• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۷:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-16189
  • خبرنگار : 71132

همايش «آكادمي علوم انساني»/3/ سارا شريعتي: مادامي‌كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد

سارا شريعتي گفت: تا زماني كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد. در اين شرايط حاشيه‌ي دانشگاه براي رشد و شكوفايي انديشه‌هاي جديد، حاصل‌خيزتر است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا، وي كه در همايش « آكادمي علوم انساني» سخن مي‌گفت، با طرح اين پرسش كه دانش دانشگاه چيست؟ و انسان علوم انساني چه انساني است؟ اظهار داشت: دانشگاه در عين حال كه محل دانش و كسب علم است، نهادي دولتي و اجتماعي نيز هست. وقتي به دانش دانشگاهي نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم اين دانش محدود و مقيد به اداره و نهاد، معطوف به تقاضاي اجتماعي، انتظارات جامعه، مطالبات بازار كار و محافظه‌كار است؛ چرا كه مبتني بر سنتي قديمي است. وي افزود: مگر نه اين‌كه كار دانشجو جوييدن دانش است. اگر جست‌وجوي دانش در دانشگاه كه متولي دانش و مشروعيت‌بخش است، محقق نشود، پس اين امر كجا صورت مي‌گيرد؟ جست‌وجوگر دانشي كه مي‌خواهد قيد و بندهاي آكادمي را نپذيرد، بايد استقلال و آزادي خود را كجا تامين كند؟ و به دليل اين‌كه اين خواست‌ها در دانشگاه تامين نمي‌شود به حاشيه‌ي دانشگاه كشيده مي‌شود. شريعتي ادامه داد: مثلا دانشجويان به جاي حضور بر سر كلاس‌هاي درس در اين همايش حضور پيدا كرده‌اند؛ چرا كه سوال‌ها، دغدغه‌ها و مسائل‌شان الزاما در كلاس درس پاسخ داده نمي‌شود. لذا در حاشيه، محافلي ايجاد مي‌كنند تا به سوالات آنها پاسخ دهد. اين نياز دانش به آزادي و استقلال است. وي اضافه كرد: در كنار انسان دانشگاهي، انسان روشنفكر را داريم كه به سرفصل‌ها مقيد نيست و الزاما تابع تقاضاي اجتماعي هم نيست. اين انسان حرف خود را مي‌زند و از هيچ محدوديتي تبعيت نمي‌كند. شايد به همين دليل باشد كه كساني بيشترين سهم را در بسط علوم انساني داشته‌اند كه در حاشيه يا خارج از دانشگاه بوده‌اند. اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: در زمان تجزيه‌ي علوم انساني و تخصصي شدن آنها اين علوم از هم جدا شده‌اند. حال چطور مي‌توانيم در اين علوم متكثر و تجزيه شده انسان اوليه را باز پيدا كنيم. در حقيقت علم از ارايه‌ي دركي تمام از تماميت انساني ناتوان است و اينها محدوديت‌هاي علم است. وي افزود: دانش دانشگاهي دانشي محدود، مقيد و متعين است؛ در حالي كه لازم است آزادي و استقلال دانش تامين شود و جست‌وجوي حقيقت تابع مصلحت سياست، بازار كار و تقاضاي اجتماعي نباشد. تا زماني كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد. در اين شرايط حاشيه‌ي دانشگاه براي رشد و شكوفايي انديشه‌هاي جديد حاصل‌خيزتر است. به گزارش ايسنا، دكتر علي پايا نيز طي سخناني اظهار داشت: واقع شدن بر سر حوادث، ضعف ساختار سياسي و نهادهاي اجتماعي، فقدان نهادهاي آموزشي و پژوهشي كارآمد، ترجمه‌ها و تاليف‌هاي نادرست، مدهاي روشنفكري، تنگ‌مايگي زيست‌بوم عقلانيت و فقر نظريه از علل رنجوري علوم انساني - اجتماعي در ايران است. اين مدرس دانشگاه عدم آشنايي حاملان علوم انساني با تحولات قلمروهاي معرفتي قرن بيستم را از نقيصه‌هايي خواند كه به ضعف علوم انساني منجر مي‌شود و گفت: منطق موقعيت، مدلي است كه به حاملان علوم انساني كمك مي‌كند تا پيوستگي آموزه‌هايشان را با علوم طبيعي بهتر بيابند و آموزه‌هاي خود را به آن حوزه‌ها منتقل كنند. پايا در پايان خطاب به دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني گفت: شما بهتر از هر كس ديگري در اين موقعيت قرار داريد كه ضعف‌هايي را كه علوم انساني را رنجور كرده است، برطرف كنيد. هم‌چنين حجت‌الاسلام سيدرضا عاملي در باب جهاني شدن و آينده‌ي علوم انساني سخن گفت. در پايان اين مراسم نيز سخنگوي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) به نمايندگي از شوراي مركزي اين دفتر لوح تقديري را به بهاره بيات دبير سمينار تقديم كرد. محمد هاشمي گفت: ما در شوراي مركزي اعلام كرديم كه تحقق استقلال دانشگاه و آزادي آكادميك از محورهاي مورد نظر ماست؛ به همين دليل از هر طرحي در اين راستا استقبال مي‌كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.