* گزارش روز دوم همايش آكادمي علوم انساني * اظهارات غفاري، اكبرزاده، جلايي‌پور، شاپور اعتماد، يوسف اباذري، سارا شريعتي، علي پايا، محمد هاشمي ...

دومين روز همايش «آكادمي علوم انساني»، صبح و بعدازظهر امروز در دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد. معاون دانشجويي دانشكده‌ي علوم اجتماعي: عملا ممكن نيست محقق بري از ارزش باشد به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در ابتداي همايش، دكتر «غلامرضا غفاري» معاون دانشجويي دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: از تلاش‌هاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم اجتماعي براي برپايي اين گونه محافل تشكر خاص داريم. تفاوت علوم انساني با علوم طبيعي در اين است كه پژوهشگر در علوم انساني در موضوع مورد مطالعه شريك است. علاوه بر اين نكته‌اي كه بايد توجه كرد اين است كه پژوهشگر اين حوزه از سوي چند عامل تحت سلطه است، يكي از آنها پاراديم فكري است كه محقق براي خود اختيار كرده است كه عموما اين پارادايم فكري سنت فكري مسلط جامعه است. اضافه كرد: درسي كه نسبت به واقعيت از سوي محققان ايجاد مي‌شود با توجه به اختيار كردن پارادايم‌هاي مختلف متفاوت خواهد بود. علماي علوم اجتماعي بيشتر به جاي مخاطب قرار دادن مردم، علما و اساتيد ديگر را مورد خطاب خود قرار مي‌دهند. وي هم‌چنين اضافه كرد: در حوزه‌ي علوم اجتماعي صحبت از اين مي‌شود كه محقق بري از ارزش باشد و بر تحقيق خود ارزش‌گذاري نكند، اما اين در عمل ممكن نيست و دلبستگي و تعلقاتي وجود دارد. عضو سابق انجمن اسلامي دانشجويان: توجه جنبش دانشجويي به دولت سبب كمرنگ شدن جامعه‌ي مدني شد عضو سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران، اظهار داشت: با توجه به عدم وجود نهادهاي مدني، مطبوعات آزاد و مستقل و جنبش دانشجويي در اين شرايط قلب تپنده‌ي عرصه‌ي عمومي است. به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، «علي اكبرزاده» در همايش آكادمي علوم انساني در دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران افزود: انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان نيز از كهن‌ترين تشكل‌هاي دانشجويي هستند كه در لايه‌هاي مختلف حقوقي دانشگاه نفوذ پيدا كرده‌اند. به عنوان مثال انجمن اسلامي دانشجويان تنها تشكلي است كه در شوراي فرهنگي دانشگاه حق راي دارد. وي ادامه داد: آنچه در انجمن‌هاي اسلامي مهم است تفكر اسلاميت، روشنفكري ديني و توجه به دموكراسي‌خواهي است. اكبرزاده افزود: توجه جنبش دانشجويي به دولت سبب كمرنگ شدن جامعه‌ي مدني شد و باعث نگاه‌هاي ابزاري به بدنه‌ي جنبش دانشجويي شد. هم‌چنين نگاه به قدرت سبب سياست‌زدگي دانشجويان شد كه از پرداختن به نقش اصلي خود بازمانده‌اند و به تبع آن از تحولات سياسي موجود تاثير گرفته‌اند. اين فعال دانشجويي با ابراز اين عقيده كه «اساسنامه و مرامنامه‌ي انجمن‌هاي اسلامي، غير منطبق با شرايط فعلي جامعه است»، گفت: جنبش دانشجويي از طريق دانشگاه و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كنترل و محدود مي‌شود، جنبش دانشجويي هم‌چنان به لحاظ مالي به دانشگاه وابسته است. اكبرزاده در ادامه گفت: آنچه ما را در پيشبرد پروژه‌مان ياري مي‌دهد استفاده از پتانسيل انجمن‌هاي اسلامي و نشريات دانشجويي است. ما هم‌چنين بايد اولويت دموكراسي در آكادمي و سپس در جامعه را مدنظر قرار دهيم. جلايي‌پور: جامعه‌شناسي «سرگرم كننده» نسبت به «راهگشا» دست بالاتري دارد! «حميدرضا جلايي‌پور» گفت: مشكل رشته‌ي جامعه‌شناسي در ايران اين است كه جامعه‌شناسي سرگرم كننده نسبت به جامعه‌شناسي راهگشا دست بالاتري دارد. به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي در كه با عنوان جامعه‌شناسي راهگشا و جامعه‌شناسي سرگرم كننده در همايش آكادمي علوم انساني در دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، اظهار داشت: خوشبختانه در ايران در نيم قرن گذشته به خاطر زحمات مستمر اساتيد پيشين ما و مسوولان و كاركنان دانشگاه‌هاي ما رشته‌هاي علوم اجتماعي به ويژه جامعه‌شناسي شكل گرفته و به يكي از نهادهاي علمي و تحقيقي كشور بدل شده است. اين مدرس دانشگاه هم‌چنين گفت: جامعه‌شناسان ايران از دستاوردهاي علمي جامعه‌شناسان مطرح دنيا بي‌خبر نيستند و آنها را به كار مي‌برند. وي هم‌چنين انواع جامعه‌شناسي را به دو گروه جامعه‌شناسي تحليلي – تجربي و جامعه‌شناسي انتقادي تقسيم كرد و گفت: در جامعه‌شناسي تحليلي – تجربي به دنبال علل موثر وقوع پديده است تا با شناخت اين علل ما را در كنترل يا تقويت پديده‌ي مورد بررسي توانا كند. اما در جامعه‌شناسي انتقادي ارزيابي پديده و آسيب‌هاي اجتماعي بر اساس ارزش‌هاي بنيادي انسان صورت مي‌گيرد و از وضع موجود انتقاد مي‌شود. داعيه‌ي اصلي محيط‌هاي دانشگاهي ما فعلا بر روي جامعه‌شناسي تحليلي – تجربي متمركز است و هنوز جامعه‌شناسي انتقادي در متن آموزش‌هاي دانشگاهي ما قرار نگرفته است. جلايي‌پور در ادامه با معرفي دو تيپ جامعه‌شناسي راهگشا و سرگرم كننده در جامعه‌شناسي تحليلي – تجربي اظهار داشت: مشكل رشته‌ي جامعه‌شناسي در ايران اين است كه جامعه‌شناسي سرگرم كننده نسبت به جامعه‌شناسي راهگشا دست بالاتري دارد. به طور مثال جامعه‌ي ايران معتادترين جامعه‌ي جهان است ولي هنوز در بررسي اين سرطان ويرانگر جامعه علل موثر آن روشن نشده است. به همين دليل هم‌اكنون نه دستگاه‌هاي حكومتي و نه نهادهاي مدني نتوانستند براي مهار اين عارضه‌ي ويرانگر علل موثر را هدف‌گيري كنند. يكي از علل آن اين است كه در ايران جامعه‌شناسي راهگشا دست بالا را ندارد و انبوه تحقيقات اجتماعي آرشيوي فضاي علت‌يابي واقعي را تيره كرده است. اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: به دليل اينكه جامعه‌شناسي راهگشا به آموزش صريح و روشن استاد و نه آموزش ابهام‌افزاي استاد، عرصه‌ي عمومي امن، اطمينان خاطر مردم و كارفرماياني كه دوغ را از دوشاب تشخيص دهند نياز دارد جامعه‌شناسي راهگشا دست بالا را ندارد. در صورتي كه در ايران با انجام جامعه‌شناسي سرگرم كننده و آرشيوي محقق حق‌التحقيقش را مي‌گيرد مسوولان هم گزارش كار را در بالا بردن بودجه‌هاي تحقيقاتي ارايه مي‌دهند و به آن فخر مي‌كنند، دانشجو هم با ارايه‌ي پايان‌نامه‌ي مدرك تحصيلي‌اش را مي‌گيرد. لذا زمينه‌ي تشويقي مناسبي وجود ندارد كه محقق به سمت جامعه‌شناسي راهگشا كه با زحمت به دست مي‌آيد و زندگي محقق را ناامن مي‌كند كشيده شود. شاپور اعتماد: صنعتي شدن دانشگاه‌ها تبعات امنيتي دارد دكتر «شاپور اعتماد» طي سخناني در همايش آكادمي علوم انساني در دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران، گفت: صنعتي شدن دانشگاه‌ها تبعات امنيتي دارد . به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي اظهار داشت: اكنون در مسيري قرار گرفته‌ايم كه صنعتي شدن دانشگاه‌ها در دستور كار است؛ در حالي كه اين صنعتي كردن از لحاظ امنيتي تبعاتي دارد و امكانات جديدي را فراهم مي‌كند كه قلمرو آزاد و مصون از عرصه‌ي روزمرگي اجتماعي در معرض انواع نفوذها – اگر نگوييم تعرضات – قرار بگيرد. وي افزود: با توجه به افزايش دانشجويان در دانشگاه‌ها بايد ديد چه‌طور مي‌توانيم با استفاده از نيروي فكري دانشجويان در پيشبرد مقاصد فرهنگي كشور موثر باشيم. اعتماد با بيان اين‌كه «با وجود امكان تغيير پرسنل دانشگاه‌ها، استراتژي جاافتاده‌اي در آنها وجود دارد»، گفت: جاي تاسف است كه در رشته‌هاي علوم انساني هيچ استاندارد بين‌المللي را رعايت نكرده‌ايم. يوسف اباذري: فضاي دانشگاه در قبال جريانات سياسي بلادفاع است در ادامه‌ي اين همايش، دكتر «يوسف اباذري» نيز اظهار داشت: دانشگاه به سه رويكرد عقل، فرهنگ و كيفيت و كارآمدي تقسيم مي‌شود. نوع سوم دانشگاه براي كساني كه طرفدار دو نوع اول هستند ايجاد نگراني مي‌كنند. آنها معتقدند با ايجاد دانشگاهي كه رويكرد آن معطوف به كيفيت و كارآمدي است، دانشگاه از رواج عقل و فرهنگ باز مي‌ماند و الزامات صنعتي، خود را به علوم انساني تحميل مي‌كند و علوم انساني كارگزار صنعت مي‌شود. وي افزود: دانشگاه در ايران از بالا ايجاد شد و در آن بيش از آن‌كه علوم انساني مورد نظر باشند، علوم پايه مورد توجه بودند، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته، دانشگاه‌ها عمدتا علوم انساني را مورد توجه قرار مي‌دهند. اين استاد دانشگاه گفت: در ايران همواره اين سنت وجود داشته كه جوان ايراني خارج از دانشگاه فرهيخته شود. كساني مثل شريعتي و آل احمد خارج از دانشگاه پرورانده شدند و در مقابل، افرادي كه در دانشگاه بودند، دست بسته بودند. اين نقصي بود كه علوم انساني ما همواره با آن روبه‌رو بود اما اين تقابل را در كشورهاي پيشرفته مشاهده نمي‌كنيم. وي افزود: فضاي دانشگاه در قبال جريانات سياسي بلادفاع است، اكنون مدتي است كه رويكرد چپ در دانشگاه گسترش پيدا كرده و اين رجعت به همان چپي است كه شكست خورده است. اباذري با تاكيد بر اين‌كه «وظيفه‌ي علوم انساني جلوگيري از بازگشت به بربريت است»، اظهار داشت: بايد درباره‌ي فرهنگ دانشگاه و نقش عقل و علوم انساني در دانشگاه تأمل كنيم تا بتوانيم در قبال بربريت مقاومت كنيم. سارا شريعتي: مادامي‌كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد سارا شريعتي گفت: تا زماني كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد. در اين شرايط حاشيه‌ي دانشگاه براي رشد و شكوفايي انديشه‌هاي جديد، حاصل‌خيزتر است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا، وي كه در همايش « آكادمي علوم انساني» سخن مي‌گفت، با طرح اين پرسش كه دانش دانشگاه چيست؟ و انسان علوم انساني چه انساني است؟ اظهار داشت: دانشگاه در عين حال كه محل دانش و كسب علم است، نهادي دولتي و اجتماعي نيز هست. وقتي به دانش دانشگاهي نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم اين دانش محدود و مقيد به اداره و نهاد، معطوف به تقاضاي اجتماعي، انتظارات جامعه، مطالبات بازار كار و محافظه‌كار است؛ چرا كه مبتني بر سنتي قديمي است. وي افزود: مگر نه اين‌كه كار دانشجو جوييدن دانش است. اگر جست‌وجوي دانش در دانشگاه كه متولي دانش و مشروعيت‌بخش است، محقق نشود، پس اين امر كجا صورت مي‌گيرد؟ جست‌وجوگر دانشي كه مي‌خواهد قيد و بندهاي آكادمي را نپذيرد، بايد استقلال و آزادي خود را كجا تامين كند؟ و به دليل اين‌كه اين خواست‌ها در دانشگاه تامين نمي‌شود به حاشيه‌ي دانشگاه كشيده مي‌شود. شريعتي ادامه داد: مثلا دانشجويان به جاي حضور بر سر كلاس‌هاي درس در اين همايش حضور پيدا كرده‌اند؛ چرا كه سوال‌ها، دغدغه‌ها و مسائل‌شان الزاما در كلاس درس پاسخ داده نمي‌شود. لذا در حاشيه، محافلي ايجاد مي‌كنند تا به سوالات آنها پاسخ دهد. اين نياز دانش به آزادي و استقلال است. وي اضافه كرد: در كنار انسان دانشگاهي، انسان روشنفكر را داريم كه به سرفصل‌ها مقيد نيست و الزاما تابع تقاضاي اجتماعي هم نيست. اين انسان حرف خود را مي‌زند و از هيچ محدوديتي تبعيت نمي‌كند. شايد به همين دليل باشد كه كساني بيشترين سهم را در بسط علوم انساني داشته‌اند كه در حاشيه يا خارج از دانشگاه بوده‌اند. اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: در زمان تجزيه‌ي علوم انساني و تخصصي شدن آنها اين علوم از هم جدا شده‌اند. حال چطور مي‌توانيم در اين علوم متكثر و تجزيه شده انسان اوليه را باز پيدا كنيم. در حقيقت علم از ارايه‌ي دركي تمام از تماميت انساني ناتوان است و اينها محدوديت‌هاي علم است. وي افزود: دانش دانشگاهي دانشي محدود، مقيد و متعين است؛ در حالي كه لازم است آزادي و استقلال دانش تامين شود و جست‌وجوي حقيقت تابع مصلحت سياست، بازار كار و تقاضاي اجتماعي نباشد. تا زماني كه آكادمي نتواند آزادي و استقلال دانش را تامين كند، محافلي در حاشيه‌ي آن به وجود مي‌آيد. در اين شرايط حاشيه‌ي دانشگاه براي رشد و شكوفايي انديشه‌هاي جديد حاصل‌خيزتر است. علي پايا: ضعف‌هاي علوم انساني را برطرف كنيد به گزارش ايسنا، دكتر علي پايا نيز طي سخناني اظهار داشت: واقع شدن بر سر حوادث، ضعف ساختار سياسي و نهادهاي اجتماعي، فقدان نهادهاي آموزشي و پژوهشي كارآمد، ترجمه‌ها و تاليف‌هاي نادرست، مدهاي روشنفكري، تنگ‌مايگي زيست‌بوم عقلانيت و فقر نظريه از علل رنجوري علوم انساني - اجتماعي در ايران است. اين مدرس دانشگاه عدم آشنايي حاملان علوم انساني با تحولات قلمروهاي معرفتي قرن بيستم را از نقيصه‌هايي خواند كه به ضعف علوم انساني منجر مي‌شود و گفت: منطق موقعيت، مدلي است كه به حاملان علوم انساني كمك مي‌كند تا پيوستگي آموزه‌هايشان را با علوم طبيعي بهتر بيابند و آموزه‌هاي خود را به آن حوزه‌ها منتقل كنند. پايا در پايان خطاب به دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني گفت: شما بهتر از هر كس ديگري در اين موقعيت قرار داريد كه ضعف‌هايي را كه علوم انساني را رنجور كرده است، برطرف كنيد. هم‌چنين حجت‌الاسلام سيدرضا عاملي در باب جهاني شدن و آينده‌ي علوم انساني سخن گفت. سخنگوي دفتر تحكيم(علامه): تحقق استقلال دانشگاه و آزادي آكادميك مورد نظر ماست در پايان اين مراسم نيز سخنگوي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) به نمايندگي از شوراي مركزي اين دفتر لوح تقديري را به «بهاره بيات» دبير همايش تقديم كرد. «محمد هاشمي» گفت: ما در شوراي مركزي اعلام كرديم كه تحقق استقلال دانشگاه و آزادي آكادميك از محورهاي مورد نظر ماست؛ به همين دليل از هر طرحي در اين راستا استقبال مي‌كنيم. اين همايش دوروزه عصر امروز پايان يافت. ------------ در حاشيه ------------ دكتر «غلامرضا غفاري» معاون دانشجويي دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران در حاشيه‌ي اين برنامه به خبرنگار ايسنا گفت: از نظر ما فعاليت انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم اجتماعي تا پايان سال يعني زمان برگزاري انتخابات آن رسميت دارد و تاكنون دستوري مبني بر لغو فعاليت‌هاي آن به ما ابلاغ نشده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.