• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-17027
  • خبرنگار : 71274

/15 روز از پرواز ناباورانه اصحاب رسانه گذشت/ *مسوولان هم‌چنان وعده پيگيري مي‌دهند*

فرمانده ستاد مشترك ارتش گفته بود كه تا چند روز آينده گزارش كميته‌ي بررسي پرونده سقوط هواپيماي سي - 130 ارائه خواهد شد. معاون اجرايي رييس‌جمهور نيز تاييد كرده بود كه تا چند روز ديگر گزارشي در اين زمينه داده خواهد شد. مجلس نيز تصميم داشت كه چهارم دي‌ماه وزير دفاع را در ارتباط با اين حادثه استيضاح كند، ولي تاكنون نه تنها نتيجه‌اي از گزارش‌هاي مطرح شده به دست نيامده بلكه در آخرين جلسه اين هفته مجلس اعلام شد كه استيضاح وزير دفاع تا يك ماه آينده به تاخير افتاده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) هر چند آن‌چه پيش آمده از اذهان اصحاب رسانه پاك نخواهد شد اما امروز مروري بر چگونگي وقوع اين حادثه به يادمان مي‌آورد كه مقارن ساعت 13:24 سه‌شنبه. 15 آذر ماه 1384 يك فروند هواپيمايي نظامي سي - 130 به شماره پرواز 514 با 106 نفر سرنشين نظامي و غيرنظامي كه جهت انجام ماموريتي عازم شهرستان بندرعباس بود، پس از پرواز از باند فرودگاه مهرآباد تهران و قريب 8 دقيقه طي مسير بر اساس آن‌چه ستاد حوادث غير مترقبه كشور اعلام كرد در ادامه پرواز دچار نقص فني در سيستم موتور شد و خلبان به قصد فرود اضطراري در مسير باند فرودگاه مهرآباد ارتفاع خود را كم كرد كه در همان زمان به بلوك شماره 52 ساختمان 10 طبقه واقع در شهرك توحيد (حومه جنوب غربي تهران) اصابت و سقوط كرد.

در اين حادثه تاسف‌بار، كليه سرنشينان هواپيما شامل خلبان، گروه پرواز، خبرنگاران نظامي و غيرنظامي، افسران و درجه‌داران و حداقل 10 نفر از هموطنان نيز كه در محل سقوط هواپيما ساكن بودند يا حضور داشتند، شهيد شدند.

اين مانور رزمايش بزرگ «عاشقان ولايت» نام داشت كه قرار بود در چابهار اجرا شود و اميرسرتيپ سيدعبدالرحيم موسوي رييس ستاد مشترك ارتش اين مانور را در نوع خود اولين و بزرگترين مانور اعلام كرده بود.

مانند حاشيه هر حادثه ديگري به سرعت پيام‌هاي تسليت از سوي مقامات، مسوولان، شخصيت‌هاي، گروههاي سياسي و انجمن‌هاي صنفي صادر و در ارتباط با اين حادثه ستاد بزرگداشت جانباختگان عرصه خبر نيز در وزارت ارشاد تشكيل و با موافقت شهردار تهران‏‏، قطعه‌ 231 براي دفن شهداي رسانه‌ها تعيين شد.

با پايان كار جست‌و‌جوي پيكر شهداي حادثه سقوط هواپيما، اسامي مسافرين پرواز هواپيماي سي - 130 سانحه نيز اعلام شد. خبرنگاران و عكاسان ايسنا، ايرنا، فارس، كيهان، همشهري و تعداد زيادي از خبرنگاران و تصويربردان صدا و سيما از جمله شهداي اين سانحه بودند.

هرچند كه رييس بنياد شهيد در بخشنامه‌اي اعلام كرد كه جانباختگان حادثه سقوط هواپيماي سي- 130 شهيد محسوب نمي‌شوند، اما پاسدار ميرفيصل باقرزاده رييس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس همه سرنشينان هواپيماي سانحه ديده سي – 130 را شهيد ناميد. پس از آن معاونت فرهنگي و تبليغاتي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح نيز تاكيد كرد كه كادر پروازي و سرنشينان هواپيماي سي – 130 شهيد محسوب مي‌شوند. دادستان‌كل‌كشور نيز تاكيد كرد كه قربانيان ‌حادثه سقوط هواپيما شهداي نظام هستند. در دولت نيز اختلاف نظري درباره شهيد بودن قربانيان حادثه سقوط هواپيما وجود ندارد ولي با اين حال معاون رييس‌جمهور خاطرنشان كرده است كه تصميم كميسيون داخلي ارتش درباره اطلاق «شهيد» به جانباختگان اين سانحه هنوز به بنياد شهيد اعلام نشده است، بنياد شهيد نيز هم‌چنان منتظر دريافت اين تصميم است.

براي ريشه‌يابي و بررسي ابعاد اين فاجعه‌ با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح و اخذ گزارش‌ها از وزارتخانه‌هاي دفاع و راه و ترابري و نيروي هوايي ارتش بررسي دقيق ابعاد حادثه در دستور كار كميته‌ي دفاعي مجلس قرار ‌گرفت تا احتمالات گوناگون مطرح شده مانند احتمال نقص فني قبل از پروز و علت تاخير 6 ساعته و چگونگي هدايت برج مراقبت و امكان فرود اضطراري در خارج از باند مهرآباد و ميزان آمادگي‌هاي فني هواپيما و چگونگي صدور مجوز پرواز در بررسي‌ها شفاف شود. هم‌چنين نامناسب بودن موقعيت فرودگاه مهرآباد و همجواري با مناطق مسكوني و ميزان ترافيك هوايي نيز از مواردي بود كه رضا طلايي نيك رييس‌كميسيون دفاعي مجلس اعلام كرد بايد در وقوع اين فاجعه مورد بررسي قرار گيرد و يادآور شد كه با توجه به تحريم 27 ساله‌ي صنعت و خدمات هوايي از سوي آمريكا بايد ميزان تاثير اين تحريم‌ها در اين گونه سوانح هوايي نيز بررسي شود.

مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين اعلام كرد كه اگر احساس شود در روند رسيدگي به علل سقوط هواپيماي مذكور كوتاهي‌هايي صورت مي‌گيرد، قطعا از اهرم‌هاي خود استفاده خواهد كرد، تا آن‌جا كه گفته شد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كميته‌اي متشكل از اعضاي كميسيون و عده‌اي از كارشناسان خبره براي مشخص شدن علل سقوط هواپيماي سي–130 ارتش متشكل از يك سري افراد خبره و استخوان‌خرد كرده‌هاي نيروي هوايي ارتش براي انجام امورتحقيقاتي تشكيل خواهد داد.

ظاهرا اين راهكار كميسيون مبني برتحقيقات و فعاليت پويا براي مشخص شدن علل حادثه، راهكاري عملياتي است و براي اولين بار است كه مجلس گامي برمي‌دارد كه طي آن فقط منتظر نتايج تحقيقات دستگاه‌هاي مسوول نمي‌ماند.

ازسوي ديگر هيات ‌دولت نيز بر پيگيري با سرعت و با دقت علل حادثه از سوي علي‌ سعيدلو معاون اجرايي رييس جمهور كه از سوي احمدي‌نژاد مسوول پيگيري اين ماجرا معرفي شد، تاكيد كردند. دولت بارها تاكيد كرد كه تا رسيدن به نتيجه قطعي مساله را پيگيري خواهد كرد.

قوه‌قضاييه نيز تاكيد كرد كه حقوق شهيدان اين حادثه بايد توسط دستگاه‌هاي اجرايي احقاق شود.

در اين بين شنيده شد كه برخي شاهدان و برخي نزديكان جان‌باختگان عنوان كرده‌اند كه خلبان اول، با اين هواپيما پرواز نكرده و خلبان ديگري پرواز كرده است، كه كريم قوامي فرمانده نيروي هوايي ارتش اين‌كه خلبان هواپيما عوض شده باشد را رد كرد.

درهمين راستا گفته شد كه دادسراي فرودگاه نيز موضوع سقوط هواپيما و احتمال قصور در ايجاد اين حادثه را پي‌گيري خواهد كرد.

هم‌چنين جمعي از خبرنگاران رسانه‌ها شكايتي را در مورد اين حادثه به قاضي سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران نوشتند كه اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني قوه‌ي قضاييه اعلام كرد كه پي‌گير خواسته‌هاي جامعه رسانه‌اي كشور در مورد علل و عوامل اين سانحه خواهد بود و يك قاضي ويژه براي اين امر در نظر گرفته شده است.

تشكيل تيم كارشناسي از سوي نيروي هوايي ارتش نيز براي نظارت و بررسي حادثه ضروري دانسته شد.

گروه 29 نفره‌اي نيز با حضور سازمان هوايي نيرو‌هاي مسلح، واحد‌هاي اجرايي و نظامي، وزارت دفاع و راه و ترابري، ستاد مشترك ارتش، ستاد كل نيرو‌هاي مسلح و سازمان قضايي، براي تحقيق و همكاري در اين زمينه تشكيل شد، اما هنوز به علل اصلي فاجعه سقوط هواپيما پي نبرده‌اند.

كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي به تازگي با حضور رييس گروه تحقيق 29 نفره –امير پورشاسب- و ساير مسوولان ذي‌ربط ، نشستي را تشكيل داد كه نتايج آخرين اقدامات و روند تحقيق نسبت به سقوط هواپيماي سي - 130 در اين جلسه گزارش شد. ولي بنابر آن‌چه رييس‌ اين كميته اظهار داشت هنوز به پاسخ شفاف دست نيافته‌اند.

در نشست جداگانه‌اي اين كميته، سازماندهي گروه مشاوره و كارشناسي فني براي نظارت موثرتر بر تحقيق و ريشه‌يابي سانحه‌ي سقوط هواپيما را انجام و علاوه بر استفاده از نتايج تحقيق كميته‌ي 29 نفره، كميته‌ي كارشناسي‌اي براي بررسي جداگانه را در دستور كار خود قرار داد.

كميته‌ي پيگيري كننده‌ي حادثه‌ي سقوط هواپيماي سي - 130 فراكسيون اقليت مجلس نيز جلسه‌اي در پايگاه نيروي هوايي تشكيل داد. امير همتي، ستوان خلبان نادري، فرماندهان نيروي هوايي، و سرخلبان سرهنگ آذركيش براي ارائه‌ي گزارشات خود در اين جلسه حضور يافتند.

بر اساس آن‌چه گرامي مقدم گفته است: ستوان خلبان نادري در اين جلسه دلايل عدم پروازش را ارائه داد و اعلام كرد كه "يك نوع از دو نوع سيستم ناوبري هواپيما از كار افتاده و اختلاف 10 درجه به وجود آمده بود كه باعث شد تا خلبان شهيد گوهري از پرواز امتناع كند و پس از تعميرات لازمه از سوي مهندسين پرواز و اعلام رفع نقص فني، با اعلام آمادگي خلبان گوهري پرواز صورت گرفت و اينجانب مقرر بود به عنوان خلبان رزرو در صورتيكه خلبان گوهري همچنان در عدم پرواز اصرار كند به عنوان خلبان، هواپيما را هدايت كنم." به هر حال چون ديد فرودگاه نيز كافي نبود لذا براي مناسب شدن ديد خلبان و هم‌چنين رفع نقص هواپيما پرواز به تاخير افتاد.

سرهنگ آذركيش نيز به عنوان كسي كه براي هدايت هواپيما و هماهنگي با برج مراقبت به كاروان رفته بود، گزارشي ارائه كرد. از جمع‌بندي‌هاي صورت گرفته در اين جلسات مشخص شد كه حادثه به شكلي كه عنوان شده نبوده، بلكه در اصل هواپيما قصد فرود در شهرك توحيد را نداشته و در اين شهرك سقوط كرده است.

شايد جوان بودن ستوان بابك گوهري، خلبان 30 ساله هواپيماي سي - 130 باعث شد تا برخي شايعات مبني بر مقصر بودن وي در وقوع اين حادثه شكل بگيرد اما عدم پذيرش چنين شايعه‌اي از سوي اصحاب رسانه و رد صريح آن از سوي مسوولان مربوطه از دامنه‌دار شدن اين شايعه جلوگيري كرد.

در همين راستا امير سرتيپ كريم قوامي فرمانده‌ نيروي هوايي ارتش برخي از اظهارات مبني بر كم تجربه بودن خلبان هواپيماي سي - 130 را - كه قريب 2200 ساعت سابقه‌ي پرواز داشت - رد كرد و گفت كه خلبان اين هواپيما داراي استانداردهاي لازم براي پرواز بوده و سابقه‌ي پروازي بالا نيز داشت.

پيگيري پرونده‌ي سقوط هواپيماي حامل خبرنگاران يكي از موضوعاتي است كه شايد در جامعه و حتي بين مسوولان كهنه شود ولي براي اصحاب رسانه كه اين‌بار خود صاحبان اصلي اين درد هستند هيچگاه كهنه نخواهد شد.

امير خرمي طوسي جانشين فرمانده‌ي ستاد مشترك ارتش در پاسخ به يكي از همين پيگيري‌ها، اخيرا از ارائه‌ي گزارش كميته‌ي بررسي پرونده سقوط هواپيماي سي - 130 طي چند روز آينده خبر داد.

بر اساس آن چه گفته شده است؛ 21 نفر از كارشناسان فني و پروازي و پزشكي و نماينده‌ي سازمان قضا و همكاران حفاظت اطلاعات و ستاد كل مشترك در حال بررسي اين پرونده هستند. اين گروه كاملا مستقل و زير نظر معاونت بازرسي ستادكل فعاليت مي‌كند و با وجود مراحل بررسي طي همين روزها گزارش خود را ارائه مي‌كند.

هم‌چنين علي سعيدلو معاون اجرايي رييس‌جمهور از تشكيل هياتي 30 نفره در ستاد كل نيروهاي مسلح خبر داد كه مامور شده است در ارتباط با دلايل سقوط اين هواپيما تحقيق و گزارش خود را اعلام كند.

با وجود اين كه پس از گذشت پنج روز از حادثه، طرح استيضاح وزير دفاع از سوي برخي نمايندگان مجلس ارائه و پس از بررسي از سوي هيات رييسه، اعلام وصول شد، و در حالي كه دولت اعتقاد دارد بررسي علل سقوط هواپيما نياز به استيضاح وزير دفاع ندارد، قرار بود سردار مصفطي محمدنجار يكشنبه چهارم دي‌ماه براي پاسخگويي به نمايندگان استيضاح‌كننده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور يابد اما در آخرين روز از جلسه رسمي اين هفته مجلس از سوي حداد عادل اعلام شد كه استيضاح كنندگان پس از جلسه‌اي كه با وزير دفاع داشتند به اين نتيجه رسيدند كه زمان استيضاح مناسب نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.