• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-16000
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*استيضاح وزيردفاع-آخرين اخبار و واكنش نمايندگان* *بررسي‌هاوپيگيري‌ها براي حقيقت‌يابي ادامه دارد گفت‌و‌گوهاي ايسنا با طلايي‌نيك، گرامي‌مقدم، اسلامي و كعبي

از هفته پيش كه طرح استيضاح وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مطرح شد، به غير از فراز و نشيب‌هايي كه خود طرح داشت واكنش‌هايي متعددي هم در پي داشت برخي نمايندگان سوال از وزير دفاع را طرح و برخي ديگر نيز طرح تحقيق و تفحص را مطرح كردند، اما در اين مدت آنچه بيشتر نمود داشت و واكنش ديگران را به خود اختصاص داد، طرح استيضاح بود به خصوص كه تعدادي از نمايندگان عضو فراكسيون اصولگرايان امضاهاي خود را پس گرفتند.

اين درحالي است كه مجلس به انحاي مختلف سعي داشته به آشكار سازي علل و عوامل سقوط هواپيماي C130 ارتش بپردازد و ابتدا كميسيون امنيت ملي، كميته دفاعي خود را مامور بررسي آن كرد و روز گذشته هم كميته‌اي سه نفره را مامور بررسي به نحوه‌ي رسيدگي‌ها به خانواده شهدا كرد.

كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي روز گذشته با حضور رييس گروه تحقيق 29 نفره –امير پورشاسب- و ساير مسئولان ذيربط ، نشست مجددي را تشكيل داد، ولي هنوز بخشي از ابهامات باقي است.

رضا طلايي‌نيك رييس كميته‌ي دفاعي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از ارائه نتايج آخرين اقدامات و روند تحقيق نسبت به سقوط هواپيماي C130 در اين جلسه خبر داد و افزود: جمعي از نمايندگان پرسش‌ها و ابهامات را در ابعاد مختلف نسبت به اين سانحه مطرح كردند و پاسخ‌هايي ارائه شد.

به گفته‌ي وي در اين نشست در مورد سابقه‌ي پروازي هواپيما و مسائل فني و پشتيباني و وضعيت كادر پرواز و چگونگي ارتباط و همكاري ايستگاه زميني مهرآباد با هواپيما در قبل و حين حادثه و همچنين مسائل محيطي و مرتبط با سرنشينان هواپيما مورد پرسش قرار گرفته است.

طلايي‌نيك با بيان اينكه به پاسخ شفاف دست نيافته‌اند، ادامه داد: امكان ارزيابي جامع و دقيق با توجه به بررسي‌هاي كنوني كميته‌ي دفاعي مجلس، هنوز ميسر نيست و نياز به زمان و بررسي‌هاي دقيق فني و كارشناسي براي نيل به جمع‌بندي نهايي دارد.

نماينده بهار و كبودرآهنگ با اشاره به تأكيد كميته‌ي دفاعي بر لزوم سرعت، دقت و قاطعيت ريشه‌يابي سقوط هواپيما و كاهش زمينه‌هاي سوانح مشابه يادآور شد: در نشست جداگانه‌اي اين كميته، سازماندهي گروه مشاوره و كارشناسي فني براي نظارت مؤثرتر بر تقحيق و ريشه‌يابي سانحه‌ي سقوط هواپيما را انجام داد، و علاوه بر استفاده از نتايج تحقيق كميته‌ي 29 نفره، كميته‌ي كارشناسي‌اي براي بررسي جداگانه را در دستور كار خود قرار داد.

رييس كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه‌ي مجلس همچنين از تشكيل تيم سه نفره‌اي شامل عليخاني و محمدي و به رياست رودكي جهت نظارت بر رسيدگي بر امور خانواده‌هاي مصيبت‌ديده خبر داد تا اقدامات خدماتي و رسيدگي نهادها نسبت به مسائل خانواده‌ي قربانيان از سوي مجلس پيگيري شود.

طلايي‌نيك با اشاره به حضور برخي استيضاح‌كنندگان در جلسه‌ي روز گذشته كميته‌ي دفاعي متذكر شد: با توجه به فقدان پاسخ شفاف براي بخشي از پرسشها و مرتفع نشدن ابهامات، امكان ارزيابي و نتيجه‌گيري و اعلام به افكار عمومي ميسر نيست و بررسي‌ها و پيگيري‌ها براي حقيقت‌يابي و امكان ارزيابي از علل و عوامل مستقيم و غيرمستقيم اين سانحه همچنان ادامه دارد.

در اين زمينه يك عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت: استيضاح وزير دفاع براي مجلس هفتم آزمون بزرگي است كه چگونه مي‌خواهد به شعار‌هايي كه در خصوص عدالت و رسيدگي به حقوق مردم داده است، عمل كند.

اسماعيل گرامي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا با بيان مطلب بالا ابراز عقيده كرد: اين استيضاح به نفع مردم و كشور است و وظيفه نظارتي همه‌ي نمايندگان مجلس را در بر خواهد داشت.

گرامي‌مقدم با بيان اين‌كه استيضاح مراحلي ندارد و در آيين‌نامه داخلي هيچ اشاره‌اي به مرحله‌هاي قبل نكرده است، افزود: به لحاظ عرف مجلس، نمايندگان در طي دوره‌اي اقدام به سوال، تذكر و تحقيق و تفحص مي‌كنند و پس از آن‌كه تجمع سوالات افزايش مي‌يابد زمينه استيضاح فراهم مي‌شود؛ اما اين سوال در شرايط عادي است، اما اين بار يك حادثه اتفاق افتاده كه جامعه را دچار شك رواني كرده است.

وي ابراز داشت: آثار به جاي مانده در ذهن مردم سوال‌هايي را ايجاد مي‌كند و مردم از خود مي‌پرسند آيا باز هم سفرهاي هوايي را به سفرهاي زميني ترجيح دهيم و آيا احتمال حادثه‌ هوايي بيشتر از حادثه‌ي زميني است و دهها سوال ديگر هنگام مسافرت به وجود مي‌آيد.

عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت: اي كاش متخصصان روانشناسي عمق تاثير و اثرات رواني اين حادثه را در جامعه محاسبه و بررسي و در دست مسوولان قرار مي‌دادند؛ زيرا حوادثي كه در گذشته رخ داده اگر سوال‌ها و تحقيق و تفحص‌ها از سال 59 تاكنون منجر به نتيجه مي‌شد حتما اين سوانح رخ نمي‌داد.

وي با بيان اين‌كه مجالس گذشته بارها سوال و تحقيق و تفحص را به كار برده‌اند، افزود: در جريان تحقيق و تفحص از هواپيماي نظامي زاهدان اصفهان در مجلس ششم پاسخ ‌نهايي دستگاه‌هاي مربوط بسيار قابل تامل و براي مجلس هفتم آموزنده است كه هيچ گونه مسووليتي را نپذيرفتند.

گرامي‌مقدم درباره‌ي دليل كاهش امضاء در چند روز اخير گفت: ما ابتدا طرح استيضاح را مطرح كرديم، و از هر دو فراكسيون اكثريت و اقليت مجلس جزء امضاء كنندگان بودند؛ اما اين سخن يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس كه استيضاح سياسي است ديگر نمايندگان را از ادامه‌ي استيضاح بازداشت.

وي تصريح كرد: من با هر كدام از پس گيرندگان امضاء صحبت كردم همين موضوع را بيان كردند و اگر روزي لازم بدانيم بيشتر به آن مي‌پردازيم.

گرامي‌مقدم افزود: يكي ديگر از دلايل آن‌كه اكثريت مجلس استيضاح را امضا و حمايت نكرده‌اند نگراني آنها از نتيجه مثبت گرفتن فراكسيون اقليت در مجلس بود؛ هم‌چنين وزيري كه مورد استيضاح قرار گرفته جزء آن 8 نفر وزرايي كه قرار بود به آنها راي اعتماد داده نشود نيست و مورد‌ علاقه جريان اكثريت است.

عضو فراكسيون اقليت گفت: برخي از نمايندگان عضو فراكسيون اكثريت در اين روزها بارها اعلام كردند كه ما به دنبال آن هستيم كه وزراي ديگري را استيضاح كنيم و چند نفري را هم اسم بردند كه در همان ليست 8 نفره قرار دارد؛ بنابراين استيضاح به حق فراكسيون اقليت و جمعي از نمايندگان را، مانع استيضاح بعدي مي‌دانند، بنابراين به شدت با آن مخالفت مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه استيضاح پس گرفته نمي‌شود، افزود: استيضاح به اندازه‌ي كافي امضاء دارد و من همين جا به همكاران جريان اكثريت عرض مي‌كنم اگر فراكسيون اقليت مي‌خواست موضوعات مجلس را تنها از روزنه‌ي سياسي كاري دنبال كند موضوعات موثرتر از اين هم بود.

نماينده بجنورد ادامه داد: براي مثال هنگامي كه ليست سياه 8 نفره در مجلس براي عدم راي اعتماد مطرح شد، فراكسيون اقليت صرفا سياسي عمل نكرد و در حالي كه مي‌توانست شيوه‌ي تخريبي را براي دولت داشته باشد، اما چنين نكرد.

هم‌چنين به جاي استيضاح در سانحه‌ي هوايي، نطق و يا مصاحبه مي‌كردند و يا سوال را در دستور كار قرار مي‌دادند كه همه‌ي آنها به ضرر مجلس هفتم مي‌شد.

گرامي‌مقدم با بيان اين‌كه استيضاح چه به نتيجه برسد و چه به نتيجه نرسد، به نفع كشور، اداره‌ي امور هوانوردي و مجلس خواهد بود، افزود: ما به وظيفه‌ي نمايندگي عمل كرديم و اقداماتي كه اين روز‌ها ادامه دارد از جدي بودن استضياح‌كنندگان است.

گرامي‌مقدم درباره‌ي اين‌كه چه ميزان اطمينان دارد كه مجلس اصولگرا به استيضاح راي دهد، گفت: اولا ما به وظيفه‌ي اصولگرايي خود عمل كرده‌ايم و اقداماتي كه در اين روز‌ها براي روشن شدن موضوع ادامه دارد در راستاي همين امر است. هم‌چنين تيم فني استيضاح‌كنندگان به اندازه‌ي كافي مطالب براي ارائه در روند استيضاح دارند.

وي گفت: در صورتي كه ديگران اين سانحه كه مسووليت مستقيم با آنهاست نتوانند دلايل كافي ارائه دهند و مانند گذشته دلايل سقوط هواپيما را تنها ناشي از اقدامات خلبان بدانند افكار عمومي خواستار ادامه استيضاح خواهد بود و در اين صورت انتظار است كه اكثريت مجلس استيضاح كنندگان را حمايت كنند.

عضو كميته‌ي هوا و فضاي كميسيون صنايع و معادن ابراز داشت: حال كه سازمان هوايي ياتا كه سازماني است كه شركت‌هاي هوايي را مديريت مي‌كند، اقدام به تصويب قوانين كرده است كه بايد تمامي هواپيما‌ها تست‌هاي لازمه را در اين سازمان ارائه دهند، اين استيضاح مي‌تواند به لحاظ نواقص موجود در بودجه و امكانات و كاستي‌هاي قطعات يدكي و كاستي‌هاي مديريت هوانوردي به نوعي مسوولين را حساس كند تا آنها هم شرايط لازم را براي قبول شدن در تست‌هايي كه اعلام خواهد شد نمره‌ي قبولي بگيرند و ضريب اطمينان و ايمني هوانوردي كشور را به سطح استاندارد برسانند.

در همين راستا هم‌چنين حسين اسلامي گفت: بعد از وقوع سانحه هوايي كه منجر به از دست دادن تعدادي از نظاميان و اصحاب رسانه شد، و اظهارات مسئولين مبني بر نقص فني در هواپيماي C130 كه با شش ساعت تاخير پرواز مي‌كند ضرورت حضور وزير دفاع براي پاسخگويي به اين قصور احساس مي‌شد.

نماينده مردم ساوه در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا افزود: طرح استيضاح مشكلي ندارد، زيرا نمايندگان مجلس به عنوان مدافعان و نمايندگان مردم بايد حافظ منافع سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي مردم باشند، و در راستاي چنين رسالتي پاسخگويي وزير دفاع لازم بود.

عضو كميسيون اصل نود در ادامه اظهار داشت: اما استيضاح طي فرايندي صورت مي‌گيرد كه سوال و حضور در كميسيون است، اما اين استيضاح سياسي است و با اطمينان مي‌گويم استيضاح رأي نمي‌آورد؛ هر چند وزير دفاع موظف است ظرف 10 روز با حضور در جلسه علني به سوال نمايندگان پاسخ دهد.

نماينده مردم ساوه هم‌چنين با اشاره به‌ اين‌كه جان باختگان سانحه هوايي بايد شهيد محسوب شوند، افزود: شهادت نيروي نظامي در دو شكل زمان جنگ در خط مقدم و زمان آرامش و رزمايش و تمرين نظامي مي‌باشد. ضمن آن كه نمايندگان و خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي نيز با هدف خدمت و شركت در رزمايش اعزام مي‌شدند كه آنها هم كشته شدگان در راه حفظ استقلال و امنيت جمهوري اسلامي بودند و جزء شهدا محسوب مي‌شوند.

هم‌چنين عبدالله كعبي در اين رابطه اظهار داشت: سازمان هواپيماي كشوري كه مجوز پرواز را صادر مي‌كند بايد ابعاد حادثه سقوط هواپيما را بررسي و جوابگو باشد.

عضو فراكسيون اقليت مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با بيان اين مطلب ضمن عرض تسليت به ملت ايران به مناسبت حادثه‌ي سقوط هواپيما، اظهار داشت: در بحث حمل و نقل هوايي بايد امنيت لازم ديده شود، اما متاسفانه ما بيشترين مشكلات را در پروازها داريم.

وي گفت: اين‌گونه كه گفته شده، اين هواپيما صبح نقص فني داشته ولي بعد جمعي از اصحاب خبر با اين هواپيما به ماموريت مي‌روند و در ابتداي پرواز دچار حادثه مي‌شود، و اين سوال‌برانگيز است.

كعبي ابراز داشت: در بحث‌هاي امنيت پرواز گفته شده كه نخبگان را در يك پرواز قرار ندهند كه اگر خداي ناكرده حادثه‌اي رخ داد، جامعه دچار تاثر و كمبود شديد نشود؛ زيرا در حال حاضر جامعه‌ي خبرنگاري ما ضمن ناراحتي شديد، دچار كمبود نيروهاي خوب هم مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه حتما بايد مجلس، اين مساله را از طريق نيروي هوايي و وزارت دفاع پي‌گيري كند، افزود: متاسفانه ما بعد از هر حادثه در روزهاي اول پي‌گيري مي‌كنيم، اما بعد از مدتي دچار فراموشي مي‌شويم. در حوادث قبلي هم در مراحل اول پي‌گيري شديد بوده اما فراموش شده است. مانند حادثه‌ي سقوط هواپيمايي كه مرحوم دادمان به همراه 8 نماينده‌ي مجلس در آن بودند و هواپيمايي كه در خرم‌آباد دچار سانحه شد.

نماينده‌ي مردم آبادان در مجلس ابراز داشت: هميشه گفته مي‌شود كه خلبان مقصر بوده است و خلبان هم كه جزو اولين افرادي است كه كشته مي‌شود و ديگر هيچ‌كس نمي‌تواند پاسخگو باشد.

كعبي در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا تاكيد كرد كه دستگاه‌هاي مربوطه و مجلس بايد اين مساله را پي‌گيري كنند تا ماجرا شفاف شده و از حوادث تلخ جلوگيري شود.

عضو فراكسيون اقليت مجلس، تحريم فروش هواپيما و قطعات آن را در حوادث هوايي موثر دانست و گفت: اما ما بايد راه‌هايي را پيدا كنيم تا امنيت پرواز را تامين كنيم؛ زيرا به مردم نمي‌توان گفت كه چون ما در تحريم هستيم و با آمريكا و كشورهاي استعمارگر درگير هستيم اين حوادث را داريم.

كعبي گفت: مي‌توان از كشورهاي اروپايي كه در ارتباط هستيم هواپيما و قطعات تهيه كنيم و آنها را بهينه‌سازي كنيم. ما در هواپيماسازي مي‌گوييم كه به خودكفايي رسيده‌ايم، اما هنوز نتوانسته‌ايم ضريب امنيت پرواز را بالا ببريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.