• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8409-17226
  • خبرنگار : 90062

مهندس مفيدي: بقا و رشد شركت‌هاي ايراني مستلزم داشتن مزيت رقابتي است برخورداري سازمان‌ها از مديران مجهز به تفكر استراتژيك ضروري است

بقا و رشد شركت‌هاي ايراني در فضاي رقابتي مستلزم داشتن مزيت رقابتي است و رويكردهايي كه قادر است براي سازمان‌هاي ما مزيت رقابتي خلق كند، استراتژي است.

به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، مهندس مفيدي ـ رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ـ در سومين كنفرانس بين‌المللي مديريت، رشد مقالات و حضور شركت‌كنندگان را حاكي از اثربخش بودن و تاثيرگذاري آن بر جامعه مديريتي كشور دانست و افزود: ايجاد كميته صنعت و داوري مقالات در حوزه علمي دانشگاهي و كاربرد صنعتي و اختصاص بخشي از زمان كنفرانس به ارائه دستاوردها و تجارب مديريتي حوزه صنعت كشور، موجب شده كه مباحث مديريتي در حد تئوري باقي نماند و نمونه‌هاي موفق به‌كارگيري اين تكنيك‌ها در كشور مطرح و الگوبرداري شود.

وي، جهاني شدن اقتصاد را يكي از ويژگي‌هاي اقتصاد امروز دنيا عنوان كرد كه در آن آزادسازي مبادلات تجاري در اقصي ‌نقاط جهان متبلور شده است.

مفيدي در ادامه به ويژگي‌هاي اقتصاد جهاني اشاره كرد و افزود: گسترش رقابت در سطح بين‌الملل، درك عدم كارايي دولت‌ها در تصدي‌گري امور اجرايي، تقسيم كار و توزيع منطقه‌اي تخصص‌هاي توليدي، بهينه‌سازي در استفاده از منابع، حذف ديدگاه‌هاي سنتي و جايگزيني رويكرد نوگرايانه و تزاحم اقتصاد يارانه‌اي با اقتصاد جهاني را از اهم اين ويژگي‌ها عنوان كرد.

وي با بيان اين كه نگاه صنعت امروزي به بيرون، از مشتري و بازار مصرف گرفته تا تحولات علمي و تكنولوژيكي، دو ويژگي ممتاز به آن بخشيده است، افزود: اين دو ويژگي شامل تحول در توليد بازار محور و رقابت‌پذير در سطح كلان و بهره‌گيري از علم و فناوري روز است كه مهمترين شاخص‌ها براي ارزيابي كارآمدي بنگاه‌هاي صنعتي را تشكيل مي‌دهند.

رييس هيات مديره و مديرعامل شركت سهامي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با تاكيد بر اين كه بي‌توجهي به رقابت، موجب فنا و نيستي يك موسسه اقتصادي مي‌شود، اظهار كرد: بنگاه‌هاي زيادي در بازارهاي جهاني در تلاشند كه در رقابت با يكديگر، بيشترين سهم را از بازار كسب كنند و حداكثر سود را داشته باشند، بنابراين در يك محيط رقابتي هيچ كسب و كاري در حاشيه امن قرار ندارد.

وي در عين حال يادآور شد: رقابت از مهمترين عناصر موجود در فعاليت اقتصادي است، لذا هوشياري نسبت به رقيب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وي به مهمترين چالش‌هاي ايران در حوزه رقابت اشاره و اظهار كرد: نقش دولت در اقتصاد كشور بسيار پررنگ‌ است و شرايط اقتصاد بازار كاملا بر آن حاكميت ندارد، لذا هنوز ساختارهاي رقابتي كامل نشده‌اند و بخش خصوصي جايگاه مناسبي در اقتصاد و به ويژه صنعت پيدا نكرده است. همچنين گرايش نخبگان به مهاجرت به كشورهاي صنعتي و پيشرفته در قالب پديده فرار مغزها موجب انتقال ارزشمندترين و تجديدناپذيرترين سرمايه كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران شده است. بخش صنعت نيز تحت تاثير منابع ارزي دولتي و حمايت‌هاي آن و اعمال سياست‌هاي جايگزيني واردات و توجه به بازارهاي داخل قرار داشته و از جريان رقابت و حضور در بازارهاي بين‌الملل بازمانده است.

مفيدي، ايجاد فضاي كسب و كار به سمت رقابتي شدن را از تاثيرات افزايش تعامل تجاري كشور با جهان عنوان كرد و افزود: برنامه دولت براي عضويت در WTO، افزايش سالانه حجم صادرات صنعتي و نيز حضور ملموس‌تر شركت‌هاي خارجي در بازارهاي ايران، اين روند را به خوبي نشان مي‌دهد.

وي در ادامه اظهار كرد: با رقابتي شدن تدريجي فضاي كسب و كار و همچنين افزايش تعامل تجاري با جهان و ضرورت ورود بنگاه‌ها به بازارهاي خارجي، مساله شناخت و به‌كارگيري رويكرد استراتژي توسط مديران ايراني روز به روز جدي‌تر مي‌شود.

مفيدي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه هدف مديران ارشد سازمان‌ها، رشد و يا حداقل بقاي آن است، لذا برخورداري سازمان‌ها از مديران استراتژيست و مجهز به رويكرد و تفكر استراتژيك ضرورتي غيرقابل انكار است.

وي در ادامه افزود: اولين گام براي رسيدن به يك استراتژي واقعي نگاه رو به بيرون يعني بازارهاي جهاني است. هنگامي كه وارد عرصه رقابتي شويم، لزوم استراتژي براي هر كسي ملموس‌تر مي‌شود. اگر امكانات برابري براي بخش خصوصي و مديران حرفه‌اي فراهم شود كه بتواند فضاي رقابتي را توسعه دهد، در اين فضا بخش دولتي و خصوصي و عموم جامعه منتفع خواهند شد.

وي در پايان از همپوشاني صنعت و تاكيد بر صنايع مكمل، ادغام واحدهاي صنايع همگن در يكديگر كه داراي ظرفيت و اندازه كمتر از حد اقتصادي هستند، كمك به ايجاد مجتمع‌هاي عظيم و قطب‌هاي صنعتي، خودكار و با تكنولوژي برتر، انعطاف‌پذيري نسبت به تحولات منطقه‌اي و جهاني، دسترسي به بازار جهاني و منابع ارزان‌تر توليد به عنوان عنصر حياتي، عملياتي كردن استراتژي توسعه صنعتي بلندمدت، توسعه نهادهاي تسهيل‌گر به ويژه در زمينه‌هاي مالي، پولي و ايجاد باور به كوتاه شدن چرخه حيات محصولات به عنوان راهكارهاي موجود در اين بخش ياد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.