• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8409-17327
  • منبع : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدرضا جعفري جلوه: اتصال ذخائر عظيم فرهنگي و ميراث معنوي كشور به فيلم كوتاه، گام مهمي براي ايجاد دلبستگي ملي است

در ادامه گفت‌وگوهاي دوره‌اي معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي با اصناف و دست‌اندركاران سينماي ايران، اعضاي هيات مديره انجمن فيلم كوتاه ايران،‌ضمن ديدار با محمدرضا جعفري‌جلوه در خصوص مسائل گوناگون عرصه فيلم كوتاه با وي بحث و گفت‌وگو كردند. به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي ، اعضاي هيات مديره انجمن فيلم كوتاه ايران متشكل از: اميرشهاب رضويان، بيژن ميرباقري، كاوه بهرامي‌مقدم، سعيد پوراسماعيلي و كمال فرهنگ در نخستين ديدار رسمي و صنفي خود با مهندس جعفري جلوه آمادگي اين انجمن را به عنوان بازوي اجرايي معاونت امور سينمايي در عرصه فيلم كوتاه براي تحقق وتفكرات آرماني و مشترك اعلام كردند. بر پايه اين گزارش درابتداي اين جلسه اميرشهاب رضويان (رئيس هيات مديران) گزارشي را از روند چگونگي شكل‌گيري انجمن و اقتضاياتي را كه سبب تشكيل آن شد ارائه نمود؛ توقف و صعود و نزول روند توليد و برنامه‌ريزي فيلم كوتاه به دليل تغيير مديران، لزوم توجه به بحث مهم آموزش در اين عرصه، ضرورت تفكيك و تعيين وظايف مشخص براي انجمن سينماي جوان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ولزوم دسته‌بندي ساخت و حمايت و فيلم‌هاي آماتور و بخش حرفه‌اي فيلم‌هاي كوتاه و مستند توسط اين مراكز، ضرورت، تعريف و تبيين نقش حمايتي و نظارتي براي مراكز دولتي و متولي اين عرصه، ساز و كارهاي مناسب به منظور قانونمند شدن وايجاد ساختار مناسب براي مراكز ياد شده، جايگاه و نقش سينماي كوتاه در سند ملي سينماي ايران، برپاي فيلمخانه فيلم كوتاه و گردآوري آثار 8 ميليمتري ساخته شده و همچنين تشريح برخي مسائل و مشكلات موجود كه فيلمسازان فيلم كوتاه با آن مواجه هستند از جمله مهمترين مواردي بود كه اعضاي هيات مديره در سخنان خود به آنها پرداختند. در ادامه اين ديدار محمدرضا جعفري جلوه با ابراز خشنودي از حضور در جمع اعضاي هيات مديره انجمن فيلم كوتاه گفت: همواره در ساليان گذشته يكي از نقاط ارتباط و اتصال من به سينما از محمل و پنجره فيلم كوتاه بوده است. در اين سالها به دليل نگاهي و احترامي كه به اين مديوم داشتم، برنامه‌ريزي‌هاي خاصي براي آن در رسانه ملي انجام دادم و دليل آن هم جايگاه ويژه‌اي بود كه فيلم كوتاه در سينماي ايران دارد. چرا كه معتقدم سينماي ملي بناي رفيعي است كه ريشه و مبنا در اين جغرافيا، اين آيين و اين سرزمين دارد، استوار بر هويت ملي است و براي سربلندي اين مرز و بوم قدر افراخته است و فيلم كوتاه آجر اصلي براي اين ديوارهاي بلند است، فرصتي است هم براي تجربه‌هاي نخستين فيلمسازان جوان و نسل نو و هم امكاني است براي عناصر حرفه‌اي و كارآزموده كه خود را در اين ايجاز سمعي و بصري كه به تعبيري دو بيتي سينماي حرفه‌اي است بيازمايند. كه كم‌گويي و گزيده‌گويي است چرا كه هنرمند در اين تجربه‌ها مجال زيادي براي تفنن، تفريح و پرگويي در اختيار ندارد و كسي كه به سراغ اين مجال كوتاه مي‌آيد از عناصر و عوامل در اختيارش به حداكثر ايجاز استفاده بعمل مي‌آورد. براين اساس فيلم كوتاه سنگ بنيادين سينماي ملي است. معاون امور سينمايي و سمعي و بصري با بيان اين نكته كه تضمين سينماي آينده ما در گروه حمايت از فيلم كوتاه است گفت: نگاه بنده به اين مقوله نسبت به گذشته نه تنها تضعيف نشده بلكه مستحكم‌تر نيز شده است و بخش عمده‌اي از ذهنم به چرخه توليد، توزيع و پخش فيلم كوتاه مشغول مي‌باشد و يكي از دغدغه‌هاي جدي من است معتقدم كه فيلم كوتاه هم كلاسي مدرسه‌اي، آموزشي و آماتور دارد و هم از جايگاه و رتبه‌اي آكادميك و حرفه‌اي برخوردار است. درواقع نمي‌تواند تنها به عنوان دوران ابتداي تجربه هر فيلمساز مطرح شد وحتي ممكن است به عنوان زماني براي اوج و انتهاي تجربيات و فعاليتهاي يك هنرمند باشد. اين گزارش مي‌افزايد: مهندس جعفري‌جلوه ضمن تاكيد بر اين مساله كه عرصه فيلم كوتاه و مستند، بديع، خلاقانه و متنوع است و اعمال مديريت در اين شرايط پيچيده تر مي‌شود به مبحث ادغام مركز سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوانان اشاره كرد و گفت: طيف انتظارات و منطق متفاوت رفتاري كه پاسخ‌هاي خاص و ويژه‌اي را از مركز و انجمن مي‌طلبد، ذهنم را به اين مساله مشغول ساخته كه آيا نبايد علير‌غم ادغام ظاهري اين دو مركز مجددا نسبت به تفكيك آنها اقدام كنيم و يا همچنان بي‌اعتنا به اقتضاء صحنه پيش رو مسير طي شده را ادامه دهيم؟ تا اين مرحله نظر كلي به اين بوده است كه هيچ‌كدام از اين دو فعاليت نبايد در سايه ديگري قرار گيرد، منطق سينماي جوان بايد سينماي آموزش و سينماي آماتور باشد و تصور مي‌كنم بخش حرفه‌اي ساخت فيلم كوتاه نيز مي‌بايست در مركز سينماي مستند و تجربي متمركز شود و نيز توليدات تجربي اعم از توليدات هنري ويژه و تجربه‌هاي نو و توليدات نيمه حرفه‌اي در آستانه حرفه‌اي و حتم عقيده دارم در بخش مسابقه ملي جشنواره فيلم كوتاه تهران هم مي‌بايست فيلم‌هاي آماتور و نيمه حرفه‌اي در يك سطح مورد داوري قرار گيرند و فيلم‌هاي حرفه‌اي در سطحي ديگر . وي تصريح كرد: مراجعه‌ كنندگان به انجمن سينماي جوانان با مراجعه كنندگان به مركز سينماي مستند و تجربي متفاوتند و دو نوع رفتار متقابل و به عبارتي دو نوع مديريت مي‌بايست در مواجهه با ايشان اتفاق بيفتد بنابراين اگر تلاش كنيم تا به سمت داشتن يك ساختارمتفاوت حرفه‌اي برويم گام مهمي در اين زمينه برداشته شده و البته نبايد فراموش كنيم كه همه اين اقدامات به كار، برنامه‌ريزي و تعامل جدي نياز داد. مهندس جعفري‌جلوه با اشاره به اينكه سينماي تجربي در توليد فيلم كوتاه، امتداد سينماي جوان است، نداشتن فرصت پخش و اكران ودور ماندن ايم مراكز با رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملي را يكي ديگراز مشكلات موجود عنوان كرد و گفت: فيلم‌هاي كوتاه براي رسانه ملي مي‌توانند به عنوان يك فرصت جدي محسوب شوند و تزيين يك كنداكتور پخش تلويزيوني با فيلم كوتاه، منطقي‌تر و زيباتر خواهد شد. ضمن اينكه مي‌بايست تمهيداتي انديشيده شود تا درسالنهاي سينما و در فواصل سانس‌هاي فيلم‌ها و با زمانهاي مناسب ديگر شايد حتي اختصاص كامل يك الي دو سينماي خاص، مردم و علاقه‌منان ارتباط بهتري با فيلم كوتاه پيدا كنند. به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينماي، جعفري جلوه دربخش ديگري از سخنانش با اشاره به تدوين سند ملي سينما و جايگاه و نقش فيلم كوتاه، مستند و انيميشن در اين سند گفت: سند ملي به تبعيري سند سينماي ملي هم هست و نبايد در تدوين آن به شكل شتابزده عمل كنيم. ضمنا سند نمي‌تواند به مسائل كمي و شكلي بپردازد و آمار و اعداد و ارقام را ملاك خود قرار دهد. چرا كه قرار است باسينمايمان يك مسير را طي كنيم و با مخاطبمان به يك نقطه غايي و عالي برسيم. زيرا سينما فرصتي براي ارتقاي فكري و فرهنگي است و سينماي ملي نيز غايت و هدف و مبنا دارد. وي افزود: در سينماي ملي مي‌بايست ضمن آنكه هم به لحاظ كميت و هم به لحاظ كيفيت فعاليتها تنظيم و منعكس شود به فيلم كوتاه و فيلم بلند همزمان توجه كنيم و مي‌بايست دريابيم كه چشم‌اندازمان كجاست و براي رسيدن به سينماي ملي اصول زيبايي‌شناختي، معطوف به فرهنگي و هويتي بومي و مقصدي خيال‌انگيز از شرق، اسلام وايران را در نظر بگيريم و بدانيم كه اين مساله است كه به نوعي مختصات سينماي ملي را برايمان ترسيم مي‌كند و درتدوين سند ملي سينما يعني حل اين صورت مسائل گسترده و چند وجهي كمي و كيفي، ظرف و مظروفي و فرم محتوايي. جعفري‌جلوه به تصور كشيدن ثروتهاي گسترده ملي و ميراث فرهنگي كشور در قالب فيلم كوتاه را گام مهمي در جهت ايجاد دلبستگي ملي عنوان كرد و گفت: هم اكنون رابطه عميقي بين ادبيات بومي و ملي ما با سينماييان برقرار نيست و اين در حالي است كه بزرگان ادبيات، تئاتر و سينماي جهان بسيار خوب از منابع غني ادبيات ما الهام گرفته‌اند عرصه رئاليزم جادويي را ببنيد. آيا بسياري از حكايتها، افسانه‌ها، روايات داستاني، تمثيل و متل‌هاي بومي ما نمي‌تواند در قالب فيلم كوتاه بگنجد؟ مگر نه اين است كه سينما ممزوجي از هنرهاي مختلف و نقطه غايي و عالي هنرهاست. پس چرااين صور خيال‌انگيز مكتوب تبديل به تصوير نشده‌اند و نمي‌شوند؟ من معتقدم كه اتصال اين ذخائر عظيم فرهنگي به سينماي ملي و خاصه فيلم كوتاه، جهاني است كه يك سند ملي آنرا تضمين خواهد كرد و پيگيري و اجراي اين سند آنراموجب خواهد شد و اين از مهمترين برنامه‌هاست چرا كه انقطاع و بيگانگي فرهنگي و هويتي يكي از مشكلات اصلي امروز جامه ماست و بهترين راه براي تبيين و آشكار ساختن ميراث كهن ايران آشنايي دوباره مخاطب ملي با خويشتن خود از يكسو و از سويي ديگر هر پاسخ به نياز وعطش روز افزون مخاطب جهاني به شناخت انسان و حقايق حيات بخش شرقي، اسلامي وايراني از طريق پديده سينما و از آن ميان به لحاظ ظرفيت و قابليت فيلم كوتاه است. معاون امور سينمايي و سمعي و بصري در خاتمه سخنانش به اهداف مشترك مديريت دولتي و سينماگران براي رسيدن به مقصد واحدي كه همان سينماي ملي است اشاره كرد و گفت: مقصد مشترك، لزوما اين مساله را حكم نمي‌كند كه كسي يك نت را بنوازد و ديگران نيز به تبعيت از او همان را بنوازند بلكه مي‌بايست كسي جلودار باشد و همگان، دور و نزديك، به طعم و سليقه خود و به قدر و مقدور وسعه وجودي خويش در راه به يك غايت و جهت و بسوي يك افق گام بردارند. ضمن اينكه براي رسيدن به اين مقصود بايد همه تلاش كنيم تا فضاي فرهنگي اصيل، متوازن و موزوني همه ما را در برگيرد. چرا كه بهترين زمينه‌اي است كه مي‌تواند همه ما را اشباع كرده و در جسم و روحمان رسوخ کند اتمسفر، سپهر و جوي است كه بر ما احاطه دارد، اين فضا مي‌بايست آكنده از جذبه‌هاي شوق‌انگيز، وجد‌آور واميد‌دهنده ايراني و اسلامي باشد و به نظرم سهم شما به عنوان هنرمند مولف براي دريافت آنچه كه جامعه از ما طلب مي‌كند بيشترين سهم است. مديريت فرهنگي نهايتا اشاره كننده و حامي شما در صحنه‌هاي عمل است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.