• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8409-17430
  • منبع : نمایندگی فارس

امين فقيري: وظيفه‌ي ادبيات، صلح و مهرباني است اعتقاد و اتصال به حکومت‌ها، نبايد با ادبيات جنگ آميخته شود

کارگاه نقد و بررسي ادبيات دفاع مقدس در سالن علامه جعفري دانشگاه شيراز برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، در اين کارگاه که به ابتکار کميته علمي – پژوهشي ستاد استاني يادواره شهدا و جلوه هاي ايثار دانشجويي برگزار شده بود، سخنرانان به ارزيابي و نقد وجوه گوناگون ادبيات جنگ و دفاع در ايران و جهان پرداختند. امين فقيري - داستان نويس و پژوهشگر ادبيات - در اين کارگاه گفت: به رغم اين که در تاريخ جنگهاي بسياري به بهانه هايي چون آب و زمين، عشق و مذهب رخ داده است، ادبيات هيچ گاه به آنها دامن نزده است ، زيرا کار ادبيات تلطيف است؛ نه نهادينه کردن خشونت و آدم‌کشي. وي با بيان اينکه «جنگ و صلح » تولستوي عظيم ترين شاهکار رمان نويسي دنيا است، گفت: تولستوي اين رمان را براي بزرگداشت ملت خود نوشته است، تنها زماني جنگ توجيه پذير است که ملتي براي دفاع از خاک خود بپا خيزد و روسيه مي خواست در مقابل چنگيزي ناپلئون بناپارت بايستد. اين داستان‌نويس با اشاره به رمان‌هايي چون «دن آرام»، «در دادگاه تاريخ»، «برهنه پا و مرده پا» و «زنگها براي که به صدا مي آيند» ادامه داد: همه اين رمانها دوران هاي ذلت بار و سخت حکومتهاي خشن يا جنگها را به تصوير مي کشند. وي در ادامه اظهار داشت: دو نويسنده اي که بهترين کارها را از ادبيات جنگ ارايه داده اند، يکي روبرمرل است با کتاب «مرگ کسب و کار من » و ديگري فرديناند سيلين با کتابهايي چون «سفر به انتهاي شب» و «مرگ قسطي» . او ادامه داد: سيلين درکتابها حاصل جنگ را که چيزي جز قحطي و احتکار و فقر و فحشا نيست، به تصوير مي کشد و مي گويد: در زمانه جنگ همه به نوعي حق دارند تمام گناهها به گردن جنگ است نه انسانهاي خوب و بد. فقيري تصريح کرد: جنگ را جنگ افروزان بر مي افروزند بدون توجه به صلح انديشي مردم. وي ادامه داد: آنها به جاي همه تصميم مي گيرند هيتلر ، موسوليني ، فرانکو وسايل خاص خودشان را داشتند و صدام و ميلوشويچ هم دلايل خاص خود را. اما وظيفه ادبيات صلح و مهرباني است و شان دادن نکبت جنگ تا از ميان ويرانه ها خانه هاي مهرباني برويد همراه با گلدانهايي از شمعداني بر پنجره هاي آن. امين فقيري در حاشيه کارگاه نقد و بررسي ادبيات دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: اعتقاد و اتصال به حکومتها، نبايد با ادبيات جنگ آميخته شود. کسي که درباره جنگ مي نويسد بايد واقعيت ها را به تصوير بکشد. وي افزود: بعد از انقلاب نويسندگاني پيدا شدند که سعي کردند نويسندگان قديمي را کنار بزنند؛ اما هيچ چهره شاخصي از آنها بيرون نيامد. آنها پيله اي بر دور ادبيات جنگ کشيده اند و آن را در انحصار خود گرفته اند و ديگران را با اين بهانه که شما درجنگ نبوده ايد و چنين تجربه هايي را نداشته ايد، آنها را کنار مي زنند. او محور ادبيات دفاع مقدس را مقاومت و عرق ملي يا مذهبي دانست و اظهار داشت: در ادبيات دفاع مقدس کساني موفق شدند که به بعد قهرماني و شعاري کمتر پرداختند البته چنين ادبياتي معمولا پس از گذشت دوران بحراني جنگ متولد مي شود. وي تاکيد کرد : بايد عوارض جنگ را در شهر نيز به تصوير کشيد؛ مانند احساسات مادر شهيدي در خلوتش عکس فرزندش را به آغوش مي کشد و مي گريد. اين نويسنده در پايان با بيان اينکه ادبيات دفاع مقدس کم کم بايد خود را جمع و جور کند ، افزود: اگر بيش از اين به اين نوع ادبيات کش دهيم به دوباره‌کاري دچار خواهيم شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.