابراين دانشگاه‌ها بايد در اين جهت اهتمام ويژه داشته باشند.

وي با اشاره به امنيت بالاي استفاده از فيبرنوري، اظهار كرد: پيشرفت تكنولوژي در دنيا امكان قاچاق اطلاعات را فراهم كرده است به گونه‌اي كه اقتصاد كشور سالانه 30 تا 40 ميليون دلار از اين طريق ضربه مي‌خورد در حالي كه ضريب امنيتي فيبرنوري بسيار بالاست.

دكتر سليماني با بيان اينكه ايجاد شبكه فيبرنوري براي كليه دانشگاه‌هاي كشور 150 تا 200 ميليارد تومان هزينه در بردارد، گفت: كشور ما در حال حاضر از طريق فيبرنوري به كشورهاي منطقه ازجمله تركمنستان، افغانستان و پاكستان منتقل شده است و براي اتصال به كويت نيز مراحل نهايي در حال انجام است.

همچنين به عراق نيز در سه نقطه مرزي در حال اتصال هستيم كه اين امر منجر به امكان بستر براي استفاده از امكانات جهاني مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: روساي دانشگاه‌ها در يكايك پيشرفتهاي كشور نقش محوري و اساسي داشته‌اند، در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز بايد نقش دانشگاه‌ها افزايش يابد و به عبارت ديگر دانشگاهها بايد پيشتاز تامين نيروي انساني اين بخش باشند.

جزييات نظام جديد پذيرش دانشجو و طرح ساماندهي كنكور

رييس سازمان سنجش آموزش كشور سند جديد نظام پذيرش دانشجو و طرح سامان دهي كنكور را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسين رحيمي در مراسم افتتاحيه نشست روساي دانشگاه‌ها، با بيان اينكه از سال 1349 زمان آغاز برگزاري آزمونهاي متمركز ورودي دانشگاه‌ها، چارچوب علمي و فني كارشناسي مصوب مراجع قانوني در اين رابطه وجود ندارد، تصريح كرد: با تصويب اين چارچوب ضوابط كلي، راهبردها و سياستهاي اصلي آزمونهاي ورودي طراحي مي‌شود.

وي با اشاره به اهتمام فعلي مسوولين براي طراحي اين چارچوب، ابراز اميدواري كرد كه تغييرات كنكور به جاي تغييرات موردي متكي به اصول علمي باشد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي صورت گرفته براي ساماندهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو، تصريح كرد: اين طرح از سه بخش علمي، پذيرش و سياستها و راهبردها تشكيل شده است كه در بخش سنجش علمي جداسازي سنجش از پذيرش دانشجو به عنوان يك اصل طراحي شده است كه طي آن مؤسسات پذيرنده دانشجو مي‌تواند از نتايج سنجش علمي و سابقه تحصيلي دانشجو براي پذيرش دانشجو استفاده كنند.

وي با بيان اين كه با طرح جديد كنكور و برگزاري آزمونهاي ملاكي، تنش و رقابت كنكور كاهش مي‌يابد، گفت: احتساب سوابق تحصيلي داوطلبان در مرحله سنجش ضروري است، ولي هنوز در مراجع قانوني تصويب نشده است زيرا نمي‌توان به سوابق تحصيلي دوره چهار ساله دبيرستان براي پذيرش در مقطع كارشناسي و سوابق داوطلب در دوره چهار ساله مقطع كارشناسي براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد بي اعتنا بود.

دكتر رحيمي با بيان اين كه سند ساماندهي نظام پذيرش دانشجو در حال تنظيم نهايي است، خاطرنشان كرد: سنجش توانايي‌هاي ذهني و مهارت‌ها و استعدادهاي ويژه داوطلبان، بخش ديگر اين طرح را به خود اختصاص داده است، اين در حاليست كه در كنكور فعلي تنها پيشرفت تحصيلي داوطلب سنجيده مي‌شود.

رييس سازمان سنجش با اشاره به طراحي برنامه‌هايي براي هدايت استعدادها به سمت نيازهاي كشور در سازمان سنجش، اظهار كرد: در صورت تصويب اين طرح در چارچوب اجرايي پوشش داده مي‌شود.

وي با اشاره به سياستهاي پذيرش دانشجو در اين طرح، خاطرنشان كرد: پذيرش مفيد و پذيرش آزاد بخشي از اين طرح است، به عبارت ديگر در صورت وجود ظرفيت و يا عدم وجود ظرفيت در دانشگاه‌ها ضابطه و قيدي براي شركت در مراحل سنجش و پذيرش و مواد نخواهد داشت.

وي آورد: كنكور در حال حاضر ملاك‌ علمي پذيرش مقيد است كه از امسال سوابق تحصيلي داوطلب نيز در آن اعمال مي‌شود.

دكتر رحيمي با بيان اينكه سنجش علمي داوطلب وظيفه سازمان سنجش است، تصريح كرد: ضوابط پذيرش دانشجو به دو صورت كشوري و محلي در اين طرح پيش بيني شده است كه در اين راستا شوراي گسترش آموزش عالي بايد با دسته‌بندي دانشگاه‌ها از نظر امكانات آموزشي، پژوهشي و رفاهي شرايطي را براي اعمال سياستهاي پذيرش دانشجو فراهم كند.

وي با بيان اين كه بومي گزيني يكي از سياستهاي اصلي پذيرش دانشجوست، اظهار كرد: بايد پذيرش دانشجو در برخي از رشته‌هاي خاص به صورت كشوري اعمال شود، در برخي رشته‌هاي مطلوب با يك روش واحد برخورد شود و در رشته‌هاي ديگري كه از محبوبيت‌ كمتري برخوردارند از ساير روشها براي پذيرش دانشجو استفاده شود.

وي افزود: در اين طرح پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد پيوسته دولتي به سمت كشوري شدن و در ساير رشته‌ها به سمت بومي‌تر شدن حركت مي‌كنند.

وي با بيان اينكه آزمون ورودي دانشگاه‌ها در كشور يكي از آزمونهايي است كه كمترين قيد براي شركت در آن وجود دارد، اظهار كرد: همين روش و سياست در سند جديد نيز اعمال مي‌شود و تنها در برخي رشته‌ها قيودي خاص در نظر گرفته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، دكتر رحيمي افزود: در سيستم جديد دانشگاه‌ها بايد شرايط خاص خود را اعلام كنند و اين مساله توسط سازمان سنجش اعمال مي‌شود.

وي تغيير كلاسهاي كنكور به تقويتي و اعمال روشهايي براي درك و فهم بهتر مطالب درسي و استفاده از روشهايي براي توجه بيشتر به دروس آموزش مدارس و كاهش تنشها را با توجه به برگزاري آزمونهاي ملاكي از ديگر سياستهاي سازمان سنجش در اين طرح عنوان كرد.

وي با اشاره به نتايج و دستاوردهاي تحقق سياستهاي سنجش و پذيرش دانشجو، اظهار كرد: ايجاد سازگاري بين پذيرش و نياز اجتماعي، نقش پذيري اساسي دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجوي خود، تنوع بخشي به شيوه‌هاي پذيرش، توجه به تفاوت ماموريتهاي دانشگاه‌هاي مختلف در پذيرش، توجه به تنوع از يك سو و نابرابري استان‌ها از سوي ديگر برخي از اين دستاوردهاست.

دكتر رحيمي در خاتمه با اشاره به اهتمام بسيار جدي مسوولين ذيربط به سامان دهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو، اظهار كرد: مطمئنا اين تغييرات به بهبود وضع موجود و تغيير در نظام پذيرش دانشجو و سامان دهي كنكور مي‌انجامد.

پذيرش دانشجو با توجه به بازار كار

رييس سازمان سنجش آموزش كشور بر پذيرش دانشجو با توجه به بازار كار تاكيد كرد.

دكتر حسين رحيمي، در مراسم اختتاميه نشست روساي دانشگاهها، گفت: اگر قرار باشد فرصت بالفعل بازار كار در حد موجود باشد، شاهد فاصله زيادي ميان نيازهاي بالفعل بازاركار با تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها خواهيم بود.

وي با اشاره به پژوهشي كه شش سال پيش از سوي سازمان مديريت‌ صورت گرفت، گفت: در اين پژوهش مشخص شد كه كف پذيرش آموزش عالي 59 هزار نفر و سقف آن بايد 75 هزار نفر باشد، اين در حاليست كه هم اكنون شاهد پذيرش بيش از 800 هزار نفر در آموزش عالي هستيم.

دكتر رحيمي با بيان اينكه امسال حداكثر 100 تا 120 هزار نفر ورودي آموزش عالي مي‌داشتيم، تصريح كرد: دانشجويان بايد علاوه بر تحصيل در رشته خود، نحوه ورود به بازار كار را نيز بياموزند تا بتوانند از فرصتهاي شغلي استفاده كرده و خود شغل‌زا و فرصت‌آفرين شوند.

رييس سازمان سنجش با اعلام اينكه 38 مركز كارآفريني در دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار كرد كه البته اين بدان معنا نيست كه تمام اين مراكز فعال باشند.

وي ايجاد، انتقال و توسعه تكنولوژي، افزايش ثروت، شناخت، ايجاد و گسترش بازار جديد، افزايش بهره‌وري، ترغيب و تشويق سرمايه‌گذاري، افزايش رفاه و كاهش بوروكراسي را از نتايج گسترش مراكز كارآفريني بيان كرد.

دكتر رحيمي ويژگي كارآفرينان را خلاقيت، توفيق طلبي، عملگرا بودن، مهارت طلبيدن، انعطاف پذيري، داشتن قدرت تصميم گيري، رشدگرايي و عمل گرايي عنوان كرد.

وي با اشاره به اين كه طرح كاراد ابتدا در 12 دانشگاه اجرا شده و اكنون به 38 دانشگاه رسيده است سه وظيفه اصلي را براي اين مراكز برشمرد و اظهار كرد: اين مراكز به فعاليت ترويجي مانند برگزاري نشست و جشنواره، سخنراني، چاپ پوستر، خبرنامه، بازديد از كارخانه به برپايي نمايشگاه كتاب و طراحي سايت مي‌پردازند.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان سنجش بخش ديگر فعاليت‌هاي مراكز كارآفريني در دانشگاه‌ها را آموزش بيان كرد و ادامه داد: برگزاري كارگاه‌ها و كلاسهاي آموزشي، تاسيس كتابخانه كارآفريني، آموزش مربيان، تهيه درس آموزش كارآفريني، راه‌اندازي دوره كارشناسي ارشد كارآفريني و تهيه محتواي برنامه‌هاي آموزشي از وظايف آموزشي اين مراكز است.

دكتر رحيمي فعاليت‌هاي پژوهشي را بخش سوم فعاليت مراكز كاراد دانست و تصريح كرد: ارايه طرحهاي پژوهشي در رابطه با كارآفريني از فعاليت بخش پژوهشي است كه تاكنون بيش از 15 طرح آماده و به دبيرخانه ارسال و 9 جلد كتاب نيز در اين رابطه چاپ شده است.

نرخ شهريه دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: شهريه‌ دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد در هيچ يك از واحدهاي دانشگاهي افزايش نمي‌يابد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسن خالقي، در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه‌ها در خصوص بحث سامان دهي شهريه‌ دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي، خاطرنشان كرد: طبق مصوبه مجلس دانشگاه‌هاي دولتي مجاز به پذيرش دانشجو درقبال دريافت شهريه هستند كه در گذشته وزارت علوم اين مصوبه را به دوره‌هاي كارشناسي محدود كرده بود البته منعي براي پذيرش دانشجوي شبانه در دوره‌هاي بالاتر وجود ندارد.

وي با ضروري خواندن بحث ساماندهي شهريه‌ها و تبعيت آن از مدلي علمي، اظهار كرد: شهريه‌ دوره‌هاي كارشناسي شبانه دانشگاه‌ها در وضع موجود حدود يك ميليون و 700 هزار تومان است و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بيشترين شهريه‌ كه براي دوره‌هاي شبانه فني و مهندسي در مقطع كارشناسي اخذ مي‌شود دو ميليون و 750 هزار تومان است.

در همين راستا در مقطع كارشناسي ارشد دوره‌ شبانه در كمترين ميزان دو ميليون و 750 هزار تومان و در بيشترين ميزان شش ميليون و 600 هزار تومان است كه تنها تعدادي از دانشگاه‌هاي تهران شهريه‌اي بالغ بر پنج ميليون تومان اخذ مي‌كنند كه ميزان آن بايد تعديل شود.

دكتر خالقي با بيان اينكه در سال جاري پنج هزار نفر در مقطع كارشناسي ارشد دوره‌هاي شبانه پذيرفته شده‌اند، اظهار كرد: تا سه سال پيش كل ظرفيت دوره‌هاي كارشناسي ارشد 11 هزار نفر بود كه در مدت سه سال گذشته ظرفيت به بالاي 20 هزار نفر رسيد به عبارت ديگر ظرفيت دوره‌هاي كارشناسي ارشد دانشگاه‌ها دو برابر شده است.

وي با اشاره به شهريه‌ ساير دوره‌هاي دانشگاه و موسسات آموزش عالي كشور تصريح كرد: در دانشگاه پيام نور شهريه يك دوره چهار ساله كارشناسي بين 650 الي 930 هزار تومان است و در دوره‌ كارشناسي ارشد نيز شهريه حدود سه ميليون تومان است كه جاي بازنگري در آن وجود دارد.

همچنين شهريه در دانشگاه جامع علمي و كاربردي بين 900 تا يك ميليون و 300 هزار تومان و در دوره‌هاي پودماني 30 تا 50 درصد بيشتر است.

به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، شهريه در دوره‌هاي غيرانتفاعي كاملا كنترل شده و بين دو ميليون تا دو ميليون و 500 هزار تومان است.

وي با اشاره به تشكيل كميته‌ ساماندهي شهريه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور اظهار كرد: كار كارشناسي براي ساماندهي و تعديل شهريه دانشگاه‌ها در اين كميته در حال انجام است.

وي افزود در اين راستا بودجه چهل دانشگاه‌ كشور از روي هزينه‌هاي دانشجويي استخراج شد كه مشخص شد كه 50 درصد هزينه‌ها آموزشي است و 50 درصد مابقي نيز به ساير هزينه‌ها اختصاص دارد.

به گزارش ايسنا، معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه با بيان اينكه تخصيص شهريه‌ها براساس بودجه‌ سالانه دانشجويي مدل ديگري براي ساماندهي شهريه دانشگاه‌هاست، اظهار كرد: اين دو مدل نزديك به هم عمل مي‌كند، با اين حال با كار كارشناسي صورت گرفته شهريه دانشگاه‌ها متناسب با امكانات هر واحد دانشگاهي تعديل مي‌يابد و در برخي دانشگاه‌ها بودجه دولتي افزايش خواهد يافت.

دكتر خالقي، در ادامه سخنان خود با اشاره به اعمال و اجراي آيين‌نامه تسهيل نقل و انتقال در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: اين آيين‌نامه با هدف انتقال دانشجويان به نزديكترين دانشگاه به محل زندگي آنان اجرا شده است.

وي با اشاره به آمار سازمان سنجش درخصوص پذيرش بومي دانشجو، اظهار كرد: 70 درصد پذيرش دانشجويان بومي است كه اين ميزان در دانشگاه پيام‌نور 100 درصد و در دوره‌هاي روزانه 40 درصد است.

معاون آموزشي وزارت علوم تاكيد كرد كه جهت گيري وزارت علوم در پذيرش دانشجو، به «بومي گزيني» است.

وي با بيان اين كه «بومي گزيني» در پذيرش دانشجوي دوره‌هاي غيرانتفاعي و غيردولتي بحراني است، تصريح كرد: توزيع مراكز موسسات آموزش عالي و غيرانتفاعي در كشور مناسب نيست و بايد به گونه‌اي مناسب و مطلوب اصلاح شود.

وي با بيان اينكه آيين‌نامه تسهيل نقل و انتقال تنها براي پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌ها تا سال 84 طراحي شده است، گفت: اگر اين آيين‌نامه به صورت دقيق اجرا نمي‌شد مطمئنا دانشگاه‌ها با بحران جدي روبرو مي‌شدند و طي آن موافقت دانشگاه مبدا و مقصد به عنوان يك اصل پيش‌بيني شده بود و به گونه‌اي نيست كه تمام تقاضاها اجرايي شود.

دكتر خالقي در خاتمه با بيان اين كه با اجراي اين آيين‌نامه انتقال از دوره‌هاي روزانه و شبانه نيز با رعايت 90 درصد حد نصاب آخرين فرد پذيرفته شده اجرا شد، اظهار كرد: براين اساس 25 هزار نفر در دانشگاه آزاد و حدود 12 هزار و 500 نفر در دانشگاه‌هاي دولتي منتقل مي‌شود

پوشش وام دانشجوي به 80 درصد مي‌رسد

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ناكافي بودن تسهيلات بانكي و رشد پذيرش دانشجوي شبانه باعث شده تنها 45 درصد دانشجويان از وام استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمود ملاباشي در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه‌ها، اظهاراميدواري كرد تا سال آينده پوشش وام دانشجويي به 80 درصد افزايش يابد.

وي گفت:‌ بانك مركزي در 20 شهريور ماه، سه بانك را به عنوان «بانك‌هاي عامل» براي پرداخت وام دانشجويي اعلام كرد و 26 آذر ماه نيز تضمين‌نامه بازپرداخت وامها از سوي دولت صادر شد كه بر طبق برنامه رايانه‌اي پرداخت وام، حدود 10 دانشگاه و موسسه آموزش عالي فهرست دانشجويان خود را به صندوق رفاه دانشجويان ارايه كردند.

وي الزام سيستم بانكي در تسريع و تسهيل پرداخت وام شهريه و اختصاص منابع وام شهريه از محل وجوه اداره شده دولتي را به عنوان راهكاري براي سهولت در پرداخت وام دانشجويي بيان كرد.

دكتر ملاباشي افزايش جمعيت دانشجويي كشور را عاملي در پديد آوردن مشكلات رفاهي و معيشتي دانست و افزود: كمبود خوابگاه‌ها، وجود تخت‌هاي سه طبقه، فضاي محدود غيربهداشتي كه براي پخت و پز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، باعث نارضايتي دانشجويان شده است.

وي از روساي دانشگاه‌ها خواست تا مراقب باشند كه در جاسازي كپسولهاي گاز دقت شود.

معاون دانشجويي وزارت علوم ادامه داد: وسايل خوابگاه‌ها كهنه است و سلف سرويس 300 نفر به دو هزار دانشجو سرويس مي‌دهد.

دكتر ملاباشي در ادامه با اشاره به اينكه در برخي دانشگاه‌ها در مسير دانشگاه تا خوابگاه دانشجويي چراغ وجود ندارد، از مسؤولان خواست تا به اين نكات توجه كنند.

وي افزود: نارسايي آب شرب و كمبود تجهيزات علمي، آموزشي و پژوهشي، فاسد شدن مواد غذايي به دليل تجميع در انبارهاي سنتي از مشكلاتي است كه در دانشگاه با آن مواجه هستند.

دكتر ملاباشي درگيرشدن بدنه اداري دانشگاه‌ها براي تامين محل اسكان دانشجويان، بروز مشكلات فردي و اجتماعي در خوابگاه‌ها و نامتجانس بودن فرهنگ دانشجويان با فرهنگ بومي و ايجاد تعارضات اجتماعي را از پيامدهاي افزايش دانشجو و عدم تامين آنها بيان كرد.

وي در ادامه تناسب سازي پذيرش دانشجو با امكانات دانشگاه، جلب مشاركت بخش خصوصي در اسكان دانشجويان، ايجاد رستورانهاي آزاد، پرداخت نقدي رايانه يك دوره به دانشجويان به جاي وارد كردن مواد اوليه و افزايش اعتبار وام‌هاي دانشجويي را از راهكارهاي رفع مشكلات دانشجويان بيان كرد.

معاون دانشجويي وزارت علوم با بيان اين كه در سال گذشته 180 نفر در دوره‌هاي كوتاه مدت تحقيقاتي بورسيه شده اين رقم را در سال جاري 167 نفر عنوان كرد و افزود: اين دوره‌ها شش تا 9 ماهه در مقطع دكتري است كه دانشجويان آن پس از بازگشت تعهد خدمت دارند.

دكتر ملاباشي به روساي دانشگاه‌ها پيشنهاد كرد: پنج در هزار بودجه صرف ورزش شود.

وي گفت: رييس دانشگاه رييس شاهد هم باشد، كيفيت غذا با توجه به تعويض گوشت قرمز يخ زده با گوشت سفيد و گوسفند بهبود يابد و رستورانهاي آزاد در دانشگاه‌ها راه اندازي شود.

معاون دانشجويي وزارت علوم در پايان از تشكيل انجمن واقفين خوابگاه ساز خبر داد و گفت: با اجراي دستورالعمل خوابگاه‌هاي غيردولتي نيز بخشي از نيازها و مشكلات مرتفع مي‌شود.

تاكيد بر پذيرش بومي دانشجو

رييس دانشگاه الزهرا(س) بر پذيرش بومي دانشجو در دانشگاه‌ها تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر زهرا رهنورد، رييس دانشگاه الزهرا (س) نيز در نشست روساي دانشگاه‌ها در سخناني گفت: امسال در رشته‌ ادبيات عرب 30 دانشجو در دانشگاه پذيرفته شد كه همه‌ شهرستاني بودند و مي‌توانستند در استان خود درس بخوانند.

وي افزود: پذيرش دانشجوي بومي را بايد حداقل در رشته‌هاي مهم كه احتياج به اساتيد خاص دارد شدت بخشيد تا شاهد مشكلات حاد فرهنگي در فضاي آموزشي و خوابگاه‌ها نباشيم.

وي قانون نقل و انتقال را به ضرر دانشگاه دانست و گفت: تمام دختران مي‌خواهند در اين دانشگاه درس بخوانند بنابراين بايد يك راه حل سنجيده براي معضلي كه از بهمن ماه مجددا آغاز مي‌شود انديشيده شود.

وي با بيان اينكه دانشگاه الزهرا(س) داراي 9 هزار و 370 دانشجو و 640 استاد رسمي و غيررسمي است خواهان بررسي شهريه‌ اين دانشگاه شد و گفت: ديگر تحمل اشك دانشجويان در مورد شهريه را ندارم.

لزوم توجه به دانشگاه‌هاي مناطق محروم

دكتر نوري رييس دانشگاه چمران اهواز نيز در اين مراسم خواستار بررسي وضعيت ظاهري و موسيقي در دانشگاه‌ها شد و تاكيد كرد: بايد به دانشگاه‌هاي محروم مانند خوزستان نگاه ويژه‌اي شود.

تهيه سرانه دانشجويي براساس استانداردهاي دانشگاهي

معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: رفع مشكلات عمراني دانشگاه‌ها نيازمند سه هزار ميليارد تومان اعتبار است.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر رازقي، در نشست روساي دانشگاه‌ها با اشاره به كسري بودجه دانشگاه‌ها در سال 84، اظهار كرد: در اين رابطه جلساتي با معاون اول رييس جمهور و مسوولان سازمان مديريت برگزار شده است كه طي آن رقم كسري بودجه اعلام شده از سوي وزارتخانه 227 ميليارد تومان بود كه تنها با 170 ميليارد تومان آن موافقت شد و در جلسات هيات دولت نيز حدود 10 تا 15 ميليارد تومان از اين ميزان نيز كسر شد.

وي افزود: البته با توجه به تخصيص بودجه دانشگاه‌ها براساس سرانه دانشجويي از سال آينده، بايد بدون كسري وارد سال 85 شويم در غير اين صورت دانشگاه‌ها مجددا با مشكل روبرو مي‌شوند.

وي با بيان اينكه بودجه و كسري بودجه دانشگاه‌ها توسط سازمان مديريت تخصيص داده مي‌شود، اظهار كرد: سازمان مديريت از جزييات كسري بودجه دانشگاه‌ها اطلاع دارد و ما خواهان دريافت اين جزييات براي انجام كار كارشناسي و جمع‌بندي در وزارت علوم هستيم.

وي در رابطه با كسري اعتبار طرحهاي عمراني وزارت علوم، تصريح كرد: كسري بودجه اين بخش نيز مشكلات خاص خود را دارد به عبارت ديگر بودجه تصويبي اين بخش به صورت كامل تخصيص داده نمي‌شود و كسري بودجه آن دايما به سال بعد منتقل مي‌شود.

وي با اشاره به مشكلات عمراني دانشگاه‌هاي تازه تاسيس و ضرورت بازسازي ساختمانهاي دانشگاه‌هاي قديمي، اظهار كرد: با ميزان بودجه فعلي اين مشكلات حل نخواهد شد. در اين راستا پيشنهاد شده است تا يكبار عددي بزرگ حدود سه هزار ميليارد تومان براي كل فعاليتهاي عمراني و نوسازي تجهيزات و ساختمان‌هاي دانشگاه‌ها تخصيص داده شود تا مشكلات اين بخش به يكباره برطرف شود، مخصوصا در شرايط فعلي كه ميزان ذخيره ارزي نيز عدد بزرگي است.

دكتر رازقي در خصوص بودجه سال 85 دانشگاه‌هاي وزارت علوم، خاطرنشان كرد: طبق قانون، بودجه سال 85 دانشگاه‌ها به صورت سرانه تخصيص داده مي‌شود كه مدل بودجه‌ريزي اين سرانه نيز طراحي شده است.

به عبارت ديگر بر اين اساس سطح استاندارد براي دانشگاه‌ها در بخشهاي مختلف نسبت استاد به دانشجو، سرانه فضاي آموزشي و كمك آموزشي، فضاي باز مورد نياز هر دانشگاه، تعداد استاد، دانشيار، استاديار، مربي، فضاي كتابخانه دانشگاه، تعداد كتاب، ژورنال، فضاهاي تصريحي، ورزشي و رفاهي و ساير هزينه‌ها در سرانه دانشجويي استاندارد پيش بيني شده است.

به گزارش ايسنا، معاون طرح و توسعه وزارت علوم با بيان اينكه بر روي عدد اين استانداردها نيز كار كارشناسي صورت گرفته است، گفت: سرانه استاندارد پيش‌بيني شده با وضع موجود تفاوت دارد و برخي‌ها نزديك به اين استاندارد بوده وبرخي ديگر دور هستند.

وي افزود: طي بحثهاي اخير مقرر شد تا مبلغ بودجه بر اساس استاندارد تخصيص داده شود و ما به تفاوت آن با توجه به سرانه موجود در اختيار وزارت علوم قرار بگيرد تا وزارت علوم نيز آن را به دانشگاه‌هايي كه در حال حركت به سمت استاندارد شدن هستند تخصيص دهد.

به گفته وي، با اعمال اين طرح دانشگاه‌ها براي پيشرفت و كسب استانداردهاي لازم به رقابت مثبت و موثر با يكديگر مي‌پردازند.

وي با اشاره به هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها، تصريح كرد: با اجراي اين طرح دانشگاه‌ها مي‌توانند در قالب هيات‌هاي امنا به صورت مستقل عمل كنند ولي اين به معناي اين نيست كه مي‌توانند كل نظام گذشته را تغيير دهند و در قبال آن هزينه‌هاي اضافي بر دولت تحميل كنند.

دكتررازقي در خاتمه تصريح كرد: در اين راستا با توجه به آيين‌نامه‌هاي قبلي، چارچوب جديدي در دفتر هيات‌هاي امناي وزارت علوم تهيه و در قالب توصيه در اختيار هيات‌ امناي دانشگاه‌ها قرار مي‌گيرد تا دانشگاه‌ها نيز بر اساس وضعيت موجود و شرايط خاص خود اين تغييرات را به تدريج اعمال كنند.

دانشگاه‌ها بدون كسري وارد سال 85 مي‌شوند

معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور گفت: دانشگاه‌ها بدون كسري وارد سال 85 مي‌شوند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر صادقي مقدم، در نشست روساي دانشگاه‌ها با اشاره به كسري بودجه دانشگاه‌ها در سال گذشته، اظهار كرد: عدد اين كسري بودجه بر اساس دو مبنا يعني آمار و ارقام و تعداد اعضاي هيات علمي و كارمندان و افزايش قانوني حقوق اعضاي هيات علمي و كارمندان براساس مصوبات هيات دولت تعيين شده است.

وي افزود: معافيت جانبازان و ايثارگران حقوق بازنشستگي و اعضاي هيات علمي، افزايشهاي سال 83 و در سال 84 افزايش حقوق اعضاي هيات علمي، شمول بازنشستگي و معافيت جانبازان و ايثارگران از پرداخت حقوق بيمه و بازنشستگي و افزايش‌هايي كه توسط مراجع قانوني اعمال شده كسري‌هاي سالهاي 83 و 84 را ايجاد كرده‌اند.

وي با بيان اين كه براساس قانون بودجه 84 هيات دولت نبايد مصوبه‌اي بدون تعيين منبع مالي آن داشته باشد گفت: با پذيرش اين مصوبات در هيات وزيران و احكام صادر شده اعضاي هيات علمي منتظر دريافتي هستند و براين اساس به طور كلي كسري بودجه دانشگاه‌هاي وزارت علوم و وزارت بهداشت در بخش آموزشي 225 ميليارد تومان تعيين شده است.

دكتر صادقي مقدم در خصوص تعداد اعضاي هيات علمي مبناي سازمان مديريت، تصريح كرد: با واقعيت موجود در دانشگاه‌ها، فرمولي از معوقه 83 و كسري 84 و خود بودجه سال 84 دانشگاه‌ها تهيه شد كه در نتيجه متوسط آن 83 درصد تخصيص شد و در صورت تصويب مجلس در نهايت دانشگاه‌ها 30 درصد از بودجه 84، 25 درصد از كسري 84 و 50 درصد از معوقه 83 را براي سه ماهه چهارم سال در اختيار دارند.

وي عدد عضو هيات علمي مبناي سازمان مديريت را 14 هزار و 777 نفر عنوان كرد و گفت: تعداد كاركنان نيز 22 هزار و 194 نفر تعيين شده است با اين حال اگر وزارت علوم و دانشگاه‌ها به صورت مستند عدم صحت اين عدد را به ما ثابت كنند عدد صحيح و مستند را مبنا قرار مي‌دهيم.

معاون فرهنگي آموزشي و پژوهشي سازمان مديريت با اشاره به هزينه سرانه دانشجويي، خاطرنشان كرد: هزينه‌هاي آموزشي شامل هزينه حقوق اعضاي هيات علمي، كادر پشتيباني اداري و آموزشي، هزينه نگهداشت فضاي آموزشي و كمك آموزشي، هزينه نگهداري فضاي روباز، خريد مواد مصرفي، هزينه‌هاي پژوهشي، خريد نشريات علمي، فرصتهاي مطالعاتي اساتيد، فعاليت علمي دانشجويي، هزينه‌هاي رفاهي فرهنگي، بهره برداري از خوابگاه‌ها، يارانه غذا و اياب و ذهاب، فعاليت فرهنگي دانشجويي، هزينه‌هاي مديريتي اين هزينه سرانه دانشجويي را تعيين مي‌كند.

وي آمار تعداد دانشجويان وزارت علوم بر مبناي سازمان مديريت را 221 هزار و 289 نفر عنوان كرد و گفت: با اين حال وزارت علوم تعداد دانشجويان را 275 هزار و 880 نفر اعلام كرده است.

دكتر صادقي مقدم با اشاره به ماده 49 يعني هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها، تصريح كرد: براين اساس هيات‌هاي امنا مي‌توانند با امتيازات خود بين هزينه و درآمد سرانه تعادل ايجاد كنند.

وي افزود: با پرداخت بدهي‌هاي دانشگاه‌ها بدون بدهي وارد سال 85 مي‌شوند و در آخر سال 85 نيز هيچ مطالبه‌اي پذيرفته نخواهد شد.

پذيرش بدون كنكور دانشجويان مناطق محروم در مقطع كارداني

مشاور رييس جمهور و رييس دفتر امور مناطق محروم كشور از پذيرش بدون كنكور دانشجويان مناطق محروم در مقطع كارداني خبر داد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر بشارتي در نشست روساي دانشگاهها، افزود: مصوبه اي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پيشنهاد دفتر امور مناطق محروم کشور ايجاد شده است که بر اساس آن دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالي بزرگ و برخوردار مي‌توانند با هماهنگي دفتر و سازمان هاي ذيربط نسبت به تاسيس شعب در مناطق کمتر توسعه يافته و محروم با هدف پذيرش بدون کنکور دانشجويان بومي در مقطع کارداني اقدام کنند.

وي در ادامه از تاسيس آموزشكده‌هاي كارداني در 71 نقطه محروم در كشور توسط دانشگاه‌هاي بزرگ خبر داد.

بشارتي همچنين از مزاياي اجراي اين طرح را صرف تمامي نيروهاي بومي در منطقه ‌و تقويت هويت فرهنگي دانست و گفت: مدارس شبانه روزي در مناطق محروم ايجاد شده‌اند که فارغ التحصيلان آنها علاقه به ادامه تحصيل دارند و چون در اين مناطق دانشگاه يا آموزشکده‌اي وجود ندارد راهي شهرهاي بزرگ شده و در آنجا مي‌مانند.

رييس دفتر مناطق محروم كشور خاطرنشان كرد كه هيچ کمک مالي نمي توانيم براي تاسيس آموزشکده در مناطق محروم به دانشگاه هاي برخوردار و بزرگ ارائه کنيم اما قول همکاري خواهيم داد فضاهايي در مناطق محروم است که مي توان از اين فضاها براي تشکيل آموزشکده استفاده کرد.

دكتر محمدحسن شفازند مشاور وزير علوم در امور فناوري اطلاعات و ارتباطات به بندهايي از منشور كشورهاي گروه هشت اشاره كرد.

وي با بيان اين كه بايد دانش و تحقيقات در كشور هدايت شود، تصريح كرد: بايد به توليد، مديريت و انتقال دانش بپردازيم.

مشاور وزير علوم بر لزوم الكترونيكي كردن تعاملات واقعي وزارت علوم، تعامل اين وزارتخانه با دانشگاه‌ها و تعامل الكترونيكي بين دانشگاهها تاكيد كرد و با اشاره به اينكه دانشگاه‌ها قرار است به فيبر نوري تجهيز شوند اظهار اميدواري كرد كه اين طرح هر چه زودتر به پايان برسد.

دكتر شفازند در خاتمه تعداد كاربران اينترنت در سال 79 را 200 هزار نفر عنوان كرد و گفت: اين رقم در بهار امسال به 6 ميليون و 750 هزار نفر رسيد كه اكثر آنها را دانشجويان، اساتيد و قشر تحصيل كرده تشكيل مي‌دهند.

اختصاص يارانه غيرنقدي به تمام دانشجويان

رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اختصاص يارانه غيرنقدي به تمام دانشجويان خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي‌آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، حميد خوشگفتار در نشست روساي دانشگاه‌ها و مراكز پوهشي و فناوري با يادآوري اينكه يارانه‌هاي دانشجويي به دو صورت نقدي و غيرنقدي است، گفت: به تمام دانشجويان يارانه غيرنقدي تعلق مي‌گيرد.

دكتر حسيني، معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم نيز در اين مراسم گفت: دانشجويان دانشگاه‌هاي شبانه، آزاد و غير دولتي كه از طريق كنكور سراسري پذيرفته شده بايد از تمام امكانات يارانه‌اي همانند دانشجويان دولتي استفاده كنند كه اميدواريم دولت در بودجه سال آينده اين امر را لحاظ كند.

وي ارايه وام به دانشجويان دانشگاه‌هاي آزاد، غيرانتفاعي و غيردولتي را نمونه‌اي از ارايه امكانات به دانشجويان غيردولتي دانست و از دانشگاه‌ها خواست تا آيين‌نامه استخدامي خود را تدوين كنند تا يك الگوي ثابت تنظيم و براساس آن عمل شود.

انتقاد از عدم اعطاي مجوز استخدام به دانشگاه‌ها از عيد تا كنون

رييس دانشگاه صنعتي شريف از عدم اعطاي مجوز استخدام به دانشگاه‌ها از عيد تا كنون انتقاد كرد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سعيد سهراب‌پور در مراسم پاياني نشست روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور، افزود: در حال حاضر 12 تا 13 نفر در دانشگاه مشغول به كار هستند كه حكم آنها را ارايه نكرده‌ايم و نمي‌توانند از حقوق، مزايا و بيمه استفاده كنند.

رييس دانشگاه صنعتي شريف با تاكيد بر اينكه دانشگاه به دانشجويان دوره‌هاي نوبت دوم خوابگاه نمي‌دهد از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا به دانشگاه توصيه‌نامه و سفارش نفرستند.

دكتر سهراب‌پور گفت: اگر خوابگاهي خالي باشد دانشجويان نوبت اول و روزانه در اولويت قرار دارند.

دكتر سهراب پور رييس دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين مراسم خواستار ارايه فوق العاده ويژه به بازنشستگان شد و گفت: براي افرادي كه اكنون بازنشسته مي‌شود، بايد طبق مقررات فوق العاده ويژه درنظر گرفته شود.

پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه ها با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.

روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهش و فناوري كشور با انتقاد از ايجاد محدوديت در جهت انجام فعاليتهاي علمي دانشجويان و دانشمندان ايراني از سوي برخي دولتهاي غربي، از مجامع علمي بين‌المللي و دانشگاهيان جهان خواستند كه در مقابل اين اقدامات غيرقابل دفاع عكس‌العمل نشان دهند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، روساي دانشگاه‌ها در بيانيه پاياني پنجاه و چهارمين نشست خود بر پاسداري از هويت فكري مستقل دانشجويان، تخصيص اعتبار ويژه براي تجهيز دانشگاه‌ها، انجام تحقيقات كاربردي به منظور توليد دانش فني و خلق فناوريهاي نو، ايجاد و توسعه كانونهاي تفكر، تحقق شعار تقاضا محورشدن آموزش و پژوهش، تامين اعتبارات پژوهشي تا حد 3 درصد از درآمد ناخالص ملي، دستيابي به دانش‌هسته‌اي، حاكميت فضاي علمي بر دانشگاه‌هاي كشور و ضرورت فعال شدن شوراي عالي تحقيقات و فناوري و تاكيد كردند.

اين بيانيه مي‌افزايد: تامين ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص جنبش نرم‌افزاري و توليد علم و نيز انجام تحقيقات كاربردي به منظور توليد دانش فني و خلق فناوريهاي نو، تامين زيرساختهاي تجهيزاتي را ايجاب مي‌كند.
با توجه به فرسودگي تجهيزات دانشگاه‌هاي بزرگ و پرسابقه و كمبود تجهيزاتي دانشگاه‌هاي نوپا و جديدالتاسيس، سرمايه گذاري كافي در جهت تجهيز دانشگاهها و مراكز پژوهشي و فناوري، شرط لازم براي حفظ و بكارگيري نخبگان، بسترسازي براي توسعه تحقيقات بنيادي، توسعه‌اي و كاربردي و به تبع آن رسيدن ايران به قدرت اول علمي و اقتصادي در منطقه آسياي جنوب غربي است.
روساي دانشگاه‌ها از رييس‌جمهوري خواستند تا تامين اعتبارات لازم براي نوسازي و بازسازي تجهيزات دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري را در اولويت برنامه‌هاي دولت نهم قرار دهند.

روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري بر حضور پرشور دانشجويان در همه صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي به عنوان نيروهاي پاسدار آزادي و عدالت خواهي، تاكيد و پاسداري از هويت فكري مستقل دانشجويان را از اهم اولويت‌هاي خود بيان كردند.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: فعاليت‌هاي دانشجويي نمي‌تواند و نبايد تنها به دانستن محدود شود، در عين حال كه هيچ فعاليتي نيز نبايد در راه انجام اصلي‌ترين ماموريت دانشگاهي يعني آموزش و پژوهش مانع ايجاد كند.
روساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري توسعه فعاليتهاي فرهنگي و سياسي دانشجويي رابه موازات فعاليت‌هاي علمي، در چارچوب مقررات موضوعه و با تاكيد بر گفت‌وگو و مفاهمه با همه گروه‌ها و جريان‌هاي فعال دانشجويي به عنوان مقوم هويت فردي و شخصيت اجتماعي دانشجويان مورد حمايت قرار مي‌دهند.

روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري بر ضرورت برنامه‌ريزي بلندمدت و راهبردي آموزش عالي، توسعه نظام تصميم‌سازي مديران، استقرار نظام جامع اطلاعاتي و توسعه نظام ارزيابي عملكرد دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري تاكيد مي‌كنند و نيل به اين مراتب را شرط اصلي پاسخگويي و تحقق التزام اجتماعي دانشگاه به جامعه عصر اطلاعات مي‌دانند.
در پايان اين بيانيه آمده است: روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و فناوري بر ضرورت فعال شدن شوراي عالي تحقيقات و فناوري تاكيد كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.