• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8409-17082

با حضور ضياء موحد، محمد اردشير و محسن كديور، كتاب «مباني منطق موجهات» نوشته‌ي دكتر لطف‌الله نبوي نقد شد

جلسه نقد و بررسي كتاب «مباني منطق موجهات» نوشته دكتر لطف‌الله نبوي با حضور دكتر ضياء موحد، دكتر محمد اردشير، دكتر محسن كديور و جمعي از دانشجويان، ديروز با همكاري گروه فلسفه و منطق جهاد دانشگاهي در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ضياء موحد در اين جلسه نقد را دليل قوت كار دانست و گفت: نقد، اين اطمينان علمي را مي‌رساند كه مولف، اثر خود را در حضور اساتيد ديگر بررسي كند، در صورتي‌كه سنت نقد در جامعه ما چندان قوي نيست. وي افزود: نگارش كتاب منطقي كلاسيك، تدريس آن و كتاب‌هايي كه مرجع شدند، اندك است، اما ده‌ها كتاب در دست توليد است. استاد موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه، فرمول‌هاي اين كتاب را بسيار زياد و ناقص دانست و افزود: فرمول‌زدگي از مشكلات ماست؛ كسي كه بخواهد «منطق موجهات» را معرفي كند، چرا نتايج واحد را با دو سيستم به‌دست مي‌آورد؟ وي گفت: براهين 10 سطري كه هيچ‌كس از آن استفاده نمي‌كند، جنبه تاريخي دارد و بايد در رشته تاريخي بياوريم. به لحاظ روش‌شناسي، نصف كتاب زايد است و هر آن‌چه كه در استنتاج است يا استنتاج است يا اصل موضوعه و... كه وقت دانشجو را تلف مي‌كند و كارهاي رشل در منطق موجهات و در قياس‌هاي شرطي، غلط است. دكتر موحد فرمول زياد را ترس‌آور دانست و گفت: هيچ كتاب غربي را سراغ ندارم كه تمام كتاب به دو روش تكرار شود و با فرمول‌هاي زايد انباشته شود، آن‌هم براي رشته فلسفه كه چهار فرمول تكرار شد و حرفش حرفي بود كه 20 سال پيش زدند. وي در پايان گفت: بحثي كه تمام نيست، وارد شدن به آن بي‌معناست. وقتي قضاياي ما متغير باشند، برهان ما داراي چه وضعيتي خواهد شد؟ دكتر محمد اردشير - استاد گروه رياضي دانشگاه صنعتي شريف - نيز با اظهار اميدواري در مورد نقد كتاب گفت: متاسفانه نقد در جامعه ما غالبا حمل بر اين مي‌شود كه به نويسنده حمله مي‌شود و به سعي در دفاع نظامي مي‌انجامد كه اميدواريم در چاپ بعدي كتاب اين مسائل درج شود و همين كه كسي همت مي‌كند و كتاب چاپ مي‌كند، جاي تشكر دارد. وي نگارش كتاب را در دو نوع دانست و اظهار داشت: نوع اول تحليلي به نوعي مستقل از مخاطب است، البته اين استقلال به طور نسبي است. نوع دوم آموزشي است كه حساس به مخاطب است و به نظر من علت غايي نويسنده براي نوشتن چنين كتابي براي گروهي است كه بسيار تعيين‌كننده و مبتني بر روش تعليمي است. اردشير، مشكل خود در مورد كتاب «مباني منطق موجهات» را اين چنين بيان كرد: من نتوانستم مخاطبان كتاب را حلاجي كنم كه از چه گروهي هستند، آيا دانشجويان فلسفه‌اند يا رياضي يا منطق رياضي كه اگر براي رشته رياضي و منطق رياضي باشد، كتاب بسيار فقيري است. ماده رياضي با توجه به پيشرفت عظيم منطق موجهات در 30 -20 سال اخير بسيار كم است و راضي‌كننده نيست كه دانشجوي رياضي منطق موجهات بخواند. وي افزود: بر فرض مخاطب، دانشجويان منطق در دپارتمان فلسفه باشند كه فرماليزم كتاب بيش از حد است، انبوهي از فرمول‌هاي مختلف و اثبات‌هاي صوري آن براي كساني كه برهان رياضي ندارند، كلافه‌كننده است و اين يك مشكل اساسي در كتاب‌نويسي است. به گفته اين استاد رياضي، كتاب نوشتن در منطق موجهات براي دانشجويان رياضي آسان‌تر از نگارش آن در رشته فلسفه است و منطق نوشتن براي رشته فلسفه به دليل ذاتي سخت است. وي با اشاره به اين جمله كه در منطق كلاسيك، جمله شرطيه بازتاب و منعكس‌كننده صددرصد مفهوم كلاسيك استلزام است گفت: قضيه استنتاج در منطق موجهات برقرار نيست. او در پايان با تاسف از وجود بحث اثبات‌پذيري در كتاب مذكور گفت:‌ طبق نوشته كتاب « اگر اثبات‌پذير باشد كه « اگر علم انسان اثبات‌پذير است صادق است، آن گاه علم حساب اثبات‌پذير است» اين جمله يعني چه؟ كاش نبود، چون انبوهي از غلط است. به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه جلسه، دكتر لطف‌الله نبوي - استاد دانشگاه تربيت مدرس - به دفاع از كتاب خود پرداخت و گفت: پاره‌اي از مباحث انتهايي كتاب (شيوه استنتاجي طبيعي واقع‌گرا) دغدغه‌ها را آشكار مي‌كند و به لحاظ اصل موضوعي سيستم واقع‌گرا در تامل دوباره بخش دوم كتاب، بحث تماميت را عنوان كردم كه فراتر از فرموده دكتر موحد و اردشير تجديد مي‌شود و به آن اكتفا مي‌شود. وي گفت: در مورد رشل فكر نمي‌كنم اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و جاي بحث و تامل است. رشل حق بزرگي به گردن ما دارد، هر چند 15 سال مطرح شد و بايد رويكرد انتقادي داشت و من همه جا هم تحسين نكردم. نقدهايي هم دارم كه در جايي ديگر منتشر شده است. دكتر نبوي در پاسخ صريح دكتر اردشير كه اين كتاب براي چه قشري نوشته شده است؟ همچنين در جواب محسن كديور گفت:‌ اين كتاب براي دانشجويان رشته منطق با يك رويكرد فلسفي نه رياضي قابل استفاده است و فرماليزم زبان آن هم از دغدغه‌هاي اصلي من است كه بر مبناي اصل موضوعه است. وي صراحتا اعلام كرد: اين كتاب تستي است در منطق موجهات. سنگ بنيادين است و براي فهم قوي متن‌هاي خارجي اين كتاب لازم بود. به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام كديور اجراي اين مراسم را بر عهده داشت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.